Full version: Vitvaror
Klint
Vet att det finns några kunniga på området.Min fråga är kan man veta var tex ett kylskåp är gjort? Om man vill köpa svenskt finns det nåt märke idag som tillverkar alla produkter i Sverige.
Skulle även va intressant att veta hur ni tänker om ni ska köpa nya vitvaror
ängsvädd
Jag kan inte svara på dina frågor men jag har nyss köpt en kombinerad kyl/frys.

Det jag kollade på är energiförbrukningen, klimatpåverkan av köldmediumet samt hur mycket som ryms i skåpet. Även ljudnivån kollade jag. Märkets kvalitet kollade jag också på. Valde en Elektro Helios för det hade jag innan och det skåpet har fungerat bra och hållt länge. Det var inte trasigt när jag bytte ut det men jag behövde en större frysdel, hade bara frysfack innan.
Bee
Alla vitvaror har en liten skylt som anger serienr, tillverkningsland mm. Det är väl inte så mycket som tillverkas i Sverige numera. Ett och annat kylskåp kanske.
Det man brukar titta på är väl som Ängsvädd säger, energiförbrukning mm. Sen får man självklart väga ihop pris och funktion.
Christa
Kolla så det inte är antibakteriella tillsatser i kylskåp och tvättmaskin.
Anma
Jag tänkte att det skulle vara enkelt och billigt för oss och valde allt från IKEA. Det här whirlpool och electrolux som tillverkar dem.
hade inte en tanke på tillverkningsland, faktiskt. Valde bort de billigaste alternativen de hade, de kändes som de var av dåligt kvalitet. Dessa som vi köpte är i Ikeas mellanprisklass. Det blev åtskilliga tusenlappar billigare mot motsvarande på andra ställen.

Det som skiljer IKEAs från det som finns på övriga marknaden av samma tillverkare är att IKEAs grejer har de tagit bort vissa funktioner för att göra varan billigare och att de tillverkas i enorma mängder till IKEA.
Huggorm
Möjligen har electrolux kvar tillverkning i landet av vissa vitvaror, men annars får man nog vara nöjd om det går att få tag på grejer tillverkade i EU. I Tyskland tillverkas fortfarande en hel del, och det bli ju åtminstone lite kortare transporter och därmed miljöpåverkan.
gnon49
Har dålig erfarenhet av klena handtag i kyl frys så kolla att det inte är handtag i plast. Dom håller inte.
malcolm
Jag köpte ett frysskåp av märket Bosch för något år sedan då min gamla box (från 70-talet) isade igen på nolltid då packningarna i locket började ge sig. Minns inte riktigt varför jag valde just den frys som jag gjorde men kan tänka mig att det hade med pris och utrymme att göra. Moderna kylar och frysar rymmer dock inte lika mycket som de gamla gjorde då väggarna är tjockare för att få plats med mer isolering. Har frysen i vardagsrummet just nu eftersom den inte får plats i mitt minst sagt lilla kök, fattar inte varför man vräkte på med ett vardagsrum på 35 kvm och gjorde detta minimala kök men det skulle kanske vara så på 50-talet. Min gamla box hade jag i källardelen men där står nu en elektrisk kap- och gersåg istället.

När det gäller kylskåp har jag väldiga problem eftersom det är 50-talsstandard på mitt kök och skåpet får inte vara bredare än 55 cm brett för att få plats. Från början satt där ett mycket mindre kylskåp och jag fick ta bort underskåpet för att kunna ha ett skåp av golvmodell där. Nackdelen med dessa smala kylar är att de alltid är kombinerade med en liten frysdel och det gäller att hitta något som har så stor kyl och så liten frys som möjligt och det är inte det lättaste. Dessutom brukar det bara vara en enda kompressor som skall betjäna både frysdelen och kyldelen och det gör att de går sönder rätt ofta och jag är inne på min 4:e kyl nu sedan -88.

Drömmen är att riva ut hela köket och bygga nytt för att få plats med fullstora vitvaror men när skall jag få råd/ork att göra det...? Min diskmaskin är bara 45 cm bred och för att få plats med den var jag tvungen att flytta skåpstommen med lådorna ca 4 cm närmare spisen.

CITAT (gnon49 @ 20-09-2010, 13:22) *
Har dålig erfarenhet av klena handtag i kyl frys så kolla att det inte är handtag i plast. Dom håller inte.

Det finns kylar och frysar som har en slags handtag eller en fotpedal som liksom pyser in luft i skåpen innan man öppnar och då brukar handtagen hålla.
Klint
thanks.gif för alla svar och synpunkter Naturligtvis är det mycket intressant med miljöaspekten men det finns väl likvärdiga i alla märken? Har för mej att jag sett nånstans att Cylinda tillverkar i Sverige men kanske är det inte så.Antibaktiriellt medel hade jag ingen aning óm att det fanns i vitvaror mycket värdefull info tummenupp.gif Vi har också Elektro helios på alla varor mycket beroende på att kyl/frys skulle passa i de gamla skåpen .Helt nöjd men går i husbytartankar därför alla dessa funderingar...
blomkronan
Då var jag ju tvungen att kolla in i denna tråd =) jag jobbar ju som vitvaruförsäljare smile.gif

Svensktillverkade skåp hittar du i Elektrohelius, Elektrolux och Husqvarna. Men inte alla skåp en hel del av skåpen tillverkas även i polen, dom skåpen håller inte samma kvalité som dom svensktillverkade.

Cylidas kylskåp är inte svensk tillverkade, det är bara deras diskmaskiner och tvättmaskiner som är svenska.

Antibaktriela skåp hittar du hos bosch och siemens dom har silverjorner i väggarna som håller bakterierna borta.
Själv förstår jag inte varför man ska ha antibaktriella väggar... det är ju bara att hålla kylskåpet rent så kommer ju inga bakterier flirting.gif

Vad söker du? är det en hel kyl och frys eller är det ett kombinerat skåp med kyl ovan och frys under?
Klint
Blomkronan Ja det var ju lite allmänt,går mina planer i lås så gäller det hela maskinparken.Men komb.Kyl/frys med en större kyl vill jag ha.Antibakteriellt jag såg det som en varning att inte köpa för miljöns skull antar att du håller med? Tar gärna emot mer tips och råd o synpunkter från alla!
blomkronan
Söker du ett stort kombiskåp med stor kyldel och kvalité säger jag Mieles tvåmeterskåp. Du hittar inga svensktillverkade tvåmetersskåp längre... tillverkningen av dom skåpen i märket elektrolux och husqvarna är flyttade till polen... eller någon annanstans jag vet inte var.

Samsung har oxå ett bra skåp i tvåmetersklassen men kyldelen är inte lika stor som i mieles.

Du får gärna pm:a mig sen då det är dax att välja produkter, jag hjälper gärna till.
ängsvädd
För att hitta lägsta pris på den modell jag valt gick jag in på pricerunner. Beställde via nätet och fick kyl/frysen installerad o den gamla bortfraktad för 800:- tror jag det var.
Glömde en sak jag tittade på - det skulle vara självavfrostande då jag har väldigt lite energi så jag vill ha allt så enkelt som möjligt. Jag valde KF3440 W:
http://www.elektrohelios.se/node63.aspx?categoryid=641

Här är Bosch som har miljövänliga kylskåp men tyvärr mycket antibakteriellt:
http://www.bosch-home.se/produkter/kyl-fry...rysar/list.html
Margith
Eftersom jag vet att du kan det här Blomkronan kompiskram.gif skulle jag vilja ställa några följdfrågor.

Min undran bottnar sig i att jag köpte ny fläkt för nåt år sedan. Jag går till närmaste affär, det viktigaste för mig då, var att fläkten skulle passa, utan att jag måste ringa en snickare som måste bygga om hela köket flirting.gif Jag skulle ju bara byta fläkten, inte helrenovera köket!

Försäljaren ger mig 2 förslag, nu kommer inte jag ihåg säkert, men det ena var Husqvarna, Cylinda, ElektroHelios, eller nåt sånt som jag känner igen. Det andra var Franke (ett märke som jag aldrig hört talas om). Jag frågar vad som är skillnaden.
Försäljaren säger att motorn är gjord av Franke (undrar om det inte var ett tyskt företag?) i båda alternativen, men i det "svenska" alternativet har fläkten skruvats ihop i Sverige.

Om delarna tillverkas i andra länder och skruvas ihop i Sverige, tycker inte jag att det är svensk-tillverkat confused.gif

Är det här speciellt för fläktar (marknaden är nog ganska liten), eller är det likadant om vi söker en svensktillverkad kyl/frys/tvättmaskin/torktumlare??

Klint
Drömmer om vitvaror med samma luckor som övriga snickerier,berätta ni som har!
Vi har rostfritt nu Ängsvädd kommer inte ihåg beteckningen men är kanske samma som ert!
Anma
CITAT (Klint @ 22-09-2010, 12:50) *
Drömmer om vitvaror med samma luckor som övriga snickerier,berätta ni som har!
Vi har rostfritt nu Ängsvädd kommer inte ihåg beteckningen men är kanske samma som ert!

Jag har det. Bilder på mitt kök
Där gömmer sig diskmaskin, kyl och frys! smile.gif
Det är så snyggt och jag är supernöjd.

Edit: såg nu att du redan sett dem ju. giggle.gif Du har ju kommenterat i den tråden redan.
blomkronan
CITAT (Margith @ 22-09-2010, 12:45) *
Eftersom jag vet att du kan det här Blomkronan kompiskram.gif skulle jag vilja ställa några följdfrågor.

Min undran bottnar sig i att jag köpte ny fläkt för nåt år sedan. Jag går till närmaste affär, det viktigaste för mig då, var att fläkten skulle passa, utan att jag måste ringa en snickare som måste bygga om hela köket flirting.gif Jag skulle ju bara byta fläkten, inte helrenovera köket!

Försäljaren ger mig 2 förslag, nu kommer inte jag ihåg säkert, men det ena var Husqvarna, Cylinda, ElektroHelios, eller nåt sånt som jag känner igen. Det andra var Franke (ett märke som jag aldrig hört talas om). Jag frågar vad som är skillnaden.
Försäljaren säger att motorn är gjord av Franke (undrar om det inte var ett tyskt företag?) i båda alternativen, men i det "svenska" alternativet har fläkten skruvats ihop i Sverige.

Om delarna tillverkas i andra länder och skruvas ihop i Sverige, tycker inte jag att det är svensk-tillverkat confused.gif

Är det här speciellt för fläktar (marknaden är nog ganska liten), eller är det likadant om vi söker en svensktillverkad kyl/frys/tvättmaskin/torktumlare??


Franke är ett schweiziskt företag som köpte det svenska företaget futurum, mycket av deras tillverkning finns fortfarande kvar i sverige. Franke tillverkar fläktar till andra... så om du köper en Cylinda fläkt är det ganska troligt att det är en franke/futurum fläkt du köper wink.gif

När det gäller fläktar så skulle jag inte bry mig om var den är tillverkad... bara att det är rätt fläkt till mitt kök, det viktigaste är ju att kapaciteten är rätt.

Margith
Tack Blomkronan, OK det var Schweiz inte Tyskland smile.gif , men min fråga kvarstår nog:
Är det samma sak om jag köper en kyl/frys/tvätt/torktumlare?

Klints ursprungsfråga var:
"Om man vill köpa svenskt finns det nåt märke idag som tillverkar alla produkter i Sverige."

Om det nu är viktigt för mig att köpa svenskt, vad ska jag välja?
theseraphim
CITAT (Margith @ 22-09-2010, 16:06) *
Tack Blomkronan, OK det var Schweiz inte Tyskland smile.gif , men min fråga kvarstår nog:
Är det samma sak om jag köper en kyl/frys/tvätt/torktumlare?

Klints ursprungsfråga var:
"Om man vill köpa svenskt finns det nåt märke idag som tillverkar alla produkter i Sverige."

Om det nu är viktigt för mig att köpa svenskt, vad ska jag välja?


Tyvärr är det nog få om något som är helgjort i Sverige utan vissa saker är eventuellt monterat i Sverige som bäst eller ett helsvenskt bolag som monterar i Polen, Ungern eller Slovakien. Sedan ska man ha väldigt klart för sig att made in sweden inte bottnar för bättre kvalité när det gäller vitvaror. Känner ett antal som tänkt så det senaste och efter några år bytt till tex Siemens/Bosch och Samsung.
malcolm
Tyvärr räcker det med att man satt på märkskylten här i Sverige så får man skriva "Made in Sweden", de flesta vitvaror är tillverkade i östeuropa men de behöver ju inte vara sämre för det. Jag har en Cylinda tvättmaskin och den lär vara gjord här i landet, den är ca. 10 år gammal och fungerar klanderfritt fast för något år sedan skar ett lager i motorn men det var av standardtyp och kostade bara 14:50 på Biltema och jag kunde byta det själv. Bytte kol också när jag ändå höll på men de var betydligt dyrare och fanns inte på Biltema.
Klint
Det är ju så att man vill ha så mycket som möjligt för sina pengar.Jag vill ha bra saker som inte pajar,men har ju en begränsad budget.Finns det likvärdiga produkter vill jag gärna köpa svenskt p.g.a att många företag flyttat sin verksamhet utomlands och därmed gjort svenskar arbetslösa.Men finns det inga kvar behöver man ju inte ta med den aspekten och ju mindre saker att tänka på desto bättre!
Anma Ditt kök är så snyggt så jag kollade igen!!
Men nu vill jag ha lite mer kommentarer om induktion,vi är ju 2vuxna är det värt de extra pengarna?

Editglömde
theseraphim
CITAT (Klint @ 22-09-2010, 19:18) *
Det är ju så att man vill ha så mycket som möjligt för sina pengar.Jag vill ha bra saker som inte pajar,men har ju en begränsad budget.Finns det likvärdiga produkter vill jag gärna köpa svenskt p.g.a att många företag flyttat sin verksamhet utomlands och därmed gjort svenskar arbetslösa.Men finns det inga kvar behöver man ju inte ta med den aspekten och ju mindre saker att tänka på desto bättre!
Anma Ditt kök är så snyggt så jag kollade igen!!
Men nu vill jag ha lite mer kommentarer om induktion,vi är ju 2vuxna är det värt de extra pengarna?

Editglömde


Jag är inte förvisso kock men induktion känns lite otp(over the top)då det inte direkt får maten att smaka bättre eller snabbar upp tillredningen men givetvis skönt att småttingar inte kan bränna sig.

Vill du ha mitt tips om vitvaror kontra budget plus svensktillverkat. Alla Svenska köksföretag har fabriker både i Sverige och utomlands så vitt jag vet. Sammanställ din totala budget och kolla sedan på nätet efter tester på vitvaror för att se vad som är bäst osv och skulle det vara svenskt så är det en bonus och skulle det nu vara tyskgrejer så what the heck! De har inte flyttat sina jobb från Huskvarna till Dortsmünd:-)
När det gäller kök så ska man helt enkelt gå på bästa kvalite möjligt för den budget man har sen om det gäller ugn eller knivar spelar ingen roll.

Har du kollat på Tretti.se? Även om man inte köper via dem så har de en jäkla bra sida med feedback från kunder osv plus ett jäkla sortiment:-) För att vara man så kan jag gladligen erkänna att jag är där inne o dreglar framför skärmen ibland.
Anma
CITAT (theseraphim @ 22-09-2010, 23:49) *
Jag är inte förvisso kock men induktion känns lite otp(over the top)då det inte direkt får maten att smaka bättre eller snabbar upp tillredningen men givetvis skönt att småttingar inte kan bränna sig.
/.../

Induktion får förvisso inte maten att smaka bättre men för övrigt har du fel. På booster effekten kokar vattnet upp snabbare än med vattenkokare och så fort som du vrider (eller i mitt fall touchar) ner värmen blir effekten omedelbar i kärlet. Ingen onödig eftervärme och överkokningsrisken är minimal, förutsatt att man inte lämnar spisen medan plattan är på full effekt.

Induktion fungerar som en gasspis på det sättet att värmeeffekten är omedelbar.
Du behöver aldrig förvärma plattan, du tar en stekpanna, klickar i en klick smör och sätter på plattan. Exakt då börjar smöret att smälta. Rena trolleriet!
Jag tyckte att induktion kändes onödigt tills vi köpte den, Ikea hade prissänkt med 1000:- och då tyckte jag att det var värt det.
Nu när jag haft den ett tag skulle jag inte vilja vara utan en sekund. Den har verkligen effektiviserat min matlagning. Vattenkokaren är intryckt längst ner i skåpet och inte behövts en endaste gång sedan vi fick hem induktion.
Dessutom sa elektrikern som installerade den att den drar ca 30% mindre el än en vanlig spis.

Denna häll har vi.

Och denna ugn.

Nä, jag jobbar inte på IKEA.... giggle.gif
Anma
En sak till. I helgen var det väldigt kaotiskt och jag var ganska förvirrad. satte på en kanna med vatten för att göra mig en kopp the, glömde bort det i samma ögonblick och gick på toaletten. Därifrån till soffan och tyckte att det luktade lite konstigt. Gick ut i köket och ser att hällen blinkar error och ser att kannan är torrkokt. Trodde att jag bränt sönder hela hällen, men när det svalnat lite fungerade den som den skulle. Överhettningsskyddet hade gått in och stängt av alltihopa.
blomkronan
CITAT (Margith @ 22-09-2010, 16:06) *
Tack Blomkronan, OK det var Schweiz inte Tyskland smile.gif , men min fråga kvarstår nog:
Är det samma sak om jag köper en kyl/frys/tvätt/torktumlare?

Klints ursprungsfråga var:
"Om man vill köpa svenskt finns det nåt märke idag som tillverkar alla produkter i Sverige."

Om det nu är viktigt för mig att köpa svenskt, vad ska jag välja?

Nej det finns inget märke som har kvar all sin tillverkning i Sverige. Elektrolux har bara delar av sin tillverkning i Sverige. vissa spisar, kylskåp och frysar tillverkas i Sverige.

Asko/Cylinda tillverkar tvätt och tork i Sverige. Asko och Cylinda är samma maskiner bara i två olika märken.
Fabriken ägs och drivs av Asko och Cylinda köper sina maskiner därifrån.

CITAT (malcolm @ 22-09-2010, 18:01) *
Tyvärr räcker det med att man satt på märkskylten här i Sverige så får man skriva "Made in Sweden", de flesta vitvaror är tillverkade i östeuropa men de behöver ju inte vara sämre för det. Jag har en Cylinda tvättmaskin och den lär vara gjord här i landet, den är ca. 10 år gammal och fungerar klanderfritt fast för något år sedan skar ett lager i motorn men det var av standardtyp och kostade bara 14:50 på Biltema och jag kunde byta det själv. Bytte kol också när jag ändå höll på men de var betydligt dyrare och fanns inte på Biltema.

malcolm
om du tittar på lappen som sitter vid luckan så kan du se ett "a"made in sweden. "a" står för Asko. så du har en asko tillverkad maskin med Cylinda namnet.

Cylinda är ett varumärke som ägs av Elektroskandia. obs! cylindas övriga grejer är INTE svensktillverkat, som många tror. det är bara tvätt och tork som är svenska.
blomkronan
CITAT (theseraphim @ 22-09-2010, 23:49) *
Jag är inte förvisso kock men induktion känns lite otp(over the top)då det inte direkt får maten att smaka bättre eller snabbar upp tillredningen men givetvis skönt att småttingar inte kan bränna sig.

Om du får prova att laga mat på induktion, förstår du vad Anma menar... det är värt varenda krona med induktion.

Många säger -Nää, jag vill inte ha induktion, för då måste jag byta alla kastruller.

För det första... när induktionen kom för 16 år sedan, DÅ fick man byta ut alla kastruller. Har man köpt kastruller under dom senaste 10 åren, har man nog en hel del som fungerar och gjutjärn fungerar.

För det andra... kastrullerna är dom viktigaste verktygen vi har (förutom kniven, som kokarna tycker) Alla är noga med vilka verktyg man har i vertygslådan! men inte i köket där man använder sina verktyg varje dag!

Ta en magnet och kolla dina kastruller... om magneten fastnar på undersidan av kastrullen fungerar den på induktion.

När det gäller hällar... behöver man inte "jaga" kvalité. Dom är i stort sett lika... visa induktion kan gå fortare än andra induktion, men ALLA induktion är fortare än "vanliga" glaskäramikhäll. Det är inget fel på verken ikeas eller dom som finns på tretti.se.

Med induktion och bra kastruller kommer matlagningen bli ett nöje biggrin.gif Snålheten bedrar visheten...
theseraphim
CITAT (blomkronan @ 23-09-2010, 08:42) *
Om du får prova att laga mat på induktion, förstår du vad Anma menar... det är värt varenda krona med induktion.

Många säger -Nää, jag vill inte ha induktion, för då måste jag byta alla kastruller.

För det första... när induktionen kom för 16 år sedan, DÅ fick man byta ut alla kastruller. Har man köpt kastruller under dom senaste 10 åren, har man nog en hel del som fungerar och gjutjärn fungerar.

För det andra... kastrullerna är dom viktigaste verktygen vi har (förutom kniven, som kokarna tycker) Alla är noga med vilka verktyg man har i vertygslådan! men inte i köket där man använder sina verktyg varje dag!

Ta en magnet och kolla dina kastruller... om magneten fastnar på undersidan av kastrullen fungerar den på induktion.

När det gäller hällar... behöver man inte "jaga" kvalité. Dom är i stort sett lika... visa induktion kan gå fortare än andra induktion, men ALLA induktion är fortare än "vanliga" glaskäramikhäll. Det är inget fel på verken ikeas eller dom som finns på tretti.se.

Med induktion och bra kastruller kommer matlagningen bli ett nöje biggrin.gif Snålheten bedrar visheten...


har lagat på induktion och visst det bubbla lite snabbare men man gör inte bättre mat för det;-)
Anma
CITAT (theseraphim @ 23-09-2010, 10:06) *
har lagat på induktion och visst det bubbla lite snabbare men man gör inte bättre mat för det;-)

Sant, men om matlagningskunskaperna ska vara kriteriet för hurdan häll/spis man har ska vissa av oss vara helt utan. Det är med andra ord inget kriterie alls för val av häll.
Men däremot, om man vet med sig att man på sin höjd kokar ägg på spisen och annars äter ute är det ju bortkastade pengar att satsa på en iduktion.
malcolm
Vad man än väljer när det gäller kyl/frys, spis etc. så är det bättre än 20-30 år gamla vitvaror som fullkomligt slukar el.
Klint
Åh thanks.gif för alla engagerade människor kan nog luta åt induktion jättebra tips med magneter på grytorna.30%mindre strömförbrukning de e mumma! Jag är ju ingen kock men gillar allt att laga god mat Tycker nog att ju duktigare man är ju mer kan man åstakomma med små medel Hur är det känner induktionen av hur stot grytan är och blir bara varm där det är väl så eller??
Trettio.se oj där kan man ju sitta en hel dag
gasspis har jag ju använt en del i husbilen och utomlands Anma har du en sådan som man ska trycka på själva hällen med fingret?
Vad har ni annars för kök snickerier osv?

Appropå det här med svenskt jag skulle köpa en cykel i somras;Det fanns Cresentar men alla var för dysen fanns en Monark och en Marvil ville ha monarken fast den var c:a 500kr.dyrare men den var undanställd kvar fanns Marvilen vi frågade om den var svensk Ja lika svensk som Monarken iallafall!! Ja detblev affär och jag är helnöjd
Anma
Det finns varianter på iduktionshäll som känner av storleken på grytan, Vår är en enklare modell, och den största plattan är något mindre än vår stekpanna men det fungerar ändå väldigt bra. Vi har ikeas dyrare stekpanna, favorit, som jag köpte samtidigt med spisen. Den har väldigt bra värmeledning så det kanske är därför det puttrar på bra även i kanterna fast de egentligen är utanför storleken på själva plattan. Som sagt, halva jobbet är ordentliga redskap och verktyg i köket.
Innan hade vi lite ditt och lite datt, det mesta från tiden vi flyttade ihop, så nu tyckte vi att det var dags att köpa nytt alltihopa och det har lönat sig.
Gladast är jag för min servis Teema från Iittala, har trånat länge efter den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon