Full version: hibiskus
mandy848
jag har aldrig lyckats med en enda stickling jag har gladeligen köpt hem från bla. tradera, gråter blod när det misslyckas! hur ska jag göra? vatten? jord? påse över? ljus? vatten? så många olika råd men jag bara klantar mej! sad.gif
någon som är duktig på ämnet som kan ge mej råd? tacksam för svar!
Blomfrun
Jag har bara prövat ett sätt och det är med att doppa sticklingen i rotsticklingshormon, finns bl.a. på Impecta, sätt i såjord, vattna försiktigt och trä en påse över. Påsen har behövt sitta över ganska länge. Placeras ljus men inte i direkt sol. Jag har haft minst 90% framgång på detta sätt. Lycka till
mandy848
tack för du svarade!! är det clonex du menar med rotningshormon?
Solstorm
Min mamma hade alltid massa hibiskusar förr. Hon bara tog en stickling och satte i kruka med plastpåse med hål i över. Jag har gjort likadant. Funkar jättebra även utan rotningshormon. . Fast då har det ju varit färska sticklingar. Säljs det orotade sticklingar? De kanske hinner torka för mycket?
mandy848
det är nog lite det jag är rädd för, dagens hibiskusar är inte som förr även om jag inte pratar om "ica hibiskusar" det känns som att de inte är lika tåliga som förr, jag har hört att man måste byta vatten varje dag sterelisera allt och ha bakteriedödande i vattnet? vad skulle det vara för bakteriedödande då? lite rädd att jag förgiftar dem :S jag har verkligen inte gröna fingrar! har bara grymmt bra fönster och därför trivs mina plantor men sticklingar kan jag ingenting om!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon