Solstorm
I veckan gick det ut över nyheterna att om försäkringskassan beräknar underhåll för barn så får de för lite pengar. Om man istället följer föräldrabalken så som lagen föreskriver så får barnen mera underhåll.

http://www.bolagsfakta.se/pressreleaser/vi...D8-1320F64C237D

Jag letar runt efter beräkningsmallar men känner mig osäker på hur seriösa de är som jag har funnit. Hela tiden är det försäkringskassans mall som dyker upp och den är ju felaktig. Finns här någon jurist som vet var man hittar korrekta uppgifter som inte är försäkringskassans felaktiga?

Stämmer det att man helt enkelt beräknar på vad föräldrarna tjänar före skatt och utgifter och betalar procentuellt utifrån det?

Barnet bor hos en förälder, alltså inte delad vårdnad.
Gunilla T
Här hittar du information om underhållsbidrag.

http://www.famratt.com/underhall/und_berakning.htm
Solstorm
Tack för svaret men jag tror tyvärr inte att det stämmer. Underhållsbidrag är det som kommer via försäkringskassan och det är de som inte följer det som står i föräldrabalken. Familjerätten räknar på samma sätt som FK trots att det är fel. På sidan anges Gösta Walin, "Föräldrabalken och internationell föräldrarrätt", Norstedts, 1996 som en av källorna men tydligen så följer de inte den.


Citat från länken jag skickade tidigare:
CITAT
Granskningen visar att många föräldrar inte känner till föräldrabalkens regler och därför betalar underhåll till sina barn via underhållsstödet. Det medför att många barn får ett lägre underhåll än vad de skulle kunna få, om föräldrabalkens regler tillämpades. Detta sker trots att Försäkringskassan sedan 2002 har som mål att fler föräldrar ska sköta underhållet på egen hand. Försäkringskassans verksamhet som betalningsförmedlare för föräldrar med betalningsförmåga kostar dessutom, enligt myndighetens egna beräkningar, cirka 78 miljoner kronor per år.

- Att komma till rätta med det systemfel vi ser är inte bara en fråga om att använda statens medel effektivt, det handlar i första hand om att barn till särlevande föräldrar ska få det underhåll de har rätt till, säger riksrevisor Jan Landahl.

min fetmarkering

Eller också är det som står på länken du skickade helt rätt, men jag har varit i kontakt med familjerätten och muntligt så meddelade de att gör på samma sätt som FK och när jag pratade om vad som sagts på nyheterna och att man ska följa föräldrabalken så hmmade hon och jodå, hon hade också hört det på nyheterna med de brukar inte göra så och hon lät helt ointresserad. Det är ju bra om man kan räkna ut det själv och slipper anlita jurist. En jurist borde ju följa föräldrabalken men det känns som om det blir onödiga pengar för båda parter.
malcolm
Som jag minns det, blev ensam med tre barn 1997 och det var samma summa under alla år utom det sista då det ökade med någon hundralapp. Har för mig att det låg på 1753 kr/mån och barn och det var aldrig tal om att jag skulle få nå´t mer.

Edit. Fel av mig, 1173 skulle det vara.
Solstorm
Men då har du kanske fått rätt underhåll. Jag tror att det är svårt att få ut mer än bidragsförskottet som är något på 1200 om man går via fk.
*Stintan*
Fk betalar ju aldrig ut mer än bidragsförskottet. Dom är ingen förmedlande bank utan betalar ut i de fall den underhållsskyldige inte betalar som h*n ska eller man inte kan komma överens, men då inte med mer än bidragsförskottet även om det finns avtal om ett högre underhållsbelopp mellan parterna. Det kan ju också hända saker som gör att betalningsförmågan ändras och då bör ju rimligen avtalet också omförhandlas. Bidragsförskottet däremot är ju samma för alla oavsett. Att Fk har andra beräkningsgrunder är inget konstigt.
Gunilla T
Grunden är ju att båda föräldrarna bidrar till barnets underhåll. Är man överens så kan säkert en familjerättsjurist hjälpa till med att beräkna summan vad den underhållsskyldige skall betala till barnet/boföräldern. Det har ingen betydelse om föräldrarna har delad eller enskild vårdnad.

Det är när man inte kommer överens eller om ena föräldern är avliden eller saknar betalningsförmåga som samhället, via FK går in och tar ansvar för att det enskilda barnet inte skall bli utan stöd. FK administrerar bidragsförskottet varje månad samt kräver in det av den underhållsskyldige. FK beräknar den underhållsskyldiges betalningsförmåga som låt oss säga kanske endast är 500 kr/månaden och går då in och betalar mellanskillnaden upp till det garanterade bidragsförskottet som alla barn i enförälderhushåll är garanterade.

Inget barn blir alltså utan stöd utan alla får "garantibeloppet" men man kan aldrig få mera om utbetalningarna går via FK, endast om man kommer överens med den underhållsskyldige.
*Stintan*
Du var bättre än jag på att förklara flirting.gif
Solstorm
Enligt föräldrabalken så är kostnaden för ett barn som är över 13 år 95% av basbeloppet som i år är 42400. Det blir 40280 dvs 3356 kr i månaden. Man drar ifrån studiebidraget på 1050 kr och det blir 2306 kr. Till det kommer kostnader med speciella intressen, kanske ridning eller motorcross eller något annat. Det är den faktiska kostnaden för barn över 13 år och båda föräldrarna ska betala efter förmåga. Om de tjänar lika så ska de betala 1653 kr var. Om en förälder tjänar 10 tusen i månaden och en tjänar 40 tusen så ska de betala 20% och 80%.

De som får bidragsförskott får mindre än hälften av vad ett barn kostar.

Felet är att man går till fk, då får barnet mindre än det har rätt till. Man kan komma överens efter föräldrabalkens bestämmelser om man kommer överens, annars kan man gå till advokat och via domstol för att barnet ska få det som det har rätt till.
Gunilla T
CITAT (Solstorm @ 13-11-2010, 09:51) *
Enligt föräldrabalken så är kostnaden för ett barn som är över 13 år 95% av basbeloppet som i år är 42400. Det blir 40280 dvs 3356 kr i månaden. Man drar ifrån studiebidraget på 1050 kr och det blir 2306 kr. Till det kommer kostnader med speciella intressen, kanske ridning eller motorcross eller något annat. Det är den faktiska kostnaden för barn över 13 år och båda föräldrarna ska betala efter förmåga. Om de tjänar lika så ska de betala 1653 kr var. Om en förälder tjänar 10 tusen i månaden och en tjänar 40 tusen så ska de betala 20% och 80%.

De som får bidragsförskott får mindre än hälften av vad ett barn kostar.

Felet är att man går till fk, då får barnet mindre än det har rätt till. Man kan komma överens efter föräldrabalkens bestämmelser om man kommer överens, annars kan man gå till advokat och via domstol för att barnet ska få det som det har rätt till.


Kostnaden för barn¨regleras väl inte i Föräldrabalken?

Som sagt, detta är en skattefinansierad reform som skall garantera alla barn i Sverige rätten till en miniminivå. Reformen garanterar också att utbetalningarna kommer regelbundet varje månad. Även om föräldrarna är sammanboende går ju inte samhället in och betalar för barnen om den ena förälderns betalningsförmåga är lägre än vad barnet kostar.

Det finns inget som hindrar den underhållsskyldige föräldern att betala mera.

Denhär artikeln som du syftar till kan nog leda till missförstånd. Det jag tror man menar är att föräldrar schablonmässigt tar Försäkringskassans bidragsförskott som norm utan att fundera över om den underhållsskyldige har större betalningsförmåga.




Solstorm
Jag tror inte vi pratar om samma sak (fast jag är inte 100 på att min information är felfri) . Bidragsförskottet är skattefinansierat men det är inte alls det jag pratar om nu. Jag vill bortse helt och hållet från det, det saknar intresse. Den länken du har med i ett tidigare inlägg, kommer inte den från föräldrabalken? Eller var har man fått fram de siffrorna? Från socialstyrlesen?

Jag pratar inte om att enkelt få ut en liten garanterad summa, jag pratar om att barnet ska få ut det belopp som det kostar alltså 95% av ett basbelopp. Man kan följa det frivilligt eller gå till rätten. Att välja att gå till fk när man inte är överens förlorar barnet på.
Gunilla T
Här finns information om underhåll som regleras i Föräldrabalken kap. 7

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm#K7
Gunilla T
CITAT (Solstorm @ 13-11-2010, 10:53) *
Jag tror inte vi pratar om samma sak (fast jag är inte 100 på att min information är felfri) . Bidragsförskottet är skattefinansierat men det är inte alls det jag pratar om nu. Jag vill bortse helt och hållet från det, det saknar intresse. Den länken du har med i ett tidigare inlägg, kommer inte den från föräldrabalken? Eller var har man fått fram de siffrorna? Från socialstyrlesen?

Jag pratar inte om att enkelt få ut en liten garanterad summa, jag pratar om att barnet ska få ut det belopp som det kostar alltså 95% av ett basbelopp. Man kan följa det frivilligt eller gå till rätten. Att välja att gå till fk när man inte är överens förlorar barnet på.


Konsumentverket brukar räkna på vad barn i olika åldrar kostar så siffrorna kanske härrör från deras beräkningar.

Jag har kollat och Försäkringskassans bidragsförskott ligger idag på 1.273 kr.

Den underhållsskyldige är ju garanterad ett förbehållsbelopp också med avseende på ekonomin. Det kanske finns en ny familj med nya barn. Jag har inte kunskap om hur man räknar ut betalningsförmågan men det är väl just en sådan sak som en familjerättsjurist kan räkna på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon