andersen
Kom cyklande på cykel/gångväg som var oplogad vid två tillfällen blir jag tillsagd att det inte är läge att cykla på cykelbanan,dom är helt enkelt rädda att bli påkörda, jag säjer inget utan har fullt jobb att ta mej fram i snömodden,tillslut så anser jag att det inte går att cykla på cykel/gångvägen utan ger mej ut på en starktrafikerad 50väg men rättbred väg så omkörningar är inga problem, men det är tättrafik,efter en halvmil på vägen blir en bilist arg och skriker från nervevad ruta använd cykelbanan,jag skriker tillbaka att den är inte farbar, han stannar, och vi skriker diverse dumheter tillvarandra dumt nog, jag cyklar därifrån honom utan att någon av oss hadde lungnat ner sig.

Jag vill ju cykla på vinter och tycker att det är inormala fall att det är rätt avslappnande och ett bra sätt att träna på. Visst jag hadde kunnat promenerat med cykeln i en mil eller delar av sträckan.
Malvia

I lördags körde jag om på 55:an, och jag mötte en "tävlingscyklist" som cyklade på vägen, ej väggrenen.

Han markerade ogillande min omkörning, trots att det var med god marginal till honom.

Han verkligen bredde ut sig såsom ett fordon, undrade vad bilarna efter tyckte om att ligga bakom honom i vanliga filen.

Eller cyklade han i 90 km?


CITAT (andersen @ 06-12-2010, 16:20) *
Kom cyklande på cykel/gångväg som var oplogad vid två tillfällen blir jag tillsagd att det inte är läge att cykla på cykelbanan,dom är helt enkelt rädda att bli påkörda, jag säjer inget utan har fullt jobb att ta mej fram i snömodden,tillslut så anser jag att det inte går att cykla på cykel/gångvägen utan ger mej ut på en starktrafikerad 50väg men rättbred väg så omkörningar är inga problem, men det är tättrafik,efter en halvmil på vägen blir en bilist arg och skriker från nervevad ruta använd cykelbanan,jag skriker tillbaka att den är inte farbar, han stannar, och vi skriker diverse dumheter tillvarandra dumt nog, jag cyklar därifrån honom utan att någon av oss hadde lungnat ner sig.

Jag vill ju cykla på vinter och tycker att det är inormala fall att det är rätt avslappnande och ett bra sätt att träna på. Visst jag hadde kunnat promenerat med cykeln i en mil eller delar av sträckan.


Oftast reagerar man på farligheten och att cyklister/gående syns så dåligt - ej har reflexer. Vet man att det finns cykelbanor räknar man med att cyklisterna ska vara där.
Aqvakul
Andersen!

Varför startar du två likadana trådar?
andersen
CITAT (Aqvakul @ 06-12-2010, 17:09) *
Andersen!

Varför startar du två likadana trådar?


När jag tryckte på skicka, så hände det inget, så jag tryckte engång till, du kan väl ta bort valfri tråd, om du har befogenhet till det?
theseraphim
CITAT (andersen @ 06-12-2010, 16:20) *
Kom cyklande på cykel/gångväg som var oplogad vid två tillfällen blir jag tillsagd att det inte är läge att cykla på cykelbanan,dom är helt enkelt rädda att bli påkörda, jag säjer inget utan har fullt jobb att ta mej fram i snömodden,tillslut så anser jag att det inte går att cykla på cykel/gångvägen utan ger mej ut på en starktrafikerad 50väg men rättbred väg så omkörningar är inga problem, men det är tättrafik,efter en halvmil på vägen blir en bilist arg och skriker från nervevad ruta använd cykelbanan,jag skriker tillbaka att den är inte farbar, han stannar, och vi skriker diverse dumheter tillvarandra dumt nog, jag cyklar därifrån honom utan att någon av oss hadde lungnat ner sig.

Jag vill ju cykla på vinter och tycker att det är inormala fall att det är rätt avslappnande och ett bra sätt att träna på. Visst jag hadde kunnat promenerat med cykeln i en mil eller delar av sträckan.


Jag tror tyvärr att man som cyklist kan få tänka om på vintern om det råder riktigt vinterväglag och snöröjningen inte är klar eller kan röja alla cykelbanor, det innebär ju inte att man kan räkna med att bilisterna ska anpassa sig till detta då oftast även de många gånger får vägar som blir både hala och mycket smalare. Att han skällde på dig kanske du skulle sett som omtanke;-)
malcolm
Cykelvägen/gångvägen till Orlången brukar vara plogad. men varför är det så viktigt att cykla till varje pris...? Finns ju andra motionsformer och jag som bilist skulle inte vilja köra på någon som cyklat omkull i halkan.
andersen
CITAT (theseraphim @ 06-12-2010, 17:23) *
Jag tror tyvärr att man som cyklist kan få tänka om på vintern om det råder riktigt vinterväglag och snöröjningen inte är klar eller kan röja alla cykelbanor, det innebär ju inte att man kan räkna med att bilisterna ska anpassa sig till detta då oftast även de många gånger får vägar som blir både hala och mycket smalare. Att han skällde på dig kanske du skulle sett som omtanke;-)


Ja du har nog helt rätt där, men jag har gjort det till en sport att cykla oavsätt vad det är för väder istort sätt, och där av ligger lite av njutningen åxå, att klä sig rätt och cykla i vilket väder som helst, jag vet att det låter knäppt, men så är det,föra vintern så hadde jag en knäskada som hindrade mej att cykla några längre stäckor och turerna blev inte varje dag,jag kände mej som en knarkare dvs är istort sätt beroende av att sätta mej på cykeln, och löppträna är inte min "grej" i går så tog jag en tuff tur med högt tempo bland stockholms södra förorter och då va det inte moddigt utan förorterna lämnade jag bakom mej i ett bra tempo, när jag då kom hem så kände jag en enorm lycka. Men åter igen jag inser att du har rätt, och att jag måste ändra mitt sätt att cykla på vintern.

CITAT (malcolm @ 06-12-2010, 17:39) *
Cykelvägen/gångvägen till Orlången brukar vara plogad. men varför är det så viktigt att cykla till varje pris...? Finns ju andra motionsformer och jag som bilist skulle inte vilja köra på någon som cyklat omkull i halkan.


Jag cyklade huddinge till fruängen fram och tillbaka,vägen som jag cyklade på var häradsvägen, straxs före utsälje kom jag i konfligt med bilistern.
andersen
fel postat
Huggorm
Om man vänder på det, är det då tillåtet att köra bil på cykelbanan om bilvägen inte är plogad? Nej, att ge sig ut med cykel på en starkt trafikerad bilväg i snöslask, det tyder på dåligt omdöme anser jag. Du kanske inte är så rädd om livet, men tänk på stackaren som kanske råkar köra ihjäl dig när du halkar omkull, hur kommer det kännas för denne? Ställ cykeln de dagar då det inte är plogat, och ta bussen i stället
malcolm
CITAT (andersen @ 06-12-2010, 17:58) *
Ja du har nog helt rätt där, men jag har gjort det till en sport att cykla oavsätt vad det är för väder

En sport...? Då får du ta mig tusan skylla dig själv. Jag cvklade året runt i min förra ungdom men inte tusan var det en utmaning mot naturens element utan det handlade mer om att ta sig till och från jobbet (4,5 km) och det var inte några småvägar i förorten det handlade om utan E4:an. Skulle aldrig utsätta mig själv eller mina medtrafikanter för sådana faror idag och att kalla det för "sport" låter minst sagt idiotiskt. Hur kul skulle det vara att köra ihjäl en cyklist, även om man har en gammal Volvo som gått 50.000 mil...?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-12-2010, 18:49) *
Om man vänder på det, är det då tillåtet att köra bil på cykelbanan om bilvägen inte är plogad? Nej, att ge sig ut med cykel på en starkt trafikerad bilväg i snöslask, det tyder på dåligt omdöme anser jag. Du kanske inte är så rädd om livet, men tänk på stackaren som kanske råkar köra ihjäl dig när du halkar omkull, hur kommer det kännas för denne? Ställ cykeln de dagar då det inte är plogat, och ta bussen i stället

Är helt överens med herr Esping i denna fråga (händer inte var dag)...
Cacki
Ja, aja baja, så får man inte göra! nono.gif Då får man inga julklappar.

Idag när jag körde från jobbet mötte jag en mamma med barnvagn mitt i gatan. Hon tyckte att trottoaren var för knagglig sa hon....
andersen
Jaha jag skulle kanske inte ha givit mej ut, men å andra sidan nu när det var som det var, hur skall människor ta sig fram oavsätt om det rör sig om barnvagnar eller rullatorer om inte trotoarer cykel eller gångvägar är plogade, visst får dom använda sig av vägen eller skall man flyga fram? det samma gäller naturligt visst cyklister....som vi har pratat om förut på forumet här så måste den här lagen vara den som gäller...


Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II
använda körbanan även om det finns en cykelbana när det
är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.

Färdmålets läge kan inte vara att framföra ett fordon i oplogade cykelbanor med halvmeter höga vallar.
Aqvakul
Om det är omöjligt att ta sig fram på cykelbanorna, så får man nog ställa cykeln och ta sig fram på annat sätt...
Cacki
CITAT (andersen @ 06-12-2010, 19:40) *
Jaha jag skulle kanske inte ha givit mej ut, men å andra sidan nu när det var som det var, hur skall människor ta sig fram oavsätt om det rör sig om barnvagnar eller rullatorer om inte trotoarer cykel eller gångvägar är plogade, visst får dom använda sig av vägen eller skall man flyga fram? det samma gäller naturligt visst cyklister....som vi har pratat om förut på forumet här så måste den här lagen vara den som gäller...
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II
använda körbanan även om det finns en cykelbana när det
är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.

Färdmålets läge kan inte vara att framföra ett fordon i oplogade cykelbanor med halvmeter höga vallar.


Trottoaren var plogad...
andersen
CITAT (Aqvakul @ 06-12-2010, 19:44) *
Om det är omöjligt att ta sig fram på cykelbanorna, så får man nog ställa cykeln och ta sig fram på annat sätt...


Ja visst, men om det nu är så att man ändå har givit sig ut, det kan ju vara så att man har tagit cykeln till jobbet, och niotimmar senare skall hem, det kan ha kommit mycket snö under tiden.

CITAT (Cacki @ 06-12-2010, 19:45) *
Trottoaren var plogad...


Ja i ditt fall ja, men rent allmänt, så är det ju inte ovanligt att den inte är så.
Huggorm
CITAT (andersen @ 06-12-2010, 19:49) *
Ja visst, men om det nu är så att man ändå har givit sig ut, det kan ju vara så att man har tagit cykeln till jobbet, och niotimmar senare skall hem, det kan ha kommit mycket snö under tiden.

Ställ cykeln på jobbet då, och ta bussen hem samt tillbaka till jobbet dagen efter. Alternativt kolla väderleksprognoser redan på morgonen och gör en bedömning om det verkligen är lämpligt att ta cykeln den dagen. Vi bor trots allt i ett land där det snöar på vintern, och det måste vi ta hänsyn till.

Edit: Annars kan du göra som på din avatar och förhoppningsvis locka någon att stanna och ge dig lift...
Peztis
Men å andra sidan...

Varför prioriteras det att bilarna ska fram till varje pris men inte gående och cyklister?
Hade precis denna diskussion med min man idag som också gnällde men det var för att i detta fallet var en traktor som plogade upp gångbanan medan det var rätt moddigt för bilisterna.

Det propageras ju konstant om att man ska använda andra färdsätt än bil, dvs allmänna kommunikationer, cykla, gå...

De allmänna färdmedlen är där jag bor - lite avsides - rätt obefintliga så för mig står valet till bil och cykel. Då vägen är smal och slingrig - samt dagis närmare 3 mil lång - är valet lätt: bil. Hade jag kunnat, orkat och haft tid hade jag dock helst velat cykla (fast ok, absolut inte tre mil enklel väg).

Som alltid är det ju hänsyn till andra trafikanter som gälller men åter igen som alltid så försvinner denna ståndpunkt så fort man sätter sig bakom ratten. Tyvärr gäller det även ofta bakom styret också numer.

Väljer man att sätta sig på en cykel på en starkt trafikerad väg så gäller det att man kan göra så utan att utsätta andra eller sig själv för fara, man ska natruligtvis vara utrustad med lyse och reflexer.

Kan inte bedöma om det var rätt eller fel gjort, förstår båda sidorna...
Fel att utsätta andra för risken till en olycka.
Rätt då alternativet inte var cykelbart.
Huggorm
Hur mycket betalar en bilist i skatt per år på sitt körande? 10-20000kr? Ännu mer? Hur mycket betalar en cyklist? Inte en krona så vitt jag vet. Därför tycker jag bilister har lite större rätt att kräva framkomlighet alla årets dagar. I tillägg är det nog inte ens en procent av alla cyklister som cyklar även på vintern, så att lägga stora summor på att hålla cykelbanorna perfekt rena kan inte prioriteras.
Meriona
Det här är minsann ingen enkel sak att reda ut, jag måste nog säga att jag tycker som Serafen, det finns tillfällen när man inte borde cykla, för det är helt enkelt SÅ JÄKLA OKLOKT! Men visst ska det efterhand röjas upp så att folk kan ta sig fram på cykelvägar, inte tal om annat.

Ang promenerande barnvagnsmaffia: i vår by måste man för tillfället gå just på gatan för trottoarerna har fått användas till snöförvaring. Utom just i centralaste centrum då, där har kommunen kostat på sig att frakta undan snön, åtminstone delvis. Så här finns inte knaggliga trottoarer att välja på, och det får man som bilist vara uppmärksam på, det går inte att flänga fram som vanligt inte, särskilt inte när det är 2 meters snövallar i gathörnen.

Krama varandra i trafiken, kommer ni ihåg det? smile.gif
netha
Här cyklar man året om på cykelvägar... på vintern med vinterdäck.
Sällan man ser någon cykla på gatorna.
Ralf
För några år sedan när det snöade som mest körde jag om en cyklist på körbanan på ESSINGELEDEN.
-herregud det var det värsta jag sett tänkte jag o sen körde jag om en gående man på körbanan med BARNVAGN på samma väg...


bear
Andersen tycker att de som väljer att cykla i stort sett året om är beundransvärda och skall hedras för det. I går var kanske inte en optimal cykeldag...... snart kanske regeringen inför en "miljöcykelpremie" för den som satsar på och köper en ny cykel.......och ställer bilen.........
Huggorm
CITAT (bear @ 07-12-2010, 08:21) *
Andersen tycker att de som väljer att cykla i stort sett året om är beundransvärda och skall hedras för det. I går var kanske inte en optimal cykeldag...... snart kanske regeringen inför en "miljöcykelpremie" för den som satsar på och köper en ny cykel.......och ställer bilen.........

Du glömmer att bilförarna betalar in mycket stora summor i skatt som regeringen skulle få svårt att klara sig utan. Så någon miljöcykelpremie är det inte sannolikt att det kommer...
bear
CITAT (Huggorm @ 07-12-2010, 09:53) *
<br />Du glömmer att bilförarna betalar in mycket stora summor i skatt som regeringen skulle få svårt att klara sig utan. Så någon miljöcykelpremie är det inte sannolikt att det kommer...<br />
&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;<br /><br />I vår familj är jag inte ute och cyklar så ofta som min sambo som trampar på nästan dagligen året runt...... däremot betalar Vi den skatt du skriver om för Vår bil...... men kanske en premierabatt på punkteringsfria däck skulle kunna vara tänkbart......som en uppmuntran för miljöinsatsen när man väljer cykel.......
andersen
Efter samtal med närpolisen i huddinge idag, så säjer Polisen så här, att man har rätt att cykla på en 50väg om inte cykelbanan/gångvägen är farbar, det samma gäller gående, men att man skall visa hänsyn och inte ligga mitt i vägen, föra årets vinter var den här frågan uppe många gånger. man skall åxå tänka på att Polisman avgör om cykelbanan/gångväg är farbar.

ryss_борис
Här är det ju helt klart du som inte är klar i skallen. För att cykelbanan är igensnöad knör du dig ut på en hal bilväg och stör trafiken, och riskerar även att bli påkörd om någon bil får sladd. Du väljer själv om det är värt risken, men det är fan inte snällt mot de i bilarna som nog inte tycker det är så roligt att köra ihjäl nån som inte har vett att hålla sig borta från vägen, bara för att cykelbanan är obrukbar. Du hade tom kunnat orsaka seriekrock om någon väjer för dig.

Om du nu absolut måste cykla å har bråttom till jobbet eller så, så får du ju för helvete se till att
ligga i kanten och störa trafiken så lite som möjligt. Både för din egen och deras skull, men kom för fan inte här å klaga på att folk blir upprörda när du på en hal väg i (tät-trafik dessutom) cyklar runt som en dåre och tror att du inte stör trafiken. Möjligt att du har rätt att köra där, men du får ju ha sätta dig in i bilisternas situation också.

Nu såg jag inte själva händelsen, men har varit med om helgalna cyklister, som bara kör rätt ut i gatan mot rött ljus, cyklar i tunnlar (där det är strängt förbjudet), vinglar ut mitt i vägen, vägrar cykla in till kanten osv.. Har ingen bra erfarenhet av dem..

slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif


Chamomille
CITAT (ryss_бори @ 07-12-2010, 16:28) *
Här är det ju helt klart du som inte är klar i skallen. För att cykelbanan är igensnöad knör du dig ut på en hal bilväg och stör trafiken, och riskerar även att bli påkörd om någon bil får sladd. Du väljer själv om det är värt risken, men det är fan inte snällt mot de i bilarna som nog inte tycker det är så roligt att köra ihjäl nån som inte har vett att hålla sig borta från vägen, bara för att cykelbanan är obrukbar. Du hade tom kunnat orsaka seriekrock om någon väjer för dig.

Om du nu absolut måste cykla å har bråttom till jobbet eller så, så får du ju för helvete se till att
ligga i kanten och störa trafiken så lite som möjligt. Både för din egen och deras skull, men kom för fan inte här å klaga på att folk blir upprörda när du på en hal väg i (tät-trafik dessutom) cyklar runt som en dåre och tror att du inte stör trafiken. Möjligt att du har rätt att köra där, men du får ju ha sätta dig in i bilisternas situation också.

Nu såg jag inte själva händelsen, men har varit med om helgalna cyklister, som bara kör rätt ut i gatan mot rött ljus, cyklar i tunnlar (där det är strängt förbjudet), vinglar ut mitt i vägen, vägrar cykla in till kanten osv.. Har ingen bra erfarenhet av dem..

slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif

Säger du det?
ryss_борис
CITAT (Chamomille @ 07-12-2010, 16:32) *
Säger du det?

Uppenbarligen. Förstår inte ens varför du kommenterar det på det där sättet. Antar att du vill förmedla någon sorts kritik eller bara göra dig rolig över mitt inlägg, men den får du ingen poäng för!!!
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 07-12-2010, 16:33) *
Uppenbarligen. Förstår inte ens varför du kommenterar det på det där sättet. Antar att du vill förmedla någon sorts kritik eller bara göra dig rolig över mitt inlägg, men den får du ingen poäng för!!!


Och du är lika trevlig som vanligt märker jag blink.gif
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 07-12-2010, 16:38) *
Och du är lika trevlig som vanligt märker jag blink.gif

Svårt att låta bli när jag efter en hel dag med dåligt humör ser sån här idioti. SJÄLVKLART SKA BÅDE BILISTERNA OCH CYKLISTERNA VISA VARANDRA HÄNSYN, men att komma och vara så extremt upprörd över att folk reagerar när han gör på det sättet känns ju bara befängt.
Chamomille
CITAT (ryss_бори @ 07-12-2010, 16:33) *
Uppenbarligen. Förstår inte ens varför du kommenterar det på det där sättet. Antar att du vill förmedla någon sorts kritik eller bara göra dig rolig över mitt inlägg, men den får du ingen poäng för!!!

Säger du det?
andersen
CITAT (ryss_бори @ 07-12-2010, 16:44) *
Svårt att låta bli när jag efter en hel dag med dåligt humör ser sån här idioti. SJÄLVKLART SKA BÅDE BILISTERNA OCH CYKLISTERNA VISA VARANDRA HÄNSYN, men att komma och vara så extremt upprörd över att folk reagerar när han gör på det sättet känns ju bara befängt.


Vadå extremt upprörd? jag har väll aldrig skrivit att jag är det? från rubriken via mina inlägg så har jag skrivit att jag kom i konfligt, och att vi skrek div dumma saker till varandra men inte är jag extremt upprörd för det.
ryss_борис
CITAT (andersen @ 07-12-2010, 16:55) *
Vadå extremt upprörd? jag har väll aldrig skrivit att jag är det? från rubriken via mina inlägg så har jag skrivit att jag kom i konfligt, och att vi skrek div dumma saker till varandra men inte är jag extremt upprörd för det.

Dock lät det så med tanke på att ni skrek saker till varandra och att du sen startar två stycken identiska trådar om det, men sorry, kunde inte hålla mig. whistling.gif
andersen
CITAT (ryss_бори @ 07-12-2010, 16:57) *
Dock lät det så med tanke på att ni skrek saker till varandra och att du sen startar två stycken identiska trådar om det, men sorry, kunde inte hålla mig. whistling.gif


Det är imottaget.
malcolm
Pssssst andersen... det stavas konflikt med k... rolleyes.gif
andersen
CITAT (malcolm @ 07-12-2010, 17:02) *
Pssssst andersen... det stavas konflikt med k... rolleyes.gif


Aj då då skulle jag redigera en gång till...Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon