Sidor: 1, 2, 3
silos
En sak är säkert att när en människa vågar tala om att hon är troende blir det krig på alla plan i hennes liv!!!!
Hon blir nästan som osynlig,d.v.s medmänniskor vill inte veta av henne längre,anhöriga börjar tro att hon har tappat förståndet och blivit hjärntvättad:(

Och satan och hans anhängare anfaller människan med allt möjligt:sjukdomar,hon kan bli uppsagd från sitt arbete,hon kan bli av med sjukersättningen,släktingar vänds emot henne och mycket mycket mera....

Allt detta bara för att hon talar om att hon tror på Jesus Kristus!

MEN,den som har Jesus i sitt hjärta är en VINNARE,bara hon fortsätter att vandra på den smala vägen!

En sådan människa är hatad av den onda andevärlden men djupt älskad av Jesus Kristus!

http://levamedjesus-kyllikki.blogspot.com/...t-nytt-liv.html
http://levamedjesus-kyllikki.blogspot.com/...tan-utkrig.html
Överbölingen
Men kära vän!
Allt det där är ju påhitt från människor.
Bibeln finns. OK tro enligt den.
Kornenfinns. Tro enligtden.
Talmud eller vad det nu heter. Tro enlig tden.
Budda, Shiv, Shintu OK


Den dag jag lämnar det jordiska livet så kanske jag får en religiös vibb.
Sker det plötslgt så är det som det är. Skulle kalla det "En ny upplevelse". Den sista.
*Stintan*
Jag känner massor med troende människor och dom har det inte alls så där, inte på någon punkt.
silos
CITAT (Överbölingen @ 29-11-2010, 23:49) *
Men kära vän!
Allt det där är ju påhitt från människor.
Bibeln finns. OK tro enligt den.
Kornenfinns. Tro enligtden.
Talmud eller vad det nu heter. Tro enlig tden.
Budda, Shiv, Shintu OK
Den dag jag lämnar det jordiska livet så kanske jag får en religiös vibb.
Sker det plötslgt så är det som det är. Skulle kalla det "En ny upplevelse". Den sista.


Nej och åter nej!!!
Bibeln är skriven av människor och Gud gav dessa människor inspiration till att skriva dessa biblens böcker,DET tror jag fullt och fast på!

Jag blir nu uppriktig ledsen och mycket sorgsen för din skull! crying.gif
Var säker på att du kommer får en fruktansvärd chock när du lämnat ditt liv bakom dig och står och möter Jesus och Han säger till dig:jag känner dig inte och DÅ kommer du även komma ihåg mina ord här!

Jag hoppas innerligt att du vill söka dig dig till Jesus och jag ber för dig!
silos
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 00:01) *
Jag känner massor med troende människor och dom har det inte alls så där, inte på någon punkt.


Det är jag mycket glad för!
*Stintan*
Lägg ner nu Silos, folk får väl tro vad dom vill eller inte tro alls. Det här är ett odlaforum och inte ett missionsforum!

Respektlöst! thumbdown.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 00:11) *
Lägg ner nu Silos, folk får väl tro vad dom vill eller inte tro alls. Det här är ett odlaforum och inte ett missionsforum!

Respektlöst! thumbdown.gif


Oj,jag som trodde att detta är en ÖPPEN forum för alla,både troende och icke troende!
ELLER är det DU Stintan som bestämmer vad som får skrivas?
AndersKbg
CITAT (silos @ 30-11-2010, 00:14) *
Oj,jag som trodde att detta är en ÖPPEN forum för alla,både troende och icke troende!
ELLER är det DU Stintan som bestämmer vad som får skrivas?

Det är Stintan som är Gud.
Har du en annan menar du?
omk
Men Silos !!

Alla har inte modet att KUNNA eller VÅGA tro, som du gör, helt oreserverat och förbehållslöst ! Och dessutom berätta om det !!
Jag tror snarare att folk, innerst inne, respekterar och avundas dej litegrann, för att du funnit DIN mening.
Du ska bara inte pådyvla DIN mening på alla andra. De har sina egna åsikter.
Du skriver kanske bara om kristendomen, men du kan inte dra alla icke-troende kristna (ELLER alla andra icketroende i alla andra olika religioner, för den delen) över en kam, vännen !
Anma
CITAT (silos @ 30-11-2010, 00:02) *
Var säker på att du kommer får en fruktansvärd chock när du lämnat ditt liv bakom dig och står och möter Jesus och Han säger till dig:jag känner dig inte och DÅ kommer du även komma ihåg mina ord här!

Jag trodde Jesus kände alla, till och med de icketroende.
silos
CITAT (omk @ 30-11-2010, 00:26) *
Men Silos !!

Alla har inte modet att KUNNA eller VÅGA tro, som du gör, helt oreserverat och förbehållslöst ! Och dessutom berätta om det !!
Jag tror snarare att folk, innerst inne, respekterar och avundas dej litegrann, för att du funnit DIN mening.
Du ska bara inte pådyvla DIN mening på alla andra. De har sina egna åsikter.
Du skriver kanske bara om kristendomen, men du kan inte dra alla icke-troende kristna (ELLER alla andra icketroende i alla andra olika religioner, för den delen) över en kam, vännen !


Ja,så är det nog.
Inte vill jag pådyvla mina medmänniskor min tro och självklart måste alla ha rätt till sina åsikter!

Det är bara så att jag har sådan smärta inom mig för mina medmänniskor,de som inte tror på Gud-Jesus Kristus och detta gör att jag valde att skriva här nu.

För det första fördömer jag inte en enda medmänniska,utan jag ÄR uppriktigt sorgsen för allas skull som inte har tagit emot Jesus Kristus och DET gör mig så ont att jag gråter ofta......
Och klart är att detta ses som att dra alla över en kam MEN den nakna hemska sanningen är den att;den som inte ha Jesus som den absoluta NUMMER ETT i sina liv kommer att få en chock efter döden!!!

Och detta är jag bara tvungen att skriva och berätta om även fastän jag vet att jag kommer att bli hatad och hånad,men det tar jag och vet att Jesus ÄR med mig och älskar mig för att jag vågar tala ut om att jah tror på Honom!

Kanske kanske (hoppas jag) att någon människa tar till sig dessa mina ord!För mig har det tagit så där 60 år att ta emot Jesus i mitt hjärta,men bättre sent än aldrig och NU gäller det för mig att våga tala-skriva om Jesus Kristus!

Du skall veta att jag har varit på många smärtsamma och svåra villovägar under mitt liv då jag har sökt livets mening och till slut fann jag mitt livs mening:Jesus Kristus!

Jag kan inte låta bli att fundera över det faktum att människor blir nästan rabiata när man skriver eller talar om Jesus.Så visst är Jesus mycket mycket viktig här i världen för oss människor!

Jag skulle inte längre våga gå en dag utan Jesus i mina tankar,böner i mitt talande.....


CITAT (Anma @ 30-11-2010, 00:39) *
Jag trodde Jesus kände alla, till och med de icketroende.


Ja,det gör Han,men som jag har förstått så kommer Jesus att tala om för dem som icke tro på Honom och inte följer i hans spår:ER KÄNNER JAG INTE!!!!

Och jag är absolut inte säker på att Han känner vid mig då jag dör,eftersom jag är inte någon vidare eftrföljare av Honom men jag hoppas att jag hinner blir detta innan döden nalkas......

CITAT (AndersKbg @ 30-11-2010, 00:18) *
Det är Stintan som är Gud.
Har du en annan menar du?


Stintan vill nog gärna bestämma över andra medlemmar här och tala om vad som får skrivas och framförallt vad som INTE får skrivas enligt henne!
Jag har dock överseende med henne. smile.gif

Min Gud ÄR Jesus Kristus!
kluringen
CITAT (silos @ 30-11-2010, 01:22) *
Det är bara så att jag har sådan smärta inom mig för mina medmänniskor,de som inte tror på Gud-Jesus Kristus och detta gör att jag valde att skriva här nu.


Känn ingen smärta för min skull!!! Jag hade Gud och Jesus i mitt hjärta när jag var barn men lyckades släppa ut honom när jag kom upp i övre tonnåren och har varit fri och lycklig sen dess, fri från från tvivlets plågor och all trams som min uppfostran har prackat på mig.

När jag dör blir jag kompost till glädje för kamraterna på det här forumet. En mycket trevligare tanke än att mitt liv ska ifrågasättas av en 2000-årig gubbe.

angel_not.gif

Grattis till att ha uppfunnit din egen religion! Jag fick lära mig att Gud var den ende guden och att Jesus var hans son. Det var ju i alla fall vad Sonen predikade som älskade sin Fader. Jag skulle nog be för dig och försöka bota din smärta om jag hade någon att be till. Tipps: Vad sägs om ett besök på apoteket? Där brukar jag hitta medel som botar.
giggle.gif
faith
Silos, jag kan känna igen mig i en del av det du skriver. Därför väljer jag att behålla min tro för mig själv numera, då det väcker så mycket negativa känslor hos medmänniskor. I min erfarenhet i alla fall.

CITAT (kluringen @ 30-11-2010, 02:12) *
Tipps: Vad sägs om ett besök på apoteket? Där brukar jag hitta medel som botar.
giggle.gif

thumbdown.gif
Carl
krya på dig
Gita
CITAT (silos @ 30-11-2010, 01:22) *
Ja,så är det nog.
Inte vill jag pådyvla mina medmänniskor min tro och självklart måste alla ha rätt till sina åsikter!

Det är bara så att jag har sådan smärta inom mig för mina medmänniskor,de som inte tror på Gud-Jesus Kristus och detta gör att jag valde att skriva här nu.

Men snälla du, tyck inte synd om mig. För mig är livet och världen tillräckligt fantastisk som den är.
Meningen för mig är just att leva den korta tid som livet varar för att sedan försvinna för alltid precis som allt annat i naturen.
Visst, alla har rätt till sin syn på livet och dess mening och visst respekterar jag de som tror på en gud, men i den här tråden tycker jag det blir obehagligt lite grann på samma sätt som i grönsaks/kost och motionstrådarna, dvs för mycket/ fanatiskt på ett sätt som i min värld inte känns riktigt friskt.

Så sluta oroa dig för oss som inte delar in tro och börja glädja dig åt ditt eget liv i stället.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 30-11-2010, 06:47) *
Men snälla du, tyck inte synd om mig. För mig är livet och världen tillräckligt fantastisk som den är.
Meningen för mig är just att leva den korta tid som livet varar för att sedan försvinna för alltid precis som allt annat i naturen.
Visst, alla har rätt till sin syn på livet och dess mening och visst respekterar jag de som tror på en gud, men i den här tråden tycker jag det blir obehagligt lite grann på samma sätt som i grönsaks/kost och motionstrådarna, dvs för mycket/ fanatiskt på ett sätt som i min värld inte känns riktigt friskt.

Så sluta oroa dig för oss som inte delar in tro och börja glädja dig åt ditt eget liv i stället.
Gita


tummenupp.gif Håller med.
Olle A
Silos, jag tror också på Jesus men tycker att det du skriver i ditt första inlägg verkar ganska fanatiskt. Vilken kyrka är det du har hamnat i? Jag hoppas att det inte är någon skum sekt. Som kristen tror man på en god och kärleksfull gud, full av nåd och förlåtelse. Att känna hans frid i hjärtat är raka motsatsen till det "krig på alla plan" som du skriver om.

Olle
titti49zon6
CITAT (Olle A @ 30-11-2010, 07:05) *
Silos, jag tror också på Jesus men tycker att det du skriver i ditt första inlägg verkar ganska fanatiskt. Vilken kyrka är det du har hamnat i? Jag hoppas att det inte är någon skum sekt. Som kristen tror man på en god och kärleksfull gud, full av nåd och förlåtelse. Att känna hans frid i hjärtat är raka motsatsen till det "krig på alla plan" som du skriver om.

Olle



Kloka ord Olle, min farmor var en sådan troende som inte"prackade" på andra sin tro men levde efter den och hon var den finaste människa som jag någonsin känt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (titti49zon6 @ 30-11-2010, 08:11) *
Kloka ord Olle, min farmor var en sådan troende som inte"prackade" på andra sin tro men levde efter den och hon var den finaste människa som jag någonsin känt.


titti precis så var både min mormor och min mamma.


Solstorm
För mig är Jesus en god symbol som står för godhet och kärlek. Jag anser att vi alla ska sträva efter att vara goda människor som inte gör andra illa eller utnyttjar någon för egen vinnings skull. Det är något som vi alla behöver jobba med. Att aldrig sluta sträva efter att vara goda och medkännande människor. Det ska vi utveckla så att godheten i oss blir ryggmärgskunskap och kommer automatiskt. Lättare sagt än gjort ibland. För mig smäller det högre att av sig själv välja den vägen. Om vi tror på Jesus eller inte spelar inte så stor roll. Att vara god bara för att man är rädd för straff, djävulen eller onda andar smäller inte lika högt som om man strävar efter att vara en god människa bara för att man själv vill vara det.

Nu är jag ingen expert på bibeln men för mig är det mera helvete, fan och djävulskap i gamla testamentet. Öga för öga, tand för tand, syndastraff osv. Med nya testamentet kom Jesus och pratade om kärlek och förlåtelse. Jesus fördömde ingen. Jesus ville heller inte bli upphöjd till någon gud, han spred sin visdom bara.

Nog känner jag människor som blivit pikade för sin tro men inte att någon blivit förföljd så som du skriver
CITAT
En sak är säkert att när en människa vågar tala om att hon är troende blir det krig på alla plan i hennes liv!!!!
Hon blir nästan som osynlig,d.v.s medmänniskor vill inte veta av henne längre,anhöriga börjar tro att hon har tappat förståndet och blivit hjärntvättad:(


Däremot så känner jag människor som varit medlemmar i jehovas vittnen, hos pingstvännerna och andra sekter som har blivit illa behandlade när de har lämnat församlingarna. Släkt och familj som vägrar umgås med sin familjemedlem som har lämnat församlingen. Att inte kunna älska människor bara för att de inte tror på samma sätt är verkligen inte att följa Jesus. Det liknar mer gamla testamentet, det är där kriget finns och förföljelse av oliktänkande.

Jag har mycket svårt att föreställa mig att Jesus skulle ha sagt något i stil med "Fan ta dig om du inte tror på mig"

Att se tecken omkring sig på att gör si och så annars kommer något ont att drabba dig liknar tvångsbeteende och ät ett sjukdomstecken som inte är så ovanligt inom schizofreni bl a
batski
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 00:11) *
Lägg ner nu Silos, folk får väl tro vad dom vill eller inte tro alls. Det här är ett odlaforum och inte ett missionsforum!

Respektlöst! thumbdown.gif


Ja det här är ett odlaforum men silos har postat detta under "Småprat" som finns just för att man ska kunna prata "i största allmänhet. Ej trädgårdrelaterat!"

På vilket sätt är det respektlöst av silos att prata om sånt som är av betydelse för henne? Gör inte alla andra här det? Själv är jag djur- och människorättsförespråkare och intresserad av miljö- och sociala frågor och har ibland postat inlägg relaterade till dessa ämnen. Tycker du att det har varit respektlöst av mig då?
*Stintan*
Tyck vad du vill så tycker jag vad jag vill! Jag tycker väldigt illa om sektlika fanatiska hotfulla domedagspredikningar. Jag tycker att Silos svar till Överbölingen var respektlöst, får jag tycka det? För mig får man tro vad man vill och berätta om det men man ska inte pådyvla andra sin tro som om den vore det enda riktiga. Tro är något personligt och min åsikt är att helvetet finns på jorden och är inget man kommer till när man dör om man inte tror på Gud.
Fenja
Vilken kyrka eller vilket samfund är det du har träffat Silos?
Mvh
Fenja
Anki på Öland
CITAT (Fenja @ 30-11-2010, 11:20) *
Vilken kyrka eller vilket samfund är det du har träffat Silos?
Mvh
Fenja

Precis vad jag tänkte också.... vilket är det den här gången?
malcolm
Jag har då aldrig hört talas om någon som blivit av med sin sjukersättning pga. sin tro. Fö. är det inte Stintan som är Gud utan det är jag, Herre Gud! hur du kör säger folk som åker med mig i bilen. giggle.gif
silos
CITAT (kluringen @ 30-11-2010, 02:12) *
Känn ingen smärta för min skull!!! Jag hade Gud och Jesus i mitt hjärta när jag var barn men lyckades släppa ut honom när jag kom upp i övre tonnåren och har varit fri och lycklig sen dess, fri från från tvivlets plågor och all trams som min uppfostran har prackat på mig.

När jag dör blir jag kompost till glädje för kamraterna på det här forumet. En mycket trevligare tanke än att mitt liv ska ifrågasättas av en 2000-årig gubbe.

angel_not.gif

Grattis till att ha uppfunnit din egen religion! Jag fick lära mig att Gud var den ende guden och att Jesus var hans son. Det var ju i alla fall vad Sonen predikade som älskade sin Fader. Jag skulle nog be för dig och försöka bota din smärta om jag hade någon att be till. Tipps: Vad sägs om ett besök på apoteket? Där brukar jag hitta medel som botar.
giggle.gif


Jag kan inte hjälpa att jag känner smärta för mina medmänniskors skull.
Det är nog så att jag på något vis är skadad vad det gäller tro,men idag upplever jag djupare frid inom mig än någonsin och djupare kärllek till mina medmänniskor än någonsin tidigare.
Jag blev skrämd av både troende och ateister när jag var barn,idag är jag dock inte längre rädd!

Ja,din kropp blir till kompost,men din själ-ande kommer att leva i evigheter,frågan är bara i vilken evighet!?!
Jesus Kristus har ingen ålder så som jag förstår det.....

Jag har absolut INTE någon religion,utan jag har Jesus i mitt hjärta,själ och ande.......hoppas jag och jag ha en låååång väg att vandra om Gud tillåter det.......

Gud är den ende Guden och Hans son är Jesus Kristus och vi har fått den helige Anden till vår hjälpare....så mycket vet jag idag!

Idag var jag till Apoteket och fick medicin mot värken i min kropp.....men den själsliga smärtan kan ENDAST Jesus bota!

Tac snälla du som tog tid att svara mig!
smiley_small_hug.gif

CITAT (Carl @ 30-11-2010, 05:57) *
krya på dig


Tack,jag mår något bättre i kroppen efter att jag fått de rätta värktabletterna,men jag anar att du menar någonting annat.Men jag är hellre galen i den här världens ögon och håller mig till Jesus Kristus!
silos
CITAT (Gita @ 30-11-2010, 06:47) *
Men snälla du, tyck inte synd om mig. För mig är livet och världen tillräckligt fantastisk som den är.
Meningen för mig är just att leva den korta tid som livet varar för att sedan försvinna för alltid precis som allt annat i naturen.
Visst, alla har rätt till sin syn på livet och dess mening och visst respekterar jag de som tror på en gud, men i den här tråden tycker jag det blir obehagligt lite grann på samma sätt som i grönsaks/kost och motionstrådarna, dvs för mycket/ fanatiskt på ett sätt som i min värld inte känns riktigt friskt.

Så sluta oroa dig för oss som inte delar in tro och börja glädja dig åt ditt eget liv i stället.
Gita


Inte tycker jag synd om dig!Du och alla andra har helt klart rätt att leva så som ni vill!
Jag förstår att jag lutar åt det fanatiska hållet vad det gäller tron,precis som jag gör i allt jag gör här i livet....
Visst gläder jag mig åt mitt eget liv och det mer än någonsin,trots att jag har haft en vidrig smärta i min kropp under flera veckors tid....nu får jag snart en rullator,eftersom jag har svårt att gå.....
Min glädje finns inom mig och jag är oerhört tacksam för precis ALLTING här i livet!!!
Tack för att du svarade!
smiley_small_hug.gif
silos
CITAT (Olle A @ 30-11-2010, 07:05) *
Silos, jag tror också på Jesus men tycker att det du skriver i ditt första inlägg verkar ganska fanatiskt. Vilken kyrka är det du har hamnat i? Jag hoppas att det inte är någon skum sekt. Som kristen tror man på en god och kärleksfull gud, full av nåd och förlåtelse. Att känna hans frid i hjärtat är raka motsatsen till det "krig på alla plan" som du skriver om.

Olle


Jag inser nu att jag har skrivit på ett mycket fanatiskt sätt crying.gif det var inte min mening att såra er andra här!
Jag går inte till någon enda kyrka eller sekt,men jag har lyssnat en hel del på internett:
http://www.youtube.com/user/finalcall07#p/a/u/1/hPHMpeJfPfw

Jag känner en djup frid inom mig MEN jag vet att jag är attackerad av satan på alla sätt och vis idag,eftersom satan vill inte att jag skall hålla mig vid Jesus!
Tack snälla du att du svarade!
smiley_small_hug.gif
silos
CITAT (titti49zon6 @ 30-11-2010, 08:11) *
Kloka ord Olle, min farmor var en sådan troende som inte"prackade" på andra sin tro men levde efter den och hon var den finaste människa som jag någonsin känt.



Det är precis det som är viktigt:at leva som Jesus ville att vi skulle leva och tyvärr har jag inte lyckats med det något vidare bra under mitt liv....kanske just därför skriver jag som jag gör...endast Gud vet hur sann jag är i mitt hjärta!

Hur menar du när människorna prackar på dig sin tro,vill de tvinga dig att tro som de gör?
menar du att jag prackar på dig min tro då jag skriver här som jag gör?
Tack för att du svarade!
smiley_small_hug.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Silos jag fattar inte mycket av det du skriver. Jag är troende, jag är katolik sen barnsben. Kanske inte den bästa enligt påven ( även om han kommer från mina hemtrakter...) men jag tror.

Om man har en äkta tro inom sig, så pratar man inte så som du gör. Det luktar sekt långväga.

Ingen blir sjuk eller förlorar sjulpenning p.g.a. att dom inte tror. Det där med satan och hellvete går inte hem hos mig.

Bra att du får rullator om du har svårt att gå. Men hur kann man ha 4 eller 5 hundar om man har problem att gå?

Jag har alltid haft hundar så länge jag bodde i hus. Skulle gärna har nu en med men jag kann inte gå ut med den, altså får det vara. Alltid när det är Skitväder så säger gubben, det vore väl roligt nu Elisabet att gå ut med hund?????

Elisabeth



*Stintan*
CITAT (silos @ 30-11-2010, 15:16) *
Hur menar du när människorna prackar på dig sin tro,vill de tvinga dig att tro som de gör?
menar du att jag prackar på dig min tro då jag skriver här som jag gör?
Tack för att du svarade!
smiley_small_hug.gif


Så här skrev du i ett inlägg:

"Nej och åter nej!!!
Bibeln är skriven av människor och Gud gav dessa människor inspiration till att skriva dessa biblens böcker,DET tror jag fullt och fast på!

Jag blir nu uppriktig ledsen och mycket sorgsen för din skull! crying.gif
Var säker på att du kommer får en fruktansvärd chock när du lämnat ditt liv bakom dig och står och möter Jesus och Han säger till dig:jag känner dig inte och DÅ kommer du även komma ihåg mina ord här!

Jag hoppas innerligt att du vill söka dig dig till Jesus och jag ber för dig!"

Detta kallar jag för att pracka på så ja det gör du när du talar om för andra vad dom ska tro. Din tro kanske är rätt för dig men låt andra välja själva om dom vill tro något eller inte alls.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-11-2010, 15:33) *
Bra att du får rullator om du har svårt att gå. Men hur kann man ha 4 eller 5 hundar om man har problem att gå?

Jag har alltid haft hundar så länge jag bodde i hus. Skulle gärna har nu en med men jag kann inte gå ut med den, altså får det vara. Alltid när det är Skitväder så säger gubben, det vore väl roligt nu Elisabet att gå ut med hund?????

Elisabeth


Det går jättebra att gå ut med hund/ar och rullator!
silos
CITAT (Solstorm @ 30-11-2010, 09:14) *
För mig är Jesus en god symbol som står för godhet och kärlek. Jag anser att vi alla ska sträva efter att vara goda människor som inte gör andra illa eller utnyttjar någon för egen vinnings skull. Det är något som vi alla behöver jobba med. Att aldrig sluta sträva efter att vara goda och medkännande människor. Det ska vi utveckla så att godheten i oss blir ryggmärgskunskap och kommer automatiskt. Lättare sagt än gjort ibland. För mig smäller det högre att av sig själv välja den vägen. Om vi tror på Jesus eller inte spelar inte så stor roll. Att vara god bara för att man är rädd för straff, djävulen eller onda andar smäller inte lika högt som om man strävar efter att vara en god människa bara för att man själv vill vara det.

Nu är jag ingen expert på bibeln men för mig är det mera helvete, fan och djävulskap i gamla testamentet. Öga för öga, tand för tand, syndastraff osv. Med nya testamentet kom Jesus och pratade om kärlek och förlåtelse. Jesus fördömde ingen. Jesus ville heller inte bli upphöjd till någon gud, han spred sin visdom bara.

Nog känner jag människor som blivit pikade för sin tro men inte att någon blivit förföljd så som du skriver
Däremot så känner jag människor som varit medlemmar i jehovas vittnen, hos pingstvännerna och andra sekter som har blivit illa behandlade när de har lämnat församlingarna. Släkt och familj som vägrar umgås med sin familjemedlem som har lämnat församlingen. Att inte kunna älska människor bara för att de inte tror på samma sätt är verkligen inte att följa Jesus. Det liknar mer gamla testamentet, det är där kriget finns och förföljelse av oliktänkande.

Jag har mycket svårt att föreställa mig att Jesus skulle ha sagt något i stil med "Fan ta dig om du inte tror på mig"

Att se tecken omkring sig på att gör si och så annars kommer något ont att drabba dig liknar tvångsbeteende och ät ett sjukdomstecken som inte är så ovanligt inom schizofreni bl a


Bibeln för mig är fortfarande en mycket svår sak,eftersom jag tyvärr inte uppleve Guds närvaro då jag läser den.

Jesus kom med kärlekens budskap till oss människorna och jag är inte säker på att Han hotade med helvete etc,men nog sa Jesus att utan tro på Gud hamnar vi människor i en tillvaro utan Gud...

Jag vill inte tro på Gud av rädslan,utan av ett stort behov av Honom tror jag på Jesus Kristus!

MEN,nog skrämmer helvete mig,eftersom jag är absolut inte säker på att jag är tillräckligt god för att tas emot av Jesus...
Jesus fördömde ingen....
Det är så fruktansvärt med till.ex. JV som stänger ut de som inte tror som de gör:(((((

Själv vill jag inte stänga ut någon,men samtidigt vet jag mina begränsningar vad det gäller möte med mina medmänniskor!Och detta gör att jag endast klarar av att ha mina nära och nära hos mig och gå på besök hos dem.Så på det viset är jag en dålig troende,som inte har gemenskap med andra troende:(((

På tal om schizofreni lär det vara demonisk sjukdom:
http://www.youtube.com/watch?v=AN7rFTr7fBg&translated=1
http://www.youtube.com/watch?v=LXh9mmrs5bM

CITAT (Fenja @ 30-11-2010, 11:20) *
Vilken kyrka eller vilket samfund är det du har träffat Silos?
Mvh
Fenja

Ingen kyrka eller kyrka!

CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2010, 12:09) *
Precis vad jag tänkte också.... vilket är det den här gången?


Ingen!
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-11-2010, 15:33) *
Silos jag fattar inte mycket av det du skriver. Jag är troende, jag är katolik sen barnsben. Kanske inte den bästa enligt påven ( även om han kommer från mina hemtrakter...) men jag tror.

Om man har en äkta tro inom sig, så pratar man inte så som du gör. Det luktar sekt långväga.

Ingen blir sjuk eller förlorar sjulpenning p.g.a. att dom inte tror. Det där med satan och hellvete går inte hem hos mig.

Bra att du får rullator om du har svårt att gå. Men hur kann man ha 4 eller 5 hundar om man har problem att gå?

Jag har alltid haft hundar så länge jag bodde i hus. Skulle gärna har nu en med men jag kann inte gå ut med den, altså får det vara. Alltid när det är Skitväder så säger gubben, det vore väl roligt nu Elisabet att gå ut med hund?????

Elisabeth


Det är nog så att jag ej ha äkta tro inom mig...men Gud vet det och kommer endag tala om det för mig!

Jag menar att när satan ser att en människa har Jesus i sitt hjärta så kan den onde göra så att människan blir av med sjukpenning,blir arbetslös etc...jag har i alla fall läst om det!

Och dessutom VARENDA gång som jag börjat återigen läsa min Bibel så visst har satan anfallit mig på alla sätt och vis....sen vet jag inte hur det är för andra människor så klartr...jag borde skriva helt och hållet inifrån mig om sådana här saker! Och jag hoppas innerligt att det inte finns helvete!!!! För dit önskar jag ingen enda människa!!!!

Vad det gäller hundar så tog jag emot dem då jag mådde bra i kroppen.Min son kommer varenda dag och rastar hundarna flera ggr.dagligen,men jag vill även rasta dem själv,men under de senaste veckorna har jag knappt kunnat göra det crying.gif

När jag får min rullator kommer det att bli lättare för mig,eftersom jag kan sätta mig när det gör riktigt ont.

Jag avliva inte mina hundar för att jag har värk,DET vore fruktansvärt ju!!! Och mina hundar kommer ut,få all den vården som de behöver (de har också krämpor)massor av kärlek,mat,mediciner....bättre kan de inte ha det!!!!

CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 15:40) *
Så här skrev du i ett inlägg:

"Nej och åter nej!!!
Bibeln är skriven av människor och Gud gav dessa människor inspiration till att skriva dessa biblens böcker,DET tror jag fullt och fast på!

Jag blir nu uppriktig ledsen och mycket sorgsen för din skull! crying.gif
Var säker på att du kommer får en fruktansvärd chock när du lämnat ditt liv bakom dig och står och möter Jesus och Han säger till dig:jag känner dig inte och DÅ kommer du även komma ihåg mina ord här!

Jag hoppas innerligt att du vill söka dig dig till Jesus och jag ber för dig!"

Detta kallar jag för att pracka på så ja det gör du när du talar om för andra vad dom ska tro. Din tro kanske är rätt för dig men låt andra välja själva om dom vill tro något eller inte alls.
Det går jättebra att gå ut med hund/ar och rullator!


Tack snälla Stintan för ditt svar! Jag skall försöka bättra mig för det måste jag om jag skall påstå att jag är en sann troende!
evelina
Det här har vi ju hört förut........ confused.gif .

Alla får ha sin tro för mig, fast för mig låter du väldigt konstig och fanatisk!!!!!!och det gjorde du förra gången också om jag inte minns fel så blev väl du avstängd från forumet ett tag men jag kan ha fel.
Anma
CITAT (silos @ 30-11-2010, 16:05) *
Det är nog så att jag ej ha äkta tro inom mig...men Gud vet det och kommer endag tala om det för mig!

Jag menar att när satan ser att en människa har Jesus i sitt hjärta så kan den onde göra så att människan blir av med sjukpenning,blir arbetslös etc...jag har i alla fall läst om det!

Och dessutom VARENDA gång som jag börjat återigen läsa min Bibel så visst har satan anfallit mig på alla sätt och vis....sen vet jag inte hur det är för andra människor så klartr...jag borde skriva helt och hållet inifrån mig om sådana här saker! Och jag hoppas innerligt att det inte finns helvete!!!! För dit önskar jag ingen enda människa!!!!

Det du skriver här betyder ju att man ska hålla jesus borta från sitt liv för då slipper man satan och satans attacker. Det låter verkligen helt sjukt det.
Det måste ju till och med du erkänna att så kan det ju inte vara!
Olle A
Silos, INGEN är tillräckligt god för att tas emot av Jesus. Det är inte det det handlar om. Det är av nåd han tar emot oss, oavsett hur vi har det eller hur goda eller duktiga vi är. Allt handlar om att ta emot nåden. Ganska enkelt egentligen, så varför låta fanatiska amerikanska predikanter krångla till det med sin skrämselpropaganda?

Olle
silos
CITAT (evelina @ 30-11-2010, 16:09) *
Det här har vi ju hört förut........ confused.gif .

Alla får ha sin tro för mig, fast för mig låter du väldigt konstig och fanatisk!!!!!!och det gjorde du förra gången också om jag inte minns fel så blev väl du avstängd från forumet ett tag men jag kan ha fel.


Evelina,anledning till att jag blev avstängd från Odla.nu var att jag öppnade nya konton så fort jag blev avstängd,MEN detta är ju historia iallafall för min del!

Jag håller med dig att jag är både konstig och fanatisk...säkert ganska galen också!
silos
[quote name='Anma' date='30-11-2010, 16:10' post='1331218']
Det du skriver här betyder ju att man ska hålla jesus borta från sitt liv för då slipper man satan och satans attacker. Det låter verkligen helt sjukt det.
Det måste ju till och med du erkänna att så kan det ju inte vara!
[/

NEJ,det menar jag absolut INTE!!!!
Jag VILL ha Jesus i mitt liv hur mycket än satan anfaller mig!!!
Jesus ger mig kraft att klara av dessa hemska attacker!

HUR kunde du tolka mina ord så är?
silos
CITAT (Olle A @ 30-11-2010, 16:11) *
Silos, INGEN är tillräckligt god för att tas emot av Jesus. Det är inte det det handlar om. Det är av nåd han tar emot oss, oavsett hur vi har det eller hur goda eller duktiga vi är. Allt handlar om att ta emot nåden. Ganska enkelt egentligen, så varför låta fanatiska amerikanska predikanter krångla till det med sin skrämselpropaganda?

Olle


Ja,så måste det vara,men jag har tydligen missat detta viktiga!
Tack snälla du för ditt svar!
smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (silos @ 30-11-2010, 16:27) *
NEJ,det menar jag absolut INTE!!!!
Jag VILL ha Jesus i mitt liv hur mycket än satan anfaller mig!!!
Jesus ger mig kraft att klara av dessa hemska attacker!

HUR kunde du tolka mina ord så är?


Du skriver ju att varje gång du tar jesus till ditt hjärta så attackerar satan dig! Dessutom skrev du att de som har jesus hos sig kan bli av med sjukpenning med mera.

Man kan inte tolka det på så många andra sätt.

jag tror att du ska glömma det där med satan och hans attacker. Ta till dig den goda Jesus som inte hotar med satan! En jesus som hotar med satan är inte äkta! Tänk på det. Om du hör en predikant säga att du måste ta denna jesus till dig annars blir du attackerad av satan, den jesus är inte äkta.

Äkta jesus hotar inte, Äkta Jesus kommer med enbart kärlek och förlåtelse och nåd!
Väljer du att tro på satan och hans attacker, ja då har du valt satan. Eller rättare sagt, är du lurad av satan och satan har vunnit.
silos
CITAT (Anma @ 30-11-2010, 16:35) *
Du skriver ju att varje gång du tar jesus till ditt hjärta så attackerar satan dig! Dessutom skrev du att de som har jesus hos sig kan bli av med sjukpenning med mera.

Man kan inte tolka det på så många andra sätt.

jag tror att du ska glömma det där med satan och hans attacker. Ta till dig den goda Jesus som inte hotar med satan! En jesus som hotar med satan är inte äkta! Tänk på det. Om du hör en predikant säga att du måste ta denna jesus till dig annars blir du attackerad av satan, den jesus är inte äkta.

Äkta jesus hotar inte, Äkta Jesus kommer med enbart kärlek och förlåtelse och nåd!
Väljer du att tro på satan och hans attacker, ja då har du valt satan. Eller rättare sagt, är du lurad av satan och satan har vunnit.



Nu gråter jag...tack snälla du som tog tid att förklara för mig detta!!!!
Åter igen har jag varit på villovägar crying.gif
Tack tack tack snälla vännen!
smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (silos @ 30-11-2010, 16:39) *
Nu gråter jag...tack snälla du som tog tid att förklara för mig detta!!!!
Åter igen har jag varit på villovägar crying.gif
Tack tack tack snälla vännen!
smiley_small_hug.gif



Skönt att du tar till dig det! Kom i håg att Jesus kommer med enbart kärlek, förlåtelse och nåd! Det var för det han dog för våra synder. För det han återuppstod.
Inte för att hota med satan.

smiley_small_hug.gif
*Stintan*
Det finns ingen satan som springer runt och förpestar livet för folk.
malcolm
CITAT (silos @ 30-11-2010, 16:08) *
Jag menar att när satan ser att en människa har Jesus i sitt hjärta så kan den onde göra så att människan blir av med sjukpenning,blir arbetslös etc...jag har i alla fall läst om det!

Menar du att jag blivit utförsäkrad från f-kassan, min hustru drabbats av hjärntumör etc. för att jag har Jesus i mitt hjärta då, jag som inte ens är medlem i Svenska Kyrkan längre?
AndersKbg
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 16:45) *
Det finns ingen satan som springer runt och förpestar livet för folk.

*host host* whistling.gif
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 16:45) *
Det finns ingen satan som springer runt och förpestar livet för folk.

Då har du inte träffat min granne. rotfl.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 15:40) *
Det går jättebra att gå ut med hund/ar och rullator!


Stintan går du med rullator? Kommer du i naturen med den? Jag fick ullator för 10 år sedan ( alldeles för tidigt men ryggen ställde till det) men inte hade jag kund egå ut då och rastar hundar.

Alla här, och här finns det många med hundar, som går dåligt, antigen med käpp eller rullator eller kryckor rastar sina hundar i bostadsområdets grönytor. Där som barn lekar och springer....
Eller i rabatterna, där har jag haft fingrarna ofta i hundskit.

P.g.a. det slutade jag med skötsel av alla rabatter här. Nu har vi alla rabatter grusbelagt och några enskilda plantor i , tyvärr.

Helt klart är att du med rollator bara kann gå på bra vägar och dom har man inte i naturen eller ute i skogen ( som vi har mittemot huset) och rastar dina hundar. Vill du att dina barnbarn lekar i en gräsplätt med hundpiss och hund skit ? Inte jag

Jag älskar hundar och dom älskar mig men jag har insett att jag inte längre kan ha hund även om jag kan bli väldigt sugen när jag träffar 2 hundar som är i vår uppgång.

Elisabeth
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-11-2010, 18:58) *
Stintan går du med rullator? Kommer du i naturen med den? Jag fick ullator för 10 år sedan ( alldeles för tidigt men ryggen ställde till det) men inte hade jag kund egå ut då och rastar hundar.

Alla här, och här finns det många med hundar, som går dåligt, antigen med käpp eller rullator eller kryckor rastar sina hundar i bostadsområdets grönytor. Där som barn lekar och springer....
Eller i rabatterna, där har jag haft fingrarna ofta i hundskit.

P.g.a. det slutade jag med skötsel av alla rabatter här. Nu har vi alla rabatter grusbelagt och några enskilda plantor i , tyvärr.

Helt klart är att du med rollator bara kann gå på bra vägar och dom har man inte i naturen eller ute i skogen ( som vi har mittemot huset) och rastar dina hundar. Vill du att dina barnbarn lekar i en gräsplätt med hundpiss och hund skit ? Inte jag

Jag älskar hundar och dom älskar mig men jag har insett att jag inte längre kan ha hund även om jag kan bli väldigt sugen när jag träffar 2 hundar som är i vår uppgång.

Elisabeth


Jag har varit så mycket i naturen under mitt liv så jag klarar mig med dessa mina promenader som jag nu kan göra.Jag är tacksam för att jag överhuvudtaget kan komma ut,även om det bara är ute på gården.
Finns det hundpiss och skit där tar jag upp det.Skulle aldrig i livet klaga på sådant eftersom det finns mycket mycket värre saker här i livet...

Vad det gäller mina barnbarn så självklart vill jag inte att de leker i hund skit och piss,men även för dem finns det tusen gånger värre saker...så vad gör lite skit,det går att tvätta bort!
Jag resonerar som så att det som jag ingenting kan göra åt,klagar jag inte heller på för vad hjälper det?!?

Jag till.ex.fick brev från Kronofogden idag,jag blev så klart ledsen och grät,men ändå är jag tacksam för att jag klarar mig,jag bor inte under någon bro,utan har ett varmt hem,har mat,kläder,kan ta hand om mina hundar,har medmänniskor som hjälper mig på många sätt......

Människor som gnäller över småsakerna här i livet behöver ändra på sitt sätt att se på livet:för det första sluta tänka på det som man inte ha och vara tacksam för det som man faktiskt ha!DÅ mår man mycket bättre!!!

Människor djur och så vidare blir jag sällan irriterad över jag är bra glad och tacksam för att de finns i min närhet...

Mina problem är inom mig...detta med helvete,satan,tron etc,men detta hör mitt liv till så jag måste bara acceptera det,även fastän det gör så ont så ont.....

Titta på världen runt dig så kan du se hur bra du-vi har det här i Sverige....med lite hundskit här och där...du behöver inte vara rädd för att bomberna skall falla eller att du eller de dina skall skickas till ett koncentration läger eller till Sibirien!
batski
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 11:20) *
Tyck vad du vill så tycker jag vad jag vill! Jag tycker väldigt illa om sektlika fanatiska hotfulla domedagspredikningar. Jag tycker att Silos svar till Överbölingen var respektlöst, får jag tycka det? För mig får man tro vad man vill och berätta om det men man ska inte pådyvla andra sin tro som om den vore det enda riktiga. Tro är något personligt och min åsikt är att helvetet finns på jorden och är inget man kommer till när man dör om man inte tror på Gud.


Givetvis får du tycka vad du vill. Jag tänkte mest på att man ibland kan vara lite onödigt hård mot sina meningsmotståndare när man diskuterar saker via nätet och det tycker inte jag är så konstruktivt.

Jag tror själv varken på gud, satan, himlen eller helvetet (förutom helvetet på jorden som så många tvingas genomgå). Men jag är ändå medveten om att vi är begränsade i vår förmåga att förstå och veta vad som finns bortom vår verklighet och är öppen för tanken att det kan finnas sånt som vi inte känner till.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 30-11-2010, 20:19) *
Vad det gäller mina barnbarn så självklart vill jag inte att de leker i hund skit och piss,men även för dem finns det tusen gånger värre saker...så vad gör lite skit,det går att tvätta bort!
Jag resonerar som så att det som jag ingenting kan göra åt,klagar jag inte heller på för vad hjälper det?!?

!


Silos om du har varit ute mycket i naturen förut, det spelar inge roll nu när du skall gå med rullator med 4 Hundar....

Och som du skriver så bryr du dig inte heller så mycket heller om Hundarna skuter där barn leker. Det går att tvätta bort säger du, jag tycker det är hemsk med ed sådan inställning. Inte undrar att det blir problem....

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon