Fny
Det är så fruktansvärt tråkigt att det har blivit så mycket grälande här, det förstör detta underbara forum! Så snälla, kan vi inte bara konstatera att grälandet inte leder någon vart, och helt enkelt använda den underbara "ignorera"-funktionen... vanliga diskussioner är det inget fel på, alla behöver inte tycka likadant, men det har gått för långt. Om alla helt enkelt väljer att ignorera sina ovänner och skriver vidare i trådarna som om de störande inläggen inte fanns, så skulle det bli mycket bättre... smiley_small_hug.gif
herkules
jag skulle tippa på att du precis har startat en jaga livet ur de som inte är som vi vill att de ska vara tråd.
en till alltså .. :/
bevisa gärna att jag har fel.
Fny
isåfall tänker jag ignorera det. smile.gif
Berith
CITAT (Fny @ 06-11-2010, 08:45) *
Det är så fruktansvärt tråkigt att det har blivit så mycket grälande här, det förstör detta underbara forum! Så snälla, kan vi inte bara konstatera att grälandet inte leder någon vart, och helt enkelt använda den underbara "ignorera"-funktionen... vanliga diskussioner är det inget fel på, alla behöver inte tycka likadant, men det har gått för långt. Om alla helt enkelt väljer att ignorera sina ovänner och skriver vidare i trådarna som om de störande inläggen inte fanns, så skulle det bli mycket bättre... smiley_small_hug.gif

Det startades ju en bråktråd där alla bråk kunde läggas, men den gjordes ju genast om till en ny tramstråd. För att det skulle bli så mycket tråkigare om övriga trådar skulle bli bråkfria? g.gif
Anma
Jag ska nog sluta bidra ett tag. Känns så. Men jag lovar inget.
Ha en bra Lördag, alla!
Mindre bråk och mer ♥ till alla!
malcolm
CITAT (Fny @ 06-11-2010, 08:45) *
Det är så fruktansvärt tråkigt att det har blivit så mycket grälande här, det förstör detta underbara forum! Så snälla, kan vi inte bara konstatera att grälandet inte leder någon vart, och helt enkelt använda den underbara "ignorera"-funktionen... vanliga diskussioner är det inget fel på, alla behöver inte tycka likadant, men det har gått för långt. Om alla helt enkelt väljer att ignorera sina ovänner och skriver vidare i trådarna som om de störande inläggen inte fanns, så skulle det bli mycket bättre... smiley_small_hug.gif

Även om intentionerna är goda så brukar fredsmäkleri leda till ytterligare bråk...
Cacki
CITAT (Anma @ 06-11-2010, 09:53) *
Jag ska nog sluta bidra ett tag. Känns så. Men jag lovar inget.
Ha en bra Lördag, alla!
Mindre bråk och mer ♥ till alla!


Jag förstår precis hur du känner. Själv tycker jag, liksom Fny, att det är jättetråkigt att det blivit så många personliga gräl på Odla. Man undrar lite varför det måste bli så. Jätteintressanta trådar blir förgiftade och det är sällan jag orkar skriva i dem ens, utan håller mej till att läsa dem. Berit skrev om att bråktråden blev en tramstråd. Visst blev det det, men hellre en "äkta" tramstråd till som motvikt till allt annat "tramsande", i form av personliga angrepp, i de mer seriösa trådarna.

(Jag har inte velat delta i diskussionen gällande hur man skriver/stavar tidigare eftersom mottagarna inte kan/vill ta det som något konstruktivt. Det är synd att det tas som förolämpningar istället. Själv har jag inga som helst problem med ev. stavfel. Då är det mycket svårare för ögat när kommatecken, punkter och stora bokstäver hamnar fel. Det är absolut inte menat som en illvillig tillrättavisning Motti, men kan du inte försöka tänka på det? Se det som att vi är några stycken som har brister med läsförståelsen istället för att ta det som att felet ligger hos dej? Det skulle underlätta för oss som har problem med att läsa din text, om du ville hjälpa oss med det.)

edit: stavfel smile.gif
Berith
CITAT (Cacki @ 06-11-2010, 10:52) *
--- Berit skrev om att bråktråden blev en tramstråd. Visst blev det det, men hellre en "äkta" tramstråd till som motvikt till allt annat "tramsande", i form av personliga angrepp, i de mer seriösa trådarna.

---

Men tänk vad skönt det vore om dom som hellre vill bråka kunde ha en alldeles egen bråktråd? Inte en sån som finns nu utan en där dom verkligen kunde göra upp om det dom inte gillar hos varandra? För det är ju samma personer hela tiden.
andersen
CITAT (Berith @ 06-11-2010, 11:04) *
Men tänk vad skönt det vore om dom som hellre vill bråka kunde ha en alldeles egen bråktråd? Inte en sån som finns nu utan en där dom verkligen kunde göra upp om det dom inte gillar hos varandra? För det är ju samma personer hela tiden.


Jag tycker att det är bättre om admin tog sitt ansvar och slänga ut dom. Det är nog många som har lämnat det här forumet och det gangnar inte odla.nu.
RitRat
Jag kan redan konsten att ignorera, tydligen, för jag har inte märkt något bråk. Man kan se förbi dem helt och hållet och glömma.
Cacki
CITAT (Berith @ 06-11-2010, 11:04) *
Men tänk vad skönt det vore om dom som hellre vill bråka kunde ha en alldeles egen bråktråd? Inte en sån som finns nu utan en där dom verkligen kunde göra upp om det dom inte gillar hos varandra? För det är ju samma personer hela tiden.


tummenupp.gif ...fast jag undrar om det verkligen skulle fungera. Men den kanske skulle kunna döpas till "Seriös bråktråd" då, så att vi tramsmajor har vett på att hålla oss därifrån.
(Du, jag ser att jag glömde ett h när jag skrev ditt namn. F´låt! Men där ser man, även en mästarrättstavare flirting.gif kan göra fel ibland.)
Berith
CITAT (Cacki @ 06-11-2010, 11:15) *
tummenupp.gif ...fast jag undrar om det verkligen skulle fungera. Men den kanske skulle kunna döpas till "Seriös bråktråd" då, så att vi tramsmajor har vett på att hålla oss därifrån.
(Du, jag ser att jag glömde ett h när jag skrev ditt namn. F´låt! Men där ser man, även en mästarrättstavare flirting.gif kan göra fel ibland.)

"Seriös bråktråd" vore ju jättebra. Och dom som skrev snälla inlägg där skulle få på nöten. nono.gif

Äsch, inte bryr jag mej om om nån glömmer ett h ibland. flirting.gif
Myosotis
CITAT (Fny @ 06-11-2010, 09:09) *
isåfall tänker jag ignorera det. smile.gif

tummenupp.gif


De som känner att de måste bemöta vartenda inlägg kanske kan fundera på hur det skulle kännas att ignorera dem istället? Skulle det vara så hemskt? Jag hoppas också att forumet lugnar ner sig snart, man orkar knappt vara här längre. -cry-.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cacki @ 06-11-2010, 11:15) *
tummenupp.gif ...fast jag undrar om det verkligen skulle fungera. Men den kanske skulle kunna döpas till "Seriös bråktråd" då, så att vi tramsmajor har vett på att hålla oss därifrån.
(Du, jag ser att jag glömde ett h när jag skrev ditt namn. F´låt! Men där ser man, även en mästarrättstavare flirting.gif kan göra fel ibland.)


ja bråktråden har jag alltid sett som en mer av skämttråd, bråka på skoj. men jag kanske missuppfattade det.
fuchsian
God morgon allesammen,

Det är hur enkelt som helst att "ignonera" någon man inte just för tillfället stämmer ihop.

Sedan kan man ta upp de/dem som man har Ignorerat när det känns lugnt.

bråktråden har man haft kul med dem som kommit dit.

Jag lägger ner mina vapen, nån måste vara den första och klokaste, så att andra ser att man tappar inte något i det, man vinner.

Ha en trevlig helg! tummenupp.gif ... Fuchsian ......
Berith
CITAT (flaxss @ 06-11-2010, 11:59) *
ja bråktråden har jag alltid sett som en mer av skämttråd, bråka på skoj. men jag kanske missuppfattade det.

Ja då missuppfattade jag malcolms försök att skapa en tråd där bråket skulle vara.
Myosotis
CITAT (Berith @ 06-11-2010, 12:13) *
Ja då missuppfattade jag malcolms försök att skapa en tråd där bråket skulle vara.

Så trodde jag också att det var menat från början.
Alexander-VG-zon3
jag var iförsig inte så aktiv i början av tråden, jag började skriva i den efter sådär 50sidor eller nåt. så jag har inte så bra koll på hur den var i början, men när jag började skriva i den så uppfattade jag den som skämt-bråktråd.

men då får vi skapa en ny, som cacki skrev innan en ''seriös'' bråktråd där vi tar upp bråk, spam, troll, misstankar, gammal skroll ja vad ma nu kan bråka om och vill få utrett.

men ä'ven med en sådan tråd där man försöker samla allt, så kommer det alltid såklart kunna uppstå bråk i andra trådar, eller kanske inte bråk men tjafs, också är det ju lätt hänt att man bråkar/tjafsar när man inte håller med varandra och hur långt det går kan det ju följa med. och en sådan sak kanske blir svårt att ta upp i en bråktråd.
Anma
CITAT (fuchsian @ 06-11-2010, 12:12) *
God morgon allesammen,

Det är hur enkelt som helst att "ignonera" någon man inte just för tillfället stämmer ihop. Det är en lättnad att se att det funkar och då får man tid på sig att lugna ner sig, bemöta pers, på annat sätt och tänka efter.

Det leder inte till någonstans som det är i nuläge, så kanske dags att lägga ner "vapen" och annat och låta det lugna ner sig.

Sedan kan man ta upp de/dem som man har Ignorerat när det känns lugnt.
Tänk på saken och sluta upp att mala om och om småsaker som trots allt betyder inte ett syfte för bråk.
bråktråden har man haft kul med dem som kommit dit.

Jag lägger ner mina vapen, nån måste vara den första och klokaste, så att andra ser att man tappar inte något i det, man vinner.

Ha en trevlig helg! tummenupp.gif ... Fuchsian ......

Ja, nu har ju du visat med detta inlägg som jag citerar att det går att skriva kort och begripligt utan att bli för personlig och utan att använda 1000 ord fler än man behöver. Bra jobbat! smile.gif

(Nej, jag är inte ironisk.)
sommarhumla
CITAT (flaxss @ 06-11-2010, 12:21) *
jag var iförsig inte så aktiv i början av tråden, jag började skriva i den efter sådär 50sidor eller nåt. så jag har inte så bra koll på hur den var i början, men när jag började skriva i den så uppfattade jag den som skämt-bråktråd.

men då får vi skapa en ny, som cacki skrev innan en ''seriös'' bråktråd där vi tar upp bråk, spam, troll, misstankar, gammal skroll ja vad ma nu kan bråka om och vill få utrett.

men ä'ven med en sådan tråd där man försöker samla allt, så kommer det alltid såklart kunna uppstå bråk i andra trådar, eller kanske inte bråk men tjafs, också är det ju lätt hänt att man bråkar/tjafsar när man inte håller med varandra och hur långt det går kan det ju följa med. och en sådan sak kanske blir svårt att ta upp i en bråktråd.


Har nog också uppfattat bråktråden som en skämtbråktråd, speciellt när jag läste igenom alla 100+ sidorna häromkvällen och fick fnissanfall på fnissanfall. Tror nog att en "seriös" bråktråd skulle mynna ut i en tramstråd till slut iallafall...
tepa
Vill bara säga, intressant att läsa vad ni har att säga. Hursomhelst jag följer er diskussion....


Mvh Tepa
xlxl67
Det är som i det vanliga livet. En del går inte ihop. Jag tror det är omöjligt att göra detta forum till en rosa värld.

Däremot hade en moderator kunnat göra väldigt mkt. Ex ta bort off-topic-inlägg, privata pm i trådar, låsa de trådar som tjänat sitt syfte etc...

Trots att det skulle behövas lite tillrättavisning ibland så är det ändå mil trevligare här än på ex Flashback.

Vi kanske kan gå in i admintråden och skriva under för en moderator med befogenheter att sköta forumet som en moderator brukar göra om det nu är det som önskas?
Anma
Det där med seriös bråk tråd. Vem ska fösa dit alla bråkstakar då en tråd mynnat ut i bråk? Och vem ska bestämma när en livlig diskussion blivit ett bråk? Vems gräns ska användas?
Nä, tanken är god men fungerar nog inte så väl i praktiken.
Själv uppfattar jag mig sällan indragen i bråk, men sen får man höra att man varit inblandad. Jaja, så olika tolerans har vi människor, bara att acceptera.
*Stintan*
Man kan ju undra varför bråk- & tjafstrådarna är så otroligt välbesökta shy.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2010, 18:56) *
Man kan ju undra varför bråk- & tjafstrådarna är så otroligt välbesökta shy.gif

För att de flesta tycker att sånt är underhållande. Inget att hymla med, dagens sanning ju. yes.gif
tepa
Hallo


Tepa


Finns faktiskt ! ALLÅÅÅ har faktiskt mera fina nyheter...

Hälsn Tepa Åland
fuchsian
confused.gif
Rihane
CITAT (tepa @ 06-11-2010, 19:27) *
Hallo
Tepa
Finns faktiskt ! ALLÅÅÅ har faktiskt mera fina nyheter...

Hälsn Tepa Åland


Vad har du på hjärtat då? Förutom att du finns som jag redan listat ut, kan du kanske berätta dina fina nyheter.

Är kanske ute och cyklar men jag gissar redan yes.gif
Vad kan det vara som finns och som sådan är en nyhet?
Monaxe
Fyllefilter behövs nog inte bara på FB...
Carl

Det är som vanligt en hop av gamla kärringar som bråkar!
Anma
CITAT (Carl @ 06-11-2010, 20:07) *
Det är som vanligt en hop av gamla kärringar som bråkar!

Nämen nu är du ju ute och cyklar. Just nu är det ingen som bråkar! wub.gif kompiskram.gif
bergvallmo
Att det kommer spydiga kommentarer i många trådar händer ju lite nu och då..Tro om det skulle sägas samma saker om pratet var runt ett bord?

Eller blir det bara så här på nätet när någon retar upp sig....
netha
CITAT (Fny @ 06-11-2010, 08:45) *
Det är så fruktansvärt tråkigt att det har blivit så mycket grälande här, det förstör detta underbara forum! Så snälla, kan vi inte bara konstatera att grälandet inte leder någon vart, och helt enkelt använda den underbara "ignorera"-funktionen... vanliga diskussioner är det inget fel på, alla behöver inte tycka likadant, men det har gått för långt. Om alla helt enkelt väljer att ignorera sina ovänner och skriver vidare i trådarna som om de störande inläggen inte fanns, så skulle det bli mycket bättre... smiley_small_hug.gif

tummenupp.gif Ignorerar några, det gör jag ... inte för att de är ovänner, jag känner dem inte, men jag vill inte/orkar inte läsa deras inlägg.

Sedan så förstår jag inte hur vuxna människor orkar hålla på att bry sig om alla småfel.

Glömmer man bort att det finns en levande människa bakom orden!? En människa som kanske blir väldigt ledsen när hennes skrivförmåga nedklassas och hon nästan bemöts som en mindre vetande.

Som jag också tidigare sagt ... Jag gillar INTE!


Myosotis
CITAT (xlxl67 @ 06-11-2010, 18:36) *
...Däremot hade en moderator kunnat göra väldigt mkt. Ex ta bort off-topic-inlägg,...

Jag kan inte begripa varför det är så farligt med OT-inlägg. Jag har gjort mig skyldig till många och tycker det är roligt att läsa andras. Lite flexibel i skallen får man väl vara! Om någon gick in och raderade min inlägg skulle jag sluta vara här kan jag säga.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 07-11-2010, 10:25) *
Jag kan inte begripa varför det är så farligt med OT-inlägg. Jag har gjort mig skyldig till många och tycker det är roligt att läsa andras. Lite flexibel i skallen får man väl vara! Om någon gick in och raderade min inlägg skulle jag sluta vara här kan jag säga.


tummenupp.gif
sqrulan
För min egendel så spelar det ingen roll tycker jag, lite bråk har ingen dött av och jag tycker det är lite kul också (till en viss gräns)! whist.gif
Jag är väl egentligen ingen bråkstake men då det hettar till i vissa trådar blir dom välbesökta av mej, knäppt va? crazy.gif
malcolm
CITAT (Myosotis @ 07-11-2010, 10:25) *
Jag kan inte begripa varför det är så farligt med OT-inlägg. Jag har gjort mig skyldig till många och tycker det är roligt att läsa andras. Lite flexibel i skallen får man väl vara! Om någon gick in och raderade min inlägg skulle jag sluta vara här kan jag säga.

Förstår inte heller varför det skall vara så otroligt viktigt att hålla sig strikt till ämnet, det är ju så det fungerar i det verkliga livet där ute i verkligheten. Någon börjar prata om någonting och sedan spinner man vidare på det så länge det håller sig inom ramen för vad grundsamtalet handlade om. Börjar någon tex. prata om tapeter så är det väl inte så konstigt om man hamnar i en diskussion som handlar om tex. slipmaskiner så småningom.
fuchsian
CITAT (sqrulan @ 07-11-2010, 10:48) *
För min egendel så spelar det ingen roll tycker jag, lite bråk har ingen dött av och jag tycker det är lite kul också (till en viss gräns)! whist.gif
Jag är väl egentligen ingen bråkstake men då det hettar till i vissa trådar blir dom välbesökta av mej, knäppt va? crazy.gif


Inte alls knäppt.....du är en rolig "filur" och det gillar jag. Lite vid sidan om kan man väl få vara??? whist.gif ..Fuchsian .....
xlxl67
CITAT (malcolm @ 07-11-2010, 11:09) *
Förstår inte heller varför det skall vara så otroligt viktigt att hålla sig strikt till ämnet, det är ju så det fungerar i det verkliga livet där ute i verkligheten. Någon börjar prata om någonting och sedan spinner man vidare på det så länge det håller sig inom ramen för vad grundsamtalet handlade om. Börjar någon tex. prata om tapeter så är det väl inte så konstigt om man hamnar i en diskussion som handlar om tex. slipmaskiner så småningom.


Nej jag tycker väl inte heller det är så viktigt att man håller sig till ämnet 100% men tråden handlar ju om att få slut på det eviga rbåkandet och bråkandet blir ju off-topic-inlägg i ganska mga trådar till slut.

Det finns mga exempel när ngn plötsligt skriver i tråden om ngt helt annat o hur illa behandlad den varit då o då etc etc...Sen är det igång igen. En moderator hade tagit bort ett sådant inlägg så kanske det blivit lugnare sen men vad vet jag. Jag bara försöker brainstorma lite.. angel_not.gif
Myosotis
CITAT (xlxl67 @ 07-11-2010, 12:11) *
Nej jag tycker väl inte heller det är så viktigt att man håller sig till ämnet 100% men tråden handlar ju om att få slut på det eviga rbåkandet och bråkandet blir ju off-topic-inlägg i ganska mga trådar till slut.

Det finns mga exempel när ngn plötsligt skriver i tråden om ngt helt annat o hur illa behandlad den varit då o då etc etc...Sen är det igång igen. En moderator hade tagit bort ett sådant inlägg så kanske det blivit lugnare sen men vad vet jag. Jag bara försöker brainstorma lite.. angel_not.gif

Ja i såna fall kan jag hålla med om att det säkert skulle hjälpa. Men om man skämtar lite trevligt vid sidan av och så kommer nån och slår en på fingrarna med en linjal ungefär, det är det jag inte skulle stå ut med, för det är det som är så trevligt och personligt.
*Stintan*
Tycker att det är ett jädrans gnällande på forumet. Det haglar av tillrättavisningar, gliringar och synpunkter på hur andra beter sig, inte bara från några få personer, och mitt i alltihop vill många framställa sig själva som personer som själva aldrig gör det. Hur ofta slängs det inte in mer ved på brasan när den precis är på väg att slockna? Hur många läser inte bråktrådarna fast dom säger sig ogilla bråk? Varför går man in i en bråktråd bara för att gnälla på bråket?
Vad är det för mening att vara i småprat och om man ignorerar andra. Det blir ju som att läsa en bok där var tredje sida är bortriven. Inte konstigt att det blir inlägg där man klart inte förstått sammanhanget. Hoppar över trådar däremot gör jag ofta när dom inte intresserar mig. Att få ett forum helt fritt från bråk tror jag är en utopi så kanske en idé vore att sätta extra plåster på tårna och inte ta allt så personligt när man är här.
sqrulan
Du skriver som jag tänker! tummenupp.gif
Hoppar över trådar däremot gör jag ofta när dom inte intresserar mig. Det gör jag med!
Varför går man in i en bråktråd bara för att gnälla på bråket? Ja det kan man ju undra! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon