cbe
Jag är helt novis på det här med trädklippning.

På hösten för 2 år sedan planterade vi ett äppelträd. Första vårvintern klippte jag ner det enligt en beskrivning jag hade. Sen i år fick jag höra att man numera inte säger att man ska klippa på vårvintern, utan under JAS. Dessutom hade flera av grenarna tagit rejält stryk från ett besök av en hare som hoppat uppe på skaren (stammen var skyddad). Jag var osäker på vilka grenar som skulle klara sig. Så jag klippte det inte i våras. Det har nu visat sig att trädet klarat harangreppet utan några större men.

Idag gav jag mig ut med en införskaffad beskärningsbok för att klippa trädet. Då läser jag i det att just unga träd fortfarande ska klippas på vårvintern. Vad säger ni? Vad gäller och hur ska jag göra som inte klippte det i våras?

Om jag ska klippa det nu, var lägger jag snitten? I min bok visar de utifrån var knopparna sitter, men nu är det ju inga knoppar utan en massa blad och ett äpple :-)

[attachment=54495:_ppeltr_.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Skär man på vårvintern får man en kraftig ny skottbrytning vilket är det man vill ha när det gäller unga träd, på äldre träd vill man ofta inte ha så mycket nya skott eftersom det mest blir vattenskott hos äldre träd.

När det gäller trädet på bilden hade jag nöjt mig med att ta bort det där kraftiga skottet till höger helt och hållet, det riskerar att konkurrera med toppen + jag hade tagit bort det där skottet till vänster som sitter väldigt långt ner ofta vill man ju inte ha grenar så långt ner.
cbe
Tack för svaret!

Om jag förstår dig rätt tycker du jag ska klippa de grenarna du beskriver nu. Om jag gör det, ska jag beskära det vårvintern nästa år eller vänta till sensommaren då också?
Bassam
Hej

Som Åsa sa du kan gör det på vårvinter för ungt träd.
H: BASSAN
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (cbe @ 29-08-2010, 14:15) *
Tack för svaret!

Om jag förstår dig rätt tycker du jag ska klippa de grenarna du beskriver nu. Om jag gör det, ska jag beskära det vårvintern nästa år eller vänta till sensommaren då också?



Det är vårvintern som gäller som beskärningstid för ett såpass ungt träd de grenar jag nämnde ska bort runt mars. Så länge som du beskär för att bygga upp och stimulera utväxt av nya grenar så är det vårvinter som gäller som beskärningstid. Det är mera när trädet har fått önskad form + man vill glesa ur det och kanske hålla tillväxten en aning nere med beskärning som JAS gäller så det kan dröja flera år till innan du kan börja beskära under JAS.
cbe
Ok. Tack då håller jag mig till våren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon