Full version: Så taklök?
mimmi 1
Är det idé att så taklök? och när på året är det bäst att göra det iså fall?
De växer ju så sakta, de man köper, så därför undrar jag hur lång tid det kan ta att få upp dom?

jag älskar taklök, och har några olika sorter, men den jag fick en gång av en som dragit upp med frö, är den som övervintrat bäst...( förutom dom som växer där de trivs bäst, i full sol i en slänt)

Är det så tror ni? att de blir härdigare, de man får upp med frö, eller har det bara slumpat sig så hos mej??
Alba
Taklök är väldigt lätt att så och lyckas med.
För två år sedan sådde jag taklök den 13 februari i vanlig såjord - jag ställde lådan på ett varmt badrumsgolv (inte nödvändigt) - den 16 februari började fröerna gro. Så snart de gror sätter jag dem under lysrör.
Jag vattnar hela tiden med en duschflaska annars ät det lätt att sådden blir för blöt.

Jag har inte testat men har läst att man kan så den året runt.
ingrid fuxwall
Brukar så på våren och sedan plantera ut under försommaren
Helen i Piteå Zon 5
Har frösått en blandpåse med frön från Taklökar för några år sedan. Vill minnas att jag frösådde redan i början av dec. krukan stod under lysröret i köket på arbetsbänken. Fröna grodde, vattnade försiktigt efter krukans kant för att inte blöta ner de 'mikroskopiska' små plantorna. Stod under lysrör hela tiden, tog ut under våren till växthuset, planterade ut under senhösten, tyckte inte att plantorna var speciellt stora då heller. Året därpå så hade alla övervintrat bra, växer sakta. Numera köper jag färdiga plantor av Taklök på blomsterbutiker/handelsträdgårdar, delar upp lökarna i många småbitar och planterar, tycker att det är det 'snabbaste' sättet att få 'mattor'.
Men man behöver ju inte vara snabb och egna sådda plantor är absolut roligare.
Alba
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 29-08-2010, 20:53) *
Har frösått en blandpåse med frön från Taklökar för några år sedan. Vill minnas att jag frösådde redan i början av dec. krukan stod under lysröret i köket på arbetsbänken. Fröna grodde, vattnade försiktigt efter krukans kant för att inte blöta ner de 'mikroskopiska' små plantorna. Stod under lysrör hela tiden, tog ut under våren till växthuset, planterade ut under senhösten, tyckte inte att plantorna var speciellt stora då heller. Året därpå så hade alla övervintrat bra, växer sakta. Numera köper jag färdiga plantor av Taklök på blomsterbutiker/handelsträdgårdar, delar upp lökarna i många småbitar och planterar, tycker att det är det 'snabbaste' sättet att få 'mattor'. Men man behöver ju inte vara snabb och egna sådda plantor är absolut roligare.



Åh vilket jättebra tips.....borde jag ju ha kommit på själv. giggle.gif

thanks.gif
mimmi 1
Ja, visst, man kan köpa färdiga plantor, och oftast har dom små bebisar runt om sig, som man kan dela på och sätta ut...
men jag undrade om egna frösådda blir mer härdiga, eller om det bara slumpat sig så hos mej??

men Helen i piteå... tack för din erfarenhet, det var nästan det jag misstänkte, att det tar jättelång tid innan det blir något... och taklöken är ju förhållandevis billig, så det blir nog ingen frösådd kanske....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon