Christa
Nu har vetenskapsradion startat en debatt om silvertillsatser.

"Vid sidan av de direkta hälso- och miljörisker finns också oro för att silver kan störa processer i reningsverk och risker för att bakterier kan utveckla resistens mot silver - motståndskraft som sedan kan överföras till bakterier som gör oss sjuka och som antibiotika inte biter på."

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.asp...artikel=4048536

Aqvakul
Problemet är känt sen länge. Tyvärr jagar tillverkarna hela tiden nya mer eller mindre krystade sätt att sälja sina produkter.
Christa
Jag tycker man skall förbjuda dessa tillsatser och gör man inte det så tycker jag att man åtminstone märker upp varorna tydligt. Både för kundernas skull och för dem som köper hus. Man skall inte behöva använda ett kylskåp eller en tvättmaskin med silver i utan att veta om det.
malcolm
CITAT (Christa @ 28-09-2010, 10:07) *
Jag tycker man skall förbjuda dessa tillsatser och gör man inte det så tycker jag att man åtminstone märker upp varorna tydligt. Både för kundernas skull och för dem som köper hus. Man skall inte behöva använda ett kylskåp eller en tvättmaskin med silver i utan att veta om det.

Jag viste inte att kyl och frysar var behandlade med antibakteriella medel förrän jag hörde det här på Odla, skulle antagligen köpt en annan frys än vad jag gjorde förra året om jag vetat det. Att silver förstör processen i reningsverk visste jag dock och framkallningsindustrin (foto) var en riktig miljöbov.
ängsvädd
Intressant, tack för info! Tur jag köpte ett kyl/frysskåp utan antibacteria.
Christa
Dom har en serie om detta i vetandets värld. Idag sa de att det finns silver i träningsunderställ. Usch! Skulle inte förvåna mig om det kan påverka ämnesomsättningen i kroppen. Kan man ta läkemedel genom ett plåster på huden så förstår man ju att den är permeabel (genomsläpplig).
*Stintan*
CITAT (Christa @ 28-09-2010, 10:07) *
Jag tycker man skall förbjuda dessa tillsatser och gör man inte det så tycker jag att man åtminstone märker upp varorna tydligt. Både för kundernas skull och för dem som köper hus. Man skall inte behöva använda ett kylskåp eller en tvättmaskin med silver i utan att veta om det.


Värre med alla tillsatser i maten! Man vet sedan länge att en massa saker är hälsovådliga men ändå görs inget åt det. ranting.gif
netha
Betydligt värre tycker jag det är att man har silver i olika naturläkemedel ... som folk ju tar i tron att de ska vara bra för hälsan. thumbdown.gif
Anki på Öland
CITAT (netha @ 28-09-2010, 21:55) *
Betydligt värre tycker jag det är att man har silver i olika naturläkemedel ... som folk ju tar i tron att de ska vara bra för hälsan. thumbdown.gif

Tänkte precis på det. Finns det inte t.o.m. silver som kosttillskott?
netha
CITAT (Anki på Öland @ 28-09-2010, 21:58) *
Tänkte precis på det. Finns det inte t.o.m. silver som kosttillskott?

Det har jag inte sett ... men att man frivilligt stoppar i sig sk "Kosttillskott" utan att vara noggrann och kolla vad de innehåller och om de öht har någon verkan... om det är vetenskapligt bevisat ... bara går på tillverkarnas glasssiga reklam ... nej det kan jag inte förstå.
Anki på Öland
Hittade på livsmedelsverkets hemsida kolloidalt silver i kosttillskott
netha
CITAT (Anki på Öland @ 28-09-2010, 22:09) *
Hittade på livsmedelsverkets hemsida kolloidalt silver i kosttillskott

Det var mycket text ... ska försöka förstora/skriva ut texten och läsa igenom den imorron.
malcolm
CITAT (netha @ 28-09-2010, 22:05) *
Det har jag inte sett ... men att man frivilligt stoppar i sig sk "Kosttillskott" utan att vara noggrann och kolla vad de innehåller och om de öht har någon verkan... om det är vetenskapligt bevisat ... bara går på tillverkarnas glasssiga reklam ... nej det kan jag inte förstå.

Behöver man kosttillskott överhuvud taget om man äter en någorlunda välbalanserad kost...? Är så himla trött på all reklam om att man skall äta än det ena och än det andra för att må bra, det är allt från piller av olika slag till yoghurt som skall fixa det mesta. Varför inte äta lite av varje och strunta i sådant.
Anki på Öland
CITAT (malcolm @ 28-09-2010, 22:17) *
Behöver man kosttillskott överhuvud taget om man äter en någorlunda välbalanserad kost...? Är så himla trött på all reklam om att man skall äta än det ena och än det andra för att må bra, det är allt från piller av olika slag till yoghurt som skall fixa det mesta. Varför inte äta lite av varje och strunta i sådant.

tummenupp.gif
netha
CITAT (malcolm @ 28-09-2010, 22:17) *
Behöver man kosttillskott överhuvud taget om man äter en någorlunda välbalanserad kost...? Är så himla trött på all reklam om att man skall äta än det ena och än det andra för att må bra, det är allt från piller av olika slag till yoghurt som skall fixa det mesta. Varför inte äta lite av varje och strunta i sådant.

tummenupp.gif Håller med i varje bokstav. smile.gif
Christa
CITAT (malcolm @ 28-09-2010, 22:17) *
Behöver man kosttillskott överhuvud taget om man äter en någorlunda välbalanserad kost...? Är så himla trött på all reklam om att man skall äta än det ena och än det andra för att må bra, det är allt från piller av olika slag till yoghurt som skall fixa det mesta. Varför inte äta lite av varje och strunta i sådant.


Vad är då en välbalanserad kost?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon