icehacker
Någon som vet vad detta är för häck?
Samt hur hög den kan tänkas bli om man slutar klippa den?
Huggorm
En närbild hade inte skadat
Aqvakul
Ut och ta nya bilder, så ska du nog få svar...

icehacker
Har inte flyttat in ännu så har inte så mycket mer bilder tyvärr, här är lite inzomningar iaf ifall någon vågar gissa smile.gif
Aqvakul
tyvärr, gammal och skumögd...
Huggorm
Det verkar ju vara ett par olika sorter i alla fall. Bilden nere till vänster tycker jag man kan urskilja barr på. Kryp-en? Bilden till höger ser nästan ut som en extremt nedklippt tuja. Kanske kan någon barrträdsexpert komma med bättre gissningar, men annars får vi nog vänta till du fått bättre närbilder
icehacker
Hej igen gott folk!

Nu har jag ilat runt med kameran och plåtat lite bättre bilder. Mycket riktigt var det olika häckar åt varje håll :S

Men postar dem här så kanske man kan få lite tips om vilka som kan bli 1.5/2m höga inom rimlig tid och om jag borde byta ut någon.

Detta då jag vill ha en hög häck med bra insynsskydd på kortast möjliga tid smile.gif

Tacksam för svar!



Häck 1 forts.

Häck 1 forts.

Häck 2

.

.

.

.

.

.

.
jegi
Det enda jag med säkerhet kan urskilja är ölandstok på 5:e bilden som inte blir 1,5 meter och bl a på sista bilden berberis som kan bli 1,5 meter.
Möjligen är det en spirea på näst sista bilden men osäker, kan bli 1,5 meter kanske.

Ett tips: ta närbilder också.
Cilla
Det här är ett ovanligt bra, lekfullt och artirikt sätt att i en ganska strikt linjär miljö med få övriga växter se till att också en mestadels formklippt häck varierar. Den som har planterat har valt låga växer och gjort bra växtdiken som fått plantorna att bli frodiga trots att de står mer eller mindre i ett oskuggat ökenlandskap.

Den häck du har är och förblir lägre än du vill ha, men den du har är dyr... Mycket jobb att anlägga och få att ta sig. Om jag själv ville ha en högre häck skulle jag satt den på insidan och fortsätta att variera. Både smala träd och buskage med en högre höjd som inte behöver formbeskäras?

Kanske några svenska enar att sätta tätt på något ställe där jag verkligen ville ha insynsskydd, kanske några fruktträd som spaljeras smalt och ändå ger insyn, kanske småväxande träd som fick kringgärda tomten och så småningom växa samman i kronorna. Låga rönnar, en himalyabjörk, osv.

På bild 6 en idegran, annars ölandstok med gula blommor, berberis med taggarna och så minst ett par olika till. SOm redan skrivits måste man se närbilder på bladen för att se vad där är. Berberisen du har är säkert en lågväxande sort som matchar ölandstoken (som som planterat här har vetat vad de gjort). Den kan bli illande eldsflammig på hösten och behålla sina klarröda bär när snön kommer.

Byter du ut allt och väljer samma växtslag överallt så får du vara beredd på att det blir ett enahanda jobb att sköta den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon