Full version: Ulmus pumila celer?
dicentra
Kort o gott någon som har erfarenhet av denna häckväxt??

Härdighet etc.

Tack på förhand

Vänligen MLK:-))
Huggorm
Gör en sökning på "mirakelhäcken" så kommer det upp lite info. Men den är såpass ny som häckväxt i Sverige att inte mycket erfarenhet ännu finns.
dicentra
Ja jag har förstått att det är en ganska ny växt här!

Av en slump har jag blivit erbjuden att sätta en sån häck här hemma!
Återförsäljaren här i Sverige av mirakelhäcken bor inte så långt bort ifrån mig.


Enl hemsidan växer den enormt fort o blir en tät fin häck om man beskär den ordentligt,verkar intressant.



Cilla
Turkestansk alm, ser mycket intressant ut på bild. Vet man vem som tagit in den?

Återförsäljaren verkar ganska nyetablerad, men kanske kan de ge referensexemplar av häckar som satts?
Här en privatperson som satt en sådan häck, kanske läge att kontakta?
http://charlottehelaaret.blogspot.com/2010...tradgarden.html

Slår man på google kommer roliga planteringstips upp där man använder sig av ettåriga sticklingar av växten, sätter ned i buntar i jorden och vrider om. Vore intressant att testa på denna, som verkar snabbväxande.

Helt resistent mot almsjuka, säger återförsäljaren. Kan vara sant, men jag skulle dubbelkolla med någon på SLU innan jag sattre en hel häck av en almsort. Som solitärt träd är den mäktig och kommer jag över ett litet spö så åker den in i min trädgård för att se hur den utvecklas som stamträd.

I övrigt är det spännande med nya häckväxter. Man vet inte vilka nya problem som möter en;-)!

Rapportera gärna här om du sätter en sådan häck!
Huggorm
CITAT (Cilla @ 23-11-2010, 14:17) *
Som solitärt träd är den mäktig och kommer jag över ett litet spö så åker den in i min trädgård för att se hur den utvecklas som stamträd.

Jag skulle själv gärna vilja ha ett par stycken att testa som träd. Men vad jag läst blir dom allt annat än mäktiga. I USA räknas det som ett av de allra fulaste träd som finns, och eftersom den är invasiv har den blivit hatad. Den klarar sig mycket bra där det är torrt och magert, och har därför använts i läbälten i mellanvästern. Men nu sprider den sig som en löpeld och framför allt längs banvallarna utmed järnvägen. Men jag skulle absolut vilja prova i alla fall, här i landet blir den knappast invasiv.
Bassam
Hej

Varför ska satsa på växter som är nya i Sverige medan finns flera växter som provat och växer bra i Sverige.

Obs

Många företag ta människor nya växter gratis för att provar i landet.

H:Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 25-11-2010, 19:39) *
Hej

Varför ska satsa på växter som är nya i Sverige medan finns flera växter som provat och växer bra i Sverige.

Obs

Många företag ta människor nya växter gratis för att provar i landet.

H:Bassam

På grund av nyfikenhet och intresse. Vad hade det blivit av världen utan dessa drivkrafter?
dicentra
Nu är häcken satt för ett par veckor sedan!

Det är dags att klippa ner den till 10 cm.
Återkommer med bilder:-))
Shabbadang
CITAT (dicentra @ 09-06-2011, 16:27) *
Nu är häcken satt för ett par veckor sedan!

Det är dags att klippa ner den till 10 cm.
Återkommer med bilder:-))

Förlåt nyfikenheten, men varför klippte du inte ner den direkt vid planteringen? Någon speciell anledning?
dicentra
Faktiskt ingen aning!

Man skall göra så enligt försäljaren o jag har alltid varit lydig;-))

Men kanske skall den rota sig lite först,vad vet jag!!
Huggorm
CITAT (dicentra @ 09-06-2011, 21:24) *
Faktiskt ingen aning!

Man skall göra så enligt försäljaren o jag har alltid varit lydig;-))

Men kanske skall den rota sig lite först,vad vet jag!!

Helst skall den få rota sig en hel säsong. Löven krävs för att via fotosyntesen skapa nog med energi för att utveckla rötterna ordentligt.
Orkidétjuven
Om nu arten är invasiv hela vägen upp till Kanada och Ontario så skulle inte jag våga sätta den på svensk mark. Det är inte jättestor skillnad klimatmässigt, och även om det är ngra små skillnader så kan arten antagligen lätt anpassa sig. Jag skulle inte vilja ha en ny invasiv art som jag tagit introducerat på mitt sinne.
Om du är lydig, så håll ett öga på den säger jag... ninja.gif


Wiki: rtfm.gif
In North America U. pumila has become an invasive species from central Mexico [15] [10] to Ontario. It naturally hybridizes with the native U. rubra.[16] It is found in abundance along railroads and in abandoned lots and on disturbed ground. The gravel along railroad beds provides ideal conditions for its growth: well-drained, nutrient poor soil, and high light conditions, and these beds provide corridors which facilitate its spread. Owing to its high sunlight requirements, it seldom invades mature forests, and is primarily a problem in cities and open areas [17][18]. In South America, the tree has spread across much of the Argentinian pampas,[19] In Europe it has spread widely in Spain and hybridized extensively with the native U. minor, contributing to conservation concerns for the latter species.[20] U. pumila is now listed in Japan as an alien species recognized to be established in Japan or found in the Japanese wild.[21]
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 10-06-2011, 00:49) *
Om nu arten är invasiv hela vägen upp till Kanada och Ontario så skulle inte jag våga sätta den på svensk mark. Det är inte jättestor skillnad klimatmässigt, och även om det är ngra små skillnader så kan arten antagligen lätt anpassa sig. Jag skulle inte vilja ha en ny invasiv art som jag tagit introducerat på mitt sinne.
Om du är lydig, så håll ett öga på den säger jag... ninja.gif
Wiki: rtfm.gif
In North America U. pumila has become an invasive species from central Mexico [15] [10] to Ontario. It naturally hybridizes with the native U. rubra.[16] It is found in abundance along railroads and in abandoned lots and on disturbed ground. The gravel along railroad beds provides ideal conditions for its growth: well-drained, nutrient poor soil, and high light conditions, and these beds provide corridors which facilitate its spread. Owing to its high sunlight requirements, it seldom invades mature forests, and is primarily a problem in cities and open areas [17][18]. In South America, the tree has spread across much of the Argentinian pampas,[19] In Europe it has spread widely in Spain and hybridized extensively with the native U. minor, contributing to conservation concerns for the latter species.[20] U. pumila is now listed in Japan as an alien species recognized to be established in Japan or found in the Japanese wild.[21]

Det står inte hur högt upp i Ontario den är invasiv, så jag räknar med att det är de södra delarna. Hur som helst är klimatet inte speciellt likt det svenska. De har ett påtagligt inlandsklimat, med mycket långa och varma somrar. Det är också vad detta träd önskar för att må bra, långa varma somrar. Mest invasiv är den ju i präriestaterna, för där är klimatet mest passande - varmt, torrt och öppet. Sverige är svalt, regnigt och igenväxt. Möjligen skulle den kunna bli invasiv på på Ölands Alvar eller i läbältena mellan Österlens åkrar, men i resten av landet är det knappast någon fara. I såna fall skulle den nog ha vandrat hit själv, men den håller sig lydigt i centralasien där klimatet är varmt och torrt, prärieliknande. Jag läser också att den visat sig invasiv på Pampas samt i Spanien. Klimatet på dessa ställen är varmt, soligt och torrt. Bodde jag i Australien eller Sydafrika skulle jag akta mig för att plantera den, men det gör jag inte.

Än en gång - Sveriges klimat är inte gynnsamt för invasiva, vedartader växter.
Orkidétjuven
Nej, kanske gynnsamt ännu för vissa arter. Bara en tidsfråga med den hastighet vi introducerar nya arter och tåligare hybrider. Vi har redan två vedartade invasiva för många som orsakar problem. Fler som cotoneaster är på väg. För närvarande finns cirka 80 arter finns på Naturvårdsverkets lista över icke-önskvärda arter, flera vedartade. En förstudie till en svartlista som den jag har nedan. rtfm.gif
Oavsett vart och vad, så finns det flera lokala platser i Nordamerika som har liknande medeltemperaturer och klimat som Sverige och där arten betraktas som invasiv. östra Texas, Washington, norra Kalifornien. Även om den föredrar ngt betyder det inte att den kan sprida sig eller hybridisera.
Det finns alltid undantag och det är bättre att vara på det säkra. Var inte så blind. Plötsligt händer det, oftast när man minst anar det.

Jag bara ber Dicentra hålla ett öga öppet.-

Sluta vara så bitsk huggorm, när du säger saker som "än en gång"...
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 11-06-2011, 08:26) *
Oavsett vart och vad, så finns det flera lokala platser i Nordamerika som har liknande medeltemperaturer och klimat som Sverige och där arten betraktas som invasiv. östra Texas, Washington, norra Kalifornien.
Östra Texas har knappast liknande medeltemperatur och klimat som Sverige. Där är 40 grader varmt långa perioder, och hela sommaren är mycket längre än den svenska, kanske vegetationsperioden är dubbelt så lång till och med. USA:s västkust har klimat som mer liknar det europeiska. Norra Kalifornien motsvarar ungefär Portugal eller kanske södra delen av Frankrikes atlantkust. Washington ungefär Irland eller södra Storbritanien. För att hitta motsvarigheten till Sverige får vi söka oss längre norrut. Juneau i södra Alaska har exempelvis ett klimat som liknar Göteborgs.
CITAT (Orkidétjuven @ 11-06-2011, 08:26) *
Sluta vara så bitsk huggorm, när du säger saker som "än en gång"...
Sluta sprida skrämselpropaganda då flirting.gif Jag vet att du har de allra godaste intentioner, men läget i Sverige är helt enkelt annorlunda. Vattenlevande organismer, vissa perenner och diverse djur tror jag absolut kan bli invasiva här, men vedartade växter är en annan sak.
dicentra
Oj oj vilken diskussion detta blev!! naughty.gif

Funderar på att riva upp hela häcken,o bränna den på bål!!!

Den verkar ju helt livsfarlig enligt vissa!! flirting.gif

Nä skämt å sido så är jag mycket spänd på hur den skall utvecklas.
Tror inte att den blir invasiv i vårt klimat faktiskt!!

Men sen är det säkert så att detta är en häck som inte sköter sig själv.
Mycket arbete med klippning etc,efter som den växer så fort.

Jag kommer att hålla er uppdaterade !

Kram M-L smiley_small_hug.gif
KRT
Vad gäller invasiviteten får man väl bara vänta och se, blir den invasiv kommer man väl upptäcka det för sent som vanligt. Å andra sidan är väl frågan om den verkligen är resistent mot almsjuka, är den det inte kommer arten nog inte bli långlivad i Sverige.

Det jag finner synnerligen intressant är diskussionen om likheter/skillnader mellan nordamerika och europa... Nu har jag iofs inte varit runt i hela nordamerika, men där jag varit har man kunnat dra tydliga paralleller till europa. Området runt seattle var tex mkt likt de brittiska öarna i fråga om klimat.... Och regionen runt de stora sjöarna är inte alls speciellt olikt vårt nordiska klimat. Det är därför mycket intressant att fundera över arters härdighet och möjliga invasivitet. Dock, en art som är invasiv runt "the great lakes" eller längs norra delen av västkusten (utom alaska då smile.gif ) har alla möjligheter att vara lika invasiv i Sverige!!!
Orkidétjuven
Skrämselpropaganda? Den behövs tyvärr ibland. Själv fick jag uppleva den på plats. Vill inte att folk eller miljön ska behöva uppleva samma problem i framtiden- Vi är inte alltid helt skyddade i lilla Sverige. Vi är lite dumma och naiva bara.

Men helst vill jag inte skrämma ngn, men man behöver ha fakta i åtanke bara.
(Gör jag rätt nu?, köper jag ett bra val? VAd bli konsekvenserna av mitt val träd,växt i framtiden, osv, Folk tänker oftast inte mer än, vart ska jag plantera den, blir den fin färgmässigt sätt, osv... Nåväl. Jag hoppas att vi för detta på en professionell nivå utan massa fula och hetsiga ord.

Nu skrev jag att det handla om lokala områden, då menade jag så pass lokala platser som parker och städer- Torslanda-och Yarmouth, british columbia tex. Källorna kan dock alltid diskuteras. Mycket påverkar klimatet.

När du skriver att vedartade är en annan sak, kan du beskriva lite mer för mig vad den andra saken är då, please. Eller vad du har i åtanke typ.

Några som ligger i riskzonen att kunna bli invasiva eller skadliga vedartade enligt naturvårdsverket:
Tysklönn eller sykomorlönn (Acer pseudoplatanus)
Storbladig murgöna (Hedera hibernica)
Videkornell (Cornus albla ssp. stolonifera)
Häggmispel (Amelanchier spicata och confusa)
Rönnspirea (Sorbaria sorbifolia)
Glanshägg (Prunus serotina)
Eldtorn (Pyracantha coccinea)
och cotoneaster sp...

och de vedartade som redan betraktas som invasiva.
Vresros (Rosa rugosa)
Snöbär (Symphoricarpus albus)
Concorta tall Pinus concorta

Av alla dessa och ngra till som jag säkert har missat har alla utom en kommit via trädgårdskulturen.

Intressant artikel att läsa med, men antagligen bara en droppe i havet-
http://www.vastranyland.fi/start/jussar%C3...nn_1950384.html

Självklart förekommer fler introducerade växter i södra Sverige än i norra Sverige. Det beror dels på varmare klimat och att fler introducerade arter därmed överlever vintern, men dels på att fler människor också bor i södra Sverige vilket medför fler introduktioner av nya arter.
Vi har mycket tur just nu, men det kommer att ändras och vi kommer se fler och fler arter etablera sig i naturen varav ett fåtal kommer bli invasiva.
Vilka vet vi dock inte ännu. Svårt att förutspå, vilka.
Alltid i rörelse framtiden är...
Huggorm
Vi har plats för fler trädslag i Sverige, inte minst som våra tre almarter håller på att utrotas, liksom asken. Och skogslind blir allt sällsyntare för varje år också. Det enda riktigt invasiva träd vi har är granen, som skogsägarna gör vad de kan för att stärka ännu mer. Ett intensivt avelsarbete pågår hela tiden för att den skall bli allt motståndskraftigare. Jämfört med det hotet så är allt annat som att sila mygg när man släpper igenom elefanter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon