Full version: Gävlebocken
malcolm
Sitter och tittar på bocken i Gävle, uppdateras var 5:e sekund. Tror ni den kommer att överleva jul- och nyårshelgen?

http://merjuligavle.se/Bocken/Bockenkamera1/
Gossen Ruda
Om man hade använt blöt halm hade den kunnat stå till midsommar utan bevakning.
ylvahi
Den är ju bättre bevakad i år, med vakter, men vi får väl se till nyår om den står kvar.
Åker förbi den 2 gånger idag, så jag hoppas den står kvar.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 24-12-2010, 11:44) *
Om man hade använt blöt halm hade den kunnat stå till midsommar utan bevakning.

Blöt halm är väldigt tungt och inte speciellt snyggt heller, ett år impregnerade man den med brandskyddsmedel men det gjorde föga nytta. Bocken och Gävle skulle nog inte varit så kända om den inte brunnit så ofta så någon mening har det trots allt varit med bränderna även om jag personligen helst ser att den får leva till efter nyår åtminstone. Går tom. att slå vad om den skall brinna eller inte i London.
theseraphim
den har väl fått stå orörd fram till jul de senaste åren och ju mer år den får göra det så minskar nog riskerna för då dör traditionen med de "du Flambae Boque de Noël" ut.
malcolm
Bockens historia, när den brunnit etc.

http://merjuligavle.se/Bocken/Gavlebockens-historia/
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 24-12-2010, 12:23) *
Blöt halm är väldigt tungt och inte speciellt snyggt heller, ett år impregnerade man den med brandskyddsmedel men det gjorde föga nytta. Bocken och Gävle skulle nog inte varit så kända om den inte brunnit så ofta så någon mening har det trots allt varit med bränderna även om jag personligen helst ser att den får leva till efter nyår åtminstone. Går tom. att slå vad om den skall brinna eller inte i London.

Man skulle kunna bygga upp den med torr halm och sen duscha på lite vatten. Det fryser snabbt till is och sen står den där och glänser, högt över sjö och strand. biggrin.gif
ylvahi
Den står fortfarande kvar.
malcolm
bravo.gif
ylvahi
Den står där än, får väl se vad som händer i natt confused.gif
malcolm
Hoppas den överlever nyårshelgen och trettondagen. tummenupp.gif
Myosotis
Har den någonsin fått stå kvar så länge?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 31-12-2010, 13:43) *
Har den någonsin fått stå kvar så länge?

Jo, några få år har den klarat sig..
Ralf
Det roliga är att denna bock inte är störst i Sverige! Det finns en ännu större i Gävletrakten.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 31-12-2010, 13:50) *
Det roliga är att denna bock inte är störst i Sverige! Det finns en ännu större i Gävletrakten.

rekordbocken..
Eva i Skåne
Inte lika berömd skriver ägaren (?). Nej, det ska dom kanske vara glada för wacko.gif
malcolm
CITAT (Myosotis @ 31-12-2010, 13:43) *
Har den någonsin fått stå kvar så länge?

Läs här:

http://merjuligavle.se/Bocken/Gavlebockens-historia/
Eva i Skåne
Men visst "hör det till" att den ska brinna.......
Jag väntar på att få höra det varje jul unsure.gif
Myosotis
CITAT (malcolm @ 31-12-2010, 18:46) *

Aha, tack!

"1973 gick bocken ett oklart öde till mötes." g.gif Vilket innebär...?

CITAT (Eva i Skåne @ 31-12-2010, 18:48) *
Men visst "hör det till" att den ska brinna.......
Jag väntar på att få höra det varje jul unsure.gif

Det är nog bara därför jag känner till den, på sätt och vis hör det till samtidigt som det är synd. Bränns den till lucia redan är det dumt. Webkameran gör den ännu mer känd samtidigt som den kanske förhindrar att den bränns ned vilket gör den mindre omskriven på sikt...
malcolm
CITAT (ylvahi @ 31-12-2010, 11:22) *
Den står där än, får väl se vad som händer i natt confused.gif

YES! den står där fortfarande!
omk
Vad gör de med Bocken när den stått där hela december + halva januari ? unsure.gif
Bränner upp den ?? cool.gif
ylvahi
Nej dom plockar ner den och förvarar stommen på "hemlig" plats
Berith
Kolla var det enligt America online är bäst att fira nyår!

America online - scrolla neråt till första platsen...!!
Aqvakul
CITAT (Berith @ 04-01-2011, 07:58) *
Kolla var det enligt America online är bäst att fira nyår!

America online - scrolla neråt till första platsen...!!

giggle.gif
Kan nog bli en liten besvikelse.. unsure.gif
malcolm
Nu finns inte bocken på webben längre, förmodligen håller man på och plockar ner den om man inte redan har jort det.
ylvahi
Dom har börjat plockat ner den idag, så nu får vi vänta ett år för att se hur det går
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon