Full version: Arbete
Sidor: 1, 2
Suz
Hej!

Jag är ju en nyfiken person och ju mer man är här på forumet får man även en bild av alla, visuellt och även funderingar om hur just den personen är, ser ut mm.
Vet att det finns liknande trådar sen gammalt men jag vill starta en ny fräsch då det säkert har hänt en massa sen dess.

Vad arbetar alla med tex?

Edit, jag saknar en samlad presentationstråd...eller finns det redan??
Motti
Hej Suz !ja jag hör till dom som inte jobbar längre har inte jobbat sedan 97 men innan dess hade jag Frisörsalong i egen regi plus att jag jobbade lite extra som designer men i liten skala då.Nu mer är jag hemmafru.ib land saknar man jobbet men i stort set är jag nöjd med tillvaron nu rolleyes.gif Jag har ju mycket tid över för barnbarna wub.gif
Suz
CITAT (Motti @ 30-09-2010, 21:28) *
Hej Suz !ja jag hör till dom som inte jobbar längre har inte jobbat sedan 97 men innan dess hade jag Frisörsalong i egen regi plus att jag jobbade lite extra som designer men i liten skala då.Nu mer är jag hemmafru.ib land saknar man jobbet men i stort set är jag nöjd med tillvaron nu rolleyes.gif Jag har ju mycket tid över för barnbarna wub.gif


Låter som du trivs ypperligt med livet!! Härligt!
Ja jag har sett eller tolkat att du är frisör (liksom min svärmor)
Berätta gärna mer, om du vill, om ditt designeryrke...det lät också spännande!!
Barnbarn....längtar tills jag får några wub.gif
netha
CITAT (Suz @ 30-09-2010, 21:23) *
Hej!

Jag är ju en nyfiken person och ju mer man är här på forumet får man även en bild av alla, visuellt och även funderingar om hur just den personen är, ser ut mm.
Vet att det finns liknande trådar sen gammalt men jag vill starta en ny fräsch då det säkert har hänt en massa sen dess.

Vad arbetar alla med tex?

Edit, jag saknar en samlad presentationstråd...eller finns det redan??

Kikade in på din profil ... såg ingen presentation.
Är inte spec nyfiken av mig, men blev det nu eftersom du frågar men ingen ger.smile.gif
Suz
CITAT (netha @ 30-09-2010, 21:36) *
Kikade in på din profil ... såg ingen presentation.
Är inte spec nyfiken av mig, men blev det nu eftersom du frågar men ingen ger.smile.gif


Nej jag vet...jag hade faktiskt en kort presentation men sen såg jag en tråd här om olika värderingar eller nåt sånt (tolkade det säkert helt fel och kommer inte ihåg vad det var) utifrån vad man skrev i sin presentation så jag tog bort den!
Men jag är ju nyfis...vad jobbar du med? smile.gif
Motti
Ja jag jobbade år en hemslöjdsaffär med egen tillverkning där jag fick utveckla egna mönster,mina allster var med på hemslöjdsmässor bla och då handlar det om Allmogemåleri,sen har jag designat mönster åt Wetex dom som gör diskdukar gjort en del reklamskyltar också.Men nu ligger mina konstnärliga talanger på träda av någon annledning confused.gif ,men har tänkt sätta igång och måla igen nu i höst,ja någon Van Gogg lär man aldrig bli giggle.gif bara en målarkludd smile.gif
Snöflinga
Vad arbetar du själv med Suz ?
Suz
CITAT (Motti @ 30-09-2010, 21:41) *
Ja jag jobbade år en hemslöjdsaffär med egen tillverkning där jag fick utveckla egna mönster,mina allster var med på hemslöjdsmässor bla och då handlar det om Allmogemåleri,sen har jag designat mönster åt Wetex dom som gör diskdukar gjort en del reklamskyltar också.Men nu ligger mina konstnärliga talanger på träda av någon annledning confused.gif ,men har tänkt sätta igång och måla igen nu i höst,ja någon Van Gogg lär man aldrig bli giggle.gif bara en målarkludd smile.gif



Men gud så roligt!!!
Kanske jag har nån "trasa" med ditt mönster på??
Ja sätt igång nu Motti och måla igen!!
Om inte annat gör det gott för själen men kanske att du även kan försörja dig på det?

Meriona
CITAT (Snöflinga @ 30-09-2010, 21:43) *
Vad arbetar du själv med Suz ?


Ja frågar man får man själv ge svar. flirting.gif
Suz
CITAT (Snöflinga @ 30-09-2010, 21:43) *
Vad arbetar du själv med Suz ?



Tro det eller ej (tror inte på det själv med tanke på hemmets tekniska saker) men jag är tekniker på heltid.
Och har även en halvtidstjänst som konflikthanterare på olika företag.

CITAT (Meriona @ 30-09-2010, 21:45) *
Ja frågar man får man själv ge svar. flirting.gif



Jag gjorde det...och ni då?? wink.gif
Motti
håller med föregående talare :)vad jobbar du med Suz;)
netha
CITAT (Suz @ 30-09-2010, 21:47) *
Tro det eller ej (tror inte på det själv med tanke på hemmets tekniska saker) men jag är tekniker på heltid.
Och har även en halvtidstjänst som konflikthanterare på olika företag.
Jag gjorde det...och ni då?? wink.gif

Tekniker är ett vitt begrepp ... min man och jag själv är också tekniker. Inom vilket område verkar du?
Suz
CITAT (netha @ 30-09-2010, 21:49) *
Tekniker är ett vitt begrepp ... min man och jag själv är också tekniker. Inom vilket område verkar du?


Telefoni skulle jag kunna säga för att göra det enkelt för mig.
Systemet bakom "tryck 1 för....tryck 2 för..." för att göra det ännu lite enklare smile.gif
Allt tekniskt bakom all telefoni, vare sig det gäller telefonsamtal eller callback eller...ja en massa saker!
Dock inte för Telia (antar att frågan kommer)
Men verkar för ett stort bolag och ansvarar för tekniken och statistiken inom Europa.
Jisses vad jag lät pretentiös....var inte menat så....

Edit, stavfel...

CITAT (netha @ 30-09-2010, 21:49) *
Tekniker är ett vitt begrepp ... min man och jag själv är också tekniker. Inom vilket område verkar du?



Och du?
malcolm
Jag är tekniker ut i fingerspetsarna, har jobbat med el och elektronik i stort sett hela mitt yrkesverksamma liv, har haft hand om reparation, felsökning, installation, kalibrering etc. för styr- och regler teknisk utrustning inom industrin, i mitt fall fjärrvärme. Är en slags elektriker kan man säga men mest med 24 Volt fast sedan ca. 10 år tillbaka sitter jag vid en dator och ritar/konstruerar ritningar hur andra skall bygga.
Suz
CITAT (malcolm @ 30-09-2010, 21:58) *
Jag är tekniker ut i fingerspetsarna, har jobbat med el och elektronik i stort sett hela mitt yrkesverksamma liv, har haft hand om reparation, felsökning, installation, kalibrering etc. för styr- och regler teknisk utrustning inom industrin, i mitt fall fjärrvärme. Är en slags elektriker kan man säga men mest med 24 Volt fast sedan ca. 10 år tillbaka sitter jag vid en dator och ritar/konstruerar ritningar hur andra skall bygga.



Det låter spännande!!
Att konstruera olika ritningar menar jag....vilket trivs du bäst med?
Att fysiskt arbeta med elektroniken eller att konstruera det andra ska göra/följa?
Motti
Att vara teckniker måste vara som att gå villse i en Djungel i dag !teckniken utvecklas ju så snabbt inom alla områden.Jag som nästan nyss fått koll på min Mobils alla verksamhetsområden giggle.gif Kan tro att det gäller att hänga med i utvecklingen !
malcolm
CITAT (Suz @ 30-09-2010, 22:02) *
Det låter spännande!!
Att konstruera olika ritningar menar jag....vilket trivs du bäst med?
Att fysiskt arbeta med elektroniken eller att konstruera det andra ska göra/följa?

Roligast är det att bygga elskåp som man får konstruera själv, bygga något som får tex. en grind att gå upp automatiskt eller att installera mätare för mätningar på rökgaser från sopförbränning. Får dock erkänna att det är himla roligt att rita/konstruera.

CITAT (Motti @ 30-09-2010, 22:06) *
Att vara teckniker måste vara som att gå villse i en Djungel i dag !teckniken utvecklas ju så snabbt inom alla områden.Jag som nästan nyss fått koll på min Mobils alla verksamhetsområden giggle.gif Kan tro att det gäller att hänga med i utvecklingen !

Tur att man fortfarande är ung och nyfiken. flirting.gif
Meriona
OJ vad jag skäms, jag hade för mig att malcolm var sjukskriven eller nåt, där ser man vad man kan blanda ihop! blush.gif
Jag har alltid jobbat med ekonomi och personal, på ett eller annat sätt. Just nu på ett byggföretag. Trivs prima även om det bitvis är slitsamt. smile.gif
omk
CITAT (malcolm @ 30-09-2010, 22:10) *
Roligast är det att bygga elskåp som man får konstruera själv, bygga något som får tex. en grind att gå upp automatiskt eller att installera mätare för mätningar på rökgaser från sopförbränning. Får dock erkänna att det är himla roligt att rita/konstruera.
Tur att man fortfarande är ung och nyfiken. flirting.gif


Ja, just det, var det inte du som hade en brevlåda som "trudeluttade" INNE i huset när brevbäraren lyfte på locket ?
Motti
Har haft min "nya"mobil i två år nu och hittar ständigt nya funktioner som jag inte visste fanns giggle.gif lärde mig att ta kort i sommras och skika dom via mms !visst är jag jätte duktig smile.gif
malcolm
CITAT (Meriona @ 30-09-2010, 22:11) *
OJ vad jag skäms, jag hade för mig att malcolm var sjukskriven eller nåt, där ser man vad man kan blanda ihop! blush.gif
Jag har alltid jobbat med ekonomi och personal, på ett eller annat sätt. Just nu på ett byggföretag. Trivs prima även om det bitvis är slitsamt. smile.gif

Ja, jag är sjukskriven men har fortfarande min anställning kvar.
gnon49
Har arbetat med administrativa uppgifter inom studieförbundet medborgarskolan. Bokföring.budget,löner mm.
Är nu sjukpensionär och har tid för min stora passion,trädgården. Men visst saknar man den goa arbetsplatsen ibland, även om den nu är bortrationaliserad när man slimmade organisationen.
netha
CITAT (Motti @ 30-09-2010, 22:15) *
Har haft min "nya"mobil i två år nu och hittar ständigt nya funktioner som jag inte visste fanns giggle.gif lärde mig att ta kort i sommras och skika dom via mms !visst är jag jätte duktig smile.gif

Klart du är. tummenupp.gif
Jag skaffade Iphone i våras ... finns en massa kul med den ... fattar inte hur jag klarat mig utan den innan dess. tongue.gif
Meriona
Aha Malcolm, men jag menade inget illa, jag blev bara förvirrad och trodde jag blandat ihop dig med någon annan. smile.gif
omk
Jag jobbar på 112 sen 1988.
Jobbar både som larmmottagare (dvs svarar på 112-samtal) samt räddningsoperatör (dvs definierar ett ev räddningstjänst-behov, larmar ut och samordnar räddningsinsatsen).
Trivs GÖRBRA !! Den ena dan är verkligen inte den andra lik !!
Är dessutom (i teorin) brandman. Skulle kunna jobba som deltidare i "min" by, men jag bor några minuter för långt bort från Brandstation ... Måste kunna vara där inom 5 minuter och bara körtiden för mej ner till byn är 8 minuter ...
Motti
Malcom du skulle platsa på gubbens företag hör jag :)de jobbar mycket med el och elskåp till maskiner de bygger,de jobbar även med Robbotar styrsystem programering osv.Ja då måste man ha lite bakom öronen smile.gif
Suz
CITAT (omk @ 30-09-2010, 22:31) *
Jag jobbar på 112 sen 1988.
Jobbar både som larmmottagare (dvs svarar på 112-samtal) samt räddningsoperatör (dvs definierar ett ev räddningstjänst-behov, larmar ut och samordnar räddningsinsatsen).
Trivs GÖRBRA !! Den ena dan är verkligen inte den andra lik !!


Förstår att du trivs!
Att bistå någon med hjälp eller information måste kännas bra för själen.
Behöver ni mer personal?? flirting.gif
Motti
Men OMK du måste ju ha ett av de mest omtumlande jobben i Sverige :)och som du skriver ingen dag är den andra lik,måste kännas bra att vara till så stor hjälp för så många ! vad skulle vi göra utan er kompiskram.gif
Suz
CITAT (Motti @ 30-09-2010, 22:42) *
vad skulle vi göra utan er kompiskram.gif

confused.gif g.gif
Tack för att ni finns och orkar!!
Aqvakul
Jag är lärare...
Motti
Ante mig Aqva :)men va hemskt och veta det confused.gif jag som är så dålig på att sätta komma pungt och så vidare,svenska var inte mitt starka ämne ;)men du gör ett jättejobb Aqva som inte många skulle palla för :tummenupp:men lärare i vad ?
Suz
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2010, 22:52) *
Jag är lärare...


Oh...i vad och inom vilken åldersgrupp?
Aqvakul
CITAT (Suz @ 30-09-2010, 22:56) *
Oh...i vad och inom vilken åldersgrupp?

Gymnasielärare i historia, samhällskunskap, geografi, ekonomi, rättskunskap och psykologi. Undervisar huvudsakligen vuxna. (komvux)
Motti
Det märks på ditt sätt att konversera att du är "påläst",önskar att jag hade varit lika intresserad av Historia i åttan som jag är nu :)Sveriges historia är helt fantastisk!matte har heller aldrig varit min styrka,mina bästa betyg var nog i BILD litet a smile.gifÅ ja !jag hade hyffsade betyg i alla fall;)men som sakt svenska var jag svag i,fast det här med datorn har förkovrat mig jag ser när jag stavar fel:)
Suz
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2010, 22:59) *
Gymnasielärare i historia, samhällskunskap, geografi, ekonomi, rättskunskap och psykologi. Undervisar huvudsakligen vuxna. (komvux)



Antar att trivs med ditt jobb?
Önskar jag hade förmågan att lära ut såna intressanta ämnen.... på ett pedagogiskt sätt!!
Bee
Sen sex månader tillbaka jobbar jag inte alls. Är s.k. avtalspensionär. Men under nästan hela mitt yrkesliv har jag arbetat som sekreterare för ett stort internationellt företag, ett himla kul jobb. Faktiskt tror jag det är ett av de jobben som har förändrats mest under de senaste 30 åren. Förr fanns inte datorer tex, i slutet av 70-talet fick sekreterarna ordbehandlare. Sen kom datorerna. Idag kan alla i ett företag (nästan i alla fall) hantera både Excel och PowerPoint.
Förr ålåg det sekreteraren att korrigera text så att alla dokument som lämnade företaget var oklanderliga språkmässigt. Det sitter kvar mycket av det i ryggraden. Så ja, svenska och engelska är lite av favoritintressen fortfarande.

Hm. Det börjar krypa lite i kroppen att komma ut bland folk igen, så frågan är om man inte skulle försöka hitta ett litet deltidsjobb.
Suz
CITAT (netha @ 30-09-2010, 22:25) *
Klart du är. tummenupp.gif
Jag skaffade Iphone i våras ... finns en massa kul med den ... fattar inte hur jag klarat mig utan den innan dess. tongue.gif



Och inom vilket område verkar du själv då?? wink.gif
Motti
I phon vad är det ?hihi har inte en susning!
AndersKbg
CITAT (Motti @ 30-09-2010, 23:35) *
I phon vad är det ?hihi har inte en susning!

Det är inget du behöver veta. Jag ägde min i tre timmar.
Jag vill ha en telefon i fickan, inte en dator.
Motti
Aha !var det så jäkligt:)då avstår jag direkt.Det ska va smidigt och enkelt ju !Fast jag satt här halva förmiddagen och försökte få igång min mobil skulle ju bara ringa efter Taxi och åka till Torget !det var ju bara PINkoden som strulade för att jag haft mobilen i väskan ,så där hade den skvätt runt och avkodat sig själv:( som det kan bli wacko.gif Tekniken hinner i fatt en på fem sekunder!tur det finns instruktionsböcker som tar ett liv att läsa igenom:)men jag han till torget och fick en Taxi smile.gif
omk
Tack för trevliga kommentarer !

Suz; vill du jobba med mej, gå in på www.sosalarm.se och kolla. Det finns 18 centraler spridda över Sverige. Utbildningen är intern, MEN det hjälper till, om du jobbat inom sjukvård, räddningstjänst, polis, el dyl. HUVUDSAKLIGEN är det dock din egen personlighet, språkkunskap o förmåga till "många-bollar-i-luften"som betyder mest, så även om du inte har jobbat inom nån "blåljusorganisation", SÖK !!

Motti; visst är det omtumlande, ett samtal handlar om en person som vill ha hjälp med ett pass = polisens nummer 11414, nästa är en felringning, nästa en okynnesringning, och nästa en trafikolycka på E6 ... Man kastas verkligen mellan ytterligheter !!

Jag kan egentligen inte säga att det är ett "roligt" jobb, jag menar, man ÖNSKAR ju inte att folk krockar, ramlar ner från tak eller får infarkt, men det ÄR ett otroligt stimulerande jobb när nånting väl händer ! Då spelar det roll vad man gör, när man gör det och hur man gör det, för att den/de skadade ska få bästa hjälp på så kort tid som möjligt ! Och där spelar jag en stor roll !
Motti
Men Omk tänk vilken skillnad du gör blomma.gif att få vara med och hjälpa människor som är i nöd på olika vis,förstår att det måste vara mycket upp och ner känslor för dig men det du gör är sååå viktigt kram1.gif tänk om jag varit yngre så skulle jag tänkt mig att tycka om att jobba med människor som du gör att ha förmågan att hjälpa och samtidigt trösta och lugna:)men det har säkert sina dystra sidor .
omk
Jooo, visst är det upp-o-ner-känslor, men på kanske 60-70 negativa grejer kommer 1 RIKTIGT POSITIV och då jämnas det liksom ut ...
T ex 6 trafikolyckor, 3 bränder, 2 drunkningstillbud och SEN så kommer lilla Elin, 2 år, som satt nånting i halsen, där man per telefon kan hjälpa mamma/pappa att få upp det, innan ambulans är framme, man hör i telefonen att Elin börjar gråta, alltså andas hon, DET väger upp ALLT det andra "negativa" !!
Motti
Jag skulle aldrig fixa det jobbet !skulle gråta hela tiden -cry-.gif är alldeles för känslig och skulle ta jobbet med mig hem och fortsätta gråta hemma skulle aldrig kunna släppa det som hänt på shifftet.Jag är en riktig katastrof när det gäller andras liv :)kan inte släppa taget om svårigheter som andra har.Tur det finns människor som du omk thanks.gif
omk
Tack Motti !
Jag gråter också nångång, men det är PÅ jobbet.
Jag har 5 mil hem, då hinner jag bearbeta vad som hänt och vad jag känner och tar iaf inte det med mej hem till maken och hemmet !! Tack o lov !

Tyvärr är väl de mest sorgliga samtalen egentligen till polisen; barn som ringer och gråter och berättar att föräldrar bråkar, slåss o sånt ... Usch !
Och så alla dessa människor som är SÅ ensamma ...
xlxl67
CITAT (AndersKbg @ 30-09-2010, 23:40) *
Det är inget du behöver veta. Jag ägde min i tre timmar.
Jag vill ha en telefon i fickan, inte en dator.


laugh.gif Håller med! Har dessutom en gammal Nokia från 2003 som telefon.
Duger utmärkt. Kan iofs sakna gps-funktionen men det funkar utmärkt att skriva ut från hitta.se också biggrin.gif
Huggorm
Jag är egentligen TV-reparatör, men det yrket försvann när folk började köpa platt-TV i stället för att laga sin gamla. Så istället fick jag blir elektriker, och eftersom jag inte har något yrkesbevis så får jag ta uppdragen som ingen annan vill ha, och det är ju i Norge. Ena veckan får man utstå horisontellt regn på något skeppsvarv på västlandet där det behövs extra folk, nästa vecka får man hosta damm när någon industrilokal i huvudstaden skall renoveras. En vinter spenderade jag utomhus i Hammerfest, som ligger minst 50 mil norr om polcirkeln.
Men just nu har jag tagit en paus i resandet, och skall förhoppningsvis börja på en elektronikfirma i Göteborg. Om det nu bara kunde komma igång snart, men dom är ju så sega...
Gunilla T
Ni som kan och är intresserade av teknik kan verkligen skatta er lyckliga i dessa tiders teknikrevolution. Är man inte teknikintresserad så är det nästan ett handikapp numera. Jag avskyr manualer - usch - och har man väl lärt sig en sak så är den passé för länge sedan.

Att köpa tekniska prylar som man bara kan utnyttja till en del är ingen höjdare heller...

Bettis
CITAT (netha @ 30-09-2010, 22:25) *
Klart du är. tummenupp.gif
Jag skaffade Iphone i våras ... finns en massa kul med den ... fattar inte hur jag klarat mig utan den innan dess. tongue.gif

Har precis skaffat mig en iPhone och jösses så kul det är så mycket det finns i den och man kan ringa på den också giggle.gif
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 10:21) *
Ni som kan och är intresserade av teknik kan verkligen skatta er lyckliga i dessa tiders teknikrevolution. Är man inte teknikintresserad så är det nästan ett handikapp numera. Jag avskyr manualer - usch - och har man väl lärt sig en sak så är den passé för länge sedan.

Att köpa tekniska prylar som man bara kan utnyttja till en del är ingen höjdare heller...

Arbetsmässigt är det ingen höjdare att vara tekniskt lagd. Teknikjobb finns bara i storstäderna, där jag bor finns vanligtvis enbart jobb i offentlig sektor samt säljjobb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon