andersen
Är det en bluff?

googles gatuvy
AndersKbg
Jag tycker att det är lite för bra vinkel, för bra placering där "mamman" ligger och hon har dessutom lite för platt mage för att vara väldigt nyförlöst. Och varför lägga sig så långt bort ifrån bilen, varför inte försöka dölja sig lite iallafall?
För mycket fejk alltså.
Suz
En fråga....hur hittar folk dessa bilder?
Har sett fler gatuvy bilder på konstiga saker.
Sitter de och letar igenom varje stad och gata eller?
malcolm
Jag har själv fastnat på googles bilder, det var förra sommaren när jag och sonen byggde plank här hemma. Blev förvånad hur pass tydlig bilden var.
Christa
CITAT (malcolm @ 28-11-2010, 16:24) *
Jag har själv fastnat på googles bilder, det var förra sommaren när jag och sonen byggde plank här hemma. Blev förvånad hur pass tydlig bilden var.


Jag visste inte att google lade ut bilder. Hur fick du veta att de tagit kort på dig? Får man verkligen lägga ut bilder på webben utan människors medgivande eller var det när de frågade dig som fick reda på det?

Alba
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 16:52) *
Jag visste inte att google lade ut bilder. Hur fick du veta att de tagit kort på dig? Får man verkligen lägga ut bilder på webben utan människors medgivande eller var det när de frågade dig som fick reda på det?


Google-bilen åker runt i orter i Sverige och fotar hus och gator. Det är bara att söka på en adress så får man upp bilder - om de har fotat i det området.

Man kan kontakta Google om man är med på en bild och inte vill vara med.
Bilnummer tex sägs det att de suddar innan bilden läggs ut.

Google street view
malcolm
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 16:52) *
Jag visste inte att google lade ut bilder. Hur fick du veta att de tagit kort på dig? Får man verkligen lägga ut bilder på webben utan människors medgivande eller var det när de frågade dig som fick reda på det?

Sonen googlade på Google earth och hittade oss båda två, ingen har frågat oss om tillstånd och så vitt jag vet är bilden inte publicerad i något sammanhang. Har läst att amerikanska myndigheter har använt programmet för att hitta svartbyggda swimmingpooler.

Edit: Rättat sakfel
Christa
Konstigt att inte samma regler gäller som när man tar kort i andra sammanhang. Då är det himla petigt med att man frågar om lov.

Fast när det gäller nyheter på TV och pressbilder så undrar jag också om de frågat alla människor som kan identifieras.
Christa
Hur hittar man till googles gatubilder?

malcolm
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 17:15) *
Hur hittar man till googles gatubilder?

På hitta.se kan man hitta en del gatubilder, i alla fall från de större städerna men de är tagna från bil och inte satellit.
Kolla också på: http://www.google.com/earth/download/ge/agree.html
RibesRubusVitis
Ett rätt tydligt tecken på att bilden är arrangerad/fejkad: Jag tittade igenom en massa gatuvyer mellan Grunewald och Wilmersdorf (i Berlin). När Google Maps tog dessa bilder var det genomgående solsken. Så icke här.
Alba
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 17:15) *
Hur hittar man till googles gatubilder?


Det är länken jag la in.
malcolm
CITAT (RibesRubusVitis @ 28-11-2010, 17:37) *
Ett rätt tydligt tecken på att bilden är arrangerad/fejkad: Jag tittade igenom en massa gatuvyer mellan Grunewald och Wilmersdorf (i Berlin). När Google Maps tog dessa bilder var det genomgående solsken. Så icke här.

Det är väl svårt att ta satellitbilder när det är mulet...
Alba
edit - fel
RibesRubusVitis
Nåja, det kanske kommer som en överraskning, Malcolm, men gatubilderna tas inte från en satellit utan från en bil. Fast jag var ännu säkrare på min sak först, skrattade högt och skulle bevisa att det var bluff. Tyskland hade länge förbjudit gatuvyerna, fast när jag kollade såg jag att de numera existerar. Snopet nog. Men jag letade rätt länge med ledning av den infällda kartbilden, gata upp och gata ner i området. Sen kom jag på solskenet...
Christa
Nu har vi installerat programmet och kollat. Det finns massor av bilder tagna på orten där vi bor. Där jag bott tidigare finns dock inga alls och där har de också tagit satelitbilden med en massa moltussar så att man bara ser lite här och där. Konstigt.

Vi har hittat en massa fel när det gäller var bilderna är tagna.
Anma
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 17:08) *
Konstigt att inte samma regler gäller som när man tar kort i andra sammanhang. Då är det himla petigt med att man frågar om lov.

Fast när det gäller nyheter på TV och pressbilder så undrar jag också om de frågat alla människor som kan identifieras.

inte ett dugg petigt. Du får fota nästan precis vad du vill, så länge det inte kan anses kränkande bilder. Du får till och med fota in genom fönstrena hos folk. Det ställen du inte får fota är om det är fotoförbudsskyltar. Eller privat område där ägaren ber dig att inte fota. Annars är det fritt fram, i alla fall i Sverige.
Christa
CITAT (Anma @ 28-11-2010, 18:21) *
inte ett dugg petigt. Du får fota nästan precis vad du vill, så länge det inte kan anses kränkande bilder. Du får till och med fota in genom fönstrena hos folk. Det ställen du inte får fota är om det är fotoförbudsskyltar. Eller privat område där ägaren ber dig att inte fota. Annars är det fritt fram, i alla fall i Sverige.


Vilket regelverk syftar du på då?
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 20:22) *
Vilket regelverk syftar du på då?

Regelverk saknas, därför är det fritt fram. Inte helt men nästan. Man får fotografera överallt på allmän plats och på allting inklusive människor. Man får sen visa bilderna lite hur som helst men inte sätta ut namn utan tillstånd eller på annat sätt peka ut eller kränka människor.
Anma
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 20:22) *
Vilket regelverk syftar du på då?

Datainspektionen

Vad får jag fotografera?
Christa
Sidan från datainspektionen gäller personuppgiftslagen. Det var ju visserligen inte helt restriktionsfritt men jag är lite konfunderad ändå. Jag fotograferade en del för jobbets räkning där jag arbetade tidigare och det var väldigt noga att man hade tillstånd för publicering om man kunde identifiera en person på bilden. Jag minns inte längre vilket regelverk vi gick efter men lite konstigt är det om det skulle ha ändrats så radikalt.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 21:04) *
Sidan från datainspektionen gäller personuppgiftslagen. Det var ju visserligen inte helt restriktionsfritt men jag är lite konfunderad ändå. Jag fotograferade en del för jobbets räkning där jag arbetade tidigare och det var väldigt noga att man hade tillstånd för publicering om man kunde identifiera en person på bilden. Jag minns inte längre vilket regelverk vi gick efter men lite konstigt är det om det skulle ha ändrats så radikalt.

Det är en sak med vad man FÅR göra, en annan vad man BÖR göra. Även om man har rätt enligt lagens bokstav bör man som företag undvika negativ publicitet.
Eva i Skåne
Jag tänker nu genast på turkisk youghurt, den som säljs i Sverige alltså. Det finns en bild av en man på den och någon kände igen honom från Grekland. Han lär ha krävt ett stort skadestånd för att hans bild använts utan lov och dessutom för turkisk yoghurt. http://tidenstecken.wordpress.com/2010/04/...-eller-grekisk/
*Stintan*
Det är ju en väldig skillnad att använda en bild på någon olovandes i kommersiellt syfte och att lägga ut en bild på nätet med en gatuvy där folk rör sig.
Whiskuchi
CITAT (Eva i Skåne @ 29-11-2010, 15:40) *
Jag tänker nu genast på turkisk youghurt, den som säljs i Sverige alltså. Det finns en bild av en man på den och någon kände igen honom från Grekland. Han lär ha krävt ett stort skadestånd för att hans bild använts utan lov och dessutom för turkisk yoghurt. http://tidenstecken.wordpress.com/2010/04/...-eller-grekisk/

Och han kunde stämma dem eftersom de använt hans bild i kommersiellt syfte. Att figurera på Googles gatuvy får man inget för, annat än att man kan be att få bli blurrad.
Anma
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 21:04) *
Sidan från datainspektionen gäller personuppgiftslagen. Det var ju visserligen inte helt restriktionsfritt men jag är lite konfunderad ändå. Jag fotograferade en del för jobbets räkning där jag arbetade tidigare och det var väldigt noga att man hade tillstånd för publicering om man kunde identifiera en person på bilden. Jag minns inte längre vilket regelverk vi gick efter men lite konstigt är det om det skulle ha ändrats så radikalt.

Det är skillnad på att fota som privatperson också. En journalist får till exempel inte fota i tunnelbanan utan tillstånd medan en privatperson får det.
andersen
CITAT (Anma @ 29-11-2010, 18:31) *
Det är skillnad på att fota som privatperson också. En journalist får till exempel inte fota i tunnelbanan utan tillstånd medan en privatperson får det.


Journalist får fota.
Anma
CITAT (andersen @ 29-11-2010, 18:39) *

Inte i tunnelbanan i Stockholm för det har SL bestämt.
andersen
CITAT (Anma @ 29-11-2010, 18:46) *
Inte i tunnelbanan i Stockholm för det har SL bestämt.


Så kan det kanske vara, jag vet inte, utan länken jag la ut var lite allmän, kanske inte skulle ha lagt den i ditt inlägg, förlåt.
Anma
CITAT (andersen @ 29-11-2010, 18:49) *
Så kan det kanske vara, jag vet inte, utan länken jag la ut var lite allmän, kanske inte skulle ha lagt den i ditt inlägg, förlåt.

Det är ok. Min man blev stoppad med kameran i tunnelbanan och de frågade om syftet. När det blev klart att det var privatperson var det ok.
Anma
CITAT (malcolm @ 28-11-2010, 17:00) *
Sonen googlade på Google earth och hittade oss båda två, ingen har frågat oss om tillstånd och så vitt jag vet är bilden inte publicerad i något sammanhang. Har läst att amerikanska myndigheter har använt programmet för att hitta svartbyggda swimmingpooler.

Edit: Rättat sakfel

Är det sonen med gul tröja på altanen? Han syns ju knappt, du syns mycket tydligare.
malcolm
CITAT (Anma @ 30-11-2010, 14:28) *
Är det sonen med gul tröja på altanen? Han syns ju knappt, du syns mycket tydligare.

Vet inte vad du hittat för bild men jag tvivlar på att det är rätt.
Anma
CITAT (malcolm @ 30-11-2010, 14:50) *
Vet inte vad du hittat för bild men jag tvivlar på att det är rätt.

Du har PM. smile.gif
Tobb
Dock var det lite pinsam incident med polisen och personen som hade fotat något som polismännen gillade, de bad personen ta bort bilderna och sa att de i så fall skulle glömma detta...

Rent allmänt så är ju lag, etik och moral något som skiljer sig åt. Det är sant som det pratas om att man lagmässigt får stå utanför någon och fota in i deras vardagsrum. Men ens moral är en annan sak och då avstår man pga det skälet.

Och angående googles gatvy så finns det många "fynd" som gjorts på olika hemsidor med tvivelaktigt beteende. Men var jag har för mig så är googles kamerarigg 8 kameror monterade i en cirkel för att ta bilder 360grader runt hela bilen. och då är det betydligt lättare att få med kontiga saker. och det händer väl alltid konstiga saker på våra gator...? wink.gif
sekretessen http://maps.google.com/help/maps/streetview/privacy.html
och klicka även på bakom kulisserna för att få lite mer info.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon