Full version: Vådan av städning
Gossen Ruda
Vid städning av matkällaren hittade jag ett par gamla flaskor med porslinspropp och stålbygel. Vete 17 vem som ursprungligen hittat dem, förmodligen pappa. De var lite skitiga så jag försökte tvätta dem invändigt med diskmedel men det hjälpte ite. Så nu tog jag till propplösare/natriumhydroxid. Jag vet vad som kan hända så jag ställde dem i badkaret. I med varmt vatten och sen pulvet. 4 gick bra men den 5:e... Ögonblickligen blev det närmast en geysir av skum och vatten och en dimma spred sig i tvättstugan, en stickande lukt dessutom så jag fick snabbt retirera ut i källargången. Där blev snart outhärdligt att vara så räddningen blev övervåningen med stängd dörr. biggrin.gif Efter ett par djupa andetag kunde jag ta mig ner och öppna källardörren och huvudingången och ordna korsdrag som snabbt vädrade ut ångorna. Att det kunde bli en liknande reaktion visste jag men inte den här omfattningen. En fråga jag ställer mig är VAD som fanns i flaskan men det lär jag aldrig få reda på. Jag undrar dock om nån vet vad den stickande lukten kommer av, den är vanlig när man använder natriumhydroxid?
batski
Läskigt! sick.gif
ingrids
Stickande lukt känner jag igen från egen användning av propplösare, och de gånger jag fått mer än önskad fjutt har jag kopplat till för mycket för varmt vatten för fort, fast jag kan inte belägga att det var så det gick till.
*Stintan*
Har aldrig hört talas om att "propplösare" är effektivt för att rengöra gamla flaskor. Förvånar mig inte alls att det blev den effekt du beskriver Ruda.
Gunilla T
Jag är inte kemist men sonen är - själv är jag bara intresserad på ett amatörplan..

Natriumklorid är detsamma som lut som du säkert vet, med högt pH värde och därmed starkt frätande. Du hade nog tur där, natriumhydroxid är värre än saltsyra att få i ögonen eftersom det är starkt frätande.

Det som hände var en kraftig kemisk reaktion med gasutveckling. Natriumhydroxid reagerar även med vatten men den kraftiga reaktionen du fick kan tyda på att flaskan innehöll någon forma av syra, alltså varandras motsatser på pH skalan.

Natriumklorid är fettlösande och det sker en kemisk reaktion när luten reagerar med organiskt material, därav den stickande lukten. Irriterande men inte farlig.

Allt enligt min son...
Sussie F-Flower
Det kan kanske ha varit så att när du kom till den 5e flaskan så var vattnet i kranen lite varmare?
Kan det stämma?
Jag har sålt natriumhydroxid i över 10 år. Det är inte att föredra i höga koncentrationer på glas, Ruda, efs det etsar.
Det finns maskindiskmedel som innehåller natr.hydr. och som rengöringsmedel är det förträffligt, bara man blandar rätt.

Om ni ser en röd bil som är matt och vitaktig i lacken är den förmodligen tvättad med avfettning baserad på natr.hydr. Det finns många som jobbar på industrier eller verkstäder och tar med sig en "skvätt" avfettning hem för att de ska tvätta bilarna, med förödande konsekvenser till följd...
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2010, 17:26) *
Har aldrig hört talas om att "propplösare" är effektivt för att rengöra gamla flaskor. Förvånar mig inte alls att det blev den effekt du beskriver Ruda.

Ett annat namn för natriumhydroxid är kaustik soda - en mycket kraftigt rengöringsmedel som tex. målare använder.
Gossen Ruda
Propplösaren jag använde innehåller mest natriumhydroxid blandat med koksalt och aluminiumpulver. Jag brukar tvätta flaskor med natriumhydroxid när inget annat hjälper, saftflaskorna brukar få en liten beläggning efter många användningar. Koncentrationen jag använder är inte så hög, kanske en matsked per halvliter, och inte så länge heller.

CITAT (Gunilla T @ 18-11-2010, 17:33) *
Det som hände var en kraftig kemisk reaktion med gasutveckling. Natriumhydroxid reagerar även med vatten men den kraftiga reaktionen du fick kan tyda på att flaskan innehöll någon forma av syra, alltså varandras motsatser på pH skalan.

Natriumklorid är fettlösande och det sker en kemisk reaktion när luten reagerar med organiskt material, därav den stickande lukten. Irriterande men inte farlig.

Allt enligt min son...

Jo, nåt skit fanns det där.
Gunilla T
Något med mycket lägre pH värde än i dom övriga flaskorna wink.gif
malcolm
Flaskan kan ha innehållit saltsyra, något man använder vid tex. etsning av koppar eller vid tennlödning på järn.
Peztis
Nu har du ju rengjort dina flaskor i o f s annars kan jag tipsa om att hälla i lite diskmaskinspulver och hälla i varmt vatten och låta stå några dagar. Vispa sedan runt med en flaskborste så brukar det bli rätt så rent.

Jag brukar göra så med glas jag har haft sticklingar eller blommor i länge som det sedan blir beläggningar i. Finns det lite beläggning kvar så brukar VIM/JIF ta bort och så blir de skinande rena igen.

Känns lite mindre vådligt än det du gjorde i alla fall! biggrin.gif
Gossen Ruda
Jag skall testa det. Vad som än fanns i flaskan måste det ha varit torrt. Intorkat. Det finns fortfarande avlagringar kvar då det har suttit ordentligt. Eftersom flaskan är gjord av mörkgrönt glas är det dock svårt att se detaljer. Flaskan kommer fö från Apotekarnes vattenfabrik i Malmö.
anne-li i olofstorp
jaha! idea.gif Det kan ju förklara varför infödda Malmöbor är så svåra att förstå.... coolgleam.gif giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (anne-li i olofstorp @ 18-11-2010, 23:54) *
jaha! idea.gif Det kan ju förklara varför infödda Malmöbor är så svåra att förstå.... coolgleam.gif giggle.gif

Jo. biggrin.gif Faktum är att jag såg lite tokigt, det står Wattenfabrik med dubbel-W. Nu står den med maskindiskmedel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon