LJG
Vad göra åt päron gallmyggan? Har försökt med allt tror jag? Någon som har ett bra tips? Och om det inte bara var myggan nu har träden drabbats av päronrost! Är det bara att såga ner dem eller finns det bot?
Har sprutat med Cumelus skall hjälpa mot myggen och päronrosten, träden har varit helt gråa av sprutningen men inte f-- hjälper det!
Jan Lindgren
Hej!
Päronrosten minskar drastiskt om du kan få bort alla kinesiska enar i området. I ett villaområde är det nog omöjligt att ha päron.
MVH
Jan Lindgren
Bassam

Hej

1Rost set ut orange fläckar på bada sidor av blad se den ser ut brun.

2 Den är farligt men det är inte stor risk för ekonomiska träd.

3 För att gränsa sjukdom man behöver spreja träd med Svamp bekämpning från Maj (när knopparna börja Öppna).


4 Att ta bort Juniperus sabinae från trädgården minska lita risk för att rost kan flytta till 4 mil med vind.
Juniperus sabinae .
5 det är bra om du kratta upp och ta bort alla bladen när de faller för att ta bort något av sporer från området.

6 du behöver väldränerad jord för att undvika rost

7 du behöver beskära bra för att fuktig luft inte stanna inom kran träd.

8 du behöver inte plantera på kalk jord .

9 plantera under vår för att undvika Rost.

Obs

(Rost behöver leva en del liv på Juniperus sabinae och en del liv på päron).

-Rost kvalster är så små att du behöver en 14 till 20x förstoringsglaset -

- De övervintra under skalor och attackera små träd under våren när knopparna ska öppna.
- på unga träd mest som skada blad men äldre frukt.

Ekologiskt godtagbara metoder
Biologisk bekämpning och svavel sprayer med eller utan olja är ekologiskt acceptabla metoder.

- det ser ut så [attachment=54932:rost_1.jpg]


.

H:Bassam
Cilla
Päronrosten värdväxlar med

Kinesisk en, Juniperus chinensis, sorterna Keteleeri och Robusta Green (tyvärr vanliga)

Trädgårdsen, Juniperus media/pfitzeriana, sorterna Pfitzeriana, P. Aurea, P. compacta, Nick's compact, Mathot, Old Gold

Sävenbom, Juniperus sabina, sorterna Blue Danube, Blau Donau, Tamariscfolia, Arcadia

Röden, Juniperus scopulorum, sorterna Blue Heaven

Detta enligt FOR, som är den lista som jag också använder i samtal med markägare och plantskolor för att få dem att ta bort dessa ur sortimentet.

Jag ska under hösten själv plantera fruktträd i en park och har efter överväganden bestämt mig för att också päronträd ska planteras. Risken att de drabbas av rosten är stor, men samtidigt är parken belägen så att chanserna till framtida päronträd är större här än på många andra ställen. Jag kommer samtidigt i området att skylta med bilder på hur sävenbom mm ser ut, för att rekommendera att man ersätter dem i trädgårdarna.

Päronrosten har verkligen fått spridning snabbt, men så länge det finns chans att ökad medvetenhet om värdväxlarna leder till att man minskar dem i antal, så tycker jag inte att vi ska ge upp päron för framtiden. Får vi bort merparten av värdväxlarväxterna så kan vi rädda många päronträd!

Dessutom är det Sveriges mäktigaste fruktträd! Efter 100 år på nacken alltså. Ger inte upp, om vi bara får några unga päron att överleva finns i alla fall dessa individer för nästnästa generation!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon