Full version: Otäck olycka
Suz
Bevittnade en otäck olycka i dag på förmiddagen som etsat sig fast i minnet...man undrar hur det gick....det jag såg verkade inte så bra dessvärre.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2134677/...kord-av-lastbil

Edit...OCH måste jag bara säga, hur sanslösa är många människor som bara vill "titta"???
Stod stora klungor innan brankåren kom och de samlade sig mitt i vägen bara för att glo!!!!
Jag blir helt ordlös.....att frivilligt välja att se en sån här sak om man inte måste eller behöver/vill hjälpa till!!!
När brandmännen sedemera höll upp filtarna (tror de var en fyra fem män) så går folk RUNT för att se om de kan kika från andra sidan!!!!
Ibland tappar jag tron på mänskligheten!!
Huggorm
Andersen, var det du? ohmy.gif
Suz
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 19:41) *
Andersen, var det du? ohmy.gif



Det var en kvinna under lastbilen.
Nu vet jag iofs inte vad för kön Andersen har men jag gissar vilt på att det är det motsatta!
Huggorm
Hur gick olyckan till? Något som är vanligt inne i samhällen är ju att lastbilen svänger höger, och så kommer cyklisten på insidan i vägkanten och kör på lastbilen. Vems fel det är vet jag inte riktigt. Men en sak är säker, hamnar man under en lastbil så gör det ont
andersen
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 19:41) *
Andersen, var det du? ohmy.gif


Nej jag har ju varit framför datorn långtid i dag, men helt klart är att något måste göras, det är många olyckor med cyklar i Stockholm i år, hoppas att det gick bra för cyklistern.

CITAT (Suz @ 14-09-2010, 19:45) *
Det var en kvinna under lastbilen.
Nu vet jag iofs inte vad för kön Andersen har men jag gissar vilt på att det är det motsatta!


Helt klart att det är så, förövrigt så har jag min fru som avartar!
Meriona
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 19:49) *
Nej jag har ju varit framför datorn långtid i dag, men helt klart är att något måste göras, det är många olyckor med cyklar i Stockholm i år, hoppas att det gick bra för cyklistern.

I Stockholm ja, där cyklar de ju nästan som i Köpenhamn, ingen ordning alls. unsure.gif LITE försiktig får man ändå vara tycker jag.
andersen
CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 19:51) *
I Stockholm ja, där cyklar de ju nästan som i Köpenhamn, ingen ordning alls. unsure.gif LITE försiktig får man ändå vara tycker jag.


Håller helt med, det är cyklar på trottoarer, cyklister som kör imot enkelriktning, men det är inte det som jag menade, utan att cyklister har blivit påkörda och med dödlig utgång, sist så var det på ringvägen/götgatan som en lastbil skar övercykelbana och det slutade med döden för cyklistern.
Suz
Det som var lite tragiskt var att hon klev av cykeln och ledde den över övergångsstället (grön gubbe för gångtrafikanter)...kanske kändes lite tryggare så (jag såg hela förloppet)
Och ja lastbilen kom från höger (grönt ljus) och såg väl helt enkelt inte....
Klandrar ingen just nu....tänker bara att om jag är chockad...vad är då inte chauffören??

Just i denna korsning sker massor av olyckor och dessa idiotiska (enligt mitt tycke) cykelbanor i innerstaden som går nästan mitt i vägbanan!!
Suz
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 19:48) *
Men en sak är säker, hamnar man under en lastbil så gör det ont


Ja framförallt om den lyckades få stopp med däcken över hennes ben!
andersen
CITAT (Suz @ 14-09-2010, 19:57) *
Det som var lite tragiskt var att hon klev av cykeln och ledde den över övergångsstället...kanske kändes lite tryggare så (jag såg hela förloppet)
Och ja lastbilen kom från höger (grönt ljus) och såg väl helt enkelt inte....
Klandrar ingen just nu....tänker bara att om jag är chockad...vad är då inte chauffören??

Just i denna korsning sker massor av olyckor och dessa idiotiska (enligt mitt tycke) cykelbanor i innerstaden som går nästan mitt i vägbanan!!


Oj fy fan! klart att chauffören åxå skall ha en tanke, hemskt för alla inblandade. ang cykelbanorna så vet jag inte riktigt vad som är bäst, svårt när dom går längs med parkerade bilar, bildörrar öppnas helt plötsligt, bilar ställer sig på cykelbanan. det bästa tycker jag är att trampa på i samma takt som bilarna och ta plats bland dom, men det är ju inte alla som kan det.
Huggorm
CITAT (Suz @ 14-09-2010, 20:03) *
Ja framförallt om den lyckades få stopp med däcken över hennes ben!

Då dröjer det ett tag innan hon cyklar igen
Meriona
Hemskt att bli överkört på ett övergångsställe iallafall. Det var faktiskt en äldre kvinna som dog här förra året, för att hon inte syntes på övergångsstället. sad.gif
Huggorm
Som fotgängare bör man nog ändå försöka hålla lite översikt på trafiken när man passerar övergångsställen. Även om man har grönt ljus händer det ju att föraren gör fel, men det är inte mycket till tröst att vara oskyldig när man blir påkörd
Katie
Tragiskt om det nu var så att hon klivit av cykeln och ledde den vid grönt ljus.

Min första tanke när jag läste om olyckan var 'jaha, där kom det igen'.
Har aldrig varit i Stockholm så jag vet inte hur cyklisterna beter sig där men...

Minst ett par gånger i månaden far jag ner till Sahlgrenska i Göteborg. När man väl tagit sig igenom Tingstadstunneln så börjar helvetet. Bilar kastar sig in framför varandra. Som 'tur' är så svänger vi av vid en av de första avfarterna. När man nu väl kommit av stora vägen och helt plötsligt börjar komma in i staden som gud glömde (ja, jag avskyr Gbg) så kommer först en spårvagn mitt framför snoken. De går ju iof på fasta spår så där är det ju bara att gilla läget. MEN... helt plötsligt börjar det som får en att kolla hur mycket plats det finns i baksätet. 'Jag ska ju ändå till sjukan så jag kan väl ta med mig cyklisterna som jag råkar meja ner på väg dit.'
Att cyklister som CYKLAR ska lämna företräde är nåt som inte existerar i denna stad. Börjar tro att det i cykelaffären finns ett test som kunderna måste göra för att få köpa en cykel.'-Har du dödslängtan? Japp, då går det bra att köpa en cykel.'

Ögonen och huvudet måste liknas vid en helikoptersnurra för att undvika alla potentiella självmordskandidater som bara kastar sig handlöst ut mellan bilar vare sig de har rött ljus eller befinner sig mitt i en fyrvägskorsning. Det finns ingen som helst koll på om det kommer en bil eller inte. De bemödar sig inte ens att vrida på huvudet för att se om det kommer en annan trafikant.
Vad är det som alla har så bråttom till som tydligen är värt att riskera livet för?

Man önskar att de gjorde som denna kvinnan och går av cykeln vid ett övergångsställe och leder över den vid grönt ljus. Nu är det ju fruktansvärt tragiskt att denna olyckan skedde när hon nu gjorde det som man önska att alla skulle göra.

Sänder en tanke och hoppas att det inte gick så illa som man föreställer sig vid en olycka med en lastbil.
Solstorm
CITAT (Katie @ 15-09-2010, 02:53) *
När man nu väl kommit av stora vägen och helt plötsligt börjar komma in i staden som gud glömde (ja, jag avskyr Gbg)


Här är en till som avskyr Göteborg. För längesedan så körde jag bil där dagligen i flera år. Tack och lov så behöver jag inte det längre, numera kanske jag åker dit en gång om året. Jag var där för några veckor sedan. Hade några olika ärenden på olika ställen och skulle sedan vidare söderut. Fast det går inte att utföra de ärenden man tänkt eftersom parkeringsplatser saknas.
Cyklisterna i Göteborg verkar tydligen ha dödslängtan. Inget ljus på cykeln, inga reflexer, slänger sig ut i vägen framför bilarna där förarna är bländade av vägbelysning, neon och mötande bilar. Om de nu inte är rädda om sig själv så kan man ju ändå önska att de kunde tänka på vilka skador de kan ställa till för andra människor. Göteborg är absolut en otrevlig trafikstad.
skogstroll
usch vad hemskt. När jag bodde i stan cyklade jag under en period till och från jobbet (Söder-Östermalm). Efter ett antal nära-döden-upplevelser med bussar som klipper av en och cykelbanor mitt i vägen med hysteriska taxiförare mm så vågade jag inte längre utan gick istället. Jag skulle inte våga cykla i stan om jag inte hade en vanlig cykelväg hela vägen. Fast till och med en del cyklister är ju farliga. Nej tacka vet jag apostlahästarna.
Suz
Läste i dagens DN att hon klarade sig tack och lov!
Men ena benet var allvarligt skadat.
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 15-09-2010, 09:42) *
Här är en till som avskyr Göteborg. För längesedan så körde jag bil där dagligen i flera år. Tack och lov så behöver jag inte det längre, numera kanske jag åker dit en gång om året. Jag var där för några veckor sedan. Hade några olika ärenden på olika ställen och skulle sedan vidare söderut. Fast det går inte att utföra de ärenden man tänkt eftersom parkeringsplatser saknas.
Cyklisterna i Göteborg verkar tydligen ha dödslängtan. Inget ljus på cykeln, inga reflexer, slänger sig ut i vägen framför bilarna där förarna är bländade av vägbelysning, neon och mötande bilar. Om de nu inte är rädda om sig själv så kan man ju ändå önska att de kunde tänka på vilka skador de kan ställa till för andra människor. Göteborg är absolut en otrevlig trafikstad.

Du och Katie kan trösta er med att det är betydligt värre i exempelvis Malmö. Där råder det anarki bland tvåhjulingarna. Stockholm är nog ännu hetsigare, åtminstone var det stor skillnad mellan Göteborg och Stockholm när jag gjorde lumpen.

CITAT (Suz @ 15-09-2010, 12:43) *
Läste i dagens DN att hon klarade sig tack och lov!
Men ena benet var allvarligt skadat.

Det var ju skönt med det första men värre med det andra.
omk
CITAT (Suz @ 14-09-2010, 19:40) *
OCH måste jag bara säga, hur sanslösa är många människor som bara vill "titta"???
Stod stora klungor innan brankåren kom och de samlade sig mitt i vägen bara för att glo!!!!
Jag blir helt ordlös.....att frivilligt välja att se en sån här sak om man inte måste eller behöver/vill hjälpa till!!!
När brandmännen sedemera höll upp filtarna (tror de var en fyra fem män) så går folk RUNT för att se om de kan kika från andra sidan!!!!
Ibland tappar jag tron på mänskligheten!!


Och "alla" ringde 112 på sina mobiler, förmodar jag, men ingen hjälpte den skadade ELLER chauffören ?? Eller hade några uppgifter om personen verkligen VAR fastklämd ? ranting.gif

Om man kommer fram till en olycksplats ska man INTE vara läkare, man ska vara medmänniska !!

Man behöver inte göra så mycket, men man kan hjälpa den skadade nåt OFANTLIGT, genom att bara sätta sej jämte den skadade, hålla deras hand, försöka få dem att förstå att de inte är ensamma och att hjälp är på väg. Du behöver inte ens prata, bara hålla handen !

Naturligtvis, om de är medvetslösa, kolla andningen, och om de inte andas, bry dej inte om ev nackskador. Andas personen inte, så dör hon DEFINITIVT ! Du kan INTE göra det sämre !
Om personen blöder ymnigt, tryck nånting emot såret (din handflata duger utmärkt !).
Tänk på att du kan ALDRIG göra nånting VÄRRE, BARA BÄTTRE !!!
omk
Folk kommer ALLTID att vilja titta ! Blod, död, våld, sex, ja, det är ju det folk "vill ha" (+ sport ...)
Det finns t.o.m ett uttryck (inom räddningstjänsten), speciellt när det gäller trafikolyckor; oftast kör dessa mänskor i MOTSATT fil och då blir det "titt-olyckor", dvs de tittar mera på olyckan än på framförvarande bil = seriekrock ... Tack o lov kör de flesta förbi VÄLDIGT långsamt för att kunna få en "titt" på själva olyckan, så dessa "titt-olyckor" slutar oftast bara med plåtskador ...
mamamaggan
Jag har ju varit först vid en bilolycka där den ena var död och den andra hade ansiktsskador. Såg till att få ut damen och la henne i framstupa sidoläge samtidigt som jag pratade med henne. Håller med om att man ska göra vad man kan när det gäller.


När det gäller det här med att titta så blev jag så in i h-vete arg den gången när en man med sitt lilla barn på armen , några år barnet kanske var , går ur bilen och ställer sig att titta. Vad tänker man med då ? Att det är säkert bra för mitt lilla barn att lära sig att det är så här man gör vid en olycka samtidigt som man tvingar barnet att titta på en äldre dam med intryckt blodigt ansikte. SMART !


Skönt att höra att den här damen klarade livhanken , mindre bra med benet.
Katie
För ett antal år sedan, när jag jobbade som avbytare, blev jag först på plats vid en mc-olycka.

Detta var på morgonen och då lagårn som jag jobbade i låg relativt nära så körde jag mopen dit. Vid den tiden på morgonen så är jag som i dvala. Mopeden går på autopilot och jag åker bara med.
Helt plötsligt hörde jag en smäll. Blev klarvaken, stannade mopeden och undrade vad fasen som gick sönder på den denna gången.
Såg inga lösa delar på vägen så jag fortsatte köra. Helt plötsligt får jag syn på en människa som ligger utslagen på vägen. Han ligger intill vägstaketet med bena på var sida om en stolpe.
Kastade mig av mopeden och rusade fram. Fick upp visiret och såg att han levde och var vid medvetande.

Medans jag larmade började det där tittandet och stannande av bilar. En enda person kom fram för att fråga om han kunde vara till hjälp.
Batteriet i min telefon hade dött så jag bad honom om hans så jag kunde ringa till lagårn och säga att jag kommer senare. Killen i olyckan ville att jag skulle stanna tills ambulansen kom.
Personen som lånade ut sin telefon körde lastbil och han parkerade bilen så att killen skymdes sen tog han tag i att dirigera trafiken tills polisen dök upp. Det lugnade killen då han inte kände sig lika uttittad längre.

Jag fortsate prata med killen så att han höll sig still ock lät hjälmen sitta kvar på skallen.
Helt plötsligt slog det mig att 'VAR FASEN ÄR MOTORCYKELN???'
Reste mig upp och kollade runt. Då såg jag den. Längst nere i en brant slänt. Mellan vägen är det både trafikstaket OCH grönt grunnebostaket. Trafikstaketet var lite tillbucklat men inte det andra staketet. Alltså har han haft en jäkla fart i kurvan, cykeln har släppt då det var lite rullgrus på asfalten, smackat i trafikstaketet (där killen även fallit av), sen har mc'n lättat och kastats över staketet och ner i slänten.

Jag satte mig ner igen och svalde för att fortsätta hålla mig lugn. Hade killen inte åkt av mc'n där han gjorde så hade det inte varit en levande människa jag nåt fram till.

Tack var lastbilschauffören så slapp denna killen bli mer stressad än han var. Han slapp stressen av att känna sig utstirrad.
Man önskar att om folk nu måste stanna, gör det inte för att stirra, fråga om ni kan hjälpa till.
Det var en person till som stannade vid olyckan och klev ur bilen. Han var brandman och var på väg in till jobbet när han kom körande. Det var så skönt att han kunde bekräfta det jag hoppades att jag hade bedömt rätt ang, killens skador. Nu kunde jag bara sitta och hålla killen lugn.

Har själv kraschat med mopeden rejält en gång. Jag och mopeden låg om vart annat precis invid vägen. Jag var skadad och kunde inte använda ena handen och foten.
Tror ni att folk stannade. NÄPP!!! Men saktade ner och glodde, det gjorde de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon