Full version: Tågbiljett
Solstorm
Dottern har bokat en tågbiljett som är betald och ska hämtas ut på Göteborgs centralstation i morgon. Resan är inställd och hon säger att det är omöjligt att få tillbaka pengarna. Finns det någon van tågresenär här som vet någon möjlighet att få tillbaka lite av pengarna?
Lokan
Sälj den på Tradera!
Solstorm
Jag vet inte hur man gör, har aldrig gjort det. Tåget går imorgon så det är väl lite kort om tid.
*Stintan*
Blocket kanske.
Anma
CITAT (Solstorm @ 02-11-2010, 18:36) *
Jag vet inte hur man gör, har aldrig gjort det. Tåget går imorgon så det är väl lite kort om tid.

Går det inte att boka om det då? Boka om det till ett datum längre bort och sälj biljetten om ni inte kan åka själva.
Solstorm
Dottern köpte icke ombokningsbar biljett, det var billigast.
Anma
CITAT (Solstorm @ 02-11-2010, 19:21) *
Dottern köpte icke ombokningsbar biljett, det var billigast.

Ok, då vet jag inte. Stå vid biljettförsäljningen och försöka kränga biljetten som en annan svartsäljare. wink.gif
Solstorm
CITAT (Anma @ 02-11-2010, 20:10) *
Ok, då vet jag inte. Stå vid biljettförsäljningen och försöka kränga biljetten som en annan svartsäljare. wink.gif


a0a.gif Det hade ju kunnat vara roligt förstås. Fast resan till Göteborg kostar ju en slant också. Det får nog helt enkelt bli förlorade pengar. Retar mig på att kompisen hon skulle åka till inte kunde kläckt ur sig tidigare att det blivit förhinder.
Pirum
Är inte alla SJ-biljetter, som jag antar att det här gäller, personliga numera? Dvs, man kan såklart köpa en biljett på Blocket, men man riskerar att visas av tåget när biljetten sedan kontrolleras?

Biljetter som inte är ombokningsbara, eller återbetalningsbara, kan ändå ge lite återbäring om delar av resan sker med andra bolag än SJ. Exv buss. Eftersom SJ då slipper betala dessa bolag får man pengar tillbaks för delsträckorna. Iaf var det så för något år sedan när jag avbokade en icke-av/ombokningsbar resa.

*Stintan*
Hur kan dom vara personliga? Man kan ju t.om köpa biljett i automat. Fattar inte varför dom skulle vara det.
EKLO
Biljetterna är numera personliga, namnade, och måste visas ihop med leg. Det är ju för jäkligt helt enkelt, men så är det.
Aqvakul
CITAT (EKLO @ 02-11-2010, 22:29) *
Biljetterna är numera personliga, namnade, och måste visas ihop med leg. Det är ju för jäkligt helt enkelt, men så är det.

Vilket är ett resultat av att vissa personer satte i system att köpa upp stora mängder lågprisbiljetter och sälja dem vidare på blocket och tradera...
EKLO
CITAT (Aqvakul @ 02-11-2010, 22:36) *
Vilket är ett resultat av att vissa personer satte i system att köpa upp stora mängder lågprisbiljetter och sälja dem vidare på blocket och tradera...


Det är ett sätt att se det, ett annat är att SJ:s egna besynnerliga rabattsystem gjorde det omöjligt för dem att hålla den prisbild de ville ha. Resultatet av det får vi resenärer betala nu, i form av legitimationsplikt. Jag tycker det är för jäkligt.
*Stintan*
Gud så löjligt att behöva visa leg för att åka tåg.
netha
Jag visar gärna leg när jag åker tåg ... eftersom det gör att "hajarna" som tidigare la beslag på alla billiga biljetter och sedan sålde dem dyrt på nätet ... nu är stoppade från denna verksamhet. tummenupp.gif
*Stintan*
Men det är väl bara att inte sälja mängder av lågprisbiljetter till en och samma människa blink.gif
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 23:52) *
Men det är väl bara att inte sälja mängder av lågprisbiljetter till en och samma människa blink.gif

Men privatpersone hävdade bara att han skulle köpa till tex en utflykt med ett folkdansgille eller vad som hellst.
*Stintan*
Då kan dom ha gruppbiljett.
Solstorm
Nu har tåget gått. Nästan 400 kr åt skogen. Jag är sur på kompisen som inte meddelade återbud i tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon