Full version: Stelkramp
Orkidétjuven
Precis lagom innan jag ska overseas och på tre veckors fältarbete i otillgängliga delar av Nya kaledoniens regnskogar så slår jag in en spik i smalbenet. Slog inte in den, men den slog in sig själv av en fågelholk som kom i gungning. Hursom helst. Har inte blivit vaccinerad mot stelkramp sedan 96 men fick nu en spruta efter vad som hade hänt.
Skadan hände på måndagen, på onsdagen kom jag till läkaren och fick spruta och går nu på antibiotika. Ser inte så jätteallvarligt ut. Hursomhelst. Läser nu på vårdguiden att :

"Om du inte är vaccinerad mot stelkramp kan vaccination i samband med skada inte förhindra stelkramp. I dessa fall måste immunglobulin mot stelkramp ges omgående för att förhindra att du blir sjuk."

Är det så? Antibiotika är väl inte samma sam som immunglobulin? Ingen som nämnt ngt sådant?
Vad jag har hört av andra får de en spruta om ngt hänt och antibiotika, men immunglobulin?

Har vi ngn sjuksköterska eller dr här?
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 11-11-2010, 21:54) *
Precis lagom innan jag ska overseas och på tre veckors fältarbete i otillgängliga delar av Nya kaledoniens regnskogar så slår jag in en spik i smalbenet. Slog inte in den, men den slog in sig själv av en fågelholk som kom i gungning. Hursom helst. Har inte blivit vaccinerad mot stelkramp sedan 96 men fick nu en spruta efter vad som hade hänt.
Skadan hände på måndagen, på onsdagen kom jag till läkaren och fick spruta och går nu på antibiotika. Ser inte så jätteallvarligt ut. Hursomhelst. Läser nu på vårdguiden att :

"Om du inte är vaccinerad mot stelkramp kan vaccination i samband med skada inte förhindra stelkramp. I dessa fall måste immunglobulin mot stelkramp ges omgående för att förhindra att du blir sjuk."

Är det så? Antibiotika är väl inte samma sam som immunglobulin? Ingen som nämnt ngt sådant?
Vad jag har hört av andra får de en spruta om ngt hänt och antibiotika, men immunglobulin?

Har vi ngn sjuksköterska eller dr här?

Ingen sjuksköterska här men eftersom du varit vaccinerad tidigare så behöver ditt immunsystem bara väckas till liv igen. Du har ett grundskydd redan.
Monaxe
Precis som Ruda säger så har du ett grundskydd iom att du är vacc tidigare. Immunglobulin är precis som du säger inte någon antibiotika utan ett sätt för kroppen att börja bilda antikroppar mot stelkramp.

Kan vara bra att veta att det är helt normalt att få ont där du just fått vacc mot stelkramp, armen (ges oftast i överarmen) kan svullna ganska mycket, bli varm och kännas väldigt stel och spänd. Detta är helt ofarligt och brukar gå över efter några dagar.

Det är viktigt att du tar antibiotikan som du är ordinerad eftersom det annars kan finnas risk för annan sårinfektion. Spikar är ofta smutsiga med mycket bakterier på.

Hoppas du får en trevlig resa, akta dej för mer spikar! flirting.gif
Christa
Lite skumt det här. Alltså om man aldrig blivit vaccinerad tidigare så bör man ha immunglobulin men blir man vaccinerad om man inte skadar sig?

Har i och för sig ett svagt minne av att bebisar får en spruta mot difteri, stelkramp och något mer men jag har inga egna barn och jag minns ju inte riktigt vad jag själv fick.

Stelkrampssprutor som jag minns är när jag som sexåring fått ett rejält jack i handen av okänd orsak och måste sy.

Sedan fick jag en när hamstern jag fick i namnsdagspresent bet mig när jag lyfte på locket till presentkartongen och skulle hälsa på den.

Sedan fick jag en när jag stack in handen under skifferplattorna till vår terass och blev biten av en svart råtta av något slag.

Allt detta hände på 60-talet så frågan är vad jag har för skydd nu. Körde grepen i stortån för några år sedan men då gick jag inte till doktorn och jag lever ju än.
Gossen Ruda
Då tar vi det igen. Vaccin får man alltid i förbyggande syfte. Det är smittoämnen som sprutas in i blodet men som inte kan starta en infektion, fast kroppen startar ändå en produktion av antikroppar för stunden. Kroppen har dock lärt sig hur de ser ut och kommer ihåg detta, en tid eller resten av livet, och kan snabbt starta produktionen igen. Man hjälper till med starten genom att pytsa in en ny dos smittoämnen vid behov. Har man aldrig blivit vaccinerad hinner man normalt inte få igång en produktion av antikroppar innan infektionen brutit ut. Därför får man då satsa på gammaglobulin eller andra typer av serum.
malcolm
Jsg fick stelkrampsspruta i lumpen och på jobbet för många år sedan.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2010, 16:43) *
Då tar vi det igen. Vaccin får man alltid i förbyggande syfte. Det är smittoämnen som sprutas in i blodet men som inte kan starta en infektion, fast kroppen startar ändå en produktion av antikroppar för stunden. Kroppen har dock lärt sig hur de ser ut och kommer ihåg detta, en tid eller resten av livet, och kan snabbt starta produktionen igen. Man hjälper till med starten genom att pytsa in en ny dos smittoämnen vid behov. Har man aldrig blivit vaccinerad hinner man normalt inte få igång en produktion av antikroppar innan infektionen brutit ut. Därför får man då satsa på gammaglobulin eller andra typer av serum.


Känner du till om man brukar få vaccination mot stelkramp som bebis?

Hur lång tid skall det ha gått sedan förra sprutan för att man skall behöva en ny vid skada?

Frågan gällde ju om jag har något skydd fortfarande om jag skadar mig och inte tar någon ny spruta.
Aqvakul
Ja!
*Stintan*
Ungarna fick påfyllning i skolan också.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/amneso...-a-o/stelkramp/
Myosotis
När jag opererades för kattbettet fick jag en stelkrampsspruta för att det var så länge sen jag senast hade fått en. Fick bara antibiotika, i och för sig intravenöst i början. Aldrig hört talas om immunglobulin.
Det är nog ingen fara med ditt ben. Men jag kan tycka att det verkar lite onödigt att slå in spikar i smalbenen, hade du tråkigt eller? wink.gif
Krya på dig och trevlig resa!
*Stintan*
Har man fått grundvaccinationerna så ska visst skyddet vara fullgott i 10 år har jag för mig.
Har ingen aning om ifall bebisar stelkramps vaccinerades när du var bebis Christa.
Gossen Ruda
Om man Googlar kan man hitta hit.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2010, 17:53) *
Om man Googlar kan man hitta hit.


Där står också gott skydd i tio år vilket innebär att många vuxna inte har något skydd längre. Frågan är då om man bör ta en stelkrampsspruta i förebyggande syfte vart tionde år eller om en tilläggsspruta vid skada räcker.
*Stintan*
"Enligt Socialstyrelsens Rekommendationer för profylax till vuxna mot difteri och stelkramp (se länk i högerspalten) ges därefter påfyllnadsdos vid skada endast om tio år förflutit från tredje vaccinationen, och efter fjärde dosen endast om det gått mycket lång tid (över 20 år)."

Taget ur Frågor och svar på den sida Ruda länkade till.

Här kan du ladda ner info om Profylax för vuxna: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-130-5
kerstin z5-6
Har man levt i Sverige är man vaccinerad och har grundskydd.Du har fått rätt injektion.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-11-2010, 20:05) *
"Enligt Socialstyrelsens Rekommendationer för profylax till vuxna mot difteri och stelkramp (se länk i högerspalten) ges därefter påfyllnadsdos vid skada endast om tio år förflutit från tredje vaccinationen, och efter fjärde dosen endast om det gått mycket lång tid (över 20 år)."

Taget ur Frågor och svar på den sida Ruda länkade till.

Här kan du ladda ner info om Profylax för vuxna: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-130-5


Tack så mycket! Då gäller det att hålla reda på vad man har fått. Det var ju en del difterifall i Sverige minns inte om det var på 80 eller 90 talet men tror det var 80 tal. Då tog jag nog en spruta tror jag. Undrar om de alltid har stelkrampsvaccin tillsammans med difteri.

Det stod att det finns i gödsel och även om jag inte har för avsikt att köra gödselgrepen i tåa en gång till så kan det ju vara bra att veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon