Fny
Jahapp. Här sitter jag hemma, ensam. Första natten utan min älskling (som är borta på jobbresa). Är lite smårädd för mörkret om jag ska vara ärlig. Hur i helskotta jag hamnade på youtubes spökfilmer vete fasiken... Filmerna är så jäkla dåliga och visar saker som är lätta att fejka, men visst sjutton blir jag ändå lite nervig. De upplevelser jag själv har haft kan jag inte avfärda lika lätt som det man hittar på nätet. Jag VET ju att jag blir nervig när jag är ensam och börjar tänka i de banorna... thumbdown.gif Så varför tittar jag på såna saker?!? Jag måste vara lite dum i huvudet... Ser inte fram emot att resa mig ur soffan och gå upp på den mörka övervåningen, släcka och gå och lägga mig. Usch usch usch. thumbdown.gif unsure.gif

Lite lustigt är det dock att de upplevelser jag faktiskt har haft över huvud taget inte har skett i sådana här situationer, så jag tycker inte jag borde oroa mig. =) "Mina" spöken (eller vad det nu var) har ju nästan bara dykt upp dagtid! Ja och så en gång på natten, men det försöker jag förtränga. =)

Nej uuuusch, vill inte vara ensam hemma just nu.... hur fånigt det än är så är jag skraj... crying.gif
netaave
Låt du lampan vara tänd och låt radion spela lite musik på låg volym i natt
Alexander-VG-zon3
CITAT (netaave @ 27-09-2010, 23:12) *
Låt du lampan vara tänd och låt radion spela lite musik på låg volym i natt


hehe det har jag provat giggle.gif , då tänker man istället att nu så stängs det snart av och sätts på igen eller börjar brusa. då får man det mer på pappret om man säger så om det nu skulle va nåt.

ibland har jag svårt att sova och jagar upp mig själv. och att ha det tänt eller ha tv eller musik på gör mig mer nervig.

att ligga stilla med två täcken upp dragen helt över huvudet och ligga med huvudet under kudden och tänka glada tankar och blunda brukar hjälpa, ibland för mig. om jag nu inte får panik. då känns det istället som att hela världen vill mörda en och då kvittar det om jag blundar eller sitter uppe och tittar.

och detta kan jag bli av en helt ''vanlig'' skräckfilm även då jag vet att det inte är på riktigt.
Klint
Håller med Neetave ett bra råd! trostar.gif
jag är här hela natten till och från
Fny
måste nog ta och pallra mig upp för trappan och göra ett försök. Får nog bli tänd lampa trots att miljönissan i mig morrar. Tur att jag har katterna iallafall... Men synd att Trix löper och därför tjuter och råmar som värsta odjuret, kan hon inte bara ge upp och fatta att kattpojkarna är kastrerade! Skicka mig gärna en glad tanke. =) God natt allihop!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 27-09-2010, 23:27) *
måste nog ta och pallra mig upp för trappan och göra ett försök. Får nog bli tänd lampa trots att miljönissan i mig morrar. Tur att jag har katterna iallafall... Men synd att Trix löper och därför tjuter och råmar som värsta odjuret, kan hon inte bara ge upp och fatta att kattpojkarna är kastrerade! Skicka mig gärna en glad tanke. =) God natt allihop!


men det är ju jätte bra att ha din katt som låter, då har du nåt som distraherar. annars har du ju alltid odla.

ska skicka massor av glada tankar.
fuchsian
Sen barndommen har jag inte varit mörkrädd som de flesta kanske är, som Fny skriver och sitter ensam.
Mamma sade att trollen tar mig om jag är dum, eller var det spöken och sånt som tar mig i mörker....
Det växlade efter hennes hymör och elakhet. Hon kunde inte begripa det att jag inte var rädd för det hon sade och att visa sin makt över mig, överrraskade hon mig i mörkret, lekande ett spöke och slog mig.
Men trots det blev jag inte rädd för det som jag kännde som skydd och vän.

Jag har mött både andar som jag inte kännt igen eller känner igen under efternatten, för de är mest aktiva mellan kl. 03-05 av någon anledning. troligen mindre störningar och man är mottagligare i halvvaket tillstånd.
Numera som ett medium träffar jag på även andar som är i de lägre regionerna och inte gått till ljuset, men jag är dock inte rädd för dom, för jag är beskyddad av ljuset jag befinner mig i. Men jag jobbar inte med att rensa hus fr. andar, det passar inte mig som de gör i "Det Okända".

Det som skrämde mig som barn och äv. senare, var olika människorna. Mina föräldrar som slog mig i mörkret, eller andra våldsamma levande personer som gav sig på oss i skydd av mörkret. Har upplevt mycket ondska från människorna, men från andarna enbart enorm kärlek, då var man inte rädd.
Jag låser om mig hemma och det är för rädsla för vanl. folk.

Har man fått den kunskapen som medfödd att se och kommunicera med andar så då finns det inte heller något att bry sig om. Så mycket som jag varit ensam, har det inte påverkat mig. ...fuchian.... Sov gott Fny.
Klint
smiley_small_hug.gif Här kommer en glad tanke från mej Hoppas du sover gott nu Fny
omk
CITAT (Klint @ 28-09-2010, 01:43) *
smiley_small_hug.gif Här kommer en glad tanke från mej Hoppas du sover gott nu Fny


Och från mej ! Sov lugnt ! Och behöver du, så finns det säkert nån inne på Odla inatt !
Motti
Hu Fny snart är det min tur att sova själv, först ska gubben till Holland sen till Kina jag gillar heller inte mörkret och att sova själv fear.gif men grannen har lovat ställa en bil här så det ser bebott ut !Vet inte varför man är så larvig men det är väl att man inte se vad som finns därute när det är mörkt alien.gif önskade jag kunde låna en rottwiler ett par veckor då blush.gif
Fny
Ja Motti välkommen till klubben. =) Man får liksom inte börja tänka i de banorna.... Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är jag blir rädd för, men det är något med kombinationen mörker, tystnad och ensamhet som går rätt in i själen på mig... Ändå är det inte så att jag i mörkret oroar mig för att någon ska bryta sig in i huset, och jag är ärligt talat inte alls RÄDD för andar och "övernaturliga" väsen som jag mest finner intressant! Så jag vet inte riktigt vad det är... men som sagt, mörkret... nej usch, jag älskar ljus. Solljus, friskt och skönt!
Gunilla T
Du är inte alls dum, massor av människor tycker att just kombinationen mörker, tystnad och ensamhet är obehaglig.

Egentligen borde vi vara mest rädda där det finns människor för något annat som kan skada oss finns ju inte.
Kanske är det kontrollförlusten som skrämmer?

"Känn inte - tänk" - ett sätt att lyfta bort kaotiska känslor och ersätta dem med ett intellektuellt tänkande.

Testa och se om det hjälper.
fuchsian
Fny,

Det är rätt vanligt detta med oss kvinnor. Har hört på mina väninnor som säger likadant, jag har inte några råd just att ge mer än att göra det mysigt, hyra film, bok, musik och allt som ger ro och att man kan tänka på annat, planera nåt eller ta det som kommer, kanske.?
Min egen rädsla finns ju mer åt det andra hållet, men jag upprepar mig inte, men lås och bom funkar för mig och telefon innom räckhåll.
Man är inte det minsta puckad, så tänkt inte ens den tanken..... smiley_small_hug.gif .. fuchian..
Olle A
Gunilla skriver klokt som vanligt. Fny, du är inte alls dum, bara mänsklig. Jag håller också med om att Netaaves råd är väldigt bra. En liten nattlampa drar inte mycket ström jämfört med mycket annat, t ex att mina akvarier och sådder på våren måste ha tända lysrör över sig hela dagarna. Du är ju inte mindre värd än något annat levande som behöver ljus! smile.gif Att ligga och drömma till någon fin, stillsam musik tycker jag också är väldigt skönt när jag har svårt för att sova. Jag är inte mörkrädd men ibland känns det väldigt jobbigt att alltid vara ensam, när saker inte blir gjorda, allt möjligt krånglar o s v. Då kan en fin skiva vara en bra hjälp. Hoppas allt blir bättre snart. kompiskram.gif

Olle
Alba
Jag hörde ett program på radio om rädslan för mörker.
Radiopsykologen den 16 september 2010

Scrolla ned en bit till "Rädd för mörkret".
Där finns en länk för den som vill lyssna på programmet.

Rädd för mörkret / P1
fuchsian
Tänkte på din inlägg Alba,

En tanke som slog till var att om det har hänt något skrämmande el. sådant som man har förträngt i de unga åren, så kan det uppkomma en rädsla som man inte kan ta på?
Detta är nu inte en allmän sak att alla skulle ha det, men jag känner till att det kan ligga nåt i det.
Samma sak finns ofta vid olika fobier. ... fuchian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon