Full version: Getbank
Christa
Läste för ett tag sedan om ett projekt i Afrika där fattiga människor kan låna en get eller en höna och sedan lämnar tillbaka den när den fått killingar/ kycklingar.

Man kan stödja dem genom att köpa djur till banken.

Svenska getbanken verkar utgå från Stenungsund. Känner inte igen beskrivningen där. Vet ni om det finns flera liknande projekt och om det finns någon bra beskrivning på nätet?

Tycker iden verkar bra. Hjälp till egen försörjning utan att pengarna riskerar att försvinna i fel fickor.
Huggorm
Projektet med mikrolån finns ju också, alltså lån på kanske 500kr utan någon särskild säkerhet. Det räcker ofta för att människor i fattiga länder skall kunna starta en affärsrörelse.
*Stintan*
Behöver dom inga bockar och tuppar i Afrika för att det ska bli avkommor unsure.gif

Har inte hört talas om detta och förstår inte riktigt hur det kan fungera som försörjningshjälp.
mbn
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2010, 09:55) *
Behöver dom inga bockar och tuppar i Afrika för att det ska bli avkommor unsure.gif

Har inte hört talas om detta och förstår inte riktigt hur det kan fungera som försörjningshjälp.


Förmodligen bor hanarna på "banken" så att det bara är dräktiga djur som lånas ut. smile.gif
Tycker att idén låter jättebra och skulle gärna stödja något sådant!
*Stintan*
CITAT (mbn @ 12-10-2010, 11:19) *
Förmodligen bor hanarna på "banken" så att det bara är dräktiga djur som lånas ut. smile.gif
Tycker att idén låter jättebra och skulle gärna stödja något sådant!


Funkar väl inte så bra med höns kanske ändå att bara låna ut en höna. Hönan lär ju inte gå omkring med en massa befruktade ägg i sig och värper väl max ett om dagen så det blir ju inte många kycklingar av det. Man får väl hoppas att dom har ett vettigt upplägg på det hela.
Solstorm
Tycker att det låter som en jättebra idé!
Eva-Helene
Stintan - när en höna "träffat en tupp" så lever spermierna i flera dagar och kan då befrukta flera ägg.
*Stintan*
CITAT (Eva-Helene @ 12-10-2010, 12:16) *
Stintan - när en höna "träffat en tupp" så lever spermierna i flera dagar och kan då befrukta flera ägg.


Ja det vet jag men alla ägg blir inte befruktade trots att det finns en tupp i hönsgården. När jag hade höns så genomlyste jag äggen och tog bort obefruktade ägg från ruvningen. Äsch dom har säkert ett system för det där om nu höns ingår i banken.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2010, 09:55) *
Behöver dom inga bockar och tuppar i Afrika för att det ska bli avkommor unsure.gif

Har inte hört talas om detta och förstår inte riktigt hur det kan fungera som försörjningshjälp.


Det springer nog en hel del lösa djur i Afrika. Idén är i alla fall att personen som lånar djuret tar hand om det tills det fått avkomma som personen får behålla. Det blir grunden till egna djur och på sätt en försörjning. Jag läste om det i en tidning för ett antal år sedan och jag tyckte det lät som ett bra projekt.

http://www.kuriren.nu/arkiv/2007/04/23/Tem...attigdomen.aspx

Anma
Det är ju riktigt bra ide ju.
Aqvakul
Det är bättre att inrikta sig på många småskaliga projekt för kvinnor än stora tekniskt krävande skrytprojekt.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 12-10-2010, 19:33) *
Det är bättre att inrikta sig på många småskaliga projekt för kvinnor än stora tekniskt krävande skrytprojekt.

Ja, så är det helt klart
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 12-10-2010, 19:33) *
Det är bättre att inrikta sig på många småskaliga projekt för kvinnor än stora tekniskt krävande skrytprojekt.


Absolut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon