Christa
Jag gillar oliver men tycker ofta att de är för salta. Är det någon som har tips på smakrika oliver som inte är så salta så skulle jag bli glad.

Plåtburkar är jag inte så förtjust i så en sort i glasburk är nog bäst.

När det gäller chili eller peperoni som det brukar stå på burkarna så har jag många gånger köpt en sort som är mild och där jag tycker själva chilin är god men vrålsalt.

När det gäller chili så är det en sort som är inlagd i vinäger som jag är ute efter.
Piccante
Speciellt billiga oliver tycker jag ä väldigt salta. Grekiska oliver brukar vara mjölksyrade och salta, vet inte om de har lägre salthalt då mjölksyran även konserverar? Jag hörde på tv att det var jättenyttigt att äta mycket oliver i sin kost för att få i sig bra fetter men att saltlagen gör att man kan få i sig 2-3 ggr mer salt än man borde inta vid ett mål. Man kan ju skölja av lagen lagen och lägga upp oliverna i e skål och inte servera dom direkt från burken så blir man av med lite salt.
Fenja
Prova att ställa frågan på Ica kanske?
Mvh
Fenja
evelina
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 12:48) *
Jag gillar oliver men tycker ofta att de är för salta. Är det någon som har tips på smakrika oliver som inte är så salta så skulle jag bli glad.

Plåtburkar är jag inte så förtjust i så en sort i glasburk är nog bäst.

När det gäller chili eller peperoni som det brukar stå på burkarna så har jag många gånger köpt en sort som är mild och där jag tycker själva chilin är god men vrålsalt.

När det gäller chili så är det en sort som är inlagd i vinäger som jag är ute efter.


Dom flesta affärer kan man ju köpa oliver i lösvikt dom är stora goda och ej salta. Dom flesta på burk tycker jag smakar BLÄ.
Christa
CITAT (evelina @ 28-11-2010, 14:11) *
Dom flesta affärer kan man ju köpa oliver i lösvikt dom är stora goda och ej salta. Dom flesta på burk tycker jag smakar BLÄ.


Är det genomgående att de i lösvikt är mindre salta eller är det någon speciell typ av oliver? Har ett svagt minne av att de där stora gröna i lösvikt inte var så salta men det var länge sedan jag köpte dom.

CITAT (Markus_H @ 28-11-2010, 13:07) *
Speciellt billiga oliver tycker jag ä väldigt salta. Grekiska oliver brukar vara mjölksyrade och salta, vet inte om de har lägre salthalt då mjölksyran även konserverar? Jag hörde på tv att det var jättenyttigt att äta mycket oliver i sin kost för att få i sig bra fetter men att saltlagen gör att man kan få i sig 2-3 ggr mer salt än man borde inta vid ett mål. Man kan ju skölja av lagen lagen och lägga upp oliverna i e skål och inte servera dom direkt från burken så blir man av med lite salt.


Det visste jag inte att de grekiska är mjölksyrade. Är alla det eller någon speciellt sort? Jag har köpt calamataoliver många gånger men jag har inte känt på smaken att de varit mjölksyrade. Om alla calamatoliver är det så kanske man inte märker det eftersom man inte vet om något annat.
Christa
Har någon förslag på pepperoni i vinäger. Milda och med lite salt.

Står det alltid pepperoni på burkarna eller chili för det är väl samma sak?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Christa varför lägger du inte in chili själv? Då får du sorten du vill ha och även inläggningen efter din smak. Skelle jag göra om jag inte hittar vad jag vill ha

Elisabeth
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-11-2010, 10:41) *
Christa varför lägger du inte in chili själv? Då får du sorten du vill ha och även inläggningen efter din smak. Skelle jag göra om jag inte hittar vad jag vill ha

Elisabeth


När vi httat vårt drömhus på landet och jag har ett växthus igen då skall jag odla chili och mjölksyra har jag tänkt. Färska chili har jag inte sett så många gånger i affären heller för den delen.

Den största vitsen med att lägga in själv är att jag odlar utan besprutning och konstgödsling. Jag är egentligen lite skeptisk till chili som inte är kravmärkt men jag har inte sett någon som är det.

Dom har ekologiska oliver men vad jag förstod på deras svar så besprutas inte vanliga oliver heller.

Om man får tag i chili i lösvikt så vill det ju också till att de har den styrka man vill ha. Har ju inte köpt det någon gång men antar att den är ganska stark. Kanske någon annan som vet?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon