Full version: Angripna fruktträd
Aklejruta
Vi har i år fått mycket både äpplen och plommon. Kul! Men tyvärr har massor av dem varit angripna av någon vecklare eller vad?? Vi har kört lass efter lass av frukt till komposten. Fel? Förra året var plommonträdet också angripet och jag satte på limringar på hösten. Men det tycks inte ha gjort någon skillnad.
Vad gör ni för att undvika dessa otäcka djur??
Jan af Lisö
Vad gäller insekter så har 2010 varit ett hemskt år, mer än 90% av mina äpplen har varit angrippna av äppelvecklaren. Normalt hos mig är det enstaka %.

Jag tror inte att man kan göra speciellt mycket åt det, tyvärr. Det säljs ferromonfällor, men jag tror inte på dessa.

Plommonen var också angrippna till 90-95% i år, mot normala 50-60%. Förutom plomonstekeln på våren var det plommonvecklaren sen och dessutom massa röta (monilla). Ju större och godare plommonen är, dessto mera angrepp. Har några ympar som ger sura och smaklösa plommon och dessa var nästan helt fria från angrepp.

Tror inte det finns så mycket att göra åt det heller. Plommonstekeln kan ju behandlas med insektsmedel (säljs i alla EU länder med ett undantag), men plomonvecklaren är ju värre ställt med då den angripper under en lång period på flera veckor/månader.

Det är bara att hoppas på bättre fruktår 2011.

Limringar hjälper mot en annan insekt som heter frostfjärill (angriper löv), men inte mot steklarna eller vecklarna.

Det jag gör på våren är att spruta mina frukkträd (som är inte så stora) med ett insektmedel innehållande parafinolja ("Frukkträd effekt" heter det), så att de insekter som gömmer sig i barken kvävs. Men det hjälpte inte en sådant insektrikt år som 2010.
Cilla
Äppelvecklaren, plommonvecklaren och plommonstekeln har inte haft framgång på alla ställen. Jag har i Stockholmstrakten kollat några hundra träd på olika ställen och de har haft ovanligt friska frukter.

Jag har samma erfarenhet som Jan om att de kommer och går. Vissa år har jag haft pressenning under plommonträd för att hinna plocka bort frukterna innan larverna hinner ned i jorden. Nästa år har angreppen varit mindre, men då kan de ha varit det på andra ställen utan pressenning också.

Om jag någon gång får angrepp två år i rad på äpple eller plommon kommer jag testa att luckra jorden på hösten för att se om man kan minska populationen.

Frostfjärilen på äpple har varit en odåga i min egen trädgård flera år i rad. Den äter både unga blad och blom och den kan göra att all frukt uteblir. I år klarade den dock inte mina limringar, eller så hade den andra problem. Blommorna fick i alla fall vara ifred.

Monilia, både fruktmögelvarianten och blom- och grentorkan, har jag dock sett mer av än vanligt i år. Det är inte helt vanligt att fruktmöglet går över på grenar på äpple (detta är dock vanligt på plommon) men i år har det varit gott om detta också.

Nu är en bra tid att minska nästa års fruktmögel. När bladen fallit ser man tydligt de frukter som inte trillat av. Det är på dessa fruktmöglet övervintrar (och det är därför denna svamp stört ut den fina mekanismen som gör att träden släpper frukterna). Tag bort dessa, lägg på komposten med lite löv över så är chanserna till ett friskare fruktår 2011 större.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon