ThomasJ
Hej alla

Jag köpte nu för första ggr. tomatfröer från tomatklubben (första ggr. överhuvudtaget) och undrar hur jag skall förvara dem. Man fick ju 10 olika sorters frön, och det finns ju ingen möjlighet att jag kan odla upp alla i år. smile.gif Så de skall ju sparas till näst följande säsonger.

Nu stod det att man kan börja runt månadsskiftet feb/mars, och då undrar jag detta;

1: Hur förvarar jag dem tills det är dax att börja?
2: Hur förvarar jag dem som skall användas till nästa år?

3: Skall man även förvara andra fröer (blommor tex) på samma sätt?

Berätta gärna hur ni har förvaringen, om det finns någon bra låda, påse eller annat som är bra att veta.

Bara en månad kvar nu.. rolleyes.gif

//Thomas - som säkert kommer med flera frågor..
Ingrid på Västkusten
Kylskåp i en tom honungsburk typ med lock är mkt bra förvaring för alla sorters fröer.

Hälsar Ingrid
ThomasJ
Kan man använda en sådan här? (Äter inte honing wink.gif)

Ingrid på Västkusten
Jaha då :-)
Sådana använde rjag också *suck* till t ex squashfrön. Jag ahr t o m GODISLÅDOR emellanåt ....nu fram till sådd är det itne kanske så viktigt med förvaring men rent allmänt så skall man förvara fröer i kylskåpet då har de mkt bra hålltid - utom kanske sallad, den tycker jag är som 'vanligt'

Hälsar ingrid
ThomasJ
Så bra. biggrin.gif

Hade en burk över hemma, så nu ligger fröna i kylen. De får ligga där en månad tills det blir dax att sätta några av dem.

Får tacka..

//Thomas
nybyggare
Hej
har någon adress till Tomatklubben? Var medlem tidigare, men har glömt det i ett par år och kan nu inte hitta tillbaka. skulle vilja få lite roliga sorter till mitt växthus...
Åsa, mälardalen zon 2
http://www.tomatklubben.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon