Eva St
Som vanligt plockade jag en maaaassssaaa fröer i höstas från mina växter. Brukar alltid göra iordning dem innan vi flyttar hem från stugan så de står snyggt och prydligt och bara väntar på att sättas till våren. Denna hösten blev det ju ett mycket snabbt väderomslag med riktigt kallt väder medan vi fortfarande bodde kvar därute så det blev bara att flytta hem i slutet på oktober hals över huvud främst för att vi inte har något vintervatten därute och det frös i vår vattenpump. Fröerna som låg och torkade samlade jag lite snabbt ihop i plastpåsar i en plastkasse för transport hem till huset där jag sedan skulle ta hand om dem. När vi kom hem fanns här åtskilligt att ta hand om efter en hel sommars frånvaro så kassen med fröer hamnade väl bland mina andra trädgårdsgrejor i ett förråd och glömdes bort. Hur glad tror ni jag blev när jag nu letade efter mina älskade fröer och hittade denna svarta plastkasse bland krukorna i förrådet. Av Tagetes fröerna och det var många fanns bara en brun sörja som luktade pyyyyton, dessutom fanns en påse med Ricinsörja men också en påse Ricin som legat överst de var torra och såg ut att må ganska bra tror ni det kan funka???Sedan var det några påsar med sörja som var oidentifierbar men trot om ni vill några stackars påsar såg OK ut. Hur kul är detta i frösåddens tider men det värsta är ju att jag kan ju inte skylla på någon annan än mig själv. Kommer aaaallldddrrriiigg att flytta hem förrän fröerna är iordning mer hur kallt det än blir
Eva St
sanna
Gjorde något liknande i höstas...*djup medkänsla* unsure.gif
Dock ruttnade de inte, men allesammans blandade sig till en härlig kompott! Frökonfettin är numera utströdd över ett lite område i skogen och det ska bli så spännande att se vad som egentligen kommer att spira där i vår!

Sanna smile.gif
Virgo
sådant händer mig varje år. Antingen glömmer jag plocka in allt innan frosten kommer eller så glömmer jag lökar jag köpt för utplantering och hittar dom först på sommaren när garaget städas eller så glömmer jag bort att vattna på en del växter i vintervila.

men det är bara o köpa nytt! sad.gif och varje år lovar jag mig att inte glömma sånt, men det glömmer jag i alla fall.
Alzheimer light kallas det visst. biggrin.gif
Eva St
Tror inte jag har light utan gallopperande Alzheimer. Men det känns ju lite trösterikt att jag inte är ensam om detta dilemma.
Eva St
Ewa L
Jag har redan lyckats förlägga årets inköpta frön!! wink.gif unsure.gif

Sådde en hel del, men somliga skulle jag avvakta med. Lade ner samtliga påsar tillsammans med fröinstruktionerna i det vadderade kuvertet från Impecta. Lade alltsammans "så jag skulle veta var jag hade det".

Har letat sedan i tisdags kväll! Tack och lov kan de inte vara kastade, men var?? huh.gif ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif
renate
Ja,ja det där med att kommer ihåg,Mina fröer vet jag vad de är,jag har dem i lådor i en gammal frys som aldrig blev utslängt. Förra året har jag tom.märkt påsarna!!Men för det mesta får eller tar jag en massa fröer och lägger i fickan eller näsduk(man tager vad man haver)och kommer inte ihåg vad det var för fröer,eller blanda ihop dem.Ibland skriver jag upp stället eller person jag fick dem ifrån.Men hur mycket lättare är det när man har märkt alla påsar,det ska jag fortsätter med.Ha,ha,ha.
Ha en bra dag.
Renate
sanna
Men vad säger ni om alla små anonyma plantor som nu börjar titta upp i alla sina små omärkta kärl?!?! wacko.gif
Klart man kommer ihåg vad man förkultiverar? Det är väl inte så svårt att minnas att där har vi mejram och där oregano och där lavendel och där citronmeliss, eller var det där? Ha! Det tar 10 minuter sedan är minnet tomt och utraderat. Och ändå gör jag om det varje år! laugh.gif
Det är så jooobbigt att märka upp, ju...

Sanna smile.gif som tror att min ev. Alzheimer är starkt besläktad med lättja...
Ewa L
Nja, när jag väl har sått det håller jag bättre koll.
Perennerna som skulle ut ex.vis. Sådde i fyrkantiga plastkrukor och ställde ner dem i en sådan däringa frigolit-låda som man plockar jordgubbar i (?)
Kanten på frigolit-lådan har jag märkt: A, B, C etc i över-/underkant. 1, 2, 3 etc i vänster- resp högerkant.
I en fil i datorn (eller papper) kan jag då skriva: B3 = Drakmynta ex.vis.

För plantorna inne har jag gjort en superenkel skiss. I mitt ena växhus har jag 3 byttor och 4 krukor, då har jag bara ritat så här:



Då behöver jag inte ha så många märketiketter.

Snälla, om det är någon som har fattat vad jag svamlat om, tala om det. Tänk att det skall vara så svårt att beskriva i ord. biggrin.gif laugh.gif
sanna
laugh.gif

Sanna - som inte fattade speciellt mycket, nej... laugh.gif laugh.gif
Men det säger mer om MIG än om dig, Éwa! En sak är klar; du verkar varken lat eller åderförkalkad!!!
Eivor på Väddö
Hej Eva St!
Jag känner för dig som blev av med dina frön. Men du kan få av mig om du vill - jag har en påse med olika sorter som jag tänkt annonsera ut som skänkes. Det är gul iris, libbsticka, pärlhyacint, vit julros, clematis integrifolia, vit stjärnflocka, himmelsblomma. Och det blir mer när jag sår aprilomgången. Hör av dig om du är intresserad. Eivor på Väddö
Eva St
TUSEN TACK Eivor ooooommmmm jag är intresserad!!!!!!!!!!!!!!
Eva St
Eivor på Väddö
Eva, fröerna kommer.
Roligt att de kommer till användning! Jag har en gammal adress till dig, men är osäker på om det är den rätta. Du kan väl maila mig, så skickar jag ett kuvert. Hälsningar från Eivor på Väddö
Susanna
CITAT (Ewa L @ 06-02-2004, 13:29)
Snälla, om det är någon som har fattat vad jag svamlat om, tala om det. Tänk att det skall vara så svårt att beskriva i ord. biggrin.gif  :lol:

Jag förstår precis! Fiffigt! Dessvärre tror jag inte att det funkar för mig, för när plantorna kommit upp brukar jag alltid lyfta upp dem för att titta ordentligt på dem och sedan kommer de aldrig ner i rätt ordning! Pinnar i varje liten plastkruka är tvunget för mig!

Susanna
Ewa L
CITAT (Susanna @ 08-02-2004, 17:39)
Jag förstår precis! Fiffigt! Dessvärre tror jag inte att det funkar för mig, för när plantorna kommit upp brukar jag alltid lyfta upp dem för att titta ordentligt på dem och sedan kommer de aldrig ner i rätt ordning! Pinnar i varje liten plastkruka är tvunget för mig!

Jag lyfter och petar jag också, men så länge man lyfter en i taget går det ju alldeles utmärkt. Den efterlämnar ju bara ett hål, så det går inte att sätta tillbaka fel. Eller du kanske vill ha stereoeffekt? Eller få dubbla växter på en gång?? biggrin.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon