Fny
Hittade en romanescobroccoli på ica häromdagen, och herrejisses vad vacker den är! Har ni smakat en sådan någon gång? Otroligt vacker grönsak...

Irene_L
Vilken häftig grönsak! tummenupp.gif En sån har jag aldrig sett förut!!
Anma
Supersnygg! Har inte smakat däremot.
Fny
Tänkte använda den i maten ikväll, så jag får återkomma med en recension! tongue.gif Måste bara komma på vad jag ska laga för mat! biggrin.gif
Myosotis
En typisk fraktal, jättevackert.
Anma
I vår ICA finns lila, gul och grön broccoli, är det egna sorter eller är de färgade på nå vis?
*Stintan*
Egna sorter är det. Har en bekant som odlat en hel del olika både broccoli och blomkål. Jättevackra!
Meriona
Det är väl en korsning mellan broccoli och blomkål om jag inte minns fel? Jag har aldrig smakat däremot, den är oftast ganska dyr. Du måste tala om för oss om den var god sen!
ingrids
Jag gillar "fraktalkål", tycker den smakar som blomkål farst mer grönt liksom. Brukar ångkoka den för bästa grönhet och spänst.
theseraphim
Jag åt den med Favabönor och ett gott chiantivin, smask smask smask....
Christa
Vi brukar handla på bonnamarknad och då är den odlare som brukar ha den där. Har för mig de sagt att den heter romanesco eller brocoolo. Romanescobroccoli har jag aldrig hört tidigare.

Jag tycker den är god men tycker nog att både broccoli och blomkål är godare. I höst hade de tyvärr inget av det eftersom sådden misslyckats annars brukar de inte vara dyra.

Håller med om att den är vacker.
Peztis
Jag såg den där typen av blomkål för kasnke en 15 år sedan och var helt hänförd! Den är oerhört vacker och precis som Myosotis skrev, ett riktigt fraktalmästerverk!

Jag köpte den då men tyckte inte att den var så himla mumsig... Men kanske beror det på hur man tillagar den eller vad man har till. Minns inte hur jag gjorde, dock.
Klint
Jag har aldrig sett nån ännu mindre smakat på men va häftig den var Jag tycker det set ut som ett minilandskap med julgranar! giggle.gif
Fny
Just ja, jag har ju glömt att berätta hur det smakade!

Åt den som enda grönsak tillsammans med potatismos, fläskfilé och gräddsås. Smakade som blomkål tycker jag! Så tycker man om blomkål så är den att rekommendera! tummenupp.gif Eftersom den är så otroligt vacker så är den ju ett kul alternativ till just blomkål! När den väl var kokt (kokad endast en kort stund så att den fortfarande var lite al dente) var den nästan ännu finare tycker jag, med samma speciella form men liksom lite mjukare i färgen... Det där med att äta bara den, med en smörklick på eller så, tror jag inte på. Som att sitta och bara äta blomkål...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon