silos
Bröd är dyrt!Nu har jag kommit på ett bra sätt att köpa billig och bra bröd!
Jag köper då och då bröd från bagerier dagen efter till halva priset och vilka bröd sedan OJ OJ OJ helt fantastiska,goda,mättande och vackra att se på!
Idag kom jag över 4 fina limpor och dessa kostade bara 47 kronor!

Jag brukar baka mitt bröd,men har inte riktigt orkat under sommaren och hösten så jag var lycklig när jag kom på att jag kunde hitta dessa limpor!

Har ni andra hittat dagen efter bröd?
Bengalow
Dagsfärskt franskbröd är det inget som slår. Vi har 100 m till bagaren...och så hämtar jag Metro och City på vägen. Morgonenfikat är räddat! (fast det är dåliga korsord dom tidningarna har - alltför lätta...!)
malcolm
Grattis till brödkapet silos! bravo.gif
Piccante
jag bakar allt mer bröd själv. Har tröttnat på dyrt och tråkigt köpebröd.
andersen
CITAT (Markus_H @ 01-12-2010, 00:05) *
jag bakar allt mer bröd själv. Har tröttnat på dyrt och tråkigt köpebröd.


Samma sak här.
Christa
Jag bakar surdegsbröd. Degen står i 2 dygn så det kräver lite planering men inte alls så mycket passning.

Klint
Det var längesen jag bakade gubben klagar på att det blir så smuligt men det är dyrt att köpa och enahanda så tipsa mej gärna finns en tråd "matbröd" i recept men jag vill ha fler! goda o lättbakade! yes.gif
andersen
CITAT (Klint @ 01-12-2010, 17:33) *
Det var längesen jag bakade gubben klagar på att det blir så smuligt men det är dyrt att köpa och enahanda så tipsa mej gärna finns en tråd "matbröd" i recept men jag vill ha fler! goda o lättbakade! yes.gif


Om du använder smör och tar lite extra så blir det mindre smulor, samma sak om du använder kesella, och byter ut strösocker mot brödsirap. Tänk på att inte ha förmycket mjöl i degen det är nog det vanligaste felet som hobbybagarna gör.
Klint
Jaasåru jag brukar(-de) ha margarin kan det va det? Jag har bakat ett vetebröd med kesella det blir jättegott
Är du bagare? tummenupp.gif
Huggorm
På min lokala matbutik finns enbart gårdagens bröd, dock inte till reducerat pris... Eller snarare skall man vara glad om man hittar gårdagens bröd, för det mesta brukar vara äldre än så
andersen
CITAT (Huggorm @ 01-12-2010, 21:31) *
På min lokala matbutik finns enbart gårdagens bröd, dock inte till reducerat pris... Eller snarare skall man vara glad om man hittar gårdagens bröd, för det mesta brukar vara äldre än så


.
Klint
CITAT (andersen @ 02-12-2010, 04:00) *
.


confused.gif
andersen
CITAT (Klint @ 02-12-2010, 16:26) *
confused.gif


Jag skrev ang dagsfärskt bröd,men ändrade mej, limpor skall enl mej inte ätas dagsfärskt, en limpa skall mogna någon dag innan man äter den den är för degig första dagen och den får bättre smak om limpan har lägat en dag.Men det finns bröd som är godast nybakad dit räknar jag olika varianter av franskbröd.
andersen
CITAT (Klint @ 01-12-2010, 18:26) *
Jaasåru jag brukar(-de) ha margarin kan det va det? Jag har bakat ett vetebröd med kesella det blir jättegott
Är du bagare? tummenupp.gif


Jag använder mej av mitt riktiga namn, och har sakt förut här på forumet att jag vill inte tala om var jag arbetar eller vad dom övriga i familjen heter, det blir för privat då. Fast det är nog inte så svårt att räkna ut vad jag arbetar med eller var jag arbetar.

Mvh andersen
Klint
Ja det var inte min mening snoka. Tycker bara att du gav så bra svar blush.gif
Huggorm
CITAT (andersen @ 02-12-2010, 16:54) *
Jag skrev ang dagsfärskt bröd,men ändrade mej, limpor skall enl mej inte ätas dagsfärskt, en limpa skall mogna någon dag innan man äter den den är för degig första dagen och den får bättre smak om limpan har lägat en dag.Men det finns bröd som är godast nybakad dit räknar jag olika varianter av franskbröd.

Jag har nog aldrig provat ett bröd som inte varit bäst när det var färskt. Men så äter jag mest halvgrova bröd som tex. pågen kneipp, och det kanske är annorlunda mot riktigt grovt bröd?
Alexander-VG-zon3
riktig färsk limpa är jätte gott, dessutom får jag hicka och har svårt att äta bröd som legat ett tag eller blivit för torrt.

alla bröd vad det än gäller tycker jag dom är som bäst när dom är helt färska.
Huggorm
Riktigt ljusa bröd som barkis går knappt att äta när de blivit ett par dagar gamla
Klint
Godaste brödet är den kaka mamma bakade när man var liten "Spik" varm så att smöret smälter wub.gif
andersen
CITAT (Huggorm @ 02-12-2010, 18:03) *
Jag har nog aldrig provat ett bröd som inte varit bäst när det var färskt. Men så äter jag mest halvgrova bröd som tex. pågen kneipp, och det kanske är annorlunda mot riktigt grovt bröd?


Det är inte annorlunda med riktigt grovt bröd, jag tycker att det är godare efter någon/några dagar.

Ett bröd som måste mogna är annars det gamla militärbrödet ankarstock.

ankarstock
evelina
Så tycker jag med. Vi bakar Upplandskubb som ska koka på vedspisen i 5 timmar och sedan vila minst en dag, jättegott bröd.
andersen
CITAT (evelina @ 02-12-2010, 18:25) *
Så tycker jag med. Vi bakar Upplandskubb som ska koka på vedspisen i 5 timmar och sedan vila minst en dag, jättegott bröd.



Ojoj det brödet har jag inte ätit sedan jag var barn,nu vet jag vad jag skall göra i helgen, måste leta rätt på någon kastrull som jag kan ha i ungnen, har du bakat upplandskubb i en vanlig ungn någon gång?
evelina
Nej men jag hittade det här om det hjälper.


Smörj och mjöla en rak gryta (minst 2 liter). Smörj även locket. Forma degen till en bulle som passar formen. Lägg ner den med den jämnaste sidan ner. Låt jäsa under lock 30-45 min. Sätt ugnen på 200°.
Sätt på locket och ställ grytan på galler i nedre delen av ugnen. Grädda 50-60 min.
andersen
CITAT (evelina @ 02-12-2010, 18:41) *
Nej men jag hittade det här om det hjälper.
Smörj och mjöla en rak gryta (minst 2 liter). Smörj även locket. Forma degen till en bulle som passar formen. Lägg ner den med den jämnaste sidan ner. Låt jäsa under lock 30-45 min. Sätt ugnen på 200°.
Sätt på locket och ställ grytan på galler i nedre delen av ugnen. Grädda 50-60 min.


Ja jag hittade samma sida, blir lite fundersam,det står en rakgryta, vad skall jag med den till? degen skall väl bakas som en bulle i en rundgryta?
evelina
Strunta i det går säkert att baka i en järngryta tror jag.
evelina
Imorgon ska jag iväg till en bagarstuga och baka Årböle bröd ett slags tunt hårt bröd och väldigt gott.
netha
Tycker inte alls att brödet behöver vara nybakt/dagsfärskt ... tvärtom så tycker jag att limpor, lantbröd, rågbröd m.fl är godare efter en/ett par dagars mognad.

Köpefrallor/luftbröd är ett undantag ... de är godast helt färska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon