Full version: Vindruva
kollonikompis
Ska jag plantera min stickling från Danmark?
Jag har några sticklingar som fungerar. Fyra tror jag. 10 från början. Några gav jag bort, någon dog.

Kan jag plantera dessa i kolonilotten och dom klarar vintern... Jag har halm i garaget, är det bra skydd?
Eller tidning är bättre? Eller fiberväv....?

Dom står just nu i plasthink med sand i.
Ska dom göra det över vintern...?
Ska jag ha något typ av skydd...
Jag bor i Vadstena och kolonilotten ligger 20 meter från Vättern.
Åsa, mälardalen zon 2
vindruvor planterade på hösten kan ha svårt att överleva en vinter de bör ha etablerat sig väl innan vintern, och en stickling är nog känsligare jag hade nog försökt hittat något ställe att övervintra växten på som ligger runt nollgradigt under vintern.
andersen
CITAT (kollonikompis @ 08-09-2010, 16:57) *
Ska jag plantera min stickling från Danmark?
Jag har några sticklingar som fungerar. Fyra tror jag. 10 från början. Några gav jag bort, någon dog.

Kan jag plantera dessa i kolonilotten och dom klarar vintern... Jag har halm i garaget, är det bra skydd?
Eller tidning är bättre? Eller fiberväv....?

Dom står just nu i plasthink med sand i.
Ska dom göra det över vintern...?
Ska jag ha något typ av skydd...
Jag bor i Vadstena och kolonilotten ligger 20 meter från Vättern.


Jag fick för ett antal år sedan skott av vindruva, och jag hadde dom inne första året skötte dom som en krukväxt, andra året satte jag ut dom på balkongen tidigt på våren och lätt dom övervintra där med juttesäck lindat om dom, tredje året så satte jag dom på friland och på senhösten så kuppade jag upp jord runt dom och jutesäck runt dom tidigt på våret så beskärde en vän dom och iår så har jag ett par klasar druvor. Men i år så skall jag beskära dom sent på hösten, tror att det är bäst.
Alexander-VG-zon3
vad är det för sticklingar du har ?

dvs vad är det för art/sort av vindruva du har ?

om du vet. annars övervintra dom inne första år som redan skrivit (har du dom varmt ge dom extraljus).
kollonikompis
Tack för svar!!
Det blir ingen plantering. Kanske kan fixa nåt på kontoret...

Vad tror ni om jorden!?
Nu står dom i 100% sand i hinken. Är det lämpligt...??

Ska fixa en bild. Svårt att veta vilken sort det är ... Kanske mamma vet??
andersen
Jag tycker att du skall sätta dom i såjord, och bara för att det är lite näring i den, i sanden har du ingen näring och i blomjord är det nog förmycket näring i för den här tiden,min tanke är att dom skall ha vila nu på hösten/vintern, och när det blir vår så sätter du ut dom på ett skyddat läge med bra jord, tänk på att du kanske skall skydda dom i början för den starka solljuset.
kollonikompis
Jag har hinkar och stora korvkonservburkar som jag drivit upp både fläder och vindruva och lite annat... De står bakom grannens svartavinbärsbuske. Ute och ljust, men inte i direkt solljus.

Tack för tips! Jag kanske har lite såjord... annars kanske mull fungerar!? Det har jag en stor säck!!

Nej, jag har såjord, ser jag.... Tack!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon