Full version: Grundlagsändring?
Solstorm
Det ska ju gå två val mellan en grundlagsändring. Är jag alldeles ute och cyklar när jag tror att det varit på tal om någon liten grundlagsändring nu? Är det någon som vet?
Farbror Blå
Blir det verkligen två¨val?
Tror det räcker med att sittande riksdag tycker till och att sedan riksdagen som väljs därefter fattar samma beslut.
Solstorm
Jag hade nog fel. Tror att det ska vara två omröstningar i riksdagen med ett val emellan.
Jag hittade det här: http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____22316.aspx

Jag tycker att det verkar krångligt. Är det någon som känner till mer som kan förklara i begripliga ordalag vad det handlar om?
Aqvakul
Menar du de konkreta vilande grundlagsändringarna, eller själva proceduren för grundlagsändring?
Solstorm
Nej, jag menade inte proceduren utan vad själva grundlagsändringarna innebär. Sådant borde väl diskuteras inför ett val också.
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 12-09-2010, 19:03) *
Nej, jag menade inte proceduren utan vad själva grundlagsändringarna innebär. Sådant borde väl diskuteras inför ett val också.

Kanske, kanske inte. Om alla större partier är eniga om grundlagsändringen är diskussioner ganska meningslösa.
Solstorm
Fast visst tycker jag att väljarna borde informeras. Överkörda lär vi väl bli ändå.
Aqvakul
Nej, det är inte första gången som grundlagsändringar "smygits" igenom... Särskilt sådana förändringar som ökar EU:s inflytande verkar vara känsliga...


Efter valet i höst ska riksdagen fatta det andra och avgörande beslutet för en rad ändringar i regeringsformen som ska träda i kraft den 1 januari 2011.

- Regeringsformen kommer att ändras på flera punkter. Det innebär bland annat att:

- Domstolars självständighet ska markeras i grundlagen.

- Regeringsrätten byter namn till Högsta förvaltningsdomstolen

- Skyddet för den personliga integriteten ska stärkas.

- Sveriges medlemskap i EU ska slås fast i grundlagen.

- Det kommunala självstyret ska bli tydligare

- Samiska folkets kultur ska främjas.

- Skydd mot diskrimineringen på grund av sexuell läggning skrivs in i grundlagen.

- Lagrådet ska höras i fler fall.

- Det införs också en obligatorisk omröstning om statsministerns stöd i riksdagen efter ett val. På så sätt ska det tydlig framgå om statsministern har tillräckligt stöd även av den nyvalda riksdagen.

- Senare ska riksdagen ta ställning till ändringar i vallagen som bland annat innebär att spärren för personval i riksdagsvalet sänks från 8 till 5 procent. Eftersom de frågorna hänger ihop med ändringarna i regeringsformen skjuts beslutet upp till efter valet i höst då riksdagen fattar det andra och avgörande beslutet om grundlagsändringarna.
Solstorm
Tack för svaret Aqvakul! Ordning och reda med det svaret. Usch jag ser ju hur lite jag kan om dessa frågorna och hur dåligt insatt jag är.

- Domstolars självständighet ska markeras i grundlagen.
Det låter ju bra. Finns det några nackdelar med det?

- Regeringsrätten byter namn till Högsta förvaltningsdomstolen
Ett namnbyte kan väl inte ha så stor betydelse

- Skyddet för den personliga integriteten ska stärkas.
Det låter ju bra men någonstans ringer en varningsklocka att det är brottslingarna som skyddas

- Sveriges medlemskap i EU ska slås fast i grundlagen
Nu bryter det väl mot grundlagen att EU bestämmer mer än våra folkvalda politiker. Det är helt åt helvete med en sådan lagändring.

- Det kommunala självstyret ska bli tydligare
Förr tyckte jag det var bra men vi har ju sett hur illa det har gått. Kommunerna satsar hellre på skrytiga idrottsarenor än äldreomsorg och skolor.

- Samiska folkets kultur ska främjas.
Fattar inte varför. Väldigt mycket har de ju kvar ändå om de vill. Mycket av det man tänker som typiskt för samerna har ju försvunnit när de använder sina helikoptrar och snöskotrar. Jag kan ju inte tro att samerna ska tvingas tillbaka till deras gamla levnadssätt.

- Skydd mot diskrimineringen på grund av sexuell läggning skrivs in i grundlagen.
Trodde jag faktiskt redan fanns. Bättre sent än aldrig.

- Lagrådet ska höras i fler fall.
Låter ju bra

- Det införs också en obligatorisk omröstning om statsministerns stöd i riksdagen efter ett val. På så sätt ska det tydlig framgå om statsministern har tillräckligt stöd även av den nyvalda riksdagen.
Antar att det är för att vi ska undvika nyval. Att ge den statsministern sitt stöd som svenska folket har valt är väl ändå ganska självklart. Regeringen kan ju stupa på någon sakfråga ändå senare så jag begriper nog inte riktigt vikten utav det.

- Senare ska riksdagen ta ställning till ändringar i vallagen som bland annat innebär att spärren för personval i riksdagsvalet sänks från 8 till 5 procent. Eftersom de frågorna hänger ihop med ändringarna i regeringsformen skjuts beslutet upp till efter valet i höst då riksdagen fattar det andra och avgörande beslutet om grundlagsändringarna.
Låter väl okej.


Vad anser ni andra om grundlagsändringarna?





Aqvakul
- Sveriges medlemskap i EU ska slås fast i grundlagen
Nu bryter det väl mot grundlagen att EU bestämmer mer än våra folkvalda politiker. Det är helt åt helvete med en sådan lagändring.

Det är väl juridiskt fastslagande av vad som redan gällt en tid i praktiken: Att vi måste rätta oss efter EU:s direktiv, dvs. all makt i Sverige utgår inte längre från det svenska folket. Vi är mer fast i EU på gott och ont.


- Det införs också en obligatorisk omröstning om statsministerns stöd i riksdagen efter ett val. På så sätt ska det tydlig framgå om statsministern har tillräckligt stöd även av den nyvalda riksdagen.
Antar att det är för att vi ska undvika nyval. Att ge den statsministern sitt stöd som svenska folket har valt är väl ändå ganska självklart. Regeringen kan ju stupa på någon sakfråga ändå senare så jag begriper nog inte riktigt vikten utav det.

Detta handlar om att en statsminister som förlorat ett val, och som har mkt svårt att skapa ett parlamentariskt underlag för fortsatt regerande, inte ska kunna klamra sig kvar vid makten under förespegling att han håller på att försöka skapa ett regeringsunderlag. Han bör istället formellt avgå och ge flera statsministerkandidater samma möjlighet. Förslaget beror säkert på det som hände efter det socialdemokratiska bakslaget vid 2002 års val.
Solstorm
Visst var det ett brott mot grundlagen när vi gick med i EU. Nog tycker jag att lagarna väger ganska lätt egentligen. Man ändrar på dem eftersom man ändå inte följer dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon