rstrr
Önskar mer skjärming mot gata nede på sommaren. Har tänkt varierande typer av ormbunkar som i MR2008. Läste att dessa kan brukas under buskar. Går det bra om jag tilsätter mer jord under buskarna och planterar dit?Eller är det för sent?
Bassam
Hej

Ormbunke kan leva på i väldränerad jord med ljus skugga eller halvskugga också de behöver kalk jord men sorten som heter ( Blechnum arter ) kan leva på sur jord.

Obs

du kan plantera dem under buskar på grund att de kan leva på skugga men om du har sur jord, det är bra om du kan blanda deras jord med lite kalk eller aska.
H:Bassam
Gunilla T
Nej Bassam, ingen kalk eller aska på ormbunkar. De flesta ormbunkar klarar utmärkt att växa i sur jord även om inte alla kräver det.
Bassam
Hej

Det är sista informationen som jag läste före två dagar..

Obs

Den här som jag läste och jag försöker hela tiden bjöder nya informationen :

( Många ormbunkar kräver en neutral och kalkhaltig jord, med undantag för Blechnum arter och Crypto-Gramma. Vem älskar vädret i en fuktig och sur miljö ).

H:Bassam
Huggorm
Visst finns det kalkkrävande ormbunkssorter, men de flesta klarar sig bra i sur jord också, bara det inte är extremt surt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon