Full version: Jätte-tomat?
Kakaduan
Min mamma ringde och frågade mig något igår. Hon hade en två år gammal veckotidning där en helsidesannons fanns för jättetomater. Plantan kunde bli över 2,5 meter hög och tomaterna väga upp till ett kilo. Man köpte frön till denna fantastiska växt från den här firman, vilken det nu var.

Är det någon som känner till detta? Själv har jag aldrig hört talas om det hela och tycker det osar humbug. Fröpåsen kostade 99:-

Charlotte
Ingrid på Västkusten
Ja den ja Jag vet itne vad de säljer där men det finns faktiskt tomatsorter som blir som de har avbildat, men däremot om den blir så här hemma hos oss i våprt klimat är en annen femma. Ochitne fn skall dne kosta så mycekt :-))
Många som köpte då trodde de köpte en planta om jag inte missminner mig.


Hälsar Ingrid
Tesa
Vi har faktiskt en gammal dam i trädgårdsföreningen här som odlar jättetomater och dom väger säkert kilot men hon hade inte så stor koll på sorten, röd jättetomat, kallade hon den bara... så nog funkar det även här, men det är allt jag vet rolleyes.gif
KURT
Det finns många tomatsorter som ger mycket stora tomater, men dels blir ju inte smaken godare för att de blir större (istället spricker de ofta och blir vattniga). Dessutom får man inte mera skörd/planta bara för att tomaterna är större, man får då bara färre tomater per planta istället. Det är alltså bättre att satsa på tomatsorter som ur andra perspektiv har intressanta odlingsegenskaper, smak, utformning av plantans växtsätt, utvecklingstid o s v. Det finns ingen som hellst anledning att betala speciellt mycket mera för vissa sorter.
Kakaduan
Kurt, det där var precis min åsikt! Saker brukar bli sämre när de blir större. Ville dock ta reda på vad det handlade om.

smile.gif
Charlotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon