Full version: Gullregn,
vickeva
Hej
Vi köpte sommarstuga våren 2002, och än så länge har vi väl mest ägnat oss åt själva huset (det finns MASSOR att göra i trädgården...) Vi har ett gullregn som står alldeles intill huset och det har blommat jättevackert de somrar vi bott där. Men jag tycker att kronan är så risig, grenarna går huller om buller åt alla håll, ser nästan ut som ett skatbo. Ska man beskära och i så fall; när och hur.


Här är gullregnet och stugan
Cilla
Härlig miljö och fint gullregnsskatbo!
Gullregn gillar inte beskärning, grenarna dör tillbaka och läkförmågan är dålig också när man beskär intill sidogren, men du kan ta bort döda grenar. Gör man det i ett gullregn brukar skatbokänslan minska. Annars är gullregn en lite slingrig, yvig och ibland hög buske.
vickeva
Tack Cilla,
tur jag frågade, det hade ju varit förargligt om jag hade gett mig på det med sågen. Nu ska jag bara leta döda grenar då.

Jo det är fint, du kan tro att gullregnet är fint att titta på innifrån huset när det blommar... Det känns som de gula klasarna hänger ner över frukostbordet..
Hannele
Man kan beskära gullregn på vårvintern,
jag ska stamma upp min en meters gullregn...
vickeva
nej men nu vet jag ju inte vem jag ska tro på...
Beskär du din Hannele, så kan du visa hur den blev... wink.gif
så får vi se om jag vågar sedan...
Katti med torpet
När vi ändå är inne på Gullregn måste jag bara visa en fulkomligt underbar gullregns-tunnel som jag såg i Wales (Botnant Garden):



Förra året började jag dra upp små gullregnsplantor från frö, om några år hoppas jag ha tillräckligt för att påbörja min egen tunnel.
Cilla, har du några kreativa tips ang sköttsel av Gullregn på det här viset?
Ingen beskärning tydligen, något man skall tänka på när det gäller uppbindningen?
vickeva
CITAT (Katti med torpet @ 04-02-2004, 12:47)
När vi ändå är inne på Gullregn måste jag bara visa en fulkomligt underbar gullregns-tunnel som jag såg i Wales (Botnant Garden):



Förra året började jag dra upp små gullregnsplantor från frö, om några år hoppas jag ha tillräckligt för att påbörja min egen tunnel.
Cilla, har du några kreativa tips ang sköttsel av Gullregn på det här viset?
Ingen beskärning tydligen, något man skall tänka på när det gäller uppbindningen?

WOW, men vem har så mycket plats i trädgården?? Har du det, Katti med torpet? Mitt lilla träd verkar ynkligt i jämförelse... men jag tycker om det ändå, den där känslan av att va i ett vattenfall av gullregnsblommor, den kan vi faktiskt känna innanför fönstret där vi har vårt.
Lycka till med din tunnel, och kom ihåg att visa bilder på den!
Hannele
CITAT (vickeva @ 03-02-2004, 23:59)
nej men nu vet jag ju inte vem jag ska tro på...
Beskär du din Hannele, så kan du visa hur den blev... wink.gif
så får vi se om jag vågar sedan...

vickeva, jag har en liten trädgård - och gillar former och tycker om att leka.
Man kan beskära guldregn på vårvintern, enligt böckerna.
Man kan också pincera nya skott, skära av toppen.
För att hålla formen.
Hannele
Varför ska man ha plommonlund, när man kan ha gullregns-tunnel...? unsure.gif
Cilla
Jodå, man kan beskära gullregn, och man gör det på vårvintern, men om man skär som man gör med äppleoch päron, dvs t ex i grenklyka för att glesa ur ett buskage så får gullregnet svårt att läka snittet. Man ser det tydligt på hur trädet regaerar på grenar som självdör - det börjar försvara sig långt utanför grenkragen.

Stamma upp gullregn tror jag man kan göra så länge stamgrenarna är små. Stamma upp är inte riktigt detsamma som att beskära ett träd (i min terminologi iallafall) - för mig är beskärning något man gör med kronan, medan uppstamning är att man tar bort grenar eller årsskott från det man vill ska bli naken stam.

Katti - jag har inga erfarenheter av att göra gullregnsbågar, men jag tror inte det är svårt. Som du skriver - uppbindning är nog det som gäller och utmaningen ligger nog i att finna uppbindningsmaterial som inte skaver in i barken, eftersom gullregnets ved blir mycket blött och barken skör på sommaren.
Hannele
CITAT (Cilla @ 05-02-2004, 00:42)
Stamma upp är inte riktigt detsamma som att beskära ett träd (i min terminologi iallafall) - för mig är beskärning något man gör med kronan, medan uppstamning är att man tar bort grenar eller årsskott från det man vill ska bli naken stam.

Cilla, när jag stammar upp, måste jag väl ändå beskära?
Det kän väl ändå inte vara beskärning, bara när man formar kronan...?

Om nu trädet tar skada, tar det lika mycket skada av uppstamning som av kronbeskärning?
Jag kallar uppstamning av mitt plommonträd för beskärning.
Fast denna gång tog jag bort hela kronan också... för att få ett lågt träd.
Plommonträdet före uppstamning och efter - utan krona. Det blommar otroligt vacker varje vår!
Wargen
Jag har ett gullregn på tomten som fått växa som det ville innan jag köpte huset. Det har enormt långa/höga grenar och är på väg in i telefontråden. Inte bra: sad.gif Jag måste alltså korta ner det . Men jag har oxå läst om att det inte vill läka osv, så jag har inte riktigt vågat ge mig på beskärningen. Jag vill ju inte döda det, bara få en bättre form.
Skulle jag alltså kunna skära av de flera meter långa skotten som går rakt upp i himlen, nånstans på mitten, kan den överleva en sån beskärning?
Mycket tacksam för svar! unsure.gif
Cilla
Hej Wargen,
Om du vill fria telekabeln är det minst dåliga att ta bort hela delar av grenarna, intill grenklyka alltså. Om telelinor går mitt i buskväxande träd brukar jag ta bort kring linan, inte kapa hela busken.

Kapningar rakt av på en gren tål gullregnet som sämst. Vid kapningen dör grenen tillbaka och efter några år ofta helt.

Hej Hannele -
Vad man kallar beskärning och inte är en semantisk fråga. Viktigast är väl att man vet vad den andre menar, inte alltid att man måste vidhålla att just ens egen ordanvändning är den som också den andre måste använda. Jag fattar att du med beskärning menar varje typ av snitt med sekatör eller såg. OK!

CITAT
Om nu trädet tar skada, tar det lika mycket skada av uppstamning som av kronbeskärning?


Kronbeskärning stör trädet mest, uppstamning minst. Uppstamning, att ta bort grenar som växer nederst från stammen, liknar mest den "beskärning" som trädet gör själv - dvs att ge minst energi till de grenar som sitter lägst och har minst ljus - och så småningom låta dem dö.

Leder mig osökt in i detta: All form av beskärning är naturstridig, och alla trädslag (som jag känner till) kan själva sköta överlevnad och fortplantning mycket bra utan mänsklig hand - också mänskligt skapade träd som dagens äppel-, päron- och plommonträd. De är i de flesta fall långt bättre på att sköta överlevnad och fortplantning än vad vi är. Att vi ändå beskär är för att vi vill uppnå något med träden - t ex att få söta, friska frukter på grenar osm håller.

Men den dag vi tar fram sekatör och såg för att uppnå det måste vi samarbeta med träden och förstå dem. De vill reproducera sig så mycket som möjligt - gärna med extra många grenar så att de klarar att bli av med några i en storm, gärna med mängder av frukter i hela kronan även om de då blir mindre och får sämre sol. Skorv och insekter i frukterna är inte ett stort bekymmer för träden - kärnorna, fröerna utvecklas ofta väl ändå så att trädet kan bli förälder till ytterligare träd. Att växa med "reservgrenar" och kunna reproducera sig så mycket som möjligt kan man säga att träd satsar på.

Vi vill ha söta, satfiga frukter utan skorv och insektsangrepp. Och då måste frukten ha lite mer sol än trädet ger dem av sig själv, grenarna lite färre och lite stadigare för att kunna bära frukterna som då blir tyngre. Vi kanske också vill kunna gå under kronorna, och då måste vi "lyfta dem" genom uppstamning.

Och om vi respekterar vad träden egentligen vill och gör lite av vad vi vill så accepterar träden oss faktiskt, så att de svarar snällt på våra beskärningar. Ger oss starka grenar och solbelyst, frisk frukt på grenar som håller.
Tommy
Hur vet man om man har den giftiga eller den mindre giftiga varianten av gullregn?
Wargen
Tack för svaret, Cilla. Jag ska försöka göra en bra beskärning. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon