Full version: Vindruvor
LottaBodil
Hej!

Jo, vi har vinrankor som fullständigt exploderat. Nu undrar vi om vi bör beskära dem lite så att fruktklasarna får solljus? Och hur man gör i så fall? Som det är nu så täcks de helt av blad, se bild.
Är lite rädd för att beskära dem nu då någon sa att de kan "blöda".
Tack för svar!
Solstorm
Det som har vuxit i år är inga problem att ta. Det som är förvedad ska man däremot akta.
RibesRubusVitis
Här kan du gå fram med häcksax om du vill. Bladen är ju solfångare, men om de skuggar varandra blir det inte större yta mot solen. Det är också bra om själva klasarna får lite sol de sista veckorna före skörd. Om du tar bort några klasar blir återstoden större och sötare.
blomkronan
Man klipper i rankorna, två blad efter en klase, sen kan man om man har mycket klasar även gallra i klasen för att ge dom som är kvar kraft att hinna mogna.
Åsa, mälardalen zon 2
+De rankor som inte har klasar kan kortas in så bara 4blad återstår. Jag brukar ofta göra första sommarpinceringen då vindruvorna är som ärtor, växer rankan en massa efter pinceringen så gör jag en till sommarpicering.

Vid sommarpincering klipper man enbart i det gröna örtartade så det är ingen risk för blödning.


Hårdare beskärning då man klipper i äldre ved gör man på senhösten innan jul just p.g.a blödningsrisk.
GudrunS
Oj då! Jag har en staketdruva som vuxit sig stor de senaste åren. Den bor ihop med en ros och en klematis samt lite perenner i en rundel (ca 1 m i diameter) mitt i en rabatt bestående av åtta "tårtbitar" . Det ska sägas att jag har den mest för de dekorativa bladen även om jag fått några klasar ibland. I våras beskar jag rosen hårt och då åkte även en del av vinrankan med eftersom jag inte visste om blödningsrisken. Varken rosen eller vinrankan hade börjat få blad. Vinrankan växer dock lika vilt som förra året så jag tror inte att den tog illa vid sig. Jag har även kortat in de nya rankorna i sommar.
Den står ju lite trångt nu men går det överhuvud taget att flytta en vinranka som är 10-15 år eller är det lika bra att den får stå kvar med årlig frisering? Skickar en bild också.
LottaBodil
Tack för alla svar! Nu beger jag mig ut med häcksaxen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon