zissi
Grenarna har växt sig så långa under sommaren. Tre fläktes sönder under semestern så det var bara att ta bort dem. Nu funderar gubben på om man kan beskära grenarna som är kvar...men så gör man väl inte med vinbär va? För övrigt blev det rätt bra skörd på trädet nu första sommaren. Sen får vi se om vi klarar att övervintra det. Försöker nog ställa in det i svärfars sommarstuga. Inte helt optimalt med en sådan tunn stam till en vanlig storlek på vinbärsbuske (om jag blivit rätt informerad).
[attachment=55022:Svartvin..._g_nglig.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ALLTID tunn stam till vinbär på stam och de är inte uppstammade det tar för lång tid = hög produktionskostnad, istället brukar man ympa vinbär och krusbär på en stam av gullrips. Denna typ av träd behöver stödkäpp hela livet och jag skulle sätta ner en något grövre käpp än den har idag + se till så uppbindningen inte skär in i stammen.

Vinbär sätter inte så mycket bär ifall man håller på och formklipper kronan och liknande men vill man bara ha den som prydnad så kan man ju göra så själv tycker jag inte att den ser ut att behöva beskärning.
zissi
Tack snälla du för snabbt svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon