Sidor: 1, 2
Carl

Själv föredrar jag runt 21,5 grader i vardagsrummet och max 18 i Sovrummet.
Aqvakul
CITAT (Carl @ 11-11-2010, 16:19) *
Själv föredrar jag runt 21,5 grader i vardagsrummet och max 18 i Sovrummet.

Däromkring eller möjligen ännu lite lägre...
Fenja
Här är det nog en 18-19 grader.
Mvh
Fenja
gnon49
17-18 i vardagsrummet. Lägre i sovrummet eftersom jag aldrig har på elementen där.
Fny
22-23 brukar vi ha, annars knorrar mannen i huset. Han är väääääldigt frusen av sig...
Anki på Öland
19-20 i vardagsrumet och inga element på i sovrummet, vad kan det vara? 16-17.
zissi
Ca 21 grader överallt utom i sovrummet där vi har 18-19.
mojan
Nedervåning 20 och övervåning 19.
Borde vara tvärtom eftersom varm luft stiger uppåt men vårt hus lyder inga fysikaliska lagar. crazy.gif
Eva i Skåne
Oj, vad de flesta av er verkar ha det svalt hemma.

I stugan brukar jag sätta värmen på 22grader, men då fryser mannen oftast och sätter fyr i spisen och sen blir det snabbt för varmt, säkert 25-26grader i rummet där vedkaminen står. Då håller jag på att rinna bort sweatingbullets.gif När han äntligen också upptäcker att det blivit "lite för bra" så skyller han på värmen och går och lägger sig.

Hemma har vi centralvärme och bor i ett "mitthus" i radhuslänga och här har vi oftast 23-24grader medan grannarna i ytterhuset fryser och har max 19. Blåser det mycket påverkas det dock så vi också får svalt.
Jag försöker gärna smyga upp sovrumsfönstret och skulle gärna ha 18-19grader där, men då sover gubben med joggingdress och stickad tröja. giggle.gif

Det är inte så lätt att enas om vad som är lagom när en är frusen och en varm av sig.
Christa
Jag som trodde att jag hade ovanligt kallt inomhus men här är ju många som inte har så varmt. Varierar nog mellan 18 och 20 beroende på väderleken. Är det minusgrader ute blir det ju torrare luft och då kan man ha kallare inne utan att det känns så kallt.

På andra våningen där jag sover är det nog 17 grader och ibland kallare men man får se upp med luftfuktigheten så ibland ställer jag upp avfuktaren där. Då känns det varmare också.

I badrummet har vi varmare och när jag jäser surdeg så måste det vara minst 23 grader för att det skall komma igång.
Alexander-VG-zon3
Vardagsrummet/sovalkov - elementen på, vädringsluckan stängd temp ca 17-20grader dag som natt både inne och som vid fönstret. samma temp i hall och badrummet.

Köket - elementavstängt, vädringsfönstret ibland öppet på glänt, dörrar stängda på nätterna, vid fönstret natt ca 5-10grader och dag ca 15-20, inne i rummet/ifrån fönstret ca 10-13natt och dag ca 17-20.
Huggorm
När jag eldar går det upp mot 30 grader, sedan kallnar det under natten och på morgonen är det 12-13 grader. Blir det kallare än så, slår elradiatorn igång. Just nu är det 28,2 grader, dock fortfarande lite kallt på golvet.
Gossen Ruda
22-24 i hela huset, jag har lämnat grottstadiet för gott. I sommarsugan med gratis vedvärme blir det mellan 23 och 27.
evelina
Jag eldar i braskaminen än så länge och då hoppar värmen. På undervåningen vill jag ha 22 - 23 g i sovrummet uppe 19 g annars fryser jag. På morgonen är det 18 nere när jag går upp och det tycker jag är kallt men det värms upp fort av kaminen.

Jag har bestämt mig att i år ska inte Vattenfall få en massa pengar av mig ranting.gif så jag har laddat med ved.
Annars har jag vattenburet system.
Har jämfört med grannar som enbart kör vattenburet och dom ligger på 2000- 2500 kr/mån,
emedan jag har totalt med ved och hushålls el 900 kr/mån på vinter halvåret.
Meriona
Jag har ganska varmt för kåken är dåligt isolerad och om golven ska vara gerbil-varma nog, så får man elda på ganska bra. 22-24 grader kanske. I sovrummet riktigt svalt, inget element på där inte.
Inga från Närke
Vi har ungefär 21-22 grader i huset utom i mitt sovrum. Gubben vill ha varmare så det har han i sitt sovrum.
I källaren är det ca 15-18 grader för vår värmepump orkar inte hålla mera värme. Tyvär har vi ingen mera värmekälla så det kan bli kallt ibland när bara elpatronen går på.
hattstugan
I storstugan mellan 19 och 21 grader på dagarna svalare på natten! Sovrummet mellan 12 och 16 grader och inget element på där inte!
Solstorm
Skönt att se att det är fler som har vettig värme inne. flirting.gif Här är det 23 grader. Tycker att det är precis lagom. Jag brukar klä på mig rejält när jag ska hälsa på andra som har det kallare, tycker det är jobbigt att frysa.
andersen
Runt 20 grader, för utom i sovrummet där är det ute temraturen som styr tillviss del, sover med fönstret på glänt, så på vintern kan det bli 10-12grader, har bara på elementen i badrum och vardagsrum.

Tycker att det är lätt hemma att jämkna med övriga i familjen vilken temratur vi skall ha, det är svårare på arbetsplatser beroende på vilken typ av arbete som utförs, tex i ett kontor så blir det ett ramaskrik om det är under 20grader, men kroppsarbetande människor uppskattar en tempratur som är under 20grader.
Huggorm
CITAT (andersen @ 11-11-2010, 18:58) *
Runt 20 grader, för utom i sovrummet där är det ute temraturen som styr tillviss del, sover med fönstret på glänt, så på vintern kan det bli 10-12grader, har bara på elementen i badrum och vardagsrum.

Tycker att det är lätt hemma att jämkna med övriga i familjen vilken temratur vi skall ha, det är svårare på arbetsplatser beroende på vilken typ av arbete som utförs, tex i ett kontor så blir det ett ramaskrik om det är under 20grader, men kroppsarbetande människor uppskattar en tempratur som är under 20grader.

Ja, ja kan lova att det är jobbigt att vara hantverkare på arbetsplatser där det är över 20 grader, när man är tvungen att ha hjälm, skyddsglasögon, heltäckande flamsäker arbetsklädsel, skärsäkra handskar, skyddsväst i fluoriserande material och all annan dynga som facken och skyddsombuden tvingat på oss.

När det gäller temperaturer i hemmet, så tycker jag det sker en oerhörd förändring av andningsluften när temperaturen stiger. När det passerar 25 grader går det ju knappt att andas, jag får öppna fönstret ibland och sticka ut skallen bara för att få vettig luft.
Eva-Helene
Varierande temperatur, men vi försöker hålla den kring 22 grader (bra i.o.m. att jag har artros). Ska vi bort eldar vi upp tempen till 25-26 innan vi far. Övervåningen har ca 18 grader.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 11-11-2010, 19:06) *
Ja, ja kan lova att det är jobbigt att vara hantverkare på arbetsplatser där det är över 20 grader, när man är tvungen att ha hjälm, skyddsglasögon, heltäckande flamsäker arbetsklädsel, skärsäkra handskar, skyddsväst i fluoriserande material och all annan dynga som facken och skyddsombuden tvingat på oss.

När det gäller temperaturer i hemmet, så tycker jag det sker en oerhörd förändring av andningsluften när temperaturen stiger. När det passerar 25 grader går det ju knappt att andas, jag får öppna fönstret ibland och sticka ut skallen bara för att få vettig luft.

Förmodligen kan alla vänja sig vid olika temperaturer, man gillar det man är van vid helt enkelt. Sover man i flanellpyjamas med ett tjockt täcke går det bra med låga temperaturer fast jag undrar hur det går på sommaren? Jag sover i Adamskostymen, utan fikonlöv, och med ett tunt täcke så jag vill inte ha under 22 grader. För övrigt vill jag inte ha vinterkläder på mig inomhus så jag har därför högre temperatur.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2010, 20:54) *
Förmodligen kan alla vänja sig vid olika temperaturer, man gillar det man är van vid helt enkelt. Sover man i flanellpyjamas med ett tjockt täcke går det bra med låga temperaturer fast jag undrar hur det går på sommaren? Jag sover i Adamskostymen, utan fikonlöv, och med ett tunt täcke så jag vill inte ha under 22 grader. För övrigt vill jag inte ha vinterkläder på mig inomhus så jag har därför högre temperatur.

Jag sover i princip likadant klädd som du, men har ett lite tjockare täcke. Jag vill gärna ha runt 15 grader när jag sover, 20 är okej men 25 eller mer är vedervärdigt. Då vaknar man på natten och badar i svett.

Vad du borde göra är att sänka temperaturen gradvis. En grad i månaden till exempel. Då hinner kroppen vänja sig och utveckla ett tjockare lager isolerande underhudsfett. När du vant dig vid 14 grader kan du höja till 16, så känns det lyxigt. Kan du tänka sig att ha på en långärmad tröja inomhus kan du sänka ännu mer. Du kommer spara mängder med pengar som till slut räcker till att tilläggsisolera huset. Då är du inne i en positiv spiral.

Alexander-VG-zon3
jag klarar inte heller av att sova varmt, på sommaren har jag bara lakan om mig (om knappt det) när jag sover, kläder ja hmm. men fruktansvärt äckligt och jobbigt att sova i värme, svettigt och får ingen ro och allt fastnar mot kroppen.

på vintern har jag tjockt täcke (sover inte i pyjamas) och det är ganska skönt och man kan sova lättare. runt 17grader natt är lagom tycker jag. även om det skulle bli svalare kan nog var lagom.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 11-11-2010, 21:14) *
Jag sover i princip likadant klädd som du, men har ett lite tjockare täcke. Jag vill gärna ha runt 15 grader när jag sover, 20 är okej men 25 eller mer är vedervärdigt. Då vaknar man på natten och badar i svett.

Vad du borde göra är att sänka temperaturen gradvis. En grad i månaden till exempel. Då hinner kroppen vänja sig och utveckla ett tjockare lager isolerande underhudsfett. När du vant dig vid 14 grader kan du höja till 16, så känns det lyxigt. Kan du tänka sig att ha på en långärmad tröja inomhus kan du sänka ännu mer. Du kommer spara mängder med pengar som till slut räcker till att tilläggsisolera huset. Då är du inne i en positiv spiral.

jag har definitivt vant mig med lägre temp. Sitter just nu vid datorn i sovrummet och det känns varmt o skönt.
Termometern visar på 17grader. jag sover mycket bättre i ett kallt än varmt rum också. Har kanske med syret att göra. Köket kan däremot bli rejält varmt när vedspisen är i sitt esse. Men det är ju billig värme.
Gossen Ruda
Var och en efter sitt huvud. Fast jag undrar hur ni som vant er vid kyla mår på sommaren? Jag kan ha 25-27 grader i sovrummet men klarar mig hyfsat.
Alexander-VG-zon3
på dagen under sommaren trivs jag jätte bra i hettan och värmen inne. men inte på natten.
netha
Jag vill ha minst 23 ... ändå fryser jag ibland och drar på mig fleecetröjan. smile.gif
I sovrummet där elementet alltid är avstängt, ca 15° ibland kanske ännu lägre ... sover inte i pyjamas och har inte duntäcke.
Kan helt enkelt inte sova om det är för varmt.
Huggorm
Varma sommarnätter är ett helvete. I fjol funderade jag på att skaffa en säng till och ställa på altanen. Sedan får man bygga en bur av myggnät runt. Det hade kanske fungerat, för det är ju ganska sällan det går över 20 grader ute på natten
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi vill också ha 22-23 grader. Ich sovrummet har jag det svalare, kanske 18-19. Inte heller vill ja sova i ett rum med bara 12 grader. Inte kann det vara häslosamt.

Vill inte heller behöva ha tjocka vinterkläder på mig inomhus och värken tilltar också direkt när det är för kallt.
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-11-2010, 08:56) *
Vi vill också ha 22-23 grader. Ich sovrummet har jag det svalare, kanske 18-19. Inte heller vill ja sova i ett rum med bara 12 grader. Inte kann det vara häslosamt.

Vill inte heller behöva ha tjocka vinterkläder på mig inomhus och värken tilltar också direkt när det är för kallt.

Varför skulle det inte vara hälsosamt? Vi svenskar har ju fått sova kallare än så i alla tider, det är max hundra år sedan som majoriteten fick råd att värma upp sovrummet.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 09:11) *
Varför skulle det inte vara hälsosamt? Vi svenskar har ju fått sova kallare än så i alla tider, det är max hundra år sedan som majoriteten fick råd att värma upp sovrummet.

Men så har också medellivslängden ökat till en av de högsta i världen. rolleyes.gif
skogstroll
17-19 sådär. Förut var jag ett riktigt värmetroll och ville ha sådär 22-23 men då var jag frusen också. Nu är jag varm i cirkulationen och klarar mig bra med det jag har, fryser jag klär jag på mig eller tänder en brasa. smile.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2010, 09:34) *
Men så har också medellivslängden ökat till en av de högsta i världen. rolleyes.gif

Lycka till att bevisa sambandet rolleyes.gif
skogstroll
nä... det som inte dödar härdar biggrin.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 09:11) *
Varför skulle det inte vara hälsosamt? Vi svenskar har ju fått sova kallare än så i alla tider, det är max hundra år sedan som majoriteten fick råd att värma upp sovrummet.


Men huggorm tittar bara på en kvinna med 50 idag och för 100 sedan
Om hon blev so gammal så var det en gammal gumma och ledbruten. Och så tittar på femtiåringar idag...

Nej jag vill inte bo i ett kylskåp.
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-11-2010, 10:02) *
Men huggorm tittar bara på en kvinna med 50 idag och för 100 sedan
Om hon blev so gammal så var det en gammal gumma och ledbruten. Och så tittar på femtiåringar idag...

Nej jag vill inte bo i ett kylskåp.

Och du tror alltså att det beror på att vi har det varmt i sovrummet idag?
aanderss
vi har ca 20 grader
skånepåg
Jag skulle nog gissa att det är runt 15 grader överallt förutom i sovrummet för där är elementet avstängt så kanske runt 10 grader tongue.gif
Så man kan inte gå i bara t-shirt numera här inne =(
De bytte fönsterna förra året här men inte fan håller de värmen bättre, jag har snackat om det med en kompis och han sa nåt om att man skulle skaffa bättre element, man ska kunna ta pengarna från sin sån fond man har till lägenheten men jag funderar köpa en större frys för jag har bara ett frysfack i min kyl istället för man får inte plats med så mycket i den =(
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 10:12) *
Och du tror alltså att det beror på att vi har det varmt i sovrummet idag?


men huggorm man måste ju se allt i sind helhet.

Visst gör ett bekvämt boende mycket. Ta någon med ledgångsreumatism, arthros och så vidare och sätt den i en kall lägenhet/hus......... som man hade förr

När jag var barn då bodde vi fortfarande i ett gammalt hus. Min mamma gick upp kl. 04.00 för att elda i kakelugnen och i vedspisen så att det blev lite varmt tills vi barnen gick upp. Hade vi mycket snö fick hon gå upp ännu tidigare för att farsan skulle få frukost innan han kl 4 gav sig iväg till jobbet. Och att hon frös innan det blev varmt i huset, är klart. Och det sätter sina spår
herkules
just nu är det +20 grader i köket, +18 i v-rum och +16 i sovrummen, över +20 grader vill jag aldrig ha det inne.
sommaren i den här lägenheten är förfärlig, alldeles för varmt, högst upp under taket med sol hela dagen då jag har fönster åt alla håll.
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-11-2010, 10:48) *
men huggorm man måste ju se allt i sind helhet.

Visst gör ett bekvämt boende mycket. Ta någon med ledgångsreumatism, arthros och så vidare och sätt den i en kall lägenhet/hus......... som man hade förr

När jag var barn då bodde vi fortfarande i ett gammalt hus. Min mamma gick upp kl. 04.00 för att elda i kakelugnen och i vedspisen så att det blev lite varmt tills vi barnen gick upp. Hade vi mycket snö fick hon gå upp ännu tidigare för att farsan skulle få frukost innan han kl 4 gav sig iväg till jobbet. Och att hon frös innan det blev varmt i huset, är klart. Och det sätter sina spår

Jag växte också upp i ett kallt hus, där min mor fick gå upp tidigt och tända i vedspisen. I mitt rum var det så kallt att det fastnade kondens på fönsterglaset och frös varje vinter. Framåt vårkanten var det flera centimeter tjockt med is på insidan fönstren och ut över fönsterbänken. Och jag är fortfarande kärnfrisk, liksom resten av familjen fick jag inte minsta men av att frysa. Folk idag gnäller över sådant som var vardag för bara några år sedan. Om femtio år kommer de säkert gnälla över sånt vi inte bryr oss ett dugg om idag. Och att livslängden har ökat tror jag snarare beror på bättre mat och hygien, samt utvecklad sjukvård. Att frysa lite tror jag bara vi mår gott av.
Gossen Ruda
Den moderna människan vi tillhör, även kallad Cro-magnon, utvecklades i nordvästafrika och började sprida sig över världen för ca 50 000 år sen, möjligen det dubbla. Vi är alltså anpassade för ett mycket varmare klimat, till skillnad från Neandertalarna som var mer anpassade för istidsklimatet. De hade bott här i ett par hundra tusen år. Vi klarar oss inte i längden i temperaturer under 20-25 grader utan skyddande omslag som kläder eller täcken. Varför det finns strömningar som anser att man skall frysa fattar jag inte riktigt, om nån har vederhäftiga undersökningar som slagit fast detta är jag nyfiken på dessa.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2010, 11:10) *
Den moderna människan vi tillhör, även kallad Cro-magnon, utvecklades i nordvästafrika och började sprida sig över världen för ca 50 000 år sen, möjligen det dubbla. Vi är alltså anpassade för ett mycket varmare klimat, till skillnad från Neandertalarna som var mer anpassade för istidsklimatet. De hade bott här i ett par hundra tusen år. Vi klarar oss inte i längden i temperaturer under 20-25 grader utan skyddande omslag som kläder eller täcken. Varför det finns strömningar som anser att man skall frysa fattar jag inte riktigt, om nån har vederhäftiga undersökningar som slagit fast detta är jag nyfiken på dessa.

Vi ju utvecklats en del på vår väg norrut, jag tror nog att det var de individer som var bäst lämpade för ett liv i kallare klimat som fortsatt häråt. När jag besöker platser med tropiskt klimat svettas jag som en gris, och det gör inte lokalbefolkningen, så nog finns det skillnader.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 11:18) *
Vi ju utvecklats en del på vår väg norrut, jag tror nog att det var de individer som var bäst lämpade för ett liv i kallare klimat som fortsatt häråt. När jag besöker platser med tropiskt klimat svettas jag som en gris, och det gör inte lokalbefolkningen, så nog finns det skillnader.

Jag tror inte anpassningen ligger på artnivå utan på individnivå. Jag fryser alltid på hösten och förvintern utomhus när tempen sjunker. Sen går det bättre men när våren kommer blir jag för varm istället vid samma temeraturer. Du skulle säkerligen anpassa dig till ett varmare klimat om du bott där något år.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2010, 11:29) *
Jag tror inte anpassningen ligger på artnivå utan på individnivå. Jag fryser alltid på hösten och förvintern utomhus när tempen sjunker. Sen går det bättre men när våren kommer blir jag för varm istället vid samma temeraturer. Du skulle säkerligen anpassa dig till ett varmare klimat om du bott där något år.

Så är det för alla, det är ju underhudsfettet som blir tjockare bland annat. Gå ut redan nu och frys i ett par dagar, så slipper du frysa resten av vintern. Att dra ut på pinan är meningslöst.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2010, 22:07) *
...jag undrar hur ni som vant er vid kyla mår på sommaren?...

Jag får panik. Det är riktigt plågsamt. Det är väl individuellt, jag är inte beredd att ha 22° och huvudvärk hela året för att plågan varma sommarnätter eventuellt ska minskas lite.

På kvällen när jag är trött och frusen är det okej med 18-20° (även i sovrummet), annars räcker det med omkring 16-17°. I sovrummet gärna typ 12-14°, kallare gör inte så mycket, då får man ha duntäcke (hade nollgradigt i sovrummet någon natt efter Gudrunströmavbrottet).
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 12-11-2010, 18:44) *
Jag får panik. Det är riktigt plågsamt. Det är väl individuellt, jag är inte beredd att ha 22° och huvudvärk hela året för att plågan varma sommarnätter eventuellt ska minskas lite.

På kvällen när jag är trött och frusen är det okej med 18-20° (även i sovrummet), annars räcker det med omkring 16-17°. I sovrummet gärna typ 12-14°, kallare gör inte så mycket, då får man ha duntäcke (hade nollgradigt i sovrummet någon natt efter Gudrunströmavbrottet).

Du får göra tvärtom mot vad huggorm föreslog mig, vänj dig långsamt vid högre värme.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2010, 19:01) *
Du får göra tvärtom mot vad huggorm föreslog mig, vänj dig långsamt vid högre värme.

PRECIS! Hur ska Myo annars kunna besöka oss här i normaltemperade zonen?
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2010, 19:01) *
Du får göra tvärtom mot vad huggorm föreslog mig, vänj dig långsamt vid högre värme.

Nej, jag ska bli rik och köpa en portabel ac, sen kan jag ligga kvar i sängen hela somrarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon