Full version: Gran Canaria-träd
EsterM
Hej,
nyligen var jag på Gran Canaria och blev väldigt förtjust i de här fina träden, nu undrar jag om någon vet vad detta är för ett träd.
Jag plockade en "ärtbalja" och tänkte så frön, kan ett ev träd klara sig ute i Göteborg ?

[attachment=56357:tr_d.JPG][attachment=56359:frukt.JPG]
Gunilla T
Liknar en Robinia tycker jag..
Alexander-VG-zon3
dessa tycker jag är en av de svåraste växter att ge id på.

men jag skulle gissa på Delonix regia - Flamboyant eller Caesalpinia pulcherrima - Påfågelsträd eller någon annan ur ärtväxterna. har du bild på blommorna (den verkar ju redan ha blommat över nu när den sätter frön så du har kanske inte bild på blommorna).

dock har den långa ärtskidor och knalebrun/brungrå-stam så lutar jag åt Delonix.

ingen av av dessa är härdiga här och måste övervintras svalt men frostfritt och helst under extraljus. när det är frostfritt ute så kan dom vara ute eller alt i växthus där dom kommer trivas jätte bra.
jegi
Tror också på Delonix regia. Har själv noterat dessa träd på GC och har ett minne av röda blommor.
Tog hem några baljor men tror inte jag fick fröna att gro.
kerstin z5-6
Delonix regia - Flamboyant är det-
fila och blötlägg fröna 24 tim i ljummet varmt vatten -sen gror de lätt.Kan klara tom krukväxtmiljö länge.Tveksamt härdig ute
EsterM
Tack för era svar. thanks.gif Delonix regia verkar stämma.
Jag ska prova att så mina frön, hoppas de gror.
RitRat
Jag har fått bekräftat av en god vän i Florida (expert på tropiska träd) att det är just en Delonix regia - Flamboyant.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flamboyant_%28v%C3%A4xt%29
kerstin z5-6
smile.gif Bra, men det visste jag redan var rätt.Jag har bott och arbetat på de öarna i ganska många år :)Tyvärr är den endemiska floran ganska hotad, just pga många träd och växter som importerats dit.
EsterM
Den 28 mars sådde jag några frön som jag plockade i oktober.
Nu, en månad senare har detta hänt:
[attachment=60306:Flamboyant.JPG]
Än så länge är den bara ett par centimeter hög men det är så spännande.
Cilla
Kul! Lycka till!

Påminner mig om att jag en gång hade två olika redwoodplantor från Californien hemma hos mig. Tänkte att de skulle få växa oss ut ur huset... Himla roligt att se dem växa. Pinnade på bra några år, dog båda två tvärt. Inte vet jag varför.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon