Full version: Nobels fredspris
Solstorm
Har ni några gissningar om vem som får priset i år? Man har ju tidigare anmält att man inte följt de uppställda riktlinjerna när man valt fredspristagare. I år borde de väl ändå skärpa till sig och följa riktlinjerna tycker jag. Förra året så var det ju någon som lyckades gissa rätt pga valet av artister.
Huggorm
Jag gissar att det kommer ha med "ship-to-gaza" att göra, eller åtminstone palestinaproblemen. Med andra ord ett kalkonval igen
aanderss
skulle gissa på röda korset men jag vet inte
Huggorm
CITAT (aanderss @ 06-10-2010, 11:49) *
skulle gissa på röda korset men jag vet inte

Knappast den svenska avdelningen i alla fall, för den är i allvarlig kris. Men kanske det går bättre för dom internationellt?
Aqvakul
Jimmie Åkesson crazy.gif
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 14:35) *
Jimmie Åkesson crazy.gif



JA !!!!! Naturligtvis. Skämt åsido , när offenliggörs det vem det blir ?
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 14:38) *
JA !!!!! Naturligtvis. Skämt åsido , när offenliggörs det vem det blir ?


på fredag kl 11


i morgon kl 13 så får vi ÄNTLIGEN veta vem som får litteraturpriset...
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 14:42) *
på fredag kl 11
i morgon kl 13 så får vi ÄNTLIGEN veta vem som får litteraturpriset...

Och då kommer vi svära för att Astrid Lindgren inte får det postumt.... Sorry men hennes karaktär saknar det rätta djupet, ta Emil i nobelprisform...

Det här är Emil, Emil är en ung man som bor i den gröna skogen i ett djupt och kallt Sverige. Inte Kallt som isen i glaciären utan mer kallt som nyfallen snö som smälter på ens panna när man är ute och jagar de där sista kolhydraterna en sen kväll i februari. Emil är inte som alla andra barn, Emil är lite vildare i sitt hjärta och brukar oftast leka med sin kniv. Kniven med sitt 12 cm kolstål och ett nött handtag i rått snidat björk som luktar gammalt svett och smuts men som har en historia att berätta som är större än Historien om Emil.
Emils pappa är sträng men rättvis och fostrar Emil med knutet näve ena dagen och den andra med sin varma ömma handflata som förlåter vad den hårdna knutna näven gjorde dagen innan....


Ja ni förstår:-)
pejahren
CITAT (Solstorm @ 06-10-2010, 11:29) *
Har ni några gissningar om vem som får priset i år? Man har ju tidigare anmält att man inte följt de uppställda riktlinjerna när man valt fredspristagare. I år borde de väl ändå skärpa till sig och följa riktlinjerna tycker jag. Förra året så var det ju någon som lyckades gissa rätt pga valet av artister.


Och vad är de uppställda riktlinjerna som inte följts?
Carl

För mig brukar alla litteratur pristagare vara helt okända. Har bara orkat läsa några kapitel av dessa böcker. Därför tror jag att den Tibetanska kvinnan Absi Vra får priset!
Hon får det därför hon skildrar det dubbla livet som en spegel av själen efter döden eller en annan oförståelig anledning!
Solstorm
Jag har letat runt efter kriterierna men hittar dem inte nu. Minns att bl a så ska vinnaren har arbetat för nedrustning vilket få av vinnarna gjort, inte ens moder Theresa platsar där.
pejahren
Från Alfred Nobels testamente:

Den, som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser.

Så kan man självfallet diskutera tills man blir blå
theseraphim
CITAT (pejahren @ 06-10-2010, 16:31) *
Från Alfred Nobels testamente:

Den, som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser.

Så kan man självfallet diskutera tills man blir blå

JA då har ju alla som vunnit priset iaf uppfyllt något av kraven på testamentet, det är ju en tolkningsfråga som man säger.
Sedan är det mer ironiskt att Norge delar ut priset idagsläget...För Nobel ansåg att lilla Norge var det mest Neutrala landet i världen men nu är de med i NATO och nu är det mer Sverige som internationellt är känt för sitt fredsarbete, Konstigt!
Gossen Ruda
Fredspriset är inget av Nobelprisen utan något som är instiftat till Alfred Nobels minne.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 16:52) *
Fredspriset är inget av Nobelprisen utan något som är instiftat till Alfred Nobels minne.


Fel - du tänker på ekonomipriset...
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 16:54) *
Fel - du tänker på ekonomipriset...

Ach so, en liten sammanblandning. Nåja, det visar bara vilken nivå jag håller till Nobelprisen, låååååg. Jag bryr mig faktiskt inte om vem som får för vad. Jag har dock faktiskt läst en del av böckerna vars författare fått litteraturpriset men det berodde på att jag var med i en bokklubb i unga år och fick ta vad som kom. Ingen gjorde något större intryck.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 17:05) *
Ach so, en liten sammanblandning. Nåja, det visar bara vilken nivå jag håller till Nobelprisen, låååååg. Jag bryr mig faktiskt inte om vem som får för vad. Jag har dock faktiskt läst en del av böckerna vars författare fått litteraturpriset men det berodde på att jag var med i en bokklubb i unga år och fick ta vad som kom. Ingen gjorde något större intryck.

surt sa räven om rönnbären... tongue.gif
Gunilla T
Borde det inte vara dags för Joyce Carol Oates och Nobelpriset i litteratur?
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 06-10-2010, 17:20) *
Borde det inte vara dags för Joyce Carol Oates och Nobelpriset i litteratur?

Tyvärr...folk vet vem hon är och då är man inte aktuell:-)
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 17:22) *
Tyvärr...folk vet vem hon är och då är man inte aktuell:-)

tyvärr verkar det lite så - annars hade hon varit ett utmärkt val... tummenupp.gif
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 17:22) *
Tyvärr...folk vet vem hon är och då är man inte aktuell:-)


Inte då...det är ju inte Nobelkommittens fel att folk är så begränsade i valet av litteratur.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 06-10-2010, 17:28) *
Inte då...det är ju inte Nobelkommittens fel att folk är så begränsade i valet av litteratur.

Ironiskt menat, hoppas jag.. flirting.gif
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 17:34) *
Ironiskt menat, hoppas jag.. flirting.gif


Lite grann men visst slukar vi massor av skräpböcker som aldrig lämnar några som helst spår av upplevelser.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 06-10-2010, 17:44) *
Lite grann men visst slukar vi massor av skräpböcker som aldrig lämnar några som helst spår av upplevelser.

Men nog finns det en hel del godbitar mellan Elfriede Jelinek och Liza Marklund...
Gunilla T
Jamen såklart ...du hittade verkligen två ytterligheter smile.gif

Idag var jag och handlade böcker på Akademibokhandeln och överallt gjordes reklam för Leif G W Perssons och Thomas Bodströms böcker, lockade mig inte alls...
Gossen Ruda
Är J.K. Rowling en hög- eller lågoddsare? biggrin.gif
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 06-10-2010, 17:44) *
Lite grann men visst slukar vi massor av skräpböcker som aldrig lämnar några som helst spår av upplevelser.


Bara för att någon säger att något är finkultur så blir det inte bättre för det.

En rolig liknelse är vad en chokladexpert sa i en intervju ang riktig fin choklad.

Experten sa helt enkelt att om en person tycker att 96% kakao från Colombia som är handplockad,solmogen osv osv är den bästa chokladen så tycker han det oavsett vad någon annat tycker. Om någon annan tycker att Marabou mjölkchoklad är den bästa chokladen så är det den bästa chokladen och det spelar ingen roll om personen med sin 96% choklad försöker övertyga den andre om att Marabou inte är riktigt choklad osv osv. Det är helt enkelt upp till var och en att anse vad som är fin choklad.

Likaså är det med böcker.

Tycker man att Stephen Kings böcker är det absolut bästa som finns så spelar det ingen roll ifall en som bara läser finlitteratur säger att King är rena skräpet och inte en riktig författare.

Är det inte så med finlitteratur att säger en expert att det är bra så vågar ingen annan säga emot för att undvika att se dumma ut??? Man gjorde ju så med en apas tavla en gång och visade den för en expert och han mumlade på om djup och berörning. När det sedan avslöjades att en apa gjort den så blev de mest sura och kallade det ett barnsligt påhitt plus att tavlan helt plötsligt var värdelös.
Gunilla T
Nu vet jag inte vad du avser med finkultur...kanske att det som utnämnda kulturkännare anser är god kultur? Fast det var inte det jag avsåg, en bra bok ska ge mig någonting i form av kunskap, spänning, insikter eller ett vackert flytande språk. Inte bestå av ett otal händelselösa sidor som utfyllnad.

Om det klassas som finkultur eller inte bryr jag mig inte om...
Gossen Ruda
Kan ju nämna att en av böckerna jag fick och läste var Silver och jag av Juan Ramón Jiménez som fick priset 1956. Silver var en åsna och jag funderar på om boken också var skriven för åsnor. Jag kommer inte ihåg något av boken, en totalt meningslös sysselsättning att läsa den.
Gunilla T
Ha haa..då var nog boken dålig om du inte kommer ihåg den.

En som säkert inte får Nobelpriset är Carlos Ruiz Zafon - han är inte särskilt produktiv, känner bara till två böcker men oj! så han kan skriva.

Rekommenderar "Vindens skugga"
theseraphim
cormac McCarthy kanske, han är värt det enligt många plus att många har läst hans böcker.
gnon49
En bra författare känner man oftast igen ganska snart när man öppnar en bok. Och jag tror man blir mer kräsen ju mer man läser. Det gäller i alla fall mig.
mamamaggan
CITAT (Gunilla T @ 06-10-2010, 19:37) *
Ha haa..då var nog boken dålig om du inte kommer ihåg den.

En som säkert inte får Nobelpriset är Carlos Ruiz Zafon - han är inte särskilt produktiv, känner bara till två böcker men oj! så han kan skriva.

Rekommenderar "Vindens skugga"




tummenupp.gif

Vilken bok , vilken författare, vilket språk !!!! Vi lyssnade på den för ett tag sedan och blev helt trollbundna !!!

Anma
En vinnare som jag blev positivt överraskad över var Doris Lessing. Farmor gav mig boken gräset sjunger och den var hur bra som helst.
pejahren
Årets fredspris gick till Liu Xiaobo. Högst opopulärt hos Kinas myndigheter, säkert vill det diskuteras även annars
Aqvakul
Bra val, tycker jag...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 08-10-2010, 13:52) *
Bra val, tycker jag...

Det tycker inte Kina...
Aqvakul
CITAT (Anma @ 08-10-2010, 14:02) *
Det tycker inte Kina...

Desto bättre...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 08-10-2010, 14:32) *
Desto bättre...

tummenupp.gif
Piccante
CITAT (Anma @ 08-10-2010, 14:02) *
Det tycker inte Kina...

Precis tummenupp.gif fredspriset kan ju faktiskt rädda honom från ett nackskott eller arbetsläger i Tibet. Om den kinesiska regimen vill framstå som modern och öppen så får de skärpa sig nu inom mänskliga rättigheter.
Huggorm
Absolut ett bra val
theseraphim
CITAT (Markus_H @ 08-10-2010, 14:53) *
Precis tummenupp.gif fredspriset kan ju faktiskt rädda honom från ett nackskott eller arbetsläger i Tibet. Om den kinesiska regimen vill framstå som modern och öppen så får de skärpa sig nu inom mänskliga rättigheter.


Tror tyvärr detta kommer påverka litet i verkligheten då Kina är en viktig ekonomisk faktor i framtiden och viktig för världsekonomin(Volvo PV är ju kinesiskt). Beroende på detta är det få som verkligen vill kritisera Kina på "riktigt" sedan kommer ju alltid de här flosklerna när EU´s utrikesministrar håller tal offentligt och kritiserar Kina för att i nästa stund krama dem när Spotlighten är av så att säga:-)
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 14:57) *
Absolut ett bra val




tummenupp.gif
netha
CITAT (Markus_H @ 08-10-2010, 14:53) *
Precis tummenupp.gif fredspriset kan ju faktiskt rädda honom från ett nackskott eller arbetsläger i Tibet. Om den kinesiska regimen vill framstå som modern och öppen så får de skärpa sig nu inom mänskliga rättigheter.

tummenupp.gif
gnon49
Det kansker blir som ryska nobelpristagare. Han får, eller måste lämna Kina och verka utomlands för ett demokratisk Kina. Men världen ledare o företag ser nog Kina som en stark växande handelspartner med enorma möjligheter. Då får demokratin flytta på sig. Ett instabilt o svagt Kina hade varit en annan sak. Inte vill man stöta sig alltför mycket med den kinesiska regimen. För mycket pengar står på spel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon