kerstin z5-6
Det gör inte jag . laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Tror det är något psykologiskt -jag vill bli överraskad -för vid det här laget borde jag ju ha lärt mig spara beställnings sedlar och listor
Men det är bättre än julafton att se dem spränga ytan ..och undra vad för vackert som kommer där ? smile.gif smile.gif smile.gif
7 st jättestäpplilja vet jag att jag planterade och en del Allium ..men sen ..
biggrin.gif Nu vill jag ha vår snart ..
Snart får man beställa lök för vårplantering i alla fall laugh.gif ohmy.gif
estet
Jadå! Satte bara två sorter, sparade dessutom förpackningarna...
Fialotta
Vissa saker kommer jag ihåg var o var
jag satt...men sen kommer det nog överasskningar
både här o där ohmy.gif rolleyes.gif
Himla spännande rolleyes.gif
Kajsa
Jag skriver upp alla sorter jag köper och sätter plaststickor i rabatterna.
Här blir inga överraskningar, jag har så trångt så det skulle inte fungera
annars.
renate
Jag planterade bara en ny rabatt med olika narcisssorter som jag köpte genom odla.Det bli en gul rabatt.Nu när jag blir påmint om lökar ;jag har möblerat om en del,flyttad lökar,grävde upp alla allium och en del andra när jag grävde kvickrot i villervallarabatten.Jag hann precis innan frosten kom och plantera alla lökar.Spännande hur det bli.//Renate
Sylvia
Jajamen!! jag sparar förpackningarnas bildsidor i en pärm, där jag kan kolla vad som kommer upp även om skortna skulle ha plockat bort märkpinnarna rolleyes.gif
zaaritha
Jomenvisst!
Satte Tardatulpaner, mininarcisser, Vita tulpaner, purpurfärgade tulpaner,
aftonstjärna, porslinshyacint o gammeldags pingstliljor.
M-B
Betty
Jajomän, klart jag kommer ihåg! Man kallas väl inte för kontrollfreak för inte...! wink.gif
Jag spar förpackningarna + att jag har ritningar på alla mina rabatter, en ritning för varje rabatt med alla perenner och en ritning för varje rabatt med alla vårlökarna... rolleyes.gif
I höstas satte jag vita och blå Scilla siberica under mina stoooora björkar, i rabatterna fyllde jag på med tulipa gesneriana "Golden artist", "Gavota", Cloud nine", flerblommig botanisk Greigii "Toronto", papegojtulpaner i blandade sorter och färger, röd Apeldorn - en favorit och nytt för i år Ixiolirion tataricum - bergliljor och en orange Stäpplilja - "Cleopatra". Jag satte även Chrocus chrysanthus "Saturnus" - en gul/brun liten krokus i ett par grupper om tio st. biggrin.gif
Hannele
Ja, jag sparar förpackningarna och skriver där, var lökarna är nerspettade.
Tommy
Det som kommer upp kommer upp.
Det som kommer upp kanske inte råisarna käkar upp.

Sen får man identifiera kvarvarande smile.gif
Cilla
Jag har haft pärm- och kartsystem men kommit på att det som glädjer mig mest är de växter som överraskar. Sedan förrförra året noterar jag bara årtalet på planterade träd. Det nysatta hoppas jag att glömma bort till dess det kommer - fast det är svårt.
kerstin z5-6
Bra smile.gif Nån fler än jag då som skriker stora vårtjutet o hoppar på ett ben ... tur man inte har grannar smile.gif
Blomstertanten
laugh.gif Det är ju en del av tjusningen att man inte kommer ihåg !

Tänk va mycket roliga överraskningar man får då ! tongue.gif

Bara synd att det är så långt till våren ! Vill ha vår nu !!!! mad.gif
Almdalen
Varje år tror jag att jag vet precis vad som skall komma upp, men ännu så länge har det inte stämmt till hundra procent. Men har man som jag rabatter i olika färger gäller det att hålla färgen och det har jag lyckats med.
/Ingegerd biggrin.gif
Blomstertanten
tongue.gif Har lite svårt att hålla färgen ! tongue.gif
Ella
Jo, jag skriker snart stora vårtjutet, hoppar på ett ben och letar efter små vårlöksblad.

Det ska bli så härligt att se vad som tittar upp. Jag har sparat lappar och etiketter men nog inte på riktigt allt tex så kommer jag ihåg att jag hade påskliljor med lök som prydnad inne som jag sen planterade bland rosorna men var där även krokus. Det är bara att vänta jch se. Just nu är min trädgård inbäddad i ett vackert vitt täcke och kommer så att förbli ändan till nästa helg enligt aftonbladet kanske ännu längre...sen...leta vårlökar
Lars-Olof Arvids
Något vårtjut lär det inte bli dags för än på ett tag, för över rabatterna och ängen hemma ligger snön vit ännu. I höstas satte jag kungsängsliljor, balkansippor, alliummix, botanisk krokusmix och porslinshyacinter. För ett par veckor sedan kunde jag inte låta bli att köpa mer lökar när de sålde ut för 1 kr/påse i Göteborg, trots att det naturligtvis är en chansning när de har legat så länge. Det var guldlök, bollök, vintergäck, Tulipa tarda, vintergäcksiris och porslinshyacinter som nu har hamnat i ett par blomlådor i min källare. Det ska bli spännande att se om det blir något av dem.

Olle
Ewa L
Jag satte bara en påse Allium-mix. Dels har jag väldigt mycket lökar sedan tidigare (som om det skulle stoppa mig. tongue.gif ), men framförallt har jag täckt bort stora gräsytor och gjort nya planteringar sommaren 2003. Lite för tidigt att sätta lökar där än så länge. Men 2006!!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon