octachoron
Jag har planterat en körsbärsbuske 'Nordia' i sommar.
Behöver den skydd mot hungriga kaniner i vinter och vad är i så fall bäst?

Jag bor i zon 4.
Huggorm
Har du otur kan dom få för sig att äta upp barken. Det finns speciella gnagskydd som man kan köpa, de ser ut som spiraler av plast som man sätter runt stammen
Aqvakul
Alternativet, särskilt för buskar, är kycklingnät... men det bör helst grävas ner lite och förankras väl med pinnar...
Huggorm
Ja, jag har kycklingnät runt många av mina träd, mest för att skydda mot fejande rådjur. Köper man en rulle på biltema så räcker den länge. Jag brukar klippa av ca. 30cm och rulla löst runt stammen och sedan böja ihop. Höjden på rullen är 60cm, och i vissa fall får man ta två bitar för att komma tillräckligt högt. Jag har aldrig grävt ner dock, men så har jag inte mycket harar här. För rådjuren räcker det att nätet hänger där, så väljer det något annat att feja emot.
malcolm
CITAT (octachoron @ 23-10-2010, 23:44) *
Jag har planterat en körsbärsbuske 'Nordia' i sommar.
Behöver den skydd mot hungriga kaniner i vinter och vad är i så fall bäst?

Jag bor i zon 4.

Är det verkligen kaniner och inte harar du har då?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Även kaniner äter/gnagar på träd. Jag skyddade alla träd fär där fanns det allt för många kaniner.
malcolm
Visst gnager även kaniner på träd men de är ändå inte så vanliga i vilt tillstånd ännu, så länge vi hade tamkaniner här hemma fick de grenar av fruktträd och tall vilket de älskade. På Gotland finns det gott om kaniner och även i vissa stockholmsförorter där folk verkar ha släppt lös sina "kelgrisar" när de tröttnat på dem. Min bror som har en villatomt i Gävle har kaniner boende där men de gör ingen större skada så han låter dem vara.
Aqvakul
I Skåne och Blekinge har vi jättemycket vildkaniner. Förra vintern så förstörde de många fruktträd.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade också många kaniner där vi hade stugan och trädgård. Dom har förstörd så mycket för mig att jag ibland grät.

Har man en riktig trädgård med rabatter, grönsaker, träd osv så förstör dom mycket. Det dom inte äter, gräver dom upp. Stora hål och gånger hade jag i rabatterna. Till slut satte vi staketm nät på insidan, runt hela trädgården. Har man anlagd en fin trädgård , och inte bara en gräsmatta, så vill man ha den i fred.

Elisabeth
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 11:51) *
I Skåne och Blekinge har vi jättemycket vildkaniner. Förra vintern så förstörde de många fruktträd.

Än så länge är det väl ändå hararna som står för det mesta av gnagandet i landet i stort men jag är övertygad om att kaniner inom en snar framtid kommer att vara ett allmänt inslag i den svenska faunan, så går det när människan inte tänker sig för och i Australien är kaniner ett plågoris.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 24-10-2010, 12:02) *
Än så länge är det väl ändå hararna som står för det mesta av gnagandet i landet i stort men jag är övertygad om att kaniner inom en snar framtid kommer att vara ett allmänt inslag i den svenska faunan, så går det när människan inte tänker sig för och i Australien är kaniner ett plågoris.


Nu bor det ju lika många människor i Skåne som i hela Norrland och räknar vi in Blekinge, Gotland, Halland och delar av Västergötland så är kaninernas framfart omfattande och ett riktigt plågoris. Det handlar alltså om vildkaniner och inte om några utsläppta sällskapsdjur...
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 12:09) *
Nu bor det ju lika många människor i Skåne som i hela Norrland och räknar vi in Blekinge, Gotland, Halland och delar av Västergötland så är kaninernas framfart omfattande och ett riktigt plågoris. Det handlar alltså om vildkaniner och inte om några utsläppta sällskapsdjur...

Tamkaniner har en förmåga att bli förvildade när de släpps ut, de flesta dör säkert, precis som utsläppta minkar men några överlever alltid och bildar en ny livskraftig stam. Får de dessutom para sig hej vilt antar de så småningom det vilda utseendet.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 24-10-2010, 12:13) *
Tamkaniner har en förmåga att bli förvildade när de släpps ut, de flesta dör säkert, precis som utsläppta minkar men några överlever alltid och bildar en ny livskraftig stam. Får de dessutom para sig hej vilt antar de så småningom det vilda utseendet.


Utsläppta tamkaniner spelar kanske en viss roll i storstäder typ Stockholm och Uppsala. Här i söder har vi en genuint vild stam sedan lång tid tillbaka.
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 12:26) *
Utsläppta tamkaniner spelar kanske en viss roll i storstäder typ Stockholm och Uppsala. Här i söder har vi en genuint vild stam sedan lång tid tillbaka.

Varifrån kommer de då?
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 24-10-2010, 12:30) *
Varifrån kommer de då?


Utbredning:
Den europeiska kaninen anses härstamma från Spanien, och spreds över Europa av romarna. Den finns också i Afrika, i Marocko, Algeriet och inplanterad på vissa öar som Robben Island i Sydafrika, på Kanarieöarna och Round Island vid Mauritius. I senare tid har den också inplanterats i Sydamerika och Australien.

Europeisk kanin i Sverige:
I början av 1900-talet inplanterades europeisk kanin på Gotland av jägare och fick då det lokala namnet rabbis efter det engelska rabbit. Då Gotland med sina sandiga hedar är ett mycket lämligt habitat för arten växte populationen mycket kraftigt trots intensiv jakt. Under 1960-talet drabbades stammen av virussjukdomen myxomatos (kaninpest) och poulationen minskade, stammen har idag i viss mån återhämtat sig och myxomatos är inte lika vanligt längre.


Källa: Wikipedia
octachoron
Jo, det är verkligen kaniner (och inte harar) här.
Varje natt så dyker de upp på tomten och letar mat.

Bara några meter bredvid körsbärsbusken så har kaninerna för ett antal år sedan ätit så mycket på ett nysatt äppelträd att det inte utvecklades bra och nu är döende.
Kaninerna har också en elak vana att äta upp de flesta krokusar på tomten. Samt också nafsa på tulpaner. Och klematis...

Enligt vissa så härstammar de här kaninerna till stor del från utsläppta kaniner från ett rivet stall för många år sedan.

Men det som jag ville veta är om körsbär är så begärligt för kaniner att det behövs skydd?
Huggorm
CITAT (octachoron @ 24-10-2010, 17:23) *
Men det som jag ville veta är om körsbär är så begärligt för kaniner att det behövs skydd?

Jag skulle inte våga chansa. Frukträds bark verkar vara mycket välsmakande, men det gäller väll de flesta träds späda bark. Utom möjligtvis barrträd, samt träd med mycket garvsyra som ek. Det är inte för inte som träden utvecklar sin grova bark på nedre delen av stammen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Huggorm hos oss åt kanierna även på barrväxter. Ja skulle inte våga låta trädet vara oskyddat. Som jag sa förut, hos oss åt dom på allt och gnagade på alla träd.
Aqvakul
Fruktträdsbark verkar vara en riktig läckerhet, annars föredrar de späda skott. Årets hårda vinter ledde till att de hos mig i Blekinge fram i månadsskiftet mars-april blev så desperata att de gnagade hejvilt på sjuåriga syrenplantor. De överlevde dock med vissa skavanker. Men äppelträd, som drabbats hos grannarna, gjorde det inte...
malcolm
CITAT (Huggorm @ 24-10-2010, 18:05) *
Jag skulle inte våga chansa. Frukträds bark verkar vara mycket välsmakande, men det gäller väll de flesta träds späda bark. Utom möjligtvis barrträd, samt träd med mycket garvsyra som ek. Det är inte för inte som träden utvecklar sin grova bark på nedre delen av stammen.

Våra tama kaniner åt barken av späda tallkvistar/grenar med god aptit och även torra höstlöv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon