anki/ronninge


På torsdag är sista arbetsdagen för denna säsong på handelsträdgården,

nu stänger vi ner för en stunds vila , och ombyggnad, inför vårens hektiska tid med planteringar, frön som skall sås, penser i massor!

Men inte tänka på det nu smile.gif Nu ska jag bara vila, fylla 50 år! , åka till kanarieöarna!

å vips så är det feb/mars igen, då börjas det igen!!


gott nytt år!!! önskar anki i rönninge






malcolm
Gott nytt År! Grattis på födelsedagen! önskar dig en trevlig resa och välkommen tillbaka sedan! smile.gif
anki/ronninge
Tackar så väldigt mycket Malcolm!!! laugh.gif
CITAT (malcolm @ 29-12-2010, 07:46) *
Gott nytt År! Grattis på födelsedagen! önskar dig en trevlig resa och välkommen tillbaka sedan! smile.gif

hattstugan

Gott Nytt År och Grattis! Önskar dig en skön avkopplande resa!
anki/ronninge
Tackar hattstugan! jo det ska bli fint att få ligga raklång på playan , i sanden, i värmen, underbart!!!!!
CITAT (hattstugan @ 29-12-2010, 07:51) *
Gott Nytt År och Grattis! Önskar dig en skön avkopplande resa!

malcolm
CITAT (anki/ronninge @ 29-12-2010, 08:00) *
Tackar hattstugan! jo det ska bli fint att få ligga raklång på playan , i sanden, i värmen, underbart!!!!!

Får man följa med som handbagage? flirting.gif
anki/ronninge
vist kan stuva in dig i ryggsäcken, !! wink.gif
CITAT (malcolm @ 29-12-2010, 08:21) *
Får man följa med som handbagage? flirting.gif

Meriona
Ha det riktigt gott i solen nu Anki, men lova att komma tillbaka! smiley_small_hug.gif

Gott nytt år! yaay.gif
Aqvakul
Stort Grattis, Lycklig resa och ett riktigt Gott Nytt År! yaay.gif
Olle A
Grattis Anki! Ha det skönt på playan, men tänk också på att Kanarieöarna har en väldigt spännande flora om du lämnar de värsta turistområdena. smile.gif

Olle
anki/ronninge
tackar Meriona, Aqvakul och Olle smile.gif

jag lovar komma tillbaka , kan ju inte slita mig ifrån mitt underbara arbete.

och vist olle, floran finns, fast om jag sliter mig ifrån playan och havet

är en annan sak bravo.gif
fuchsian
Det blir skönt för dig att vila upp dig där i värmen. Passa på att bara njuta av det.
Vi kom hem just från Teneriffa efter 2 veckors vila, men vi längtar tillbaka och det blir nog en resa till rätt snart, om man lyssnar på maken.
Kansker bra innan vårsäsongen börjar med växter och sådd.

Kanske du vill ta en till i det lokala floran där nere? Jag köpte massa plantor och frön med mig.

Ha det så gott och gott nytt år! ... Fuchsian ....
Biggan_
GRATTIS!
GOTT NYTT ÅR!
TREVLIG RESA!

Du får himla gärna ta med dej sol o värme till oss när du återvänder! yahoo.gif
Ha det gott! kompiskram.gif
anki/ronninge
oj vad spännande, vad köpte du??... och en fråga, finns det någon som helst förbud eller restriktioner angående frön eller växter över landets gränser....??Eller har jag sett för mycket på "gränspoliserna i Australien wink.gif wink.gif
CITAT (fuchsian @ 29-12-2010, 14:29) *
Det blir skönt för dig att vila upp dig där i värmen. Passa på att bara njuta av det.
Vi kom hem just från Teneriffa efter 2 veckors vila, men vi längtar tillbaka och det blir nog en resa till rätt snart, om man lyssnar på maken.
Kansker bra innan vårsäsongen börjar med växter och sådd.

Kanske du vill ta en till i det lokala floran där nere? Jag köpte massa plantor och frön med mig.

Ha det så gott och gott nytt år! ... Fuchsian ....



tack Biggan, ska försöka ta med mig så mycket värme jag bara kan, så snön smälter...smile.gif
CITAT (Biggan_ @ 29-12-2010, 14:37) *
GRATTIS!
GOTT NYTT ÅR!
TREVLIG RESA!

Du får himla gärna ta med dej sol o värme till oss när du återvänder! yahoo.gif
Ha det gott! kompiskram.gif
fuchsian
Anki,

Jag tog med mig som inpaketerade plantor av Hibiskus, bananblanta, bouganvillea, gul, och sedan olika fröer.
Jag skriver dom i det engeska namnet, för har inte hunnit att leta rätt på annat.
- Plumbago cap -- blir en vacker buske med blå blommor.
- Pink Bignonia -- rosa blommor
- Tulipa Tree --- Den blir vacker med sina röda tulpanliknanade blommor.
- Mimosa --- rätt så tålig buske
- Red Cat Shurub --- rödtoffsig, vavker blomma
- Night Jasmine --- (datura arborea Solanaceae --- liknar vår vita änglatrumpet
- Delonix regia --- Flamboyant, ---- röd småblommig, löven är väldigt flikiga
- Lagestrstroemia indica --- Kallas även för Jupiterträ -- röda blomklasar
- Pyracantha coccinea -- Firethorn, -- enormt vacker klätterväxt, orange blommor i klasar.
- Washingtolia fififera Arecaceae -- den mest robusta av rums/växthus palmer
- Dracaena draco Agavaceae -- Drago-palm --- en rolig bekantskap
- Dracaena Drago --- ser lite annorlunda ut än ovanstående, så det är en smaksak
- Amaranthus caudatus --Fortal Amaranth, Amaranthaceae Herbaceous. --- den ser faktisk ut som rävsvans med långa röda blomstänsel vilka växer neråt.

Det finns också småplantor ar Clivia och andra växter som man kan se här som krukväxter.

Dom ovanstående skulle klara i ett växthus/ute på sommaren --- men till vintern ska dom in och ha det lika varmt man har inne och att man tänker på ljuset.
Har du frågor, så fråga bara, men det finns en makalös rikedom av växter därifrån.

Dom växterna som är i jord och inpackade i plastkupor har du ingen oro att ta dem med dig. Det finns massa frön till köksträdgården, om man har intresse för dessa.

Lycka till! ..... whist.gif ----- Fuchsian......
Anki på Öland
Tror det finns ganska stränga regler om vad du får föra in och ut ur länder vad gäller plantor och sticklingar.
anki/ronninge
jag har faktiskt ingen aning, det kan man ju ta reda på smile.gif
CITAT (Anki på Öland @ 29-12-2010, 16:21) *
Tror det finns ganska stränga regler om vad du får föra in och ut ur länder vad gäller plantor och sticklingar.

Lokan
Här finns reglerna!

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...3dc8000389.html
fuchsian
CITAT (Anki på Öland @ 29-12-2010, 16:21) *
Tror det finns ganska stränga regler om vad du får föra in och ut ur länder vad gäller plantor och sticklingar.



Jo, det kan hända och det får man ju ta reda på hur det ligger till. Jag skulle inte ta något med mig från mina Turkiet-resor, men från Teneriffa har de ju gjort så med småplantorna som ska med turisterna till andra länder att de finns i en kruka (pytteliten) och det hela är paketet är av hårdare plast för att klara resor.

Jag har inte mött något hinder för denna sorters växthantering, men då går jag inte heller i buskarna och rycker loss skott ---- där går gränssen och jag tror att det gäller alla öarna där nere.

Det finns ju naturskyddade parker, tydligt markerade och hur dum får man vara om att gå dit och rycka loss buskar.
Jag köper heller inte med mig växter i vanliga krukor från nån Gardencenter, för där är jag inte säker vad som gäller, och sedan är ju det att man måste få igen sina resväskor på hemresan.

På Teneriffa flygplats säljs allt det som jag nämnt och ikke nämnt för inköp innan du stiger på ditt plan hem, så om det vore förbjudet, skulle de inte kunna sälja dom där då. ....Fuchsian....
anki/ronninge
Du gjorde säkert inget olagligt laugh.gifwink.gif jag hoppas jag får se hur det går för dina små plantor, det vore väldigt roligt att få följa dom små liven..
CITAT (fuchsian @ 29-12-2010, 16:37) *
Jo, det kan hända och det får man ju ta reda på hur det ligger till. Jag skulle inte ta något med mig från mina Turkiet-resor, men från Teneriffa har de ju gjort så med småplantorna som ska med turisterna till andra länder att de finns i en kruka (pytteliten) och det hela är paketet är av hårdare plast för att klara resor.

Jag har inte mött något hinder för denna sorters växthantering, men då går jag inte heller i buskarna och rycker loss skott ---- där går gränssen och jag tror att det gäller alla öarna där nere.

Det finns ju naturskyddade parker, tydligt markerade och hur dum får man vara om att gå dit och rycka loss buskar.
Jag köper heller inte med mig växter i vanliga krukor från nån Gardencenter, för där är jag inte säker vad som gäller, och sedan är ju det att man måste få igen sina resväskor på hemresan.

På Teneriffa flygplats säljs allt det som jag nämnt och ikke nämnt för inköp innan du stiger på ditt plan hem, så om det vore förbjudet, skulle de inte kunna sälja dom där då. ....Fuchsian....
fuchsian
Jovars Anki,

Jag kommer att visa det som kommer upp av det som jag ska så och även av de som jag skaffade som plantor.
När vi var där i mars så köpte jag 3 små plantor på flygplatsen och jag har fått byta kruka flera gånger som de växer.
En rödbl. bouganvillea, papegojblomman och drakon-trädet.
Om man handlar på flygplatsen, får man vara observant att plantan ser frächs ut, det kan nämligen förekomma att man hittar halvvissna, men dom ovanstående var fina och det har varit lyckad köp.
..... Fuchsian ....
anki/ronninge
ska se vad jag kommer hem med wink.gif längtar efter värmen nu!
CITAT (fuchsian @ 29-12-2010, 19:11) *
Jovars Anki,

Jag kommer att visa det som kommer upp av det som jag ska så och även av de som jag skaffade som plantor.
När vi var där i mars så köpte jag 3 små plantor på flygplatsen och jag har fått byta kruka flera gånger som de växer.
En rödbl. bouganvillea, papegojblomman och drakon-trädet.
Om man handlar på flygplatsen, får man vara observant att plantan ser frächs ut, det kan nämligen förekomma att man hittar halvvissna, men dom ovanstående var fina och det har varit lyckad köp.
..... Fuchsian ....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon