Full version: På tal om TV-program
gammelnalle
Höll på med att göra matsäcken för eftermidagens jobb (Shiftjobb U know) och hade TVn på
UR (utbildningsradion ? ) visade ett mycket intressant program :

09.30 Jorden är platt - special
Fem brittiska forskare, med vitt skilda forskarområden, har återigen lämnat sina trygga laboratorier för att ge sig ut i verkligheten. Nu är det rymden som är temat. Den här veckan får de konstruera en rymdrobot som ska kunna färdas på Mars. De får också försöka lösa de problem som drabbade Apollo 13. Klarar de av att göra det med förutsättningar som astronauterna fick? UR.


Låter inte intressant i mina öron MEN OJ vad jag bedrog mig... SUPER!!! smile.gif smile.gif

Men jag måste komma med en brasklapp eller vad det heter:

Bl.a. skulle man tillverka en kulspetspenna för att kunna skriva i tyngdlöst tillstånd (det är jordens dragningskraft som gör att bläcket flyter ut) . NASA hade spenderat 2år och miljarder för att lösa detta.
Dessa forskare fick en vecka och nästan inga resurser. De fick lägga stor möda på att hitta ett "bläck" i naturen (en öken...!!!!) till slut hittade man en kombination av en växtsaft (ink-flower) och löss !!! som krossades... Problemet löstes men mycket tid och energi gick åt: så min fråga är nu:
VARFÖR gjorde man inte som ryssarna när man ville kunna skriva i viktlöst tillstånd: ANVÄNDE BLYERTS ???????? tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Någon har sagt ung följade:
Om man skulle uppfinna säkerhetsnålen i dag skulle den innehålla 1 mikrochips, sex kondensatorer, ett batteri samt sex rörliga delar!!!

blink.gif wink.gif wacko.gif
Virgo
CITAT
Någon har sagt ung följade:
Om man skulle uppfinna säkerhetsnålen i dag skulle den innehålla 1 mikrochips, sex kondensatorer, ett batteri samt sex rörliga delar!!!

Dessutom Control Alt Delete knappar eftersom Microsoft nog har gjort programvaran. laugh.gif
Ewa L
Såg den programserien när jag var långtidssjukskriven för 2 år sedan. Mycket underhållande. Kändes som ett "äkta" Robinson.

Tittar öht mycket på UR, finns massor av godbitar att hitta (ex.vis "Om barn". Sänds även sent på kvällarna för nattugglor.
gammelnalle
CITAT (Virgo @ 03-02-2004, 11:23)
CITAT
Någon har sagt ung följade:
Om man skulle uppfinna säkerhetsnålen i dag skulle den innehålla 1 mikrochips, sex kondensatorer, ett batteri samt sex rörliga delar!!!

Dessutom Control Alt Delete knappar eftersom Microsoft nog har gjort programvaran. laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
självklart!!!
sanna
Många av UR:s program är verkligen jätteintressanta! De har hämtat upp sig enormt de senaste åren. De både producerar bra material, men verkar också ha bra inköpare som tar in intressanta program, kanske det du tittade på, nalle...? Låter som en import...
UR var förr synonymt med "byt kanal" eller "stäng av snabbt", men de håller verkligen på att förändras. Har hittills inte kommit till stadiet att jag tittar i tidningen för att "se efter vad UR har för utbud ikväll", men det kanske bara är en tidsfråga...

Det är när UR ska hålla på att fuska inom de "vanliga" kanalernas områden, t ex nöje, ungdomsprogram, aktuell samhällsbevakning etc som det blir så himla trist...de klarar inte riktigt av det, det blir bara taffligt.
Det beror nog mest på programledarna, tror jag. De kan väl inte attrahera "de bästa". Vilket är väldigt tråkigt. UR borde inte få vara en plantskola för glada amatörer och linslöss, som det ofta är nu....Nä, det bästa är när UR följer sitt uppdrag från Riksdagen strikt: att sända utbildningsprogram. Inte försöka vara balla och aktuella...det kan de andra - utan utbildningsuppdrag - få syssla med. Heja UR! Heja också den fantastiska tanken att man utan reklam kan få "gratis" (nåja, del av tv-licensen) högklassig utbildning inom ALLA tänkbara områden. Det är inte många länder som erbjuder sina invånare den möjligheten!

Sanna- public service-diggare! smile.gif
Posse
CITAT (sanna @ 03-02-2004, 11:36)
Många av UR:s program är verkligen jätteintressanta! De har hämtat upp sig enormt de senaste åren. De både producerar bra material, men verkar också ha bra inköpare som tar in intressanta program, kanske det du tittade på, nalle...? Låter som en import...
UR var förr synonymt med "byt kanal" eller "stäng av snabbt", men de håller verkligen på att förändras. Har hittills inte kommit till stadiet att jag tittar i tidningen för att "se efter vad UR har för utbud ikväll", men det kanske bara är en tidsfråga...


När jag såg denna tråds rubrik, "På tal om TV-program, UR- lätt att missa" trodde jag att någon skrivit om det som irriterat mig i åratal, nämligen att UR-programmen är lätt att missa därför att man inte på samma sätt görs uppmärksam på deras existens. sad.gif

Som i SVT Texts TV-guide där det bara står t.ex. "09.30 Program från UR Se sid 802".

Personligen kommer jag mig i princip aldrig för att surfa iväg bort till den särskilda lilla tablån för UR-programmen... och missar dem. Jag tycker att dessa programs namn och innehåll borde redovisas direkt bland de andra programmen.

UR-programmen behandlas i tablån nästan som om de vore lite "skämmiga", i mitt tycke diametralt motsatt till hur det borde vara ! Och makthavarna påstår sig väl önska "folkbildning". unsure.gif
gammelnalle
CITAT
SANNA:
Har hittills inte kommit till stadiet att jag tittar i tidningen för att "se efter vad UR har för utbud ikväll", men det kanske bara är en tidsfråga...


Dilemmat Sanna, är att ingen tidning (som jag läser iallafall) PUFFAR eller PUSHAR för URs program INTE ens http://svt.se/ ... man får leta sig fram!!! sad.gif sad.gif
Och det gör JAG gärna OM JAG VET OM DET!!!!

Efter omläggningen av Radion har dettagit mig en stund innan jag har hittat "rätt" programtablå för P1. Jag fick maila in och fråga...
http://www.sr.se/laddahem/p1/press/oversikt.pdf

till deras försvar kan jag väl säga att jag fick SNABBT SVAR!! Precis som här på odla.nu smile.gif smile.gif smile.gif

POSSE: Du hann in emellan här!!! TACK Kunne int sagt det bättre själv!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon