Motti
Hörde att vi skulle få den värsta vintern på 1000 år och det skulle vara en helt vetenskaplig undersökning,jag undrade varför ?jo golfströmen har ändrat riktning något därför ska vi få ett helvete av snö den här vintern fear.gif man kan ju då undra vad de visste för 1000 år sedan ?hade de mätinstrument då för att kunna förutse det?eller är det bara ett skräcksenario.Tvivlar lite på den här så kallat vetenskapliga undersökningen och hur i all sin da de fått till det om hur det var för tusen år sedan ?Vad säger ni rtfm.gif
gnon49
CITAT (Motti @ 21-10-2010, 20:35) *
Hörde att vi skulle få den värsta vintern på 1000 år och det skulle vara en helt vetenskaplig undersökning,jag undrade varför ?jo golfströmen har ändrat riktning något därför ska vi få ett helvete av snö den här vintern fear.gif man kan ju då undra vad de visste för 1000 år sedan ?hade de mätinstrument då för att kunna förutse det?eller är det bara ett skräcksenario.Tvivlar lite på den här så kallat vetenskapliga undersökningen och hur i all sin da de fått till det om hur det var för tusen år sedan ?Vad säger ni rtfm.gif

Kan man inte se forna tiders väderlek genom att studera inlandsisen bl.a. Vi vet ju det mesta av jordens klimat genom årmiljonerna.
Motti
Kan hända men jag förstår inte att vi helt plötsligt kan se att vi ska få den värsta vintern på 1000 år ?genom att i så fall titta på inlandsisen ?om vi säger att det var en hemsk vinter för 30 år sedan så är det ju inte säkert att det blir det igen .Den här hiskeliga vintern som vi skulle få i år då beror på Golfströmen inte inlandsisen,Golfströmen sägs ha ändrat riktning därför ska vi få en helvetes vinter i år enligt vetenskapen.
Huggorm
Men golfströmmen har inte ändrat riktning. Däremot har den försvagats en del, och det är oroande.
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 21-10-2010, 20:53) *
Men golfströmmen har inte ändrat riktning. Däremot har den försvagats en del, och det är oroande.

På vilket sätt?
Frågar eftersom jag är så dåligt uppdaterad och vill veta

CITAT (Motti @ 21-10-2010, 20:35) *
Hörde att vi skulle få den värsta vintern på 1000 år och det skulle vara en helt vetenskaplig undersökning,jag undrade varför ?jo golfströmen har ändrat riktning något därför ska vi få ett helvete av snö den här vintern fear.gif man kan ju då undra vad de visste för 1000 år sedan ?hade de mätinstrument då för att kunna förutse det?eller är det bara ett skräcksenario.Tvivlar lite på den här så kallat vetenskapliga undersökningen och hur i all sin da de fått till det om hur det var för tusen år sedan ?Vad säger ni rtfm.gif

Har ingen aning men det brukar ju vara så att "en olycka inte kommer ensam" och förra vintern var hemsk och då säger de kloke att därför blir även denna vinter hemsk, de följs ofta åt - de hemska vintrarna.
Lokan
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/golfstr...a-oss-1.1070057

Här står det lite ....
Red Top
Jag undrar var du får allt ifrån. fear.gif

Har du eller någon du känner, sett hollywoodfilmen ”The day after tomorrow” och trott att det var verklighet?
The day after tomorrow

Jag kan lugna dig med lite fakta från Göteborgs universitet
Alexander-VG-zon3
jag tror inte det blir den kallaste vintern på tusen år, däremot tror jag det blir en liknade som förra.

jag följer denna tråd på ett väderforum
http://forums.accuweather.com/index.php?showtopic=22380
Meriona
CITAT (Red Top @ 21-10-2010, 21:04) *
Jag undrar var du får allt ifrån. fear.gif

Har du eller någon du känner, sett hollywoodfilmen ”The day after tomorrow” och trott att det var verklighet?
The day after tomorrow

Jag kan lugna dig med lite fakta från Göteborgs universitet


Om det är Motti du svarar så är inte det hon säger taget ur luften, flera miljöexperter i Europa spår den kallaste vintern på 1000 år. Jag spår annorledes, men det är en annan sak. Men vem vet hur det slutar?
Motti
Det ryktades här i byn om det här ;)du vet byar flirting.gif jag frågade ett yngre par i trettioårsåldern som bor här det visade sig att det var han som låg till gund för det här spekulerandet,han hade läst att det var vetenskapligt bevisat osv ;)och att det hängde på golfströmen .Märkligt vad en skitsak kan jaga upp en och som det sprids sen då i en by spam.gif
Alexander-VG-zon3
jag hoppas på en mild och snörik vinter och kort, men tyvärr tror jag på en kall. jag hoppas jag tror fel.
Meriona
Kall, snörik och lång önskar jag. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 21-10-2010, 21:19) *
Kall, snörik och lång önskar jag. smile.gif


jaha, tänk nu om mina fikon och palm dör då -cry-.gif

vi kan kompromissa ? kort och snörik och kall. och dör mitt fikon så får du köpa nytt bara för du önskade en kall, lång och snörik vinter ? naughty.gif flirting.gif
Huggorm
Vi hade en sträng vinter i fjol, så vi är värda en kort och mild i år. Men med tanke på att det börjar snöa i oktober lär den ju inte bli kort i alla fall...
Motti
Ja inte vill man ha en värre vinter än förra ,bäst att inhandla snöredskap för de var hårdvaluta förra vintern ju flirting.gif snö kan väl vara både till välsingnelse och till förtret när man bor på landet.
Meriona
CITAT (flaxss @ 21-10-2010, 21:21) *
jaha, tänk nu om mina fikon och palm dör då -cry-.gif

vi kan kompromissa ? kort och snörik och kall. och dör mitt fikon så får du köpa nytt bara för du önskade en kall, lång och snörik vinter ? naughty.gif flirting.gif

Jag köper fikon! smile.gif Bara du lovar bygga snögubbar!

Gossen Ruda
Under lilla istiden på 1600-talet kunde man snacka om vintrar när Themsen frös till bl.a., så kallt tror jag inte det blir nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 21-10-2010, 21:25) *
Jag köper fikon! smile.gif Bara du lovar bygga snögubbar!


ja vi kan bygga alla möjliga snökonstruktioner kompiskram.gif
Meriona
Jag har så dålig koll på Themsen! Men Göta Älv har ju frusit några år i sträck, vi har varit beroende av isbrytarna, är det ett tecken tro?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 21-10-2010, 21:21) *
Vi hade en sträng vinter i fjol, så vi är värda en kort och mild i år. Men med tanke på att det börjar snöa i oktober lär den ju inte bli kort i alla fall...


klart.se spår 10-12plusgrader i slutet av okt-början av nov. så för dom som vill ha det milt och det håller i sig så kanske det blir en kort och mild vinter, även om det varit snöigt och kyligt nu. men vädret är svårt att spå så långt fram.

förra året hade jag senare första frost men tidigare första snö än i år.
Christa
Har ett diffust minne av att några Israeliska forskare sa att oljeutsläppet i mexikanska golfen kan påverka golfströmmen men jag hittar det inte på nätet. Har för mig att det skulle vara en tillfällig påverkan i så fall.

Kalla vintrar kommer ju ofta några efter varandra. Så var det på 40-talet och 80-talet och visst var det några värstingvintrar på 60-talet också men kanske inte så kallt.

Jag minns på 80-talet när det var 27 minusgrader och kraftig blåst i 6 veckor. Jag har aldrig frusit så i hela mitt liv. Hade 10 minuters promenad till jobbet och hade moonbots, fårskinnspäls och dubbla schalar och dubbla vantar. Ändå var händerna som isbitar när jag kom fram.

Många träd frös som var över 30 år gamla.

En vår på 80-talet gick isarna upp 10 maj och jag bodde i höjd med Göteborg.
Motti
Vättern frös förra vinten det är inte ett gott tecken för denna vintern eftersom den aldrig blev helt uppvärmd i sommras så lär den frysa snabbare detta året om det blir riktigt kallt !
Lokan
Jag hoppas rönnbären får rätt! flirting.gif Inte ett rönnbär i år, så långt ögat kan se - förra året var träden så fulla att man inte såg kvistarna ... rolleyes.gif
Motti
ja vi får hoppas på "lagom snö" i vinter;)
netaave
Det är nog ingen som kan säga att det blir den kallaste vintern på 1 000 år för så länge har det inte förts väderstatistik.
Själv föredrar jag kyla och mycket vit snö framför slask och skitbruna drivor.
Motti
Du satte huvudet på spiken Netaave precis som jag skerv förut här vem har koll på hur det var för tusen år sedan ?gillar inte de här domedagspredikningarna där det gissas och sedan påstås att det är vetenskapligt ?
gnon49
Och kärnkraftsverken står i stort sett stilla. Undrar hur elsituationen kommer att bli vinter. Blir väl import av skitig el på grund av stillaståendet. Kanske ännu en vinter med stigande elpriser för dom som inte har bundit elen.
netha
Vi i norr hade ovanligt lite snö förra vintern ... bara 60 - 70 cm.
Motti
Kan tala om att det blåser halv storm här,man fruktar en nu Gudrun nästan.Ingen som sa på Tv vädret i dag att det skulle blåsa så in i bänken?Tjuter i knutarna här och snöar.
Berith
Ligger ett par cm snö här. *svärord!* Tycker inte om snö på fel årstider. mad.gif

Snö ska komma när man klär granen den 23 dec och vara borta en två tre veckor senare.
blomkronan
Något galet är det ju!!! När jag vakna i morse har det kommit 5 cm snö fear.gif OCH det snöar fortfarande, vi ska ha städning i bostadsorådet i morgon... och kratta löv, hur vi nu ska hitta dom giggle.gif
under dom 13 år vi bott här har det aldrig kommit snö till den dagen som alltid har legat på sista helgen i oktober.

Dom säger så olika vad det gäller att spå vinterns väder och en sa att OM någon verkligen kan spå vädret skulle den vara miljonär... och någon sån har vi inte flirting.gif Så det är bara för oss att "vänta och se"
Gunilla T
Det har inte hänt något exeptionellt med Golfströmmen, dumheter! Om det verkligen hade hänt skulle det vara århundradets största nyhet i världen och inte ett rykte i någon by.

Någon har kanske läst dethär lilla kåseriet och hmmmm...tagit det på allvar giggle.gif

http://www.torgny.se/ord/golfstromen%20vander.htm
ingrids
Tror att forskarna faktiskt i viss mån kan uttala sig om kalla vintrar för länge sedan genom titta på årsringar från träd, både såna som står i backen och sådana arkeologer gräver upp. Om jag inte minns fel finns det numera en utförlig år för år redogörelse baserat på årsringar som går tillbaka till typ vikingatiden. Och sen har vi ju de forskare som borrar i glaciärer och avläser borrkärnor, fast där vet jag mindre om hur det funkar.
Gossen Ruda
Forntiden går det att någorlunda beskriva, framtiden är omöjlig.
Huggorm
Vissa ledtrådar kan man nog få genom att studera skriftliga källor också, om man bara skall gå 1000 år tillbaka. Kanske det står något i Eddan till exempel? Nu gäller ju det här hela Europa, och jag kan tänka mig att det finns mängder med så gamla skrifter nere på kontinenten. Men säkrast är förstås att kolla årsringar från träd man hittat under utgrävningar. Gäller det bara de senaste tusen åren så har nog forskarna ganska bra överblick över klimatet.
Monaxe
Att polerna smälter påverkar väl också golfströmmen?

Dels genom att mängden sötvatten ökar, och att det kalla smältvattnet kan "tunna ut" eller rubba golfströmmen något, det behövs ju inte mycket för att vårt klimat här skulle förändras ganska drastiskt, om golfströmmen ändrade sitt flöde på något sätt. Eller?
Gunilla T
CITAT (Monaxe @ 22-10-2010, 13:25) *
Att polerna smälter påverkar väl också golfströmmen?


yes.gif
theseraphim
Det där med den värsta på 1000år var ju någon polsk "professor" som babblade utan att ha några bevis på vad han sa eller som experten på SMHI sa om saken...."förstår inte hur han ens kan säga så när vi bara mätt i 150 år":-)
Förra året var det rena motsatsen, ingen snö och det skulle bli så varmt och det där med de gamla snöfyllda vintrarna var ett minne blott pga av den globala uppvärmningen bla bla bla...och en stor kongress hölls i köpenhamn men sen gick det någon vecka och vips så var det 20 cm snö i nästan hela sverige och en månad senare var det 50-100 cm i hela Sverige och den tidigare miljödebatten blev tyst:-)

Allt har inte med utsläpp att göra utan vädret är fortfarande en slumpfaktor utan dess like och man kan inte veta flera månader innan om det kommer vara -20 eller töväder hela vintern helt enkelt.
gnon49
Tror vi redan sitter i fällan. Klimatet har ju en tröghetsfaktor i sig och utsläppen ökar ju år från år. Nu är ju Indien o Kina på gång som ekonomiska stormakter och miljön o vårt klimat får ta ytterligare stryk. Sedan har vi Afrika. Välstånd bygger ju på energi, massor av energi. Kol finns i enorma kvantiteter. Så vi eldar väl på o korsar fingrarna. Häpp.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 22-10-2010, 15:36) *
Förra året var det rena motsatsen, ingen snö och det skulle bli så varmt och det där med de gamla snöfyllda vintrarna var ett minne blott pga av den globala uppvärmningen bla bla bla...och en stor kongress hölls i köpenhamn men sen gick det någon vecka och vips så var det 20 cm snö i nästan hela sverige och en månad senare var det 50-100 cm i hela Sverige och den tidigare miljödebatten blev tyst:-)

Allt har inte med utsläpp att göra utan vädret är fortfarande en slumpfaktor utan dess like och man kan inte veta flera månader innan om det kommer vara -20 eller töväder hela vintern helt enkelt.


Du har så rätt så länge du pratar om väder vilket inte alls är detsamma som klimat.
omk
CITAT (theseraphim @ 22-10-2010, 15:36) *
Allt har inte med utsläpp att göra utan vädret är fortfarande en slumpfaktor utan dess like och man kan inte veta flera månader innan om det kommer vara -20 eller töväder hela vintern helt enkelt.


Jag förmodar att du menar "människans" utsläpp ?? Annat är det med naturliga !!!
(OBS ! Jag tycker INTE att människan ska kunna släppa ut vadsomhelst, hursomelst och hur mycket som helst !)

Såg ett program fr BBC för några månader sen (maj tror jag) i samband med vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott i april 2010, om en vulkan som heter Laki (också på Island), som hade ett utbrott 8 juni 1783 och fortsatte med mindre utbrott fram till februari 1784.
Den dödade minst 21% av befolkningen och troligen mera än 75% av all boskap på Island.
DESSUTOM flera hundratusen människor i Europa !!! Främst pga svaveldioxiden (beräknat till 120 miljoner ton !!!) som spreds i luften, med vindarnas hjälp.
Diset över norra Europa kallades för Lakidimma och orsakade en nedkylning av temperaturen, med missväxt och svält som resultat i flera år framåt.
Läs gärna nedanstående text, den är inte speciellt lång, dessutom lättläst och man kan lätt föreställa sig att människorna, år 1783-84, trodde att det var Ragnarök ....

http://krigshistoria.blogspot.com/2010/04/laviksdimman.html

Hoppas inte Eyjafjallajökull har samma effekt som Laki, för då blir det kallt flera år framåt !!
andersen
CITAT (Gunilla T @ 22-10-2010, 09:17) *
Det har inte hänt något exeptionellt med Golfströmmen, dumheter! Om det verkligen hade hänt skulle det vara århundradets största nyhet i världen och inte ett rykte i någon by.

Någon har kanske läst dethär lilla kåseriet och hmmmm...tagit det på allvar giggle.gif

http://www.torgny.se/ord/golfstromen%20vander.htm



Tog bort inlägg.
mosquito
Jag tror att de överdriver rejält. Speciellt om artikeln kommer från Aftonbladet. Men en vit jul är ju aldrig fel ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon