Irene_L
Julstjärnorna är väldigt besprutade! Det hade jag ingen aning om! Här kan ni se ett inslag om detta:

Tv4 Play..besprutade julstjärnor

Jag tycker att den höga obesprutade är finast!
Anki på Öland
Det är nog alla krukväxter som du köper i affärerna!
Irene_L
CITAT (Anki på Öland @ 14-12-2010, 09:36) *
Det är nog alla krukväxter som du köper i affärerna!


Aha..det visste jag inte! Jag brukar aldrig köpa krukväxter men till jul brukar det bli några julstjärnor men jag skippar allt det i år!
Alba
Usch det visste jag inte. Undrar hur det är med Hyacinterna confused.gif
Jag tycker ju att den stora blomman de visade var finast. Den ser mer naturlig ut jämfört med de små.
ingrids
Det är ju inte ovanligt med olika behandlingar av krukväxter för att de ska passa som just krukväxter. Hibiskus t.ex. behandlas för att inte växa och bli för stora och effekten av den behandlingen försvinner efter några år. I jordbruket används stråförkortningsmedel för att säden inte ska bli så hög vilket gör att den inte lägger sig så lätt.
Olle A
CITAT (Alba @ 14-12-2010, 10:03) *
Usch det visste jag inte. Undrar hur det är med Hyacinterna confused.gif


I min ungdom praktiserade jag på en handelsträdgård där vi doppade massor av hyacintlökar i ett starkt giftbad inför drivningen. Min handledare var noga med att jag skulle vara försiktig och inte göra jobbet utan handskar. Tills jag började ifrågasätta om denna giftbehandling verkligen var nödvändig - då var det plötsligt helt ofarligt. "Det där kan du dricka om du vill!" Riktigt sur blev den praktiserande fältbiologen när jobbet var färdigt och giftbaljan hälldes ut, rakt ner i grundvattnet. Detta är åtminstone 20 år sedan, så jag vet inte om det fortfarande görs på samma sätt.

Olle
Gunilla T
Ja, man får nog räkna med att det mesta vi köper av julblommor är preparerade på olika sätt.

Holländarna använder massor av kemikalier för sina blomsterlökar.
Anki på Öland
CITAT (ingrids @ 14-12-2010, 10:26) *
..............Hibiskus t.ex. behandlas för att inte växa och bli för stora och effekten av den behandlingen försvinner efter några år..............

Samma sak med Pelargoner som alla är ganska små och "runda" i affären.
malcolm
Man har gjort allergitester på djur vad det gäller julstjärnor
abbbe
Visste att många blommor besprutas, men inte i sån stor utsträckning att hyacinter också var besprutade! Och ja, helt klart är den stora julstjärnan mycket bättre och vackrare. "Vem vill ha den på fönsterbrädan?" Vem vill inte?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Olle A @ 14-12-2010, 11:29) *
I min ungdom praktiserade jag på en handelsträdgård där vi doppade massor av hyacintlökar i ett starkt giftbad inför drivningen. Min handledare var noga med att jag skulle vara försiktig och inte göra jobbet utan handskar. Tills jag började ifrågasätta om denna giftbehandling verkligen var nödvändig - då var det plötsligt helt ofarligt. "Det där kan du dricka om du vill!" Riktigt sur blev den praktiserande fältbiologen när jobbet var färdigt och giftbaljan hälldes ut, rakt ner i grundvattnet. Detta är åtminstone 20 år sedan, så jag vet inte om det fortfarande görs på samma sätt.

Olle


När jag gick på utbildningen (08) så diskuterade vi detta, enligt vår lärare så gör man det fortfarande på lökarna.
Lokan
Varför??? confused.gif
Samsara
CITAT (Anki på Öland @ 14-12-2010, 09:36) *
Det är nog alla krukväxter som du köper i affärerna!

Jag går min utbildning och faktiskt så börjar det där med giftigheterna att bli bättre men det finns fortfarande kvar. Det är dyrt att köra med djur som äter ohyran och det kan ta tid att få igång en sådan produktion och rätt atmosfär för att dem ska trivas. Men det kommer allt mer. Och olika hormonbehandligar på växter kommer alltid att finnas tills man har förädlat fram en bättre sort, lika mycket som alla snittblommor som har fått suga i sig färgvatten under sin uppväxt för att till exempel bli blåa.
titti49zon6
Jag vet att min svärfar blev sjuk av doften från Julstjärnor så dom var bannlysta i hans hus och det var för över 20 år sedan
Peztis
Men jag fattar inte...

"Skulle du vilja ha den här på fönsterbrädan? Eller på köksbordet?"

Öh.... JA!!!!

Varför skulle en obesprutad stor och vacker krukväxt kosta mer än en besprutad mindre vacker växt? Besprukningen måste ju kosta en hel del i både inköp och hantering.
Den större borde i så fall endast kosta mer vad gäller frakt. Och ja, kanske då att de inte får plats med 1000 krukor vid uppdrivningnen utan endast 950 st (nä, jag vet inte siffrorna, kastade bara ur mig något).

NäR jag köpe julstjärnor så letar jag ju alltid efter den som är störst och mest förgrenad så att den kan växa sig ännu större och frodigare under resten av sitt liv. Tillhör ju dem som anser den vara en vacker grön växt och kastar inte ut den om det finns liv kvar i den efter jul - vilket det inte alltid gör utan det är bara en torr pinne kvar i blomkrukan.
Myosotis
thumbdown.gif (edit: alltså jag menar inte Peztis´ inlägg utan besprutningen)


CITAT (Lokan @ 14-12-2010, 13:24) *
Varför??? confused.gif

Undrar jag också. Vad är de rädda ska hända med obesprutade hyazinthlökar? De möglar ju ändå, inte ens det lyckas de förhindra.


Köpte en julkaktus, inte är väl de besprutade?!För den är så fin så jag går och pratar med den och klappar den, man kanske borde tvätta händerna när man tagit i den? Och minijulstjärnan brukar jag flytta runt till varmare ställen för den fryser, får man gift på handen när man rör vid den eller ska man bara undvika att äta den?
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 15-12-2010, 16:44) *
..............Köpte en julkaktus, inte är väl de besprutade?!För den är så fin så jag går och pratar med den och klappar den, man kanske borde tvätta händerna när man tagit i den?.............

Är den säkert - gissar att alla krukväxter där alla är lika stora och ser likadana ut är manipulerade på ena eller andra sättet.
theseraphim
I stort sett alla krukodlade blomor är det och har varit det i en mindre evighet tex är chryssantmun omöjliga att odla utan att spraya dem såvida man inte vill buskar men det finns inget som visar att det skulle vara farligt.
netha
Samma rapporter återkommer år efter år ... inget nytt under stjärnorna.
Monica M zon 4
Håller med Netha. Nä, det här var väl inget nytt. Brukar bli lite skriverier varje år om våra besprutade krukväxter. Sen händer inte så mycket mer. Handeln försöker väl komma på lite miljövänligare gifter men nog sjutton besprutas de flesta krukväxter!
Irene_L
För mig var det en nyhet så har dom informerat om detta förrut så har jag missat det!! Så ibland kan det vara bra att såna här rapporter återkommer! Det är ofta några som inte som hört det....som jag exempelvis!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Svärmor på hemmet får inte ha julstjärna i sin lägenhet p.g.a. att en i personalen är allergisk.
theseraphim
När man sprayar tex julstjärnor så kallas det att man retarderar dem och det medel som används gör att blomman stannar upp i växten och man kan få den att blomma i kortare höjder. Detta medel om man skulle dricka det är säkert inte bra men själva behandlingen görs ganska långt innan de sälj och 99% av allt medel är väck innan dess och är alltså inget farligt i sig. Att man sedan inte får ha julstjärnor på hem är att de är allergiframkallande i sig och har inget med besprutningen att göra och det gäller en uppsjö med blommor och växter men om man vill ge en blomma till någon på hemmet så kan jag rekomendera Kalanchoe eller tex bromeliasläktet.

Nu över till Hyacinth lökarna och det där med att doppa dem, det kallas betning och har mest med att göra med mögelskydd på löken att göra och även där finns det ganska olika sätt att göra och här i Sverige tex är vi duktiga på att inte gå till överdrift med de preparaten(finns säkert något undantag som vanligt)och det kan man märka om man handskas mycket med dem dvs det kliar inte så mycket i händerna.

Med andra ord så är det här inget nytt och heller inget att direkt oroa sig för men om ni skulle vilja prova att spraya eller beta själva så behöver ni ju inte provsmaka preparaten:-) Det gäller ju även ekologiska medel som vanlig ättika för det är nog inte heller så nyttigt att dricka en deciliter rakt upp o ner.
Gunilla T
Att tänka på för djurägare vars djur gärna smakar på växter;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8291690.ab
netha
Har det någon gång hänt att hund blivit förgiftad av krukväxt?

Överbölingen
Jag har en känsla av att allt jag nödgas köpa i affären är manipulerat på ett eller annat sätt. Grönsaker, rotfrukter, kött/charkprodukter. Det enda som inte går att manipulera så mycket är fisk. Men det skall tusan till hålla rätt på alla sviktande populationer.
Leve viltkött och hemodlat och grannes potatis. I affären så kan det ju vara precis vad som helst (korrektheten alltså).

I varje fall så är dunderglöggen högklassig. Min variant var gjord på ljust och mörkt lättöl. Provsmakar i skrivande stund. Sscjådetscjjå.
MasterPutte
Tyvärr kan media vinkla och vrida ord till en mening som får en helt annan innebörd än vad avsändaren först sagt. Naturskyddsföreningen skriver på sin hemsida att julstjärnor innehåller mycket bekämpningmedel. Tyvärr skapar detta en ytterst snedvriden bild av Svensk blomsterproduktion. Varje julstjärna som produceras innehåller ytterst lite kemikalier, dock resonerar Naturskyddsföreningen så att den sammanlagda mängden 10 miljoner köpta julstjärnor tillsammans har haft behov av en samlad mängd ´gifter´. I Svensk odling används mestadels moderna sorter och mekaniska odlingstekniker för att styra julstjärnan till att hålla sig kompakta och fina och endast i undantagsfall tar man till åtgärder för att kemiskt styra julstjärnan. All form av växtskydd sker med biologiska medel, så långt det är möjligt, och det är det. Alla insatser dokumenteras och kontrolleras av oberoende revisorer och certifieras via systemet IP-Sigill.
PS. Den Svenska trädgårdsmästaren producerar med stor omsorg om dig som konsument och vår miljö! PS i filmen jämfördes endast vita i olika storlekar medan alla röda var obesprutade!
theseraphim
CITAT (MasterPutte @ 20-12-2010, 12:04) *
Tyvärr kan media vinkla och vrida ord till en mening som får en helt annan innebörd än vad avsändaren först sagt. Naturskyddsföreningen skriver på sin hemsida att julstjärnor innehåller mycket bekämpningmedel. Tyvärr skapar detta en ytterst snedvriden bild av Svensk blomsterproduktion. Varje julstjärna som produceras innehåller ytterst lite kemikalier, dock resonerar Naturskyddsföreningen så att den sammanlagda mängden 10 miljoner köpta julstjärnor tillsammans har haft behov av en samlad mängd ´gifter´. I Svensk odling används mestadels moderna sorter och mekaniska odlingstekniker för att styra julstjärnan till att hålla sig kompakta och fina och endast i undantagsfall tar man till åtgärder för att kemiskt styra julstjärnan. All form av växtskydd sker med biologiska medel, så långt det är möjligt, och det är det. Alla insatser dokumenteras och kontrolleras av oberoende revisorer och certifieras via systemet IP-Sigill.
PS. Den Svenska trädgårdsmästaren producerar med stor omsorg om dig som konsument och vår miljö! PS i filmen jämfördes endast vita i olika storlekar medan alla röda var obesprutade!


Precis, media hör det viskas bekämpningsmedel och skriver gifter i dina krukväxter:-) Skämt åsido så är svenskar, danskar och en hel del andra länder riktigt duktiga på att odla i dagsläget med minimalt med medel(även om de måste använda en del för att klara det ekonomiskt)och skulle media leta odlare så hade de med fördel visat upp de 3 av 100 som använder betydligt mer av den varan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon