Full version: Stekpannor
Carl

Köpte precis en stekpanna hos ICA 4mm tjock i pressad aluminium. Efter ett par stekningar visade sig att stekpannan vart skev. Efter lite sökande på nätet visade sig att om stekpanna inte ska skeva så ska den vara gjord av gjuten aluminium och lite tjockare. Är det någon på forumet som kan konfirmera detta? Med icke skev menar jag den vickar alls när man ställer den på spishällen!
*Stintan*
Tacka vet jag gjutjärnsstekpannor! Stekpannor i aluminium är bara skit. Blir dom inte skeva så lossnar "teflonet". Har haft ett antal, dyra och även med garanti men fått reklamera eftersom dom inte hållit som lovats. Har därför återgått till gjutjärn som är oslagbart att steka i och håller i evighet.
Whiskuchi
Jag köpte en likadan, och samma här - den har blivit skev. Trots att den enligt förpackningen blivit bäst i test hos Testfakta(?)
Suz
CITAT (*Stintan* @ 05-11-2010, 17:03) *
Tacka vet jag gjutjärnsstekpannor! Stekpannor i aluminium är bara skit. Blir dom inte skeva så lossnar "teflonet". Har haft ett antal, dyra och även med garanti men fått reklamera eftersom dom inte hållit som lovats. Har därför återgått till gjurjärn som är oslagbart att steka i och håller i evighet.



Håller med helt och fullt!
En av min mormors gamla stekpannor har gått i arv och gick nu sönder (sprack mitt i tu) och den hade nog en 30 år eller mera på nacken!

Edit..stavfel
Huggorm
Min är bra i alla fall, inte skev och teflonet är fint utom där jag repat det. Aluminium, dock gjuten. Ingen aning om var den är köpt dock, jag har ett svagt minne av att jag fick den av mor när jag flyttade hemifrån
gnon49
Har en gjutjärnspanna som jag köpte när jag flyttade hemifrån. 40 år har den hållt hitills.
skånepåg
Det ska vara gjutjärnspannor, har jag 2st har oxå och en liten i aluminium som e perfekt att steka 2ägg i och ha på mackorna men som de andra sa så lossnar teflonet på dem =(
Carl

Min erfarenhet hittills är att gjutjärnspannor är överlägsna förutom vikten! Att använda dyra skeva pannor är skit
andersen
Ja gjutjärnspanna skall du köpa dej Carl, en fråga Carl hur förvarar du din stekpanna? många har den i ungnen när den inte används tänk då på att vända på den.
theseraphim
Jag vet att ICAs panna uppenbarligen har vunnit något test men jag läste själva testet och där var det typ bara stekkvalite direkt ur förpackningen som gällde inget om eventuell livslängd, vilket man kan jämnföra med varför det finns teflonpannor för 1000:- och uppåt som håller en mindre livstid om de sköta rätt. Köpte en Ittala på rea via Fabriksbutiken och jag gav 399-499 men den hade kostat 1200. Den har varit med i fem år nu och använts flitigt och där är det inga problem medans min ICA panna höll i 6 månader innan den var ojämn och teflonet var nog väck för allt brände fast.
Har även gjutjärn som används flitigt men det är smidigt att ha två bra pannor.
*Stintan*
Att dem är dyr är ingen garanti i sig. Har haft en svindyr som jag skötte efter alla konstens regler men efter någon månad blev det bubblor i teflonet som gick sönder. Jag fick en ny på garantin men samma sak hände med den så aldrig mer en teflonpanna.
malcolm
Jag har tre stycken aluminiumstekpannor belagda med titan och de är de bästa jag någonsin haft, ingen av dem har skevat till sig och man behöver minimalt med fett för att få saker och ting att släppa från botten. Kommer inte ihåg fabrikatet nu men de är köpta på Coop Forum och kostade bortåt 600 kr/st. Man skall dock inte woka i dessa pannor då het olja förstör titanskiktet och jag har en gammal "hederlig" gjutjärnspanna till det.
sqrulan
CITAT (Suz @ 05-11-2010, 17:06) *
Håller med helt och fullt!
En av min mormors gamla stekpannor har gått i arv och gick nu sönder (sprack mitt i tu) och den hade nog en 30 år eller mera på nacken!

Edit..stavfel

Oj, kan dom spricka! Jag har tre stycken, två som jag steker i och en bamsestor med höga kanter (arvegods) den bakar jag tåtbottnar m.m i.
malcolm
Inget går upp mot en titanpanna när det gäller att laga en omelett som hänger ihop och lossnar från pannan Gamla gjutjärnspannor är nog bra när man skall slå ihjäl någon men fö. gillar jag aluminium med tritanbeläggning. naughty.gif
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 05-11-2010, 18:24) *
Inget går upp mot en titanpanna när det gäller att laga en omelett som hänger ihop och lossnar från pannan Gamla gjutjärnspannor är nog bra när man skall slå ihjäl någon men fö. gillar jag aluminium med tritanbeläggning. naughty.gif


Mina var titanbelagda men värdelösa. Inget fastnar i min gjutjärnspanna så omelett går utmärkt att göra.
anne-li i olofstorp
CITAT (Suz @ 05-11-2010, 17:06) *
Håller med helt och fullt!
En av min mormors gamla stekpannor har gått i arv och gick nu sönder (sprack mitt i tu) och den hade nog en 30 år eller mera på nacken!

Edit..stavfel



Ännu en anhängare av gjutjärnspannor! Har flera stycken, och alla är mer än 50 år! Eftersom jag också har vedspis, så funkar inget annat än gamla hederliga pannor, att man sen kan använda dem att mörda med är väl helt ok! - Jag är stark!!!! Att någon skulle få för sig att spricka har jag aldrig hört om förut..... -fear-.gif
Jag steker allt i dem och det brukar INTE fastna!!!
*Stintan*
Jag lyckade faktiskt en gång tappa mormors gamla i golvet så den sprack. Synd för det var en jättestor som användes flitigt.
ingrids
Jag har aldrig vågat testa om det är sant, men jagha hört att en stekpanna kan "slå sig" om den är het och man häller kallt vatten i den. Annars är jag också en gjutjärns människa när det gäller stekpannor, vet inte vilken generation jag är på plättlaggen smile.gif
netha
Har aldrig varit med om att en panna blivit skev. Du har inte sköljt den med kallvatten direkt efter anv då pannan var het? Det kan göra botten skev.

Jag har en riktigt gammal ... tror 55 -60 år minst ... gjutjärnspanna och en nyare med titan behandling. Gillar bägge, de anv dagligen.

Teflon har jag testat ... gillar inte!
Huggorm
Men när pannan väl har blivit skev, så borde materialet ha "satt sig". Sätter man upp den i en fräs och gör den slät igen, så borde den hålla sig bra sedan
netha
CITAT (Huggorm @ 05-11-2010, 23:03) *
Men när pannan väl har blivit skev, så borde materialet ha "satt sig". Sätter man upp den i en fräs och gör den slät igen, så borde den hålla sig bra sedan

Nämen inte går det att få en skev panna slät ... inte pannor i dagens material iaf ...
Hur tänkte du nu?
Huggorm
CITAT (netha @ 05-11-2010, 23:06) *
Nämen inte går det att få en skev panna slät ... inte pannor i dagens material iaf ...
Hur tänkte du nu?

Klart att det går. Aluminium går utmärkt att bearbeta med tex. en fräs. Bandslip skulle nog fungera också, särskilt om man har en med tillräckligt brett slipband för att ta hela botten på en gång
netha
CITAT (Huggorm @ 05-11-2010, 23:11) *
Klart att det går. Aluminium går utmärkt att bearbeta med tex. en fräs. Bandslip skulle nog fungera också, särskilt om man har en med tillräckligt brett slipband för att ta hela botten på en gång

Jamen om det är en panna med slipbar tjocklek så tror jag inte att den hade blivit skev.
Tunna pannor ... typ Ö&B,s för 79 kr (köpte jag en gång, mest för att testa) blir ju skev efter första anv... men de går absolut inte att vare sig slipa el fräsa för då går man igenom materialet.
Huggorm
Jaha, blir dom så fruktansvärt skeva? Jag trodde bara det handlade om kanske 1mm
Carl

Jag reklamerade min stekpanna igår hos ica på nätet. Smidigt! Får se vad som händer. Länk om råd gällande stekpannor. http://www.dafra.se/sitespecific/dafra/fil...brosch_0911.pdf


här jag hittat en stekpanna till rimligt pris i gjuten Al som jag titta vidare på
http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=9...oductID=PROD601
Anma
Jag har IKEAS Favorit stekpanna och traktörpanna som är väldigt tåliga, och billiga i jämförelse med kvalitet. Traktörpannan har jag haft i minst 5 år och den ser använd ut men är i bra skick och inte skev. Vanliga köpte vi i vintras och inte heller den har blivit skev. ännu i varje fall.
Carl
Anma

Om du ställer på spis hällen och trycker på kanterna av pannan vickar den inte då
Anma
CITAT (Carl @ 06-11-2010, 10:09) *
Anma

Om du ställer på spis hällen och trycker på kanterna av pannan vickar den inte då

Nej, inte det minsta. Har induktionshäll och vickande pannor fungerar ingen bra på dem.
Eva i Skåne
Gjuten aluminium kostade jag på mig efter att ha kasserat en massa billiga aluminiumjärn efter kort tid.
Det gjutna är suveränt, lika bra idag som när det var helt nytt och det används i stort sett varje dag.

Jag har ett bra gjutjärnsstekjärn också, men det är ju så jäkla tungt wacko.gif

Ang gjutjärn som det inte fastnar i så är det väl så att dom flesta bannlyst diskmedel till dessa så de är riktigt infettade, men hur gör ni när ni stekt fisk eller bacon och nästa gång är det dags för en naturell omelett???
Jag använder diskmedel i det när jag tycker det behövs (och inte maken ser det)
*Stintan*
Hett vatten och diskborste bara. Smakar inte fisk eller bacon om min omelett.
Anma
Min gjutjärnspanna, som tyvärr är alldeles för liten, men bra plättstorlek, diskar jag med diskmedel ibland. Efteråt häller jag i olja och salt och bränner in detta på ganska hög värme tills saltet fått färg. Blir som ny efter det, pannan.
På stugan har vi en gjutjärnspanna som man inte kan använda till annat än fisk, allt man steker i den får bismak av fisk. Farmor har stekt fisk i den i nästan 40 år, inte så konstigt då kanske att allt får smak av fisk.
Carl
Eva i Skåne!
Vilket fabrikat är det på din gjutna al panna?
Eva i Skåne
CITAT (Carl @ 06-11-2010, 13:09) *
Eva i Skåne!
Vilket fabrikat är det på din gjutna al panna?


Gastromax är min. Inte jättedyr, runt 300:- tror jag, och inköpt i Ullared av alla ställen!
http://www.gastromax.se/kokstek.php
Det är den i mitten i nedre raden jag har.
ingrids
Istället för diskmedel i gjutjärnspannan kokar jag upp vatten med en tesked salt och låter det koka ganska länge så att hela botten bubblar., häller av, hett vatten och diskborste och sedan oljar jag in den igen. Funkar lika bra som diskmedel tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon