ruffa97
Hur högt från marken i så fall?
Bassam
Het

För säkerhet skull kan du beskära efter blommning slut. du kan ta bort gamla grenar (De som är mera än 4-5 år) till marken yta och korta de som är yngre om de behöver.

H: Bassam
Cilla
Nej, skär endast nu om du inte gillar busken.

Om du vill ha busken mindre eller glesare - skär på sensommaren i juli, augusti eller september.
Om du vill föryngra busken - skär på vårvintern. Antingen genom radikalbeskärning 10 cm från mark (men då tar det tid innan den blir stor och blommande igen) eller genom att ta bort några av de äldsta grenarna (grövsta) varje år i marknivå.
Bassam
Hej

Du kan aldrig tänka föryngra paradisträd, de ska ta lång tid för att komma igen , också varför jag sa efter slut blomning för att du ska inte förlorar sina fina blommor om du beskära fel .

H:Bassam
Aqvakul
CITAT (Cilla @ 03-11-2010, 11:59) *
Nej, skär endast nu om du inte gillar busken.

Om du vill ha busken mindre eller glesare - skär på sensommaren i juli, augusti eller september.
Om du vill föryngra busken - skär på vårvintern. Antingen genom radikalbeskärning 10 cm från mark (men då tar det tid innan den blir stor och blommande igen) eller genom att ta bort några av de äldsta grenarna (grövsta) varje år i marknivå.

tummenupp.gif
Cilla
Jag lägger in ytterligare tvekan om att radikalbeskära. Har sett det på två paradisbuskar, och de tog 5 och 10 år på sig att komma igen, så där har Bassam säkert rätt. Det är heller inte säkert att de klarar det.
ruffa97
CITAT (Cilla @ 04-11-2010, 11:50) *
Jag lägger in ytterligare tvekan om att radikalbeskära. Har sett det på två paradisbuskar, och de tog 5 och 10 år på sig att komma igen, så där har Bassam säkert rätt. Det är heller inte säkert att de klarar det.

Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon