Katie
Jag har fött upp höns och ankor i lite drygt tjugo år.

Våra uppfödarregister heter inte uppfödarregister. De heter 'Odlarregister'.
Har alltid tyckt att det låter konstigt för inte sjutton odlar jag höns och ankor. confused.gif Jag AVLAR/föder upp.

Men så en dag för några somrar sedan fick 'Odlarregistret' en viss betydelse här på gården.

Jag stod inne och diskade och hade dörren på vid gavel så hundarna och katterna kunde gå ut och in som de ville.
Min paps och svåger trimmade gräset under min farmors & farfars staket.

Helt plötsligt hör jag någon som vrålar på utsidan. Undrande om vad som hände gick jag till dörren.
Ute på gårdsplanen ser jag min far och svåger komma rusande. De såg ut som om de blivit rejält skrämda av nåt.
De skrek att jag måste komma på en gång och se vad de hittat.

Tänkte att 'aldrig i livet att jag vill se vad de hittat, inte om de ser så skrämda ut'.

Nyfikenheten tog överhanden. whistling.gif
Följde med dem till gammelfolkets lilla täppa. Där stannade de och pekade mot rabarberbladen.
Kan erkänna att jag var tveksam över att gå fram. Trodde jag skulle hitta ett ormäckel eller nåt.

Jag smög fram och lyfte lite på ena bladet.

Där, under bladet stack det upp ett huvud ur jorden som såg nygrävd ut. blink.gif
-'J**la hund' angry.gif , muttrade jag när jag såg min ena Smaragdand.
Vände mig mot de två 'kärringarna' som blivit rädda för en liten yttepytteand.
-'Jaha, varför blev det sånt vrål över detta??'
-'Jamen, jag kom med klingan och för att inte kutta av rabarbern så lyfte jag på bladet för att ha koll på stjälkarna. Då såg jag huvudet. Det var väl inte så skrämmande. En död anka har jag sett förr, MEN DEN HÄR DÖDA ANKAN VÄNDE PÅ HUVUDET OCH TITTADE PÅ MIG!!!' fear.gif

Tänk vad vuxna karlar kan vara lättskrämda ibland.
När jag frågade varför hon fortfarande var nedgrävd fick jag som svar att 'vi visste inte vad vi skulle göra?'. dunno.gif
-'Öhm, gräva upp henne kanske?'

Fick grävt upp henne och kollade att hon var ok. Det var min käre BC-hane som grävt ner henne levande. Han har sina ideér den rackarn.

Iaf så såg det ut som om anden växte upp ur marken.
Numera 'odlar' vi verkligen fjäderfän här. tummenupp.gif rotfl.gif
Biggan_
rotfl.gif Härlig story! Du kan konsten att liva upp lite! biggrin.gif
Katie
CITAT (Biggan_ @ 03-10-2010, 21:37) *
rotfl.gif Härlig story! Du kan konsten att liva upp lite! biggrin.gif

Man kan lugnt säga att det aldrig är tråkigt på den här gården. Med alla djur och en olyckskorp till matte (viss hjälp även från övriga familjen) så händer det alltid nåt.

Ibland undrar jag om jag ska våga mig ur sängen och ut genom dörren. shy.gif
Biggan_
Det är som att köpa trisslotter då? Plötsligt händer det!
Katie
rotfl.gif Precis!
Tikka
giggle.gif vilken historia!

Det min man än idag kan prata om som jag har odlat här centrala stan på min balkong 3 våningar upp det är en viltåker i min balkonglåda, detta för att jag gick en jakt o viltvårdskurs o var nyfiken på hur en miniviltåker såg ut o vad som växte i den.
Jodå flygande älgar har ni hört talas om det eller flygande rådjur??? Nops inte jag heller o inga kom heller men jag får än idag höra talas om min odling i balkonglådan wink.gif
Myosotis
giggle.gif Men stackars anka trostar.gif , hur mådde den efter äventyret?

Själv har jag väl inte odlat något konstigare än en självsådd hampaplanta ur fågelfrö en gång. Olagligt antagligen. Men min kompis berättade en gång i telefon att det växte upp något konstigt i en blomkruka och undrade om jag kunde artbestämma det. Det tog ett tag innan jag kom dit nästa gång så plantan hann växa sig riktigt stor. Det visade sig vara en brännässla! crazy.gif I en lägenhet i en stad. Mysktiskt.

CITAT (Tikka @ 03-10-2010, 22:14) *
...flygande älgar har ni hört talas om det eller flygande rådjur???

Nej, men en bekant som är jägare berättade en gång att han sett flygande vildsvin. (Felsägning, han menade vildgäss.)
Cacki
Ha ha! underbart! Kan riktigt se det framför mej...

Det här är nog det konstigaste jag odlat.
Jag är helt säker på att jag sått något helt annat i krukan...jag skulle aldrig komma på tanken ens att köpa några paddfrö heller...men det var i alla fall vad som dök up i krukan. Man blir så irriterad när man får något helt annat än det man beställt.... flirting.gif

Anki V
CITAT (Cacki @ 03-10-2010, 22:41) *
Man blir så irriterad när man får något helt annat än det man beställt.... flirting.gif




rotfl.gif

/Anki V
malcolm
CITAT (Cacki @ 03-10-2010, 22:41) *

Det där ser ut som gro(d)blad. a0a.gif
Katie
CITAT (Tikka @ 03-10-2010, 22:14) *
giggle.gif vilken historia!

Det min man än idag kan prata om som jag har odlat här centrala stan på min balkong 3 våningar upp det är en viltåker i min balkonglåda, detta för att jag gick en jakt o viltvårdskurs o var nyfiken på hur en miniviltåker såg ut o vad som växte i den.
Jodå flygande älgar har ni hört talas om det eller flygande rådjur??? Nops inte jag heller o inga kom heller men jag får än idag höra talas om min odling i balkonglådan wink.gif

Man måste ju få testa lite. wink.gif
Kompisen sa fel en gång när hon skulle säga Ormvråk. Det blev ÄLGÖRN!?! confused.gif

Vem vet? Det kanske kommer en Älg flygande en vacker dag. giggle.gif

CITAT (Myosotis @ 03-10-2010, 22:39) *
giggle.gif Men stackars anka trostar.gif , hur mådde den efter äventyret?

Nej, men en bekant som är jägare berättade en gång att han sett flygande vildsvin.

Jodå, hon mådde fint. En dags vila sen var det full fräs igen.

Flygande vildsvin! rotfl.gif

CITAT (Cacki @ 03-10-2010, 22:41) *

rotfl.gif
Olle A
CITAT (Cacki @ 03-10-2010, 21:41) *
Ha ha! underbart! Kan riktigt se det framför mej...

Det här är nog det konstigaste jag odlat.
Jag är helt säker på att jag sått något helt annat i krukan...jag skulle aldrig komma på tanken ens att köpa några paddfrö heller...men det var i alla fall vad som dök up i krukan. Man blir så irriterad när man får något helt annat än det man beställt.... flirting.gif



Det var ju inte ens en dansk "frø", dvs groda! giggle.gif

Olle
Cacki
Aha! Gro(d)blad eller danska grodor...tänkte inte på det! Det närmaste jag kom var att jag kanske hade beställt sköldpaddsörtfrö men den hade ju inget skal så det kunde jag utesluta.
Ja ja, det var i alla fall bara en som grodde som tur var.
Margith
CITAT (Cacki @ 03-10-2010, 22:41) *
Ha ha! underbart! Kan riktigt se det framför mej...

Det här är nog det konstigaste jag odlat.
Jag är helt säker på att jag sått något helt annat i krukan...jag skulle aldrig komma på tanken ens att köpa några paddfrö heller...men det var i alla fall vad som dök up i krukan. Man blir så irriterad när man får något helt annat än det man beställt.... flirting.gif




Men det är ju det som är tjusningen med att så egna frön; man vet aldrig vad som dyker upp i krukan laugh.gif

Det mest originella jag odlat är nog kirskål.
Ja, ni läser rätt. Jag läste någonstans att kirskål går att äta, men jag hade ju ingen kirskål. Alltså importerade jag några tuvor från södra Sverige. God var den, men tyvärr överlevde den inte vintern hos mig -cry-.gif
malcolm
Kanske dags att så lite vildhavre men man kanske är för gammal för sån´t. blush.gif
Katie
CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 16:56) *
Kanske dags att så lite vildhavre men man kanske är för gammal för sån´t. blush.gif

rotfl.gif
Är det nånsin försent?
Wilmer
Någon kanske rentav odlar sitt intellekt flirting.gif Det gör tyvärr inte jag tongue.gif
Katie
CITAT (Wilmer @ 04-10-2010, 23:54) *
Någon kanske rentav odlar sitt intellekt flirting.gif Det gör tyvärr inte jag tongue.gif

Odlar vadå sa du? Förstod nog inte riktigt. rotfl.gif

Jösses vad trött jag är nu. G'natt d010.gif
Wilmer
Glöm det Katie flirting.gif
Motti
Det är nog Auburgine ;)de växte och blommade men bar ingen frukt alls ?kanske man bör ha minst två plantor som polinerar de andra,jag gav bort de andra till grannar wink.gif
elleave
Jag "sådde" små frigolitkulor när jag var liten. Jag pillade ur dem ur en stor mjukispanda vi hade då och gick ut och sådde dem i rabatten. Är lite osäker på om jag trodde att det skulle komma upp små pandor eller om jag bara tyckte det var kul ändå biggrin.gif
Motti
Blev det inte ens friggolitplattor Elle giggle.gif
netaave
CITAT (elleave @ 05-10-2010, 00:46) *
Jag "sådde" små frigolitkulor när jag var liten. Jag pillade ur dem ur en stor mjukispanda vi hade då och gick ut och sådde dem i rabatten. Är lite osäker på om jag trodde att det skulle komma upp små pandor eller om jag bara tyckte det var kul ändå biggrin.gif


Tror du var lite arg för du inte fick röra dom frön farmor och jag sådde, du var nog bara 2 - 3 år då. Så hittade du plötsligt egna ju biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon