Full version: Sterila Kvaddlar
Anma
Någon som testat?
Jag funderar på det, att testa. Någon som har erfarenheter?
Meriona
Jag fick det vid förlossningen. Det funkade över förväntan! Till och med jättebra!

Men hur länge effekten sitter i, det vet jag inte?
Fny
kvaddlar? vad sjutton är det?!
Noak
Fick injektioner i ryggen vid ryggskott en gång, tror att det kallades kvaddlar...Mig hjälpte det inte, men när maken fick samma behandling släppte han kryckorna direkt och sa att det var som ett mirakel...?
Elisabeth-Västkustkolonisten
jag fick också för många år sedan en massa struor i ryggen men då var något annat inblandat, inte bara koksaltlösning eller sterilt vatten.
Anma
CITAT (Fny @ 18-11-2010, 12:54) *
kvaddlar? vad sjutton är det?!

Man sprutar in sterilt vatten under huden, det gör fruktansvärt ont, och det onda ska bryta det vanliga onda, inget hokuspokus, utan det fungerar som så att kroppen får så ont så den stänger av smärtsignalerna. Enkelt förklarat.

Effekten kan hålla i sig upp till tre månader eller någon timma och allt där emellan.
fungerar inte på alla och allt. Men det kanske är värt att prova?
Har visat effekt hos några med Whiplashsmärtor, men mycket bättre effekt vid bland annat fibromyalgi.
Jag har ju whiplasskada, kanske är det värt att prova.

Vad har jag att förlora? Få superont när jag få kvaddlarna, och sedan leva vidare med det vanliga onda.
Vad har jag att vinna? Få superont när jag få kvaddlarna, och sedan i bästa fall få smärtlindring i upp till 3 månader.
Skruttis
Nu blev jag nyfiken Anma.
Visste inte att man kunde få sådan som långtidsverkande smärtstillare.
Tror inte det är någon idé att fråga min VC. De kommer bara att undra vad det är för något.
Vem kan ge sådana injektioner?

Som sagt, vad har man att förlora på att prova.
Peztis
Skruttis, det finns ju Smärtkliniker. Där borde de kunna hjälpa till om man vill prova detta.

När jag var gravid så togs detta upp som en alternativ smärtlindring. Tyckte det lät hemskt och jag kände att det där inte skulle vara mitt första alternativ men det funkar säkert för många. Jag kanske ska tillägga att jag heller aldrig provade det.

Vad konstig kroppen är, egentligen!
Anma
CITAT (Skruttis @ 18-11-2010, 15:34) *
Nu blev jag nyfiken Anma.
Visste inte att man kunde få sådan som långtidsverkande smärtstillare.
Tror inte det är någon idé att fråga min VC. De kommer bara att undra vad det är för något.
Vem kan ge sådana injektioner?

Som sagt, vad har man att förlora på att prova.

På min VC ger min läkare sådana, men hon har aldrig föreslagit det till mig. Men jag har nu gått i en smärtgrupp och då hade vi igen en föreläsning av en läkare som jag pratat om tidigare här, minns inte var, men hon sa att min läkare ger sådana. Läkare i allmänhet är usla på långvarig smärta. Ett brutet ben kan dom allt om men inte mycket om kronisk värk.
Fråga hos din läkare tycker jag, du kanske blir överraskad?
Whiskuchi
Jag funderade på det när jag väntade mitt andra barn men hyrde en TENS istället. Den var en så trevlig bekantskap så jag köpte en på Clas Ohlson sen, att ha mot vanligt ryggont.
Gunilla T
Jag visste inte heller vad det var men när jag läser vad andra skriver så kommer jag på att jag faktiskt har fått det själv en gång för många år sedan av en läkare på VC.

Gjorde lite ont just då när jag fick det men inte alls farligt...kommer dock inte ihåg om det hjälpte just då..
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Peztis @ 18-11-2010, 16:18) *
Skruttis, det finns ju Smärtkliniker. Där borde de kunna hjälpa till om man vill prova detta.


Först måste det finnas en smärtklinik och om det finns så kanske står du i kö några år

För sisådär 8 år sedan hade ja en remiss hos SU / Göteborg liggande. Efter 10 eller 11 månaders väntan kom remissen tillbaka och då sa dom att alla som har stått i kö 1 år ( !) eller längre, tar dom bort nu och börjar på nytt.

När jag ringde så svarade en otrevlig sköterska och sa att dom bara tar emot cancerpatienter nu och sedan la hon på. Nu finns den inte ens längre. Hela Göteborg utan smärtklinik.......

Anma om du gör det, kan du väl berätta efteråt för min sambo har mycket besvär med sin whiplashskada

Elisabeth
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2010, 19:19) *
Först måste det finnas en smärtklinik och om det finns så kanske står du i kö några år

För sisådär 8 år sedan hade ja en remiss hos SU / Göteborg liggande. Efter 10 eller 11 månaders väntan kom remissen tillbaka och då sa dom att alla som har stått i kö 1 år ( !) eller längre, tar dom bort nu och börjar på nytt.

När jag ringde så svarade en otrevlig sköterska och sa att dom bara tar emot cancerpatienter nu och sedan la hon på. Nu finns den inte ens längre. Hela Göteborg utan smärtklinik.......

Anma om du gör det, kan du väl berätta efteråt för min sambo har mycket besvär med sin whiplashskada

Elisabeth


Nej, Göteborg är inte utan smärtklinik. Det finns en i Angereds Närsjukhus. Du kan skriva en egenremiss (finns tom mall på nätet) eller få en remiss via VC. Jag fick vänta exakt två veckor för en tid. Har fått oerhört bra hjälp där. Kliniken har funnits där i över två år.
Anma
CITAT (Gunilla T @ 18-11-2010, 18:48) *
Jag visste inte heller vad det var men när jag läser vad andra skriver så kommer jag på att jag faktiskt har fått det själv en gång för många år sedan av en läkare på VC.

Gjorde lite ont just då när jag fick det men inte alls farligt...kommer dock inte ihåg om det hjälpte just då..

Är du säker på att det är samma? Detta ska nämligen göra fasligt ont när man får dem, så där"jag vill slå ihjäl dig" ont. Det är just det som är grejen, den smärtan ska bryta den onda spiralen av annan smärta.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2010, 19:19) *
/.../

Anma om du gör det, kan du väl berätta efteråt för min sambo har mycket besvär med sin whiplashskada

Elisabeth


Ja, jag berättar hur det funkar. Det dröjer till december dock, eller ännu längre, det är då jag ska träffa min läkare.
Gunilla T
CITAT (Anma @ 18-11-2010, 19:52) *
Är du säker på att det är samma? Detta ska nämligen göra fasligt ont när man får dem, så där"jag vill slå ihjäl dig" ont. Det är just det som är grejen, den smärtan ska bryta den onda spiralen av annan smärta.
Ja, jag berättar hur det funkar. Det dröjer till december dock, eller ännu längre, det är då jag ska träffa min läkare.


Säker är jag inte men det var så läkaren förklarade också - att den smärtan skulle bryta den andra smärtan. Vatten var det som han sprutade in - tyckte då att det lät väldigt konstigt.
Gossen Ruda
Ont skall med ont bekämpas, låter lite homeopatiskt faktiskt. Fö har jag inte mycket att tillföra ämnet, har aldrig hört talas om detta. Däremot blev jag väldigt nyfiken över ordet kvaddlar så jag var tvungen att läsa tråden. biggrin.gif Låter som kraggar och lärpingar, dessa okända vattendjur.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 20:16) *
Ont skall med ont bekämpas, låter lite homeopatiskt faktiskt. Fö har jag inte mycket att tillföra ämnet, har aldrig hört talas om detta. Däremot blev jag väldigt nyfiken över ordet kvaddlar så jag var tvungen att läsa tråden. biggrin.gif Låter som kraggar och lärpingar, dessa okända vattendjur.

Det är faktiskt helt vanliga doktorer som sysslar med detta. Inget homeopatiskt alls, hjälper människor med smärtsignalsystem som fått fnatt.
Vattnet man sprutar in under huden får ju inte plats där under och då spränger det där och gör ont som fan, så ont att det liksom slutar göra ont, det har väl du också varit med om någon gång i ditt liv, tittar på ett sår på ditt finger som du vet bör göra helvetiskt ont, men det gör inte ont? Eller nåt annat. Hjärnan har stängt av för att det gör för ont helt enkelt. Samma princip här. Inte som homeopaternas sockerpiller alltså. Inte i närheten. Kroppens eget försvar.
Gossen Ruda
Har tyvärr ingen erfarenhet av saken men jag förstår principen.
Meriona
Anma jag upplevde inte heller det som att det var någon hemsk smärta att få kvaddlarna. Det är säkert väldigt individuellt. Eller så var värken vid födseln såpass mycket värre att det andra inte kändes som nåt märkvärdigt. Det lindrade iallafall smärtan oerhört effektivt.
Anma
CITAT (Meriona @ 18-11-2010, 21:53) *
Anma jag upplevde inte heller det som att det var någon hemsk smärta att få kvaddlarna. Det är säkert väldigt individuellt. Eller så var värken vid födseln såpass mycket värre att det andra inte kändes som nåt märkvärdigt. Det lindrade iallafall smärtan oerhört effektivt.

Ok, jag har ju inte testat, vet bara vad läkaren sa när hon förklarade om dessa.
kerstin z5-6
kvaddel betyder kudde.. själv är jag ytterst tveksam till metoden.
Anma
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-11-2010, 23:07) *
kvaddel betyder kudde.. själv är jag ytterst tveksam till metoden.

På vilket sätt tveksam?
mamamaggan
Var på smärtklinik för några år sedan och fick då prova detta med kvaddlar men det gjorde ingen som helst verkan på mig . Gjorde ont när man sprutade in och ett tag efteråt men gav ingen smärtlilndrande effekt.

Då gav akupunktur bättre effekt fast det bara satt i en till två dagar.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 18-11-2010, 23:28) *
Var på smärtklinik för några år sedan och fick då prova detta med kvaddlar men det gjorde ingen som helst verkan på mig . Gjorde ont när man sprutade in och ett tag efteråt men gav ingen smärtlilndrande effekt.

Då gav akupunktur bättre effekt fast det bara satt i en till två dagar.


Vad jag hittills har provat och vad blev resultatet:

TENS: Stelare och stelare efter varje tillfälle, sista gången skrek jag av smärta vid minsta lilla strömförning.

AKUPUNKTUR: När jag skulle få fjärde behandlingen sa behandlaren ifrån. Han såg hur mycket sämre jag blivit de senaste veckorna medan jag bara hoppades på att det skulle vända.

MEDICINER: Morfinbaserade blir jag jättepåverkad av, medan smärtan är kvar. Antidepp, som kan fungera vid långvarig smärta, har provat två sorter. Jag som annars är positiv människa var färdig att hänga mig i närmaste galje och satt och grina hela dagarna. Vanliga värktabletter som Alvedon (jättebra mot feber!) och Ipren (jättebra mot mensvärk) har ingen effekt.

BELASTNING: Alltså träning som belastar det onda området. Får mer ont av allt som belastar. Till och med av att bära ett mjölkpaket. Så varken träning på gym eller bassäng fungerar.

Något som fungerar är VILA. Men vila flera gånger om dagen begränsar mitt liv ganska rejält. Fast jag är ju tvungen att göra det. Alternativet är att få så ont att jag inte står ut.Kräks och ligger i migränanfall from hell. För att slippa det kan jag vila 23 timmar om dygnet om det skulle behövas, vilket det behövs ibland.


Så att testa detta har jag inget att förlora på känner jag.
Biggan_
Det måste vara förfärligt att alltid ha så ont! sad.gif
...och bli så begränsad i vardagslivet.
Stackars... smiley_small_hug.gif
Klint
Jag skulle nog pröva!Man känner sej lite "billig" när man klagar över huvudvärk
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Skruttis
CITAT (Peztis @ 18-11-2010, 16:18) *
Skruttis, det finns ju Smärtkliniker. Där borde de kunna hjälpa till om man vill prova detta.

När jag var gravid så togs detta upp som en alternativ smärtlindring. Tyckte det lät hemskt och jag kände att det där inte skulle vara mitt första alternativ men det funkar säkert för många. Jag kanske ska tillägga att jag heller aldrig provade det.

Vad konstig kroppen är, egentligen!


Tack för förslaget Peztis.
Jo jag vet att det finns en smärtklinik i närheten här. Har dock aldrig lyckats att få komma dit.
Å andra sidan, det enda jag hört om den är negativa saker från människor som varit där.
Nonchalans och okunnighet är bl a det omdöme jag hört.
Ska fundera en gång till på om jag ska försöka tvinga mig dit.

CITAT (Anma @ 18-11-2010, 17:21) *
På min VC ger min läkare sådana, men hon har aldrig föreslagit det till mig. Men jag har nu gått i en smärtgrupp och då hade vi igen en föreläsning av en läkare som jag pratat om tidigare här, minns inte var, men hon sa att min läkare ger sådana. Läkare i allmänhet är usla på långvarig smärta. Ett brutet ben kan dom allt om men inte mycket om kronisk värk.
Fråga hos din läkare tycker jag, du kanske blir överraskad?


Håller med dig Anma. De flesta läkare jag träffat har ingen aning om vad det innebär med kronisk värk.
Man får prova något en kort stund, sedan rycks det bort igen och de tycker att allt ska vara bra med det.

Ska nog fråga min läkare. Har nyligen bytt VC och fått ny läkare (igen).
Han verkar i a f bry sig, även om han inte riktigt förstår.
Skruttis
Anma!
Jag har också provat:

TENS, ingen effekt alls.

Akupunktur
, ingen effekt alls.

Bassängträning,
blev bara sämre.

Belastning, styrketräning i lagom form. För tung/mycket blir jag sämre. Tog mig fler år att hitta rätt.

Massage
, bra om rätt person utför den. Lindrar skönt för stunden. Min man har lärt sig att massera mig.

Mediciner
, väldigt olika. Går på en antidepp nu som funkar riktigt bra på fibron och skapligt bra tagit bort smärttopparna från nacken och medhörande nervskador i skuldrorna.
Den eviga huvudvärken rår den inte på men migränanfallen kommer mer sällan.
Fick prova tre sorter innan jag hittade rätt. Hoppas verkligen att jag får behålla den länge till.

Fick du trappa upp dosen av antidepp? I så fall väldigt långsamt?
Enligt läkaren jag fick dessa av så kan det gärna bli så som för dig, om man får för hög dos för snabbt.
Är du dessutom så känslig så måste det ju vara extra kinkigt med dosering.

Har du hört talas om läkaren Åke Nyström som jobbar i USA?
Han opererar whiplashskador och vad jag hört/läst har han hjälpt väldigt många människor.
Har själv funderat över att ta kontakt med honom.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Skruttis jag skulle inte våga att åka till Åke Nyström. Min sambo var nära att åka till en läkare i Tyskland som var på ropet för några år sedan. Jag ringde till kliniken und pratade även med honom men då blev jag väldigt fundersam.

Och nu har han försvunnit till sitt hemland Iran igen.

Det finns inte många läkare som förstår sig på kronisk värk, dom flesta kann inte ens tänka sig i hur man har det.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-11-2010, 09:12) *
Skruttis jag skulle inte våga att åka till Åke Nyström. Min sambo var nära att åka till en läkare i Tyskland som var på ropet för några år sedan. Jag ringde till kliniken und pratade även med honom men då blev jag väldigt fundersam.

Och nu har han försvunnit till sitt hemland Iran igen.

Det finns inte många läkare som förstår sig på kronisk värk, dom flesta kann inte ens tänka sig i hur man har det.

Monzames eller vad han hette. Ja han gjorde bort sig rejält.
Anma
CITAT (Skruttis @ 19-11-2010, 08:55) *
Anma!
Jag har också provat:

TENS, ingen effekt alls.

Akupunktur
, ingen effekt alls.

Bassängträning,
blev bara sämre.

Belastning, styrketräning i lagom form. För tung/mycket blir jag sämre. Tog mig fler år att hitta rätt.

Massage
, bra om rätt person utför den. Lindrar skönt för stunden. Min man har lärt sig att massera mig.

Mediciner
, väldigt olika. Går på en antidepp nu som funkar riktigt bra på fibron och skapligt bra tagit bort smärttopparna från nacken och medhörande nervskador i skuldrorna.
Den eviga huvudvärken rår den inte på men migränanfallen kommer mer sällan.
Fick prova tre sorter innan jag hittade rätt. Hoppas verkligen att jag får behålla den länge till.

Fick du trappa upp dosen av antidepp? I så fall väldigt långsamt?
Enligt läkaren jag fick dessa av så kan det gärna bli så som för dig, om man får för hög dos för snabbt.
Är du dessutom så känslig så måste det ju vara extra kinkigt med dosering.

Har du hört talas om läkaren Åke Nyström som jobbar i USA?
Han opererar whiplashskador och vad jag hört/läst har han hjälpt väldigt många människor.
Har själv funderat över att ta kontakt med honom.


Tack för att de delar med dig av dina erfarenheter.

Åke Nyström har jag läst om mycket. Och sökt info från människor som gjort eller ska göra denna op. Jag har alltså på allvar funderat på det som alternativ. Men det är ändå ganska stor risk dels att man inte passar för metoden och dela att man inte blir bättre, eller kanske till och med sämre, de som blir betydligt bättre är väl 65% eller nåt, och lite bättre är inte gott nog för mig, så har jag kommit fram till att jag inte vill göra den resan, inte som det är nu i alla fall. Jag är lite tveksam till detta också för varför är han så ovillig att låta göra ordentliga studier om sin metod? Varför han inte gör det är en gåta, för då skulle fler kunna lära sig den op metoden och den skulle även kunna utföras i Sverige. Nu var det ett tag sen jag sökte info om detta, så läget kanske är annat idag, men jag har inte hört något om det i alla fall.

CITAT (Klint @ 19-11-2010, 03:03) *
Jag skulle nog pröva!Man känner sej lite "billig" när man klagar över huvudvärk
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Det ska du inte göra, alla har vi våra egna plågor att dras med, man kan inte ta på sig andras för att förminska sina egna.

CITAT (Biggan_ @ 19-11-2010, 01:36) *
Det måste vara förfärligt att alltid ha så ont! sad.gif
...och bli så begränsad i vardagslivet.
Stackars... smiley_small_hug.gif

Jo, så är det ju. smiley_small_hug.gif tebaks.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 19-11-2010, 10:13) *
Monzames eller vad han hette. Ja han gjorde bort sig rejält.


han hette i alla fall Abbas i förnamn.

Dom skulle ju testa i Malmö att operera i nacken, ungefähr i still med Åke Nyström. Men det sa dom för ett tag sedan och efter 1 år hade dom fortfarande inte kommit igång.
Skruttis
Låter positivt att svensk sjukvård äntligen försöker sig på något nytt när det gäller whiplash. Hoppas det kommer att bli bra så småningom.

Det sista jag läst om Åke Nyström var att han försökte ta sig in i svensk sjukvård men att landstingen inte var intresserade alls av att ta del av hans metoder eller resultat.
Sant eller inte, det vet jag inte. Det var dessutom ett tag sedan jag sökte information om det här. Det har kommit annat emellan.

Även om jag kommer att ta kontakt med honom för att bilda mig en uppfattning själv ev bli opererad, så ligger det en stund in i framtiden.
Har för lite för mycket annat ännu som måste få läka och komma igång innan jag orkar ge mig på nacken igen.

Självklart så kan jag dela med mig av resultatet i så fall.

Den här Abbas har jag inte hört talas om alls.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja det är ju tyvärr så att man ibland känner sig som någon utomjording när man ska förklara för en läkare hur det är att leva med kronisk värk.
Jag har i omgångar gett upp för att något år senare upptagit kampen igen. Skam den som ger sig.
Det gör ju också att man gärna vänder sig till läkare som verkar ha begripit. Även om de kan te sig tveksamma.

Så länge jag springer på, kanske en av tio, läkare som jag får någon positiv respons av, så kommer jag att fortsätta kämpa.
Kan jag bara få hjälp med något litet av någonting så ska jag banne mig få det.
Det är ju ändå hela mitt liv det handlar om.
kerstin z5-6
Åke Nyström är den skickligaste kirurg jag någonsin sett i arbete.Jag hade förmånen att jobba med honom en kort tid på NUS.Då var han, hand och plastik kirung.Han var en av de första som lyckades att sy fast händer som blivit avkapade tex.Jag tror inte han har lust att återvända till landstinget och Sverige.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kerstin jag förstår att han inte vill komma tillbaka till ladstinget och Sverige....

Men han kunde väl samarbeta med Malmö som vill prova men inte kommer igång

Det finns ingen hjälp här i landet för whipslashskaade. Nu mår ja ju själv dåligt men för andra kan jag kämpa - aldrig för mig själv.

Och det är klart att man som sjuk testar allt möjligt. Jag själv har ju levt med värk i så många år och har testat ¨många olika grejor. Har inte hjälpt mig, bara plånboken blev tunnare och tunnare....

Elisabeth

Kerstin jag förstår att han inte vill komma tillbaka till ladstinget och Sverige....

Men han kunde väl samarbeta med Malmö som vill prova men inte kommer igång

Det finns ingen hjälp här i landet för whipslashskaade. Nu mår ja ju själv dåligt men för andra kan jag kämpa - aldrig för mig själv.

Och det är klart att man som sjuk testar allt möjligt. Jag själv har ju levt med värk i så många år och har testat ¨många olika grejor. Har inte hjälpt mig, bara plånboken blev tunnare och tunnare....

Elisabeth
mamamaggan
Anma jag har också provat det som du skriver om men det enda som ger mig någon liten liten smärtlindring är morfin . Har använt morfinpreparat i 10 år nu .

Det är så helt olika hur man reagerar på olika saker. Akupunkturen gav mig smärtlindring som om man gett mig tandläkarbedövning och jag kunde slappna av tillräckligt för att kunna sova i ett par - tre timmar i sträck , underbart. Men efter ett tag så ger det inte samma effekt så det fick jag sluta med efter något halvår.

Klart du ska prova kvaddlar men ha inte för stora förhoppningar , den metoden hjälper inte alla , det är så jobbigt att bli besviken igen. Vet själv hur det kändes när jag var på smärtkliniken och man provade olika saker som inte hjälpte.

Håller tummarna för dig !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon