Full version: Himlafenomen
Gossen Ruda
Igår kväll stod jag i köksfönstret och kollade in stjärnhimlen, perfekt väder för stjärntitt. Då såg jag en lysande prick som rörde sig mot norr, såg ut som en vanlig satellit. När jag följt den i kanske 10 sekunder började den plötsligt lysa starkare och starkare. Till slut var den starkare än någon stjärna eller planet jag sett. Sen slocknade den snabbt, det var över på några sekunder. Jag höll koll på himlen i en minut efteråt men inget mer syntes. Måste ha varit något rymdskrot som kom in i jordatmosfären.

Edit: utelämnat ord.
Biggan_
....eller ett UFO som inte ville bli upptäckt och kör med mörkläggning! ninja.gif
netha
Kanske ngt liknande jag/vi fick uppleva för ett tag sedan ... då något vitt "bubblade" upp ur inget och sedan sakta försvann. Tror också det var rymdskrot.
Meriona
Din gissning låter väldigt trolig Ruda. smile.gif
Huggorm
Kan det inte ha varit en meteorid då?
fuchsian
Även den möjligheten kan vara sant. Läste nånstans att just på denna tid på året kan det svepas förbi jorden en hel massa små meteoritbitar. Men man kan ju inte veta säkert. Vackert att se sådana saker....fuchian....
KRT
Din förklaring låter trolig, spännande att få se något sådant!

Det skulle evt också vara en satellit, som fångade solljuset mer och mer och däför lyste allt starkare innan den "kom ur" solljuset och därför såg ut att slockna.
Gossen Ruda
CITAT (KRT @ 07-09-2010, 09:34) *
Din förklaring låter trolig, spännande att få se något sådant!

Det skulle evt också vara en satellit, som fångade solljuset mer och mer och däför lyste allt starkare innan den "kom ur" solljuset och därför såg ut att slockna.

Jo, sånt har jag sett men jag tror inte det var fallet här. Den rörde sig mot norr och då var solen åt det hållet också. Ibland har jag sett satelliter som roterat och därför växlar i ljusstyrka men jag tittade länge utan att se något. Det kan ju ha varit en stenbit också men hastigheten var mer åt satellithållet, långt från en stjärnfall.
fuchsian
Nej det tror jag nog inte heller, men just denna komet (vet ei namnet) har en svans med små meteoriter och dom brukar synas just vid slutet av augusti, i början av sept.
Mej veterligen kan någon komma igenom vår atmosfär och de brinner då sönder, så har inte hört om att de hittas på jorden.
Synd att jag inte har mer att berätta, men har sett det själv, särskilt då jag läste geografi i högskolan.
Om de skulle behålla sin bana och storlek, så är det nog en vädersatellit, men dom ger inte det fenomenet som du upplevde, och det är inga utonjordingar heller. ..... fuchian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon