norea
Vi har kanadensisk häggmispel runt hela tomten och det mesta av den är äldre och över två meter. På en bit står en bit som är planterad för kanske tre-fyra år sedan. Den är ca 1.5 meter hög och växer sakta. speciellt den biten som står närmast den gamla. där är ett jack ner och där är den nog bara 80 cm. den gamla busken tar väl all näring och vatten.
hur gör jag för att få upp den nya häcken fortare. någon speciell gödning som är bra? vid vilken säsong?
ska jag vattna mycket?

sen har jag sett att en del blad har något grått mögel på sig. är det bra att dessa löv trillar ner och förmultnar i jorden eller jag måste rensa bort alla löv kring buskarna?
Bassam
Hej

De behöver solig fuktig och kan klara kyla till - 40.

H:Bassam
kerstin z5-6
Bra gödsel på våren ,särskilt till de små, kogödsel tex samt vattna mycket i torrtider
norea
CITAT (Bassam @ 10-10-2010, 13:15) *
Hej

De behöver solig fuktig och kan klara kyla till - 40.

H:Bassam



öhh va? jag har dem redan. undrade inte om temperatur..

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-10-2010, 13:59) *
Bra gödsel på våren ,särskilt till de små, kogödsel tex samt vattna mycket i torrtider



inte lönt att gödsla nu på hösten alltså?
Huggorm
CITAT (norea @ 10-10-2010, 16:45) *
inte lönt att gödsla nu på hösten alltså?

Nej, då dunstar och urlakas mycket av näringsämnena av regnen. Gödslar gör man våren och fram till midsommar, inte senare
kerstin z5-6
Ja och det gäller för de flesta perenner buskar och träd, riktig gödsel på våren, på hösten kan man ge lite algomin som gör invintring lättare-men det behöver inte dina häggmisplar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon