Full version: Någon som vet
rosita
Vill någon tala om vad detta är?

[attachment=56387:kottar.jpg]
Monica i Nässjö
Det är alkottar. Jättefina att använda till julpyssel.
kerstin z5-6
Alkottar
Monica i Nässjö
Exakt på minuten, Kerstin giggle.gif
rosita
Okej, tack för era svar! thanks.gif Då har jag lärt mig något nytt i dag också!
Olle A
Kottar av klibbal, Alnus glutinosa. Varje kotte sitter där på ett tydligt skaft, till skillnad från hos gråalen där de sitter flera på samma.

Hoppsan, flera på samma gång! giggle.gif Då får jag väl fortsätta med att bladen hos klibbal (A. glutinosa) har en "glutt i nosa", dvs en inbuktning i spetsen, till skillnad från gråalen (A. incana) som har spetsiga blad. Klibbalen är vanligast i södra Sverige, medan gråalen är vanligare norrut.

Olle
Aqvakul


klibbal
Bassam
Hej

[attachment=56389:tall.jpg]

De ser ut som tallkottar på grund att de små och rundare .

Bassam
Gossen Ruda
CITAT (Bassam @ 17-11-2010, 17:19) *
Hej

[attachment=56389:tall.jpg]

De ser ut som tallkottar på grund att de små och rundare .

Bassam

Det blev ett a och ett l för mycket. laugh.gif Du bassam, ett råd från ett annat forum: När du skall skriva, tänk först till ordentligt. Sen skriver du ner vad du vill skriva. Sen tänker du till ytterligare en gång, ordentligt. Sen kan du möjligen sända iväg ditt alster. Du skickar nämligen iväg mer goja än vad vi andra gör tillsammans. Ha de gott.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 19-11-2010, 10:03) *
Det blev ett a och ett l för mycket. laugh.gif Du bassam, ett råd från ett annat forum: När du skall skriva, tänk först till ordentligt. Sen skriver du ner vad du vill skriva. Sen tänker du till ytterligare en gång, ordentligt. Sen kan du möjligen sända iväg ditt alster. Du skickar nämligen iväg mer goja än vad vi andra gör tillsammans. Ha de gott.

Man bör även läsa övriga svar i tråden innan man skriver sitt inlägg. Om någon annan redan skrivit rätt svar ser det dumt ut om man kommer med helt fel svar efteråt.
rosita
Ojdå! Här har det kommit flera svar! Så bra att det finns så många kunniga människor här inne, så jag kan lära mig mycket nytt! thanks.gif
Kutas
CITAT (Huggorm @ 19-11-2010, 10:11) *
Man bör även läsa övriga svar i tråden innan man skriver sitt inlägg. Om någon annan redan skrivit rätt svar ser det dumt ut om man kommer med helt fel svar efteråt.


+1 thanks.gif
Peztis
Olle, du är allt duktig du!
Olle A
Tack Peztis! smile.gif Aqvakuls bild visar mycket riktigt ett klibbalblad, dock utan den typiska "glutt i nosa" jag nämnde.

Olle
Kryddan03
CITAT (Olle A @ 19-11-2010, 20:35) *
Tack Peztis! smile.gif Aqvakuls bild visar mycket riktigt ett klibbalblad, dock utan den typiska "glutt i nosa" jag nämnde.

Olle

På Virtuella floran ser man den tydligt:

(http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betula/alnus/alnuglu.html)

Undrade först vad du menade, men nu vet jag! biggrin.gif
Meriona
Min vetgirige son missuppfattade ordet alkottar när han var liten, han kallade dem för nationalkottar. Fast han var inte gammal, 3-4 kanske. wub.gif
skrotfibbla
Det fantastiska med detta forum är att alla försöker hjälpa till efter bästa förmåga.
Jag uppskattar Bassams inlägg och inser också hur svårt det är att uttrycka sig nyanserat på ett språk som inte är ens modersmål.
Det tristaste att läsa är inte de som skriver något som man inte håller med om eller anser för fel utan de besserwissrar som rackar ned på andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon